F1 2021 - Standard Edition, Windows

€ 32,10
Specificaties PC • Race - Bekijk alle specificaties

F1 2021 - Standard Edition, Windows Review

SytseHartveltTestpanel 23 december 2021, 1.207 views Testpanel

F1 2021 - Standard Edition, Windows

Al met al is F1 2021 gewoon een hele vermakelijke racegame. Ben je geen hardcore simracer, dan heb je aan F1 2021 een uitstekende game. De sfeer zit er heerlijk in en de carrièremodus biedt een hoop uitdaging en replaywaarde. Daarnaast is de game ook toegankelijk voor beginners.

Pluspunten

• Graphics
  • Geluid
  • Sfeer
  • Immersie
  • Carrièremodus
  • Toegankelijkheid
  • Aanpasbaarheid

Minpunten

• Gebrekkig realisme
  • Rariteiten van de AI
  • Geen ondersteuning VR of triple screens

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 4

Ik heb altijd van auto’s en racen gehouden. Op jonge leeftijd zat ik samen met mijn vader voor de TV naar de overwinningen van Ferrari en Michael Schumacher te kijken. In 2005 ben ik naar mijn eerste F1 race geweest, op de Nürburgring. En in 2009 lag er onder de kerstboom een Logitech G27 stuur met pedalen en schakelpook. Dolgelukkig was ik, en door de jaren heen heb ik het stuur heel veel gebruikt; Test Drive Unlimited 2, Burnout: Paradise, Race 07, Euro Truck Simulator 2… Maar echt serieus racen deed ik niet. Tot ik F1 2019 kocht. Ondertussen wat ouder, aan het studeren en nu met een Nederlander in de Formule 1 was het vuurtje weer aangewakkerd, en besloot ik wat serieuzer te willen gaan racen. Na wat slechte ervaringen met het online gedeelte van F1 2019 besloot ik een iRacing abonnement te nemen, en vanaf toen is het hard gegaan. Nu, 2 jaar, meer dan 1000 races op iRacing en een hoop investeringen in mijn simracing hardware later, ben ik via het Tweakers testpanel teruggekomen bij de nieuwste iteratie van de F1 game. En stiekem zat ik al een tijdje te overwegen het spel aan te schaffen, omdat ik echt zin had om weer de carrièremodus in te duiken. Deze review beschrijft mijn ervaringen met het spel nu de teller twee weken later op 45 uur staat, aldus Steam.

Testopstelling

Ik heb de game getest in mijn sim rig. De specificaties daarvan zijn als volgt:

Ryzen 5 3600
RTX2070
32GB DDR4 RAM
Sim-Lab GT1 Evo Cockpit
AOC 1920x1080 144Hz schermen
Fanatec CSW 2.5 wheelbase
Fanatec Formula v2 rim
Fanatec v3 pedalen

Met deze hardware draait het spel op de resolutie 5760x1080 gewoon goed op de hoge settings. Ik heb geen last gehad van lage frame rates en op één of twee willekeurige crashes na heb ik verder geen gekke dingen meegemaakt. Qua prestaties en stabiliteit is het dus allemaal prima.

Geconcentreerd in de rig op een ronde op Spa
Support voor sim rigs
Direct na het opstarten van het spel ben ik, zoals een tweaker betaamt, de settings in gedoken. Daar viel me ten eerste op dat alle Fanatec hardware direct out-of-the-box werd herkend en ondersteund, wat een prettige verrassing was. Aan de keerzijde van de medaille is er geen support voor VR of voor setups met meerdere schermen. Je bent dus aangewezen op nVidia Surround, en er kan geen bezel correction of een correctie voor de hoek van je extra schermen worden toegepast. Dat is toch jammer voor een racegame die zich ook als serieuze esport probeert neer te zetten. De HUD en on-screen-displays zijn gelukkig compleet vrij aan te passen en te plaatsen waar je wilt, en de schermen links en rechts gebruik je toch vrijwel alleen met je perifere gezichtsveld, dus uiteindelijk is er wel een prettige cockpit te creëren.

