Logitech G PRO X Gaming Headset Review

Aesic 4 januari 2022, 392 views Product gekocht

Logitech G PRO X Gaming Headset

Een koptelefoon die zijn prijs meer dan waard is, hoezo? Lees mijn review hieronder.

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • 2 soorten pads, leer en stof
  • USB DAC

Minpunten

• Kan oncomfortabel zijn voor je oren
  • Iets te ondiepe oorschelpen

Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 5

De Logitech G Pro X

Hallo en welkom bij mijn review over de G Pro X, dit gaat uiteraard over de bedrade variant met Surround Sound.
Daarmee gezegd. Hier is mijn inleiding!
Ja! Daar gaan we dan, deze headset is door mij aangekocht omdat het toch wel erg handig bleek te zijn om een headset te hebben. Hij is nu onder tussen bijna anderhalfjaar oud en vooral in de coronapandemie heeft die veel uurtjes mogen draaien. Deze review gaat over de headset, niet om de verpakking dus die laat ik erbuiten.
Waarvoor is die gekocht?
Oorspronkelijk is deze headset aangekocht om te gamen, niet zo gek natuurlijk gezien het een gaming headset is. Ik heb er vooral spellen als Destiny 2, Escape from Tarkov en Forza Horizon 4 (nu 5!) mee gespeeld. Mijn speeltijden zijn vaak erg lang, daarbij komen we gelijk aan op een puntje comfort.
Comfort
Een beetje degelijke headset hoort comfortabel te zijn, gelukkig kan ik zeggen dat dat ook geldt voor deze. Hij is erg comfortabel wanneer je hem goed afgesteld krijgt, wanneer je dat niet lukt kan het best voorkomen dat je wat pauzes moet nemen.
Daarbij komt gelukkig dat je de keus krijgt tussen 2 soorten earpads. Je krijgt lederen earpads als standaard en in de doos zitten voor jou nog een setje stoffen earpads! Ikzelf heb de stof erop zitten. Is er verschil en geluid daarentegen? Ja! En daar kom ik nu op.
Geluid
Wat mag je verwachten van een headset van deze prijs? Een prima geluid, althans. Van deze mag dat zeker en dat krijg je ook!

Voordat ik hieraan begin even een kleine technische samenvatting van de specs.
Headset
  • Driver, Hybride Meshconstructie PRO-G 50mm
  • Magneet, Neodymium
  • Frequentiebereik, 20Hz - 20 kHz
  • Impendantie, 35ohm
  • gevoeligheid, 91,7dB SPL bij 1mW en 1cm
Zo, nu we dat gehad hebben gaan we het hebben over het geluid zelf. Als je van de technische specs niks begrijpt is dat geen probleem. Zoals je wellicht wel snapt is dit geen studiokoptelefoon, hij zal niet perfect klinken en wellicht zelfs af te raden voor echt muziek luisteren. Je bent dan beter af bij Beyerdynamic denk ik.
De kwaliteit is op 2 manieren te beschrijven, surround on & surround off. Het is een wereld van verschil helaas.

Waarom helaas? Surround zorgt ervoor dat het geluid dof klinkt, alsof het wat dieper zit en er reverb overheen zit zonder de reverb zelf. Rare beschrijving? Ja wellicht, wel de waarheid daarentegen. Dankzij de EQ kan je het geluid gelukkig voldoende veranderen waardoor Surround ook een nette ervaring krijgt.

Surround off heeft een net, helder geluid wat een fijne belevenis geeft. Van de soundstage hoef je niets bijzonders te verwachten. Het heeft de basis maar daar blijft het voor mijn oren ook snel bij. Het voelt allemaal wat vlakjes aan waardoor je met de EQ het echt zal moeten sturen naar wat jij fijn vindt.
Microfoon
  • Opnamepatroon, Cardiodide (unidirectioneel)
  • Type, elektretcondensator
  • Groote, 6mm
  • Frequentiebereik, 100Hz - 10kHz
Over de microfoon ben ik best te spreken, hij klinkt goed, helder en is voor de andere partij duidelijk te verstaan.
Bouwkwaliteit
Wat ga je vinden en hoe netjes is het afgewerkt? Je gaat eigenlijk alleen maar kwaliteit vinden hier.
  • Frame, aluminium
  • Hoofdband, staal
  • Oor & hoofdkussens, traagschuim en imitatieleer
  • Extra oorkussens, traagschuim en stof
Het frame is van aluminium wat zorgt voor een stevig gevoel, als je hem even laat liggen in een net geventileerde kamer voelt hij ook koud aan wat een premium gevoel geeft aan de headset en eentje die ik zeer op prijs stel.
De hoofdband is van staal, deze zie je zelf niet gelukkig. Eromheen zit imitatieleer, een zeer comfortabel materiaal om eroverheen te hebben wat voor zorgt dat hij rustig op je hoofd kan zitten zonder je schedel pijn te doen.

De oorkussens zijn als leder voor mij niet zo comfortabel, om die reden heb ik de stoffen eromheen. Deze zitten heerlijk.
TLDR
Een fijne headset die voor de prijs meer dan uitstekend is.

Heb jij ook een Logitech G PRO X Gaming Headset?