AMD Athlon 64 X2 3800+ Tray Review

Father_Ted599 16 juli 2006, 2.170 views

AMD Athlon 64 X2 3800+ Tray

Pluspunten

• Uitzonderlijk laag energieverbruik, zowel in idle als onder belasting
  • Zeer sterk in multi-tasking
  • Zeer sterk in floating point berekeningen
  • Heel stabiel, geen enkele blue screen gehad tot nu toe

Minpunten

• Geen socket voor toekomstige uitbreidingen
  • Niet goedkoop (begin 2006)

Ik gebruik mijn pc hoofdzakelijk om te surfen, als high end muziek speler, en voor mijn job (wetenschappelijke berekeningen, data mining, ...). Mijn vorige pc (een fluisterstille intel p3 800 eb) voldeed tot begin dit jaar nog goed voor het eerste, maar ik werd toch meer en meer beperkt door de snelheid van de processor bij berekeningen ed. Begin dit jaar was een upgrade dringend nodig, en dus heb ik mij een x2 3800+ aangeschaft.

Deze keuze was toen niet moeilijk: single core was achterhaald, en in het dual core segment was er slechts één processortype dat aan mijn eisen voldeed: de athlon x2. De intel pentium D's waren te luidruchtig, trager in floating point berekeningen, en verbruikten onaanvaardbaar veel, zelfs in idle toestand. Qua verbruik was ik trouwens uiterst positief verrast: mijn nieuwe pc verbruikt (in idle) zelfs minder dan mijn vorige p3 (110 W tov 130 W), en ook onder belasting blijft het relatief beperkt (+- 180 W)! Ik heb Cool & Quiet standaard opstaan, en heb hier geen enkel probleem mee gehad.

Deze processor is enorm sterk in floating point berekeningen. Tov de pc op mijn werk, een intel prescott 2.8 GHz, is de snelheidswinst wel 30 tot 50% in VBA code (single threaded!). Houd ik hierbij ook rekening met het feit dat ik nu zonder problemen twee berekeningen tegelijkertijd kan doen, dan is de snelheidswinst zelfs meer dan 100%.

Ik ben ook heel tevreden over de multi-tasking mogelijkheden van deze processor. PC lock-ups komen slechts zelden voor, en je hebt zowat altijd de kracht van een althlon64 3200+ ter beschikking, ongeacht wat je in de achtergrond hebt draaien. Slechts één minpunt hier: de beperkingen van de hedendaagse harde schijven. De weinige lock-ups die ik heb zijn te wijten aan een overbelaste harde schijf, bv tijdens het kopiëren van grote files.

Qua betrouwbaarheid heb ik 'slechts' een goede score gegeven. Bij het tegelijkertijd openen van een grote excel file en internet explorer begaf internet explorer het al twee keer. Op zich niet zo erg, ik gebruik normaal gezien opera, maar alle andere componenten van windows die gebaseerd zijn op de IE engine (windows update, messenger hotmail, ...) werkten ook niet meer. Windows terug installeren was hier telkens de enige oplossing. Dit kan natuurlijk ook te wijten zijn aan het moederbord of aan de software zelf.

Featureset heb ik eveneens een goede score gegeven; een upgrade socket voor een (co-)processor (zoals het toekomstige 4x4 platform) had ik wel handig gevonden.

Al bij al dus super tevreden, ondanks de hoge prijs die ik er toen voor betaald heb.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 3800+ Tray?

"Qua betrouwbaarheid heb ik 'slechts' een goede score gegeven. Bij het tegelijkertijd openen van een grote excel file en internet explorer begaf internet explorer het al twee keer."

Dit lijkt me niet aan de processor te wijten maar eerder, zoals je al opmerkt, aan de software zelf. Ik denk dat "betrouwbaarheid" in de review puur en alleen over de processor moet gaat; in andere woorden, is hij duurzaam, of veel (hardwarematige) uitval etc.
Dat is nu net het moeilijke punt aan de zaak. De eerste twee maanden heb ik nog onder windows XP 32 bit gedraaid, en toen heb ik hetzelfde probleem gehad. Dit was (samen met de nieuwe 64 bit drivers voor de carddeluxe) namelijk de reden waarom ik mij de 64 bit windows versie heb aangeschaft, waar ik overigens heel tevreden over ben (superstabiel en programma’s starten veel sneller op). Deze windows versie is gebaseerd op windows server 2003, en is dus intern verschillend van de 32 bits windows XP.

Aangezien ook het her-installeren van internet explorer, java, ... het probleem niet oploste, denk ik toch dat het een hardwarematige fout is die het besturingssyteem beschadigd heeft. Er stond achteraf ook een heel wazige systeemfout in de windows event logger. Aangezien het telkens gebeurde tijdens zware multi-tasking (een 70 MB excel file openen samen met een javascript site op internet explorer) zie ik dus toch een mogelijkheid dat het de processor is. De harde schijven waren het al zeker niet, want de raptor is er pas later bijgekomen, en hiermee heb ik het ook al gehad (S-ATA versus ATA!). Dit lijkt mij er ook op te wijzen dat het waarschijnlijk niet aan het moederbord ligt. Er zijn door AMD al dual core patches uitgebracht, dus er zitten zeker (kleine) bugs in.

Ik denk dus dat de processor aan de basis ligt van dit probleem, vandaar dat ik vind dat het vermeld mag worden.
Ik voel mij ook niet bekocht nu de intel Conroe gaat uitkomen. Een prestatiewinst van 20% is voor mij niet voldoende om te upgraden. De preliminaire benchmarks van Conroe laten trouwens ook zien dat hij bij wetenschappelijke berekeningen niet beter presteert dan een x2 (geen SSE). Ik zal pas upgraden binnen een jaar of 4, als 4+core processoren met mogelijkheid tot het toevoegen van co-processoren op de markt zijn. De volgende upgrade zal een flash hard disk zijn; harde schijven zijn nog steeds de grote bottleneck in een pc systeem. Bovendien laat een x64 processor zich momenteel nog niet zijn beste kant zien; er zijn nagenoeg geen 64 bits programma’s. Het verdubbelde aantal general purpose registers (van 8 naar 16) onder 64 bit zal nog een flinke prestatiewinst geven voor heel wat toepassingen.
Father_ted, ik denk dat CRiSiS gelijk heeft!
ikzelf heb ook veel eerder problemen met Internet-explorer dan met Opera of Firefox!
zelfs op m`n oude pentium 2 heb ik hier last van!
sowiso gaat het hier om harware-matige betrouwbaarheid en niet om software-matige
Bij een sterkere cpu merk je meteen dat IO de bottleneck wordt. Je zou eens kunnen kijken naar SuperVolume. Dat is software die een ramdisk 1:1 mapt op een harddisk partitie met een door jouw aangegeven write delay. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat de write meteen wordt gedaan (minste risico op dataloss) of na een tijdje (writes kunnen worden gecombineerd zodat de gemiddelde seek lager wordt). Lezen is snel (>1GB/s) omdat de hele partitie in geheugen staat.

Bij een partitie van 1GB kost het je dus 1GB werkgeheugen. Deze oplossing is natuurlijk alleen interessant als de files waar je mee werkt makkelijk in de 1GB passen (of meer GB als je daar geld voor over hebt).