Realisme

Hoe realistisch is het rijden in F1 2021? Die vraag is natuurlijk lastig te beantwoorden zonder ooit in een echte F1 auto te hebben gezeten. Met alle assists uit is het in ieder geval een flinke uitdaging. Je moet het gaspedaal echt heel subtiel aanraken en rustig de hoeveelheid gas opbouwen, om niet direct een flinke bak wheelspin te krijgen en met je neus de verkeerde kant op te eindigen. Zelfs uit medium-speed bochten moet je echt heel voorzichtig zijn, terwijl je zou verwachten dat er dan voldoende downforce is om toch vrij snel weer op het gas te gaan - dat doen ze in het echt namelijk ook. De huidige F1 coureurs die F1 2021 hebben gespeeld geven dan ook aan dat de hoeveelheid grip in de game eigenlijk te laag is met alle assists uit. Daarentegen zijn de rondetijden op het hoogste niveau van de AI en zeker in de esports-scene echt meerdere seconden sneller dan de echte auto’s op de echte banen rijden. Iets klopt er dus niet helemaal.
Arcade vs Sim
Naast de hierboven besproken overweging over realisme is er nog wel wat meer wat F1 2021 in mijn opzicht meer richting arcade dan richting sim drukt. In veel van de racing sims worden de banen met een laser gescand om ze één op één na te maken. Bij F1 2021 is dit niet het geval. Ook het ontbreken van een echt aerodynamicamodel is jammer. Vanuit iRacing ben ik gewend om de ‘dirty air’, de verstoringen in de lucht veroorzaakt door de vleugels van de auto voor je, te voelen. In F1 2021 voelt het alsof de grip gewoon iets omlaag geschroefd wordt. Precies zoals dat gebeurt wanneer je ergens schade aan je auto hebt, of als het begint te miezeren. Het voelt niet alsof je iets minder downforce hebt als je voorvleugel beschadigd is, het voelt niet alsof je iets makkelijker glijdt als het miezert, en het voelt niet alsof er een vieze luchtstroom achter de auto voor je hangt - het voelt in al die situaties precies hetzelfde, alsof je auto opeens anderhalf keer zo zwaar is geworden.

Zijn deze dingen echt een dealbreaker? Zou je F1 2021 als een sim zien, dan schiet het op deze vlakken gewoon echt te kort. Zie je F1 2021 als een game, die niet probeert een F1 auto echt accuraat weer te geven, maar je wel het gevoel van snelheid en competitie, en de immersie in de wereld van F1 probeert te geven, dan valt het allemaal heel erg mee. En dat is denk ik hoe je deze game moet zien. En of je het dan een arcaderacer, een simcade of een sim noemt maakt eigenlijk niet uit. Wil je zo realistisch mogelijk in een F1 auto rijden? Koop dan de W12 Mercedes op iRacing. Wil je ondergedompeld worden in de sfeer van F1? Koop dan F1 2021.
Toegankelijkheid
Ik noemde net al even de lage gripniveaus wanneer je zonder assists rijdt. Dat is even wennen, maar als je het heel subtiel en geleidelijk gas geven eenmaal onder de knie hebt, ben je daar ook zo aan gewend. Rijd je met een aantal of alle assists aan, dan is de besturing van de game zeer toegankelijk. Hierin is bijzonder veel af te stellen, zodat iedereen zijn eigen besturingservaring vorm kan geven, waardoor de game in mijn ogen zeer toegankelijk is. Hetzelfde geldt voor de moeilijkheidsgraad van de AI, die is van 0 tot 110 vrij in te stellen. Dat kost even wat afstelwerk gedurende je eerste races, maar je kunt wel de perfecte ervaring voor jezelf creëren, waarin je lekker het gevecht aan kunt gaan met de AI - of er in iedere bocht eenvoudig omheen rijdt, wat jouw voorkeur heeft.

Ook erg prettig voor de toegankelijkheid is de aanwezigheid van flashbacks. De auto’s zijn nu eenmaal nogal gevoelig, en een klein overstuurmoment of een lichte crash kan zomaar je race beëindigen. Ga je voor de hardcore ervaring kun je de flashbacks uitzetten, of je kunt jezelf beperken tot maar een aantal flashbacks per race. Dat de optie er is is in ieder geval erg prettig, en het scheelt een hoop frustratie om even je foutje weg te kunnen poetsen in een lange race. Dat houdt de spelervaring voor de niet-hardcore speler leuk en een stuk toegankelijker.

Sorry Nicholas... Tijd voor een flashback

Graphics / Geluid

Over het grafische gedeelte van F1 2021 kan ik eigenlijk vrij kort zijn. Het ziet er gewoon allemaal top uit. De auto’s zien er realistisch uit en de banen en omgevingen zijn mooi. Zeker in de regen ziet het er soms spectaculair uit, met mooie reflecties in de plassen water. Waar ik in F1 2019 nog wel eens het gevoel had dat de auto’s een beetje over de baan zweefden, lijken ze in deze versie goed aan het asfalt te plakken. Er schijnt met DLSS sprake te zijn van wat ghosting, maar daar heb ik eigenlijk geen last van gehad, of het is me niet opgevallen.

Ook buiten het racen om is alles fraai vormgegeven. Er wordt veel sfeer gecreëerd met de shots voorafgaand aan de race. De gezichten en vooral de animaties in de gezichten hebben een flinke stap gemaakt ten opzichte van de eerdere versies. Het namaken van de coureurs is bij sommigen beter gelukt dan bij anderen, en alhoewel ze allemaal zeker herkenbaar zijn als de coureur die ze voor moeten stellen, valt het bij een aantal coureurs net ongemakkelijk uit. Ik kan mijn vinger er niet helemaal precies op leggen, maar bijvoorbeeld het gezicht van Max Verstappen in de game is net ongemakkelijk. Over het algemeen is het echter dik in orde.

Ook qua geluid scoort F1 2021 een dikke voldoende. De V6 turbo motoren zijn zeker niet de best klinkende motoren in de historie van de sport, maar het geluid is goed nagemaakt en de verschillen tussen de verschillende motorfabrikanten zijn goed te horen. De Hondamotor heeft zijn karakteristieke raspende downshifts en je hoort de turbo’s goed janken hoog in de toeren. Ook hier scoort de game dus goed qua immersie.

Casper Akkerman uit de Braking Point verhaalmodus op het podium met Hamilton en Bottas

Game modes

F1 2021 heeft veel verschillende game modes om uit te kiezen. Op single player gebied is er naast de modes die je zou verwachten, zoals time trial, losse grand prix’s en de carrièremodus, ook de nieuwe verhaalmodus Braking Point. De verwachte game modes zijn zowel met de F1 2021 auto’s als met de F2 auto’s uit 2020 en 2021 te rijden. Helaas zijn de klassieke F1 auto’s die in eerdere versies wel aanwezig waren verdwenen. Naast de single player opties is er een uitgebreide multiplayer component waarin je een co-op carrièremodus kunt rijden, losse online races kunt doen en participeren in esports events. Ik ga even in op de belangrijkste game modes.
Braking Point
Allereerst Braking Point. Codemasters heeft voor deze versie een verhaalmodus ontwikkeld waarin je in de huid kruipt van een Britse rookie in de sport, Aiden Jackson, en zijn ervaren Nederlandse teamgenoot Casper Akkerman, bij een team naar jouw keuze. Eigenlijk zodra je begint met het verhaal, word je midden in een F2 race gedropt, die je als Aiden Jackson dient te winnen om je stoeltje in de F1 voor het volgende seizoen te grijpen. In al mijn enthousiasme begon ik daar met alle assists uitgeschakeld aan, maar zonder voorbereiding was dat vrijwel onmogelijk. Na een uurtje oefenen met de F2 auto op Bahrain in time trial modus heb ik uiteindelijk de overwinning binnengesleept, en kon ik door met hoofdstuk 2. Ook daar word je weer middenin een race gedropt, en ik had geen zin om eerst iedere baan compleet uit mijn hoofd te leren om deze verhaalmodus uit te kunnen spelen. Met de ideale lijn als hulpmiddel aan was dit gelukkig een stuk beter te overzien.

Braking Point bestaat uit 17 hoofdstukken, die zich na de proloog in de laatste race van het F2 seizoen in 2019, afspelen in de F1 seizoenen in 2020 en 2021. Ieder hoofdstuk bestaat uit een race of een deel van een race, met daartussen cut scenes en telefoongesprekken die het verhaal vertellen. Zeker in het begin vond ik deze verhaalstukjes vooral irritant. De protagonist, Aiden Jackson, heeft echt 0 ruggengraat, zijn moeder belt na iedere race en heeft geen verstand van F1, en de antagonist Devon Butler, terugkerend uit F1 2019, is een ontzettende klootzak. Door zijn tactieken prik jij als speler direct heen, maar onze protagonist lijkt al zijn nare woorden zich onredelijk hard aan te trekken. Later in het verhaal draait dit langzaam om en wordt het makkelijker om je in de karakters in te leven. Naar het einde van het verhaal toe begon ik me er toch wel betrokken bij te voelen en was de redemption arc leuk om te volgen. De introductie van het dochtertje van Casper Akkerman maakt ook veel goed qua karakters, want die is echt ontzettend schattig.

Casper Akkerman ongelukkig na wat drama in een race tijdens de verhaalmodus

De irritatie over de tussenstukken bleef wel een beetje, want het voelt alsof er hier een stuk meer uit te halen was geweest. Je wordt door middel van e-mails en telefoontjes constant herinnerd aan team meetings, strategiebijeenkomsten en persmomenten. Die spelen echter helemaal geen rol. Als je door speelt, ga je gewoon naar de volgende race en hebben al deze dingen zich achter de schermen voltrokken zonder tussenkomt van jou als speler. Ook je stand in het kampioenschap en de daadwerkelijke resultaten van je races spelen geen rol en zijn nergens terug te vinden. Zo wordt er een poging gedaan om een wereld te bouwen, maar gebeurt er verder niets mee. Daar was meer immersie te bereiken geweest.

De scenario’s in de race zijn vooral onrealistisch, zeker aangezien je niet bij een topteam zit. Zo wordt er van je verwacht dat je in één race, na naar P16 terug te vallen met een lekke band, de punten in rijdt binnen zes rondes. In de volgende race moet je in 5,5 ronde 12s goed maken én vier mensen inhalen. Er wordt dus van je verwacht dat je bovenmenselijke prestaties neer zet, maar dat is alleen te doen als de moeilijkheidsgraad zo staat ingesteld dat je eigenlijk niet écht meer aan het racen bent. De enige manier om de objectives te halen is door zo veel sneller dan de AI te zijn dat je er echt fluitend met twee vingers in de neus omheen rijdt. Dat is leuk wanneer je je een superheld wilt voelen, maar niet wanneer je een semi-realistische F1 ervaring wilt.

Voor de meer casual speler is Braking Point wel een goede introductie aan F1 2021. Met assists aan en op een lager niveau is het bovenstaande kritiekpunt een veel minder groot probleem. Dan bouwt Braking Point lekker op, en word je als speler langzaam door de verschillende hoofdstukken geïntroduceerd aan een aantal belangrijke concepten in de sport, zoals bandenstrategie, de safety car en een regenrace. Dan is Braking Point gewoon een kort superheldenverhaal in de stijl van Drive to Survive en is er een goede hoeveelheid lol aan te beleven. Mijn advies aan meer ervaren spelers is dus om het links te laten liggen, maar is dit je eerste F1 game of eerste racegame überhaupt, dan is Braking Point een leuke manier om kennis te maken met het spel.

Rookie Aiden Jackson wordt aan de arm genomen door de teambaas in de Alpha Tauri garage
My Team / Carriere
Deze twee game modes heb ik even op één hoop geschoven. Functioneel zijn ze vrijwel identiek. In de carrièremodus neem je de controle over een bestaand team over, en in My Team voeg je je eigen team toe als 11e team in de Formule 1. Wat er daarna volgt is wat mij betreft de belangrijkste en leukste spelmodus van F1 2021. Je managet je complete team, van het aannemen van je tweede coureur tot het investeren in de verschillende Research and Development afdelingen en van persmomenten tot de specifieke upgrades die je gedurende het seizoen aan de auto uitvoert.

In My Team is het leuk om je eigen team vorm te geven. Zo maak je je eigen logo, je eigen livery, maak je een keuze voor het afnemen van een motor van een motorfabrikant naar je keuze, en sluit je sponsorcontracten af. Je team en haar faciliteiten beginnen bij 0, en die ontwikkel je gedurende meerdere seizoenen tot een topteam. Dat gaat om de development afdelingen die je verwacht (motor, chassis, aerodynamica en betrouwbaarheid), maar ook je HR-afdeling en de ontwikkeling van je tweede coureur. Zo kun je bijvoorbeeld investeren in hun training en de racesimulator die op je hoofdkantoor staat. Je dient je geld en development punten slim uit te geven om je auto zo goed mogelijk te ontwikkelen, maar ook het aanzien van je team te managen en genoeg geld over te houden om een goede tweede coureur aan te nemen.

