Zalman CNPS9500 LED Review

Father_Ted599 20 juli 2006, 1.313 views

Zalman CNPS9500 LED

Pluspunten

• Heel lage thermische weerstand
  • Onhoorbaar na vervanging ventilator door Papst
  • Goede afwerking

Minpunten

• Standaard fan is niet van de stilste
  • Niet zo goedkoop

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Ik gebruik deze koeler in een Athlon x2 3800+ systeem, en ben er heel tevreden van. Standaard is hij redelijk stil, maar nog hoorbaar. Mits het vervangen van de ventilator door een Papst, is hij onhoorbaar bij normaal gebruik. Hij wordt rechtstreeks aangestuurd door de Q-fan functie van het Asus A8N-E moederbord. Als kast heb ik een Antec Sonata II, met standaard (gemodde) voeding. Voor meer info over het systeem kan je ook kijken bij mijn product survey van de Athlon x2 3800+ processor.

Installatie was niet zo simpel omdat de voeding in de weg zat, waardoor de schroeven moeilijk vast te draaien zijn.

Heb jij ook een Zalman CNPS9500 LED?

De delta T is ongeveer 10 a 15 C onder normaal gebruik (dus niet continu op volle kracht, en geen overclocking). Dus op een normale dag met 20 kamertemperatuur zit ik rond de 30 a 35 C, en vandaag met 30+ kamertemperatuur is het ongeveer 42-47 C.

Dit met Cool&Quiet aan. De reden waarom ik deze koeler gekocht heb, is omdat hij de laagste thermische weerstand heeft, waardoor je fan ook amper hoeft te draaien. Ik heb deze dus niet gekocht om te overclocken, ik moet gewoon een geluidloos systeem hebben aangezien mijn pc dienst doet als een high end muziekspeler.

Het enige wat je van mijn pc hoort zijn de resonanties van de hard disks (krijg je niet weg), en de seeks van de maxtor/raptor.
Waarom verwerk je deze info niet in je survey? Beetje jammer dat je het pas post als iemand erom vraagt, terwijl lagere temps (+ over het algemeen minder geluid) de hoofd reden is om een 3rd party cooler te kopen...

Dit had dus imho allang in deze survey moeten staan...

Ik ben het wel eens met je opvatting over de "stilte" van de fan, op laagste stand vond ik hem ook nog hoorbaar. Daarnaast is het modden (lees: vervangen) van de fan ook niet zo makkelijk als ik het mij goed herinner.
Ik heb dat niet vermeld omdat ik de temperaturen nooit exact gelogd heb, en dus ook niet met zekerheid kan zeggen wat juist de temperaturen zijn onder volle belasting ed. Die hangen trouwens ook af van wat je allemaal in je kast hebt zitten van fans en harde schijven en videokaart. Wat ik wel weet is dat ze heel laag blijven, en de koeler nooit echt warm aanvoelt. Ik heb nooit de boxed koeler gebruikt, en heb dan ook geen referentiewaarden.
Ik heb in deze review enkel willen focussen op geluid; wie een absoluut stille koeler wil en een beetje doe het zelver is, zit goed met deze zalman.

De vervanging van de fan was eigenlijk heel simpel. Je hebt een kniptang nodig, een alleslijm en 2 kleine plastic kabelbandjes. De papst fan knip je los uit de houder, erop lettend dat 2 van de 4 armen nog een paar mm uitsteken. Dan schroef je de houder van de zalman fan los met de twee schroefjes aan de onderkant van de koeler, en schroef je de fan zelf eraf. Breng hier aan elke kant een drupje lijm aan, en druk de fan er tegen zodat die centraal staat. De papst fan kan je dan heel makkelijk vastgespen met de kabelbandjes, en zo zit ie muurvast. Dan de kabelbandjes bijknippen, terug monteren en klaar is kees.
Bij een review van cpu-koelers verwacht je toch eigenlijk ook wel wat gemeten temperaturen.
Vergeet dan ook niet de kamer-temp erbij te zetten, want die is nu wel iets hoger dan de standaard 20 graden C.
Wat ik me afvraag : Heb je niet bij je processor zo'n heerlijk stille goed koelende Boxed X2 koeler van AMD gekregen ?!

Ik ben er echt super tevreden ermee op mijn 4400+ :)
nee die krijg je niet bij een 3800x2
P960D
kamer-temp 30 graden
cpu-46 graden
normaal loopt die op 39 graden normaal maar vandaag is heel erg warm }>
- Standaard fan is niet van de stilste
En dat voor een Zalman?