1 review

Ubiquiti Smart Flood Light

€ 112,81
Specificaties (Bluetooth) - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti Smart Flood Light Review

Mr_0izO 6 januari 2022, laatste update op 6 januari 2022, 486 views Product gekocht

Ubiquiti Smart Flood Light

Mooi strak zwart design, voelt stevig aan. Er komt flink wat licht uit. Is makkelijk op te hangen met de bijgeleverde schroeven en pluggen. Wel alleen te gebruiken als je Unifi Protect hebt. En werkt alleen via PoE. Heeft helaas wel maar 5 helderheidsstanden.

Pluspunten

• Mooi design
  • Voelt stevig aan (robuust)
  • Geeft veel licht
  • Makkelijke montage/installatie
  • Opties in Unifi Protect

Minpunten

• Maar 5 helderheidsstanden

Kwaliteit Score: 5
Bij de poort achter in mijn tuin was een lamp stuk gegaan. Aangezien dit een donkere plek is en hier de fietsen en prullenbakken staan, is het wel aangenaam dat er wat licht is. Ik kon het niet laten om mijn Unifi verzameling uit te breiden met de Flood Light.

De verpakking is zoals gewoonlijk bij Ubiquiti van hoge kwaliteit. Er zit een rechte houder bij maar ook een schuine houder, zodat die schuins tegen de muur geplaatst kan worden. In de houders zitten kleine waterpasje zodat je alles recht kan hangen. Verder zit er nog een extra witte cover bij voor de voorkant, voor als het licht te fel is. En natuurlijk de nodige plugjes en schroeven.

Waar ben ik blij mee:
Het design van de lamp vind ik erg mooi. Ik ben erg blij dat ze voor zwart zijn gegaan, dit geeft ziet er net wat meer premium uit dan wit (zoals de meeste Unifi-devices). Het plaatsen ging erg makkelijk, kwestie van gaatjes boren, de houder vastdraaien, UTP-kabel door de muur en de lamp kon geplaatst worden. Vervolgens kun je in Unifi Protect de lamp toevoegen. Na een update is die al direct klaar voor gebruik.

PoE kan voor sommige mensen een nadeel zijn, ik vind het juist erg fijn. UTP-kabel heb ik zo gemaakt, geen gedoe met een stroomkabel en geen last van wifi-problemen. Tevens wil ik op een gegeven moment overstappen op een PoE-switch.

In de Unifi Protect omgeving kun je verschillende verschillende dingen instellen voor de lamp. Als eerste heb je een aan/uit knop, zodat je hem handmatig kunt bedienen. Verder heb je de mogelijkheid om de helderheid te bedienen (vijf standen). Bij settings kun je er voor kiezen om de lamp te koppelen aan een Unifi-camera. Wanneer deze camera beweging detecteert kun je de lamp laten aan gaan. Dit zou in mijn situatie handig zijn wanneer ik deze koppel aan de camera in mijn tuin, dan gaat de lamp al aan voordat ik al in de buurt ben.

Als die op motion staat ingesteld, heb je de optie om hem alleen in het donker op motion aan te laten gaan. De lamp heeft zelf ook een motion sensor, hiervan kun je ook de gevoeligheid instellen. Verder kun je ook nog instellen hoe lang die aan moet blijven. Hier kun je kiezen tussen: 15 sec, 30 sec, 1 min of 5min.

Waar ben ik minder blij mee:
Het grootste minpunt voor mij is dat bij de helderheid de laagste stand al erg fel is (terwijl ik al de witte cover gebruik). Het was beter geweest wanneer dit beter was verdeeld. Of nog beter, een schuifbalk (zoals bij Hue). Daarnaast zou het erg fijn zijn wanneer je de gevoeligheid kan instellen van de lichtsensor. Nu gaat die redelijk vroeg al aan, wanneer het nog licht is. Of zelfs wanneer het erg bewolkt is. Een andere oplossing hiervoor zou zijn om zelf een tijd in te stellen (of gekoppeld aan zonsondergang/opkomst), dit is helaas ook niet aanwezig.

Bij de optie om een camera te koppelen kun je maar een camera selecteren. Het is helaas niet mogelijk om meerdere te selecteren. In mijn situatie was dit handig geweest, want ik heb bij de poort een G4 Doorbell en in de tuin een camera. Dan kan ik de lamp aan laten gaan wanneer er iemand van beide kanten aankomt.

Wat ik verder graag had gezien, is dat ik de lamp standaard in het donker aan kan laten gaan op minimaal licht en pas wanneer er motion is dat de lamp feller gaat branden voor een bepaalde tijd.

Conclusie:
Wanneer je geen Unifi Protect hebt, zou ik deze lamp niet kopen. Het is een mooie toevoeging op de rest van de Unifi Protect devices, zonder heb je er niet veel aan. De prijs lijkt misschien aan de hoge kant, maar als je kijkt naar het aanbod van andere smart floodlights, is er weinig te vinden. Phillips Hue heeft er een maar die is al 40 euro duurder (en heeft geen sensor). En normale floodlights van A-merken zijn ongeveer even duur. Wanneer je geen PoE-switch hebt, moet je ook nog PoE-injector kopen (U-POE-AF - 48V).

De opties die ik heb beschreven met wat ik graag nog zou willen zien, zijn eventueel op te lossen met Home Assistant. Daarnaast kan het zijn dat de opties ooit nog wel worden toegevoegd.

Kortom: voor mij een mooie toevoeging aan mijn Unifi-ecosysteem. Voor veel andere mensen totaal nutteloos.

Heb jij ook een Ubiquiti Smart Flood Light?