F1 2021 - Standard Edition, Windows

€ 32,10
Specificaties PC • Race - Bekijk alle specificaties

F1 2021 - Standard Edition, Windows Review

SnippertjeTestpanel 23 december 2021, laatste update op 7 januari 2022, 475 views Testpanel

F1 2021 - Standard Edition, Windows

Nadat ik kort F1 2019 heb kunnen spelen voelt F1 2021 vernieuwend. Vooral op grafisch gebied onderscheidt het zich en de game is audiovisueel dan ook heerlijk om te spelen. Daarnaast is braking point een leuke toevoeging die uitbreiding verdient. Wel zou ik een stuurtje aanbevelen voor de ultieme beleving.

Pluspunten

• Braking point / Verhaal
  • Grafisch prachtig
  • Gevoel van snelheid
  • Ontzettend uitgebreid
  • Multiplayer carrière

Minpunten

• Voelt als een middenweg tussen arcade en sim willen zijn
  • Voor een beginner zonder assists lastig
  • DLSS kuren
  • Geen VR
  • VIP punten voegen weinig toe

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 5
Geluid Score: 4
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 4

Algemene beoordeling

Over het algemeen is F1 2021 een hele fijne game om te spelen en geeft het, zeker met een stuurtje en goed scherm een ontzettend vette F1 ervaring. Wel is het leuker/nodig om de assists uit te zetten en vond ik het persoonlijk met controller niet meer leuk spelen na met een stuurtje gespeeld te hebben.

De story mode (braking point) is een leuke en vooral verfrissende toevoeging en ik vond deze erg uitdagend, maar dit kwam mede door het ontbreken van de assists. Hoewel de flashbacks (terugspoelen) uitkomst boden heb ik uiteindelijk de moeilijkheidsgraad voor mezelf terug moeten zetten, maar het geeft wel de drive om nog eens terug te gaan als ik mezelf wat verbeterd hebben. Dat verbeteren is trouwens ook ideaal om te doen met de time trials. Het is heerlijk om rondje na rondje tegen jezelf of zogenaamde ghosts van tegenstanders te kunnen racen.

De visuele presentatie is top, het is alleen jammer dat DLSS niet altijd lekker werkt. Maar het geluid, de visuele presentatie in combinatie met ray tracing maakt dat het echt voelt alsof je in de wagen zit. Zelfs de cutscenes in breaking point zijn aardig gedaan en het is leuk om te zien dat er oude bekenden langskomen. Ook draait de game soepel en heb ik eigenlijk geen echte problemen ondervonden.

Waarom een racegame?

Om eerlijk te zijn heb ik nooit echt een sport aangehangen en heb ik de laatste jaren weinig racegames gespeeld. Wel ben ik van de generatie Need for Speed 2 Special Edition (weten we het nog, via cheats rijden als een dino of WC hokje?). Omdat ik het zo leuk vond mocht ik als jonge jongen dan ook van mijn vader een stuurtje met heus force feedback, ongekend voor die tijd. Maar het verschil tussen arcade en simulatie kende ik toen nog niet.

Fast forward naar 2018. Ik heb een buurjongen die into F1 is en ik begin mezelf ook te verdiepen. Hij weet veel en bijna tegelijktijd komt ook nog eens de serie drive to survive uit. Waar ik eerst af en toe eens meekeek begon ik steeds meer vragen te stellen en me echt te interesseren. En ja het was leuk dat er een Nederlander rond reed, maar stiekem vond ik dingen als het silly season, de controverses, de transfer en tactieken eigenlijk veel boeiender. Vanaf dat moment ben ik eigenlijk elke race met mijn buurjongen (nu goede vriend) gaan volgen.Maar echt zelf racen deed ik niet, los van wat Forza Horizon en weleens Gran Turismo op de PC.

Weer 3 jaar later zag ik op black friday een aanbieding voor de Trustmaster T300RS GT. Diezelfde vriend bericht en die verzekerde me dat het een prima stuurtje was om te beginnen. Zodoende kon ik eindelijk racen en hoe! Het afgelopen heb ik mijn setup mede door corona flink uitgebreid met onder andere een Odyssey G9. En wow wat komen racegames hierop tot hun recht.

Enfin om een lang verhaal kort te maken. Ik speelde al een beetje F1 2019, maar keek erg uit naar 2021 met raytracing, DLSS en de nieuwe circuits. Toevalligerwijs zag ik kort na de aankoop van het stuurtje de actie van Tweakers om F1 2021 te winnen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en uiteindelijk gewonnen. Aan mij om jullie nu mee te nemen in mijn ervaring.
Setup en benchmark

Het stuurtje uiteindelijk naar links verplaatst zodat ik alleen mijn scherm hoef te draaien.

Vormgeving en beleving

Disclaimer: Bekijk deze review vanuit de ogen van een F1 enthusiast, maar zeker geen sim racer. Wel race ik met alle assists uit, behalve de ideale racing lijn.
Audiovisuele presentatie

De game ziet er kort gezegd fantastisch uit. Je hebt een flink scala aan instellingen om mee te spelen en ook DLSS biedt (voor Nvidia gebruikers) een uitkomst. Hierbij wil ik de aantekening maken dat het handmatig vervangen van het DLSS.dll bestand naar de nieuwste versie het pas echt goed bruikbaar maakt. Zie ook:

Gelukkig kwam ik dit filmpje tegen toen ik nog niet zo lang bezig was. Door alle instellingen kan je zelf kiezen of je eye candy wilt of veel FPS. Beide heb ikzelf getest, omdat ik een 240hz scherm hebt. Het verschil in een snelle game als deze is direct merkbaar. Echter geniet ik ook erg van mooie graphics. Daarom heb ik een middenweg gekozen van rond de 100fps. Raytracing vind ik persoonlijk echt prachtig al waren het vooral de reflecties die de show stelen.

Ook het geluid in de game is van hoog niveau. Direct bij het opstarten komt het bekende F1 deuntje naar voren en je waant je echt in een cockpit als je eindelijk de wagen instapt. Het enige dat ik wel apart vindt is het geluid van botsingen. Deze klinken dof en vreemd