Dit management gedeelte speelt zich af tussen de raceweekenden, en als je daar geen zin in hebt kun je het ook allemaal automatisch laten gebeuren. Die raceweekenden zijn natuurlijk het belangrijkste, waarin je in 23 races de wereld rondtrekt en strijdt om de felbegeerde WK-punten. Ieder raceweekend is net als in het echt opgebouwd uit 3 practice sessies, een kwalificatiesessie en de race. Afhankelijk van je voorkeuren kun je die sessies zo kort of zo lang maken als je zelf wilt, en kun je dus races van 5 rondes, 25%, 50% of 100% van de realistische afstand (een ronde of 50-60) afleggen. In de practice sessies kun je ontwikkelingspunten verdienen door een aantal oefenprogramma’s af te leggen, die je bijvoorbeeld de baan beter laten leren kennen of die je bandenslijtage en brandstofverbruik gedurende een aantal rondes testen ten behoeve van het vaststellen van je racestrategie. Mocht je hier geen zin in hebben of het gevoel hebben dat je de baan al goed genoeg kent, kun je deze practice sessies simuleren om alsnog wat van de bonussen die deze programma’s opleveren te verzamelen.

Tussen de sessies door moet je soms wat interviewvragen beantwoorden. Doe je het goed in een sessie, dan kun je waarschijnlijk wat complimentjes uitdelen aan één van je ontwikkelingsafdelingen, waardoor hun moraal toe zal nemen en je upgrades iets efficiënter ontwikkeld zullen worden. Doe je het slecht in een sessie, dan word je vaak verplicht om dat af te schuiven op één van de departementen en zal hun moraal dalen. Deze interviews zijn de eerste twee keer nog wel leuk, maar ze voelen al snel als een verplicht nummer en doen wat mij betreft een beetje afbreuk aan de immersie. Over de kwalificatiesessies en de races heb ik best een hoop te zeggen, waarop ik zal terugkomen in het hoofdstuk over de AI.

Over het algemeen is deze game mode de voornaamste reden voor mij om F1 2021 te spelen. Je wordt echt ondergedompeld in je eigen F1 seizoen, en het voelt fantastisch om na een goed uitgevoerde strategie en een aantal goede inhaalacties of verdedigende acties punten voor je team binnen te slepen. Het managementaspect is veelzijdig en uitdagend genoeg om interessant te blijven, en de matige interviews doen daar niet veel aan af. Voorafgaand aan iedere race wordt de sfeer goed opgebouwd met de F1 theme song, een introductie over het circuit en een commentaarstem die het raceweekend inluidt en de startopstelling voorleest. Ook na de race wordt er even nagepraat en zo blijft de sfeer er lekker in. Een ervaring zoals het raceweekend in F1 2021 kan geen andere game bieden, en dat stukje immersie is wat mij betreft het sterkste punt van deze game.
Online
Carriere
De complete carrièremodus zoals hierboven is ook in co-op te beleven. Inclusief interviews, development, het management van je team, de complete raceweekenden en alle sfeer die daar bij hoort. In het kader van deze review heb ik dit kort geprobeerd met iemand anders van het testpanel, en dan blijkt direct waar dit concept een beetje tekort schiet. Het is namelijk wel heel belangrijk dat je dit doet met iemand die op een vergelijkbaar niveau rijdt als jij. Online zijn flashbacks niet beschikbaar, dus een foutje is direct fataal. En aangezien je samen op dezelfde baan rijdt, moet de AI op één moeilijkheidsgraad staan. Is de ene speler dus sneller dan de andere, zal de één een te makkelijke AI en de ander een te moeilijke AI ervaren. En dan verliest het al snel de kracht van het spannende racen met AI die op de juiste moeilijkheidsgraad staat ingesteld. Een racegame waarin je iedereen zomaar inhaalt is niet spannend, en een racegame waarin je constant wordt ingehaald is niet leuk. Heb je echter een vriend of vriendin die ongeveer op jouw niveau zit, kun je wel samen één team overnemen en een compleet seizoen spelen. Het lijkt me wel lastig om daar de tijd voor te vinden, want elk raceweekend kost al gauw een paar uur. Na het managementgedeelte, drie practice sessies van 30 minuten, een kwalificatiesessie van 20 minuten (of 3x15) en een race van 20 minuten tot 2 uur, is een avond snel voorbij. En om dan een heel seizoen van 23 races uit te rijden… Natuurlijk kun je een korter seizoen met minder races samenstellen, maar zelfs dan vergt het een flinke tijdsinvestering van beide kanten. Enfin, het is erg gaaf dat de optie er is, maar ik zie mezelf niet zo gauw iemand vinden die én genoeg tijd heeft om een heel seizoen te spelen, én op een vergelijkbaar niveau rijdt om de races spannend te maken.
Losse races
Voor iets wat wat minder tijd kost, zijn er natuurlijk losse online races. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een matchmaking systeem op basis van twee ratings. Je safety rating, die bijhoudt hoe clean je racet, en je skill rating, die bijhoudt hoe snel je bent. Alhoewel dit in theorie goed werkt, is het niet moeilijk om een hoge safety rating te behalen, en wordt er ook in de lobby’s met hogere safety rating niet door alle coureurs even eerlijk geraced. Ayrton Senna zei ooit “If you no longer go for a gap which exists you are no longer a racing driver”. Dit neemt men in de online lobby’s ter harte. Alleen vergeet men nog wel eens dat ze helemaal geen racing drivers zijn, maar mensen met een controller of een stuurtje in hun woonkamer. Er wordt keihard gevochten voor elke plek, ook al is iemand overduidelijk een stuk sneller, en vaak genoeg worden er smerige tactieken gebruikt om mensen te belemmeren om in te halen, wat niet zelden in crashes eindigt. Zeker bij de start lijkt niemand redelijkerwijs geduld op te kunnen brengen, en zodoende is vaak na één ronde al de helft van het veld uitgevallen. Het is een beetje onvermijdelijk bij auto’s die zo snel zijn, en races die zo kort zijn, maar de losse online races zijn wat mij betreft gewoon geen goede ervaring.

Gelukkig zijn er ook leagues, waarin je met een vaste groep mensen racet. Die heb ik niet getest in deze versie, maar mijn ervaring uit F1 2019 is dat hier een stuk beter geracet wordt. Ik zou eenieder die online F1 2021 wil spelen dan ook aanraden om online een leuke league te vinden.

Achter de safety car op Imola

Gameplay & AI

En dan natuurlijk het belangrijkste, hoe voelt het rijden op de baan zelf? Over het algemeen gewoon heel goed. Ik heb het al even gehad over de tekortkomingen voor wat betreft het aerodynamische model, het gripniveau wat eigenlijk te laag is en de snelheid die eigenlijk net te hoog is, maar dat zijn geen dingen waar je heel erg veel last van hebt als je gewoon lekker aan het racen bent. Als je eenmaal een beetje gewend bent aan hoe de auto’s zich gedragen op de baan kun je heerlijk het randje opzoeken, en steeds iedere ronde weer een klein beetje van je tijd afschaven. De auto’s reageren merkbaar op de kerbs, de verschillende hoeveelheden camber die verschillende bochten hebben en het gevoel van snelheid is enorm als je eenmaal je FOV settings goed hebt staan. De graphics en het geluid versterken dat effect alleen maar, en als je lekker in het ritme zit word je echt de auto en de baan in gezogen.

Wat erg goed werkt is de bandentemperatuur en bandenslijtage. Waar het aerodynamisch model dus tekort schiet, is dit wel goed uitgewerkt. Rijd je je wagen net iets over het randje, zul je merken dat je banden langzaam oververhit raken en hun grip verliezen. Ook de drop-off van de grip naarmate de banden slijten is merkbaar en goed uitgewerkt. Krijg je een lekke band, dan komt het loopvlak langzaam los van het karkas. Dit werkt allemaal uitstekend. De enige tekortkoming hier is dat flat spots na een lock-up of spin zijn niet gemodelleerd.

