Turtle Beach Ear Force X41 (Xbox 360) Review

Nicasus 24 september 2010, 3.508 views

Turtle Beach Ear Force X41 (Xbox 360)

Pluspunten

• Verbluffend geluid
  • Aparte XBOX chat volume regelaar
  • Verwijderbare microfoon
  • Comfortabel

Minpunten

• Constante hoge toon
  • Kan storing geven als de ontvanger te dicht bij een router staat
  • Hoge prijs

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Features
Bij de X41 kan je kiezen voor Stereo geluid, Dolby 7.1 Surround Sound en Dolby Pro Logic IIx. De transmitter is aan te sluiten via een optische (glasvezel) kabel. De transmitter krijgt zijn voedig via een USB kabel die ten alle tijden aangesloten moet blijven op de XBOX. Hierdoor heb je geen extra stopcontact nodig, en geen adapter.
Volume van de headset is gemakkelijk aan te passen. Ook heb je de mogelijkheid om de volume van de XBOX chat te regelen. Zo kan je die harder of zachter zetten zonder dat dit ten koste gaat van de gameplay. Maar dankzij de "Chatboost" feature kan je er ook voor zorgen dat wanner het geluid van de gameplay harder wordt, dat ook de volume van de chat omhoog gaat, en vice versa.

Kwaliteit geluidsweergave
Het geluid is simpelweg geweldig. Ik speel voornamelijk Modern Warfare 2 en de geluiden die uit mijn headset komen zijn zo zuiver als het maar kan. Dankzij de Surround Sound feature kan ik gemakkelijk bepalen wr mensen in mijn nabije omgeving precies schieten, of zelfs hun geweer herladen.
Dankzij de uitstekende Bass klinken bijvoorbeeld explosies veel realistischer en zwaarder dan de geweerschoten.
Maar er is een rede dat ik vier sterren heb aangegeven i.p.v. vijf sterren. Dat is namelijk omdat er een constante hoge toon in zit. Dit hoor je goed als het helemaal stil is en kan irritant worden. Dit is niet uit te zetten en zit gewoon in de headset. Maar bij MW2 is het zelden stil en tijdens het spelen heb ik er absoluut geen last van. Maar omdat ik weet dat het aanwezig is, kan ik toch net geen vijf sterren geven.

Kwaliteit geluidsopname
Zover ik weet hebben alle Turtle Beach headsets een microfoon, en de X41 is hierin geen uitzondering. De microfoon is bevestigd aan de linker kant van de headset, in tegenstelling tot de standaard XBOX360 headset, die je na aanschaf van de X41 met plezier opbergt.
Dat de microfoon links is bevestigd is niet spannend en heeft geen meerwaarde, maar wat wel meerwaarde heeft is de kwaliteit van de geluidsopname. Je hoeft minder hard te praten om tot hetzelfde volume te komen en je stem komt natuurlijker over. De microfoon te verbuigen zodat het verder weg staat van je mond, of dichterbij.

Gebruiksgemak
De headset is comfortabel en gaat (bij mij) volledig over mijn oren. Ik heb de headset a flink wat uren gebruikt en ik krijg geen last van mijn oren of irritatie rondom de oor.
Omdat de headset draadloos is heb je veel vrijheid. De maximale afstand is ongeveer 9 meter. Er zijn twee AAA batterijen nodig om de headset van voeding te voorzien, welke ongeveer 10-15 uur meegaan. Oplaadbare batterijen raad ik daarom ten zeerste aan. Er zit geen accu in, wat maar goed is ook. Accu's hebben een levensduur en als de accu leeg is zou je gedwongen worden om de headset op te laden, waardoor die niet gebruikt kan worden. Als de batterijen leeg zijn kan je er gelijk nieuwe in doen en verder gamen.

Bouwkwaliteit en afwerking
De headset is goed in elkaar geknutseld en voelt degelijk aan. Afwerking idem dito. Valt verder weinig over te vertellen.
De meegeleverde optische (glasvezel) kabel is wel heel erg dun. Het werkt super, maar een wat dikkere kabel zou wel prettig zijn aangezien draadbreuk fataal is voor een kwetsbare optische kabel.

