Specificaties 19" @ 1440x900 (WXGA+) (lcd, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Mirai DML-519W100 Zilver, Zwart Review

arius69Newbie 11 juli 2006, 1.099 views

Mirai DML-519W100 Zilver, Zwart

Pluspunten

• goed, helder, scherp beeld
  • dvi aansluiting
  • geen pixelfouten
  • goeie kleuren
  • simpel en makkelijk te instelleren
  • goedkoop

Minpunten

• tja....
  • geen drivers?

Een paar uur geleden opgehaald. Ik woon in Zweden en daar ook via een zweedse site gekocht. Had eerst een oud vit 17" monstrositeit van compaq, dus vond t tijd om te updaten. Eerste tft scherm ook. Het ligt er natuurlijk aan wat je verwachtingen zijn en wat je wil doen met het scherm.
Ik wilde iets simpel, goedkoop, maar iig wel met dvi en het liefste 19 inch. Mijn gebruik is best divers van textverwerking, film, spellen, en het maken van muziek. Daarom viel mijn oog op de widescreen - meer tracks naast elkaar, dus heel wat overzichtelijker.
Met dat in gedachten, ik was echt verbaasd over de prijs en meestal word ik daar ook erg sceptisch over. Mirai ook een redelijk onbekend merk hier, nog maar een paar maanden in europa, maar in china is het een geetableerd bedrijf die de op 2 na grootste producent is van lcd-schermen. Dus ik op zoek naar recensies, en kwam ook hier terecht. Dit was ook veel hulp, daarom dat ik t passend vond om ook even mn steentje bij te dragen. Uit verschillende recensies haalde ik eruit dat het een basis schermpje is, geen toeters of bellen, niet eens drivers, maar dat de kwaliteit van het beeld gewoon erg goed is na de fabrieksinstellingen veranderd te hebben.

Maar het hangt natuurlijk altijd af van de werkelijkheid. Mijn pakket kwam in de originele verpakking van mirai en zat een handig handvat aan om m te vervoeren. De monitor zit in zo'n plastic zak tegen electrische stoten, gestut door 2 degelijke stukken foam, over het scherm zit ook nog wat geplakt als bescherming. dit is er makkelijk af te halen en laat niks achter. De standaard zit er apart bij en past in elkaar met een makkelijke klikmechanisme. Het scherm kun je een beetje kantelen, niet al te veel, maar voor een normaal bureau is t genoeg. DVI en d-sub, voeding en audiokabel meegeleverd. De audio heb ik niet aangesloten omdat ik daar andere boxen voor heb die t zeer waarschijnlijk een stuk beter zullen doen. 2x2w is niet veel.
Na recensies gelezen te hebben weet je dat er nog geen drivers zijn, en dat je even je drivers van je videokaart kan updaten mocht t op 1280-1024 komen. dit kun je ook van te voren doen. Ik heb een radeon x1300pro erop draaien en gewoon van ati even de nieuwe driver geinstalleerd waarna hij automatisch op 1440x900 komt.
Nou zijn er mensen die zeggen dat widescreen suf is aangezien je met minder pixels in totaal komt te zitten, maar ik heb m nou voor me, en je ogen vatten t toch anders op. ogen zien meer horizontaal dan vertikaal. Het beeld voelt dus echt GROOT, zeker in vergelijking met een 17inchje, maar toch, groter dan verwacht. Moet mn nek zelfs een beetje draaien als ik de andere kant wil zien :P
De fabrieksinstellingen moet je wel wat veranderen, en een van de grootste klachten in het algemeen is dat de knopjes aan de achterkant zitten en dat je t daarom niet zo makkelijk kan bedienen... wat een huilies.. 1 keer instellen en dan hoef je die knopjes niet meer aan te raken, en ik kon dat gewoon blind doen ook, wijst zich vanzelf wanneer je weer wat de 5 knopjes doen. Ik vind het juist stukken beter. Het aan uit lampje en 1 symbooltje voor de power aan de rechterkant van het scherm, en de rest gewoon clean. Dat vind ik een stuk beter design dan dat je lelijke knoppen en afleidende lampjes aan de voorkant. En je kan de meeste instellingen ook met je videokaart veranderen.
Het beeld zelf:op 1440x900 & DVI is het hartstikke scherp. beelden en video zijn scherp, kleuren heb ik nou ook redelijk natuurgetrouw gekregen. De kijkhoek snap ik ook niet echt. Wanneer loop je nou rond als je met je computer werkt? Daar zit je gewoon lekker recht voor en dan heb je er ook totaal geen last van... maar ik heb wel eens schermen gezien die vanuit een scherpe hoek zeg maar zwart worden, dat is bij deze niet zo, de kleur verandert wel maar text enzo kan ik nogsteeds goed lezen.
Het zwarte of de backlighting hoe je t ook wilt noemen vind ik een beetje moeilijk te beoordelen, het is niet helemaal zwart iig, maar ik heb weinig om ermee te vergelijken. Maar ben je een normale gebruiker die niet met grafisch werk bezig is, dan is dit misschien ook minder belangrijk
Zoals in de andere recenties die ik heb gelezen zijn ook hier geen beruchte pixelfouten. van de ongeveer 30 stuks verspreid over t net heeft er 1 iemand iets gehad en die begon weer te werken toen hij het beeld schoonmaakte... Volgens mij is dat toch wel een goeie trend want daar kan ik best pietluttig in zijn en me heel erg aan storen, dus ik ben daar heel erg blij mee. Ze volgen wel de normale iso2 standaard dus pixelfouten kunnen wel voorkomen (!)
Maar voor dit scherm, en deze prijs, zet dan maar je twijfels opzij en bestel m maar gewoon. je hebt altijd 14 dagen om t weer terug te sturen, maar dat zul je toch niet doen. Gewoon een monitor met mooi design, goed beeld, dvi, en vooral goedkoop. Ok, het zal dan misschien niet het BESTE zijn, maar zelfs in vergelijkende warenonderzoeken komt hij er heel goed uit, en door zijn prijs ook een testwinnaar. En voor mijn eigen gevoel is het een heeeele verbetering van wat ik gewend ben. drivers, pivots en usbhubben in mn scherm heb ik allemaal niet nodig, dus ik ben er dik tevreden mee.

Heb jij ook een Mirai DML-519W100 Zilver, Zwart?