Tijdens een race kan er een hoop gebeuren, met het weer wat verandert, schade aan de auto die verholpen moet worden of een bandenstrategie die toch anders uitpakt omdat de bandenslijtage niet is zoals verwacht. Daarvoor is er een on-screen-display waarmee je je strategie aan kunt passen. Ik vind dit onmogelijk. De snelheid ligt zo hoog dat ik echt de tijd niet heb om rustig mijn strategie aan te gaan zitten passen tijdens de race. Daar is allemaal wel mee te leven, totdat je zo’n race hebt waar je team graag een andere strategie wil dan jij. In mijn carrièremodus had ik een regenrace op Baku waar ik met slicks niet voldoende grip had. Het was de hele race precies op het crossover point, en uiteindelijk reed ik op inters dezelfde tijden als de AI op slicks. Ik pitte dus in ronde 1 voor inters, en vanaf dat moment heeft mijn engineer meerdere keren per ronde geroepen dat er een nieuwe strategie-optie was op mijn OSD. Maar ik wílde niet naar slicks. Op dat soort momenten was het heel fijn geweest om even de game te kunnen pauzeren om je strategie aan te passen (of je engineer te vertellen dat hij z’n bek moet houden, maar die optie kon ik tijdens de race ook niet vinden op mijn OSD).

De auto’s zijn redelijk uitgebreid af te stellen qua setup. Dit is een belangrijk onderdeel van de Formule 1, want iedere baan vraagt zo om z’n eigen afstelling qua downforce, bandenspanning, stijfheid van de ophanging etc. Er zijn games die je nog veel meer opties geven, maar de hoeveelheid van F1 2021 is voldoende om je setup aan je eigen rijstijl aan te passen, mocht je dat willen. Ik ben er nooit goed in geweest, en EA kennelijk ook niet, want waar ik gewend was aan hele redelijke setups uit F1 2019, zijn die van dit jaar echt bagger. Gelukkig is er een hele goede integratie met de Steam Workshop als je de PC-versie hebt, en zijn er collecties met goede setups voor iedere baan te downloaden. Dat maakt echt merkbaar verschil, en zou ik iedereen aanraden. Na het downloaden van de setups heb ik de AI direct vijf punten omhoog kunnen schroeven, zo veel sneller was ik.

Een heel belangrijk onderdeel van de gameplay van F1 2021 is natuurlijk die AI. Of je nou Braking Point, een losse grand prix of een uitgebreide my team carrière aan het doen bent, in al je races zul je er 19 (of 21) van naast je op de baan hebben rijden. Het niveau van de AI is dus zoals besproken uitgebreid te finetunen, en als je eenmaal de juiste moeilijkheidsgraad hebt gevonden dan is het leuk racen met de AI. Ze vallen je aan als je de deur open laat staan, ze verdedigen redelijk als je er niet helemaal langs bent, en ze laten je ook gaan als blijkt dat je echt sneller bent. Ben jij een beetje lomper en duw je hem er echt agressief voor, geven ze mijns inziens wel iets te snel op. Verschillende AI-coureurs hebben ook verschillende persoonlijkheden, dus een Charles Leclerc zal iets agressiever aanvallen dan een Valtteri Bottas. Dit merk je op de baan ook absoluut. De AI heeft wel een aantal gekke dingen waar ik me gedurende de carrièremodus aan ben gaan storen.

Ten eerste het gedrag van de AI in de practice en kwalificatiesessies. Zit de AI niet op een hotlap, en jij wel, zouden ze in theorie voor je aan de kant moeten gaan. Soms gebeurt dit ook, maar meestal parkeren ze hem gewoon op hun dooie gemak op de apex, waarmee jouw snelle ronde wordt vergald. Zo komen ze bijvoorbeeld tijdens een kwalificatiesessie rustig de pits uit rijden en sturen ze direct de racelijn op. Dat is niet alleen heel irritant, het is ook gewoon onrealistisch.

Ten tweede heeft de AI soms de neiging om een beetje treintjes te vormen. Zeker in de eerste ronde gaan ze doodleuk rustig achter elkaar aan de eerste bocht in, waardoor jij er in één keer vier of vijf in kunt halen als je aan de binnenkant zit en een stuk later remt. Hieronder twee screenshots van dat fenomeen en hoe er voorbij een treintje AI te duiken is. Dat doet ook een beetje afbreuk aan het realisme. Ik had graag wat meer gevechten tussen de AI zelf gezien, zeker in de eerste ronde.

Ten derde is de AI gewoon niet zo goed in strategie. Soms stoppen ze opeens voor de laatste ronde voor nieuwe banden in een race die gemakkelijk een one-stop is waardoor ze een podium of punten weggooien. Ook zie je ze vaak genoeg stints rijden op softs die twee keer zo lang zijn als hun stint op mediums, wat ook gewoon raar is.

Gekke AI-strategie, Hamilton gooit een podium weg en mijn teammate zijn punten

Tot slot wil ik graag het verhaal van mijn race op Oostenrijk in mijn carrièremodus delen. In ronde 7 gebeurt er ergens bij de AI een ongeluk op de baan, en komt er een safety car. Ik duik gauw de pits in, en kom er op verse banden uit. Het valt me op dat van de AI er verder helemaal niemand naar binnen duikt, en ik rijd een paar rondes rustig achteraan de safety car trein totdat het incident opgelost is. De ronde nadat de safety car naar binnen gaat, duikt het halve veld naar binnen om alsnog een pit stop te maken. Maar omdat de pit entry op de Red Bull Ring betekent dat je traag rijdt op de racelijn, klappen er een aantal AI vol bovenop de auto’s die de pits in duiken, en zo krijgen we weer een nieuwe safety car. De rest van het veld die nog de pits in moest deed dat weer niet tijdens de safety car, maar pas toen die weer naar binnen was. Ik keek achteraf de oorzaak van de eerste safety car terug, en dat was precies dezelfde situatie. Iemand dook de pits in, en de auto erachter klapte er vol op. Uiteindelijk heb ik de halve race achter de safety car gereden, met AI die niet onder safety car wilde pitten, en elkaar de race uit reed op het moment dat ze wel probeerde de pits in te gaan.

Dit soort rariteiten heeft de AI dus wel meer. Wanneer ze in groepjes rijden in de race, en überhaupt in practice en kwalificatiesessies zijn ze gewoon niet top, en dat doet weer een beetje af aan de immersie. Daarentegen zijn ze één op één heerlijk om mee te racen en kun je er echt goed mee vechten.

Al met al is F1 2021 gewoon een hele vermakelijke racegame. Voor de hardcore simracer zijn er een aantal dingen die irritant of suboptimaal zijn, maar ben je een wat meer casual racefan, dan heb je aan F1 2021 een uitstekende game. De sfeer zit er heerlijk in en de carrièremodus biedt een hoop uitdaging en replaywaarde. Voor grote F1 fans zal de kans om hun eigen team toe te voegen aan het grid en mee te racen fantastisch zijn. De nieuwe verhaalmodus is voor beginnende spelers een goede introductie aan F1 2021, en ben je echt heel snel is er uitdaging te vinden in de hoogste moeilijkheidsgraden van de AI, en online in leagues en het esportsgedeelte.

Heb jij ook een F1 2021 - Standard Edition, Windows?

Mooie uitgebreide review, geeft echt zin om in de game te springen!

Ik heb zelf een veel beperktere opstelling. Met een Xbox, een Thrustmaster TMX Pro en 1 enkel scherm (gezien geen multi-monitor ondersteuning door Xbox). In de F1 games sukkel ik echter om hetzelfde gevoel van feedback te krijgen als in andere racegames. In Forza Motorsport 7 heb ik de instellingen zo kunnen aanpassen dat het leuk en correct aanvoelt. In Assetto Corsa leek alles standaard al zeer goed te staan, en na wat tweaken is het gevoel dat ik in deze game ervaar het meest intense en realistische (subjectief gegeven uiteraard).

Welke bron zou jij me vanuit jouw ervaring aanraden voor het correct afstellen van stuurtjes in de F1 games?
Uiteindelijk is het ook deels personal preference, in ieder geval hoe zwaar het stuurt en de heftigheid van de force feedback. Daarin moet je gewoon een aantal dingen proberen en kijken wat het fijnst is voor jou. Zorg er wel voor dat je de force feedback niet TE hoog zet, want dan gaat er detail verloren.

Daarnaast sowieso de rotatie op 360 graden, meer draait een F1 stuur in het echt ook niet. Met de TMX heb ik zelf geen ervaring, maar er zijn online vast ook legio threads te vinden om je een goede baseline settings voor dat specifieke stuur te geven vanaf waar je kunt gaan tweaken.