De officile prijs van de X41 headset is 199.95 Dollar. Ik heb de headset gekocht bij PIXmania.NL voor 169,99 Euro. Het is een flinke prijs, maar in mijn ogen elke Euro waard.

Algemene beoordeling
Een absolute aanrader voor iedere gamer die meer uit zijn game ervaring wilt halen!

Mocht je vragen hebben of graag dingen zien in deze review, laat het mij a.u.b. weten!

Heb jij ook een Turtle Beach Ear Force X41 (Xbox 360)?

Mooie review, zit er zelf aan te denken eentje te halen. Echter, is deze ook te gebruiken als koptelefoon? Kan hij aangesloten worden op de spdif-uitgang van een versterker, waarna je muziek kan luisteren?
heb je 'm ook al geprobeerd op computer aan te sluiten via S/PDIF??
en usb enzo?
wil ik graag weten want dan weet ik van te voren al of ik een goeie/foute headset koop :D
Nope, heb namelijk geen spdif op mijn computer zitten.
Maar het moet zeker lukken aangezien het gewoon audio doorstuurt, en de headset niet specifiek is gericht op Xbox.
En de USB aansluiting is enkel om het apparaat van stroom te voorzien via de xbox/PC ;)
Ik heb geen hoge toon bij stiltes, wel toen ie analoog was aangesloten(rood witte stekkers). Via optisch niet.
Ik heb spijt als haren op mijn hoofd van deze nieuw gekochte set. Het geluid is geweldig maar man man wat een irritatie. Hij vreet batterijen bij het leven! Denk maar niet even een avondje met een setje (goed merk en type) batterijen te kunnen gamen want al na twee uur zijn ze leeg. Ik heb allerlei batterijen geprobeerd maar altijd na 1,5 uur tot 2 uur leeg. Kilo's batterijen vlogen er doorheen. Ook oplaadbare batterijen is niet echt een oplossing. Deze gaan nog veel korter mee en dan telkens dat uitwisselen onder het gamen...een ramp gewoon. Het probleem valt op het internet overal te lezen en is dus niet exemplarisch. Het zou te maken hebben met de bezetting op de frequentieband door draadloos apparatuur bla bla. Alsof je ergens nog geen WI-FI, GPRS, Blue-Tooth apparatuur meer gebruikt. Misschien in America op de prairie! Ik heb deze set zelf maar aangepast en er loopt nu een dun, zeer soepele twee-aderige snoertje uit mijn headset (gaatje geboord) naar een 2,4VDC voedingsadapter en dit werkt prima. Nooit geen batterijen meer uigewisseld.

Daarnaast vind ik de headset zelf niet lekker ontworpen. Als je dat ding even van je hoofd neemt dan duikelen beiden oorkussens naar binnen. Niet handig als je hem weer op het basisstation of op je hoofd wil terugzetten. Als laatste betreft het niet echt surround maar “gesimuleerd” surround (in zoverre dat mogelijk is met slechts 1 speaker per oorkussen). Je zal niet echt een helikopter om je heen horen vliegen zoals dat min of meer wel kan met Dolby 5.1 of 7.1 opgestelde luidsprekers in je kamer. Helaas een afrader als het aan mij ligt.
Jammer dat je zo veel problemen hebt met de batterijen. Ik heb hier zelf geen last van. Ik gebruik nu al een paar jaar oplaadbare AAA batterijen van GP (1000 mAh per stuk) en deze gaan nu ongeveer 10 uur mee. Ik zit ongeveer drie meter van mijn draadloze router en huistelefoon af, met een stuk of 7-9 WiFi verbindingen beschikbaar dankzij mijn buren. Ik zit dus ook niet bepaald in een dode zone wat betreft straling :P
Dat batterijenverhaal, ja daar heb je gelijk in, al gaan ze bij jou wel extreem snel leeg! Die van mij gaan toch rap een paar avonden mee :)

Over het surround. Ik hoor toch echt precies waar de schoten etc vandaan komen en ook als er een helikopter langs vliegt, dan hoor ik die "om me heen vliegen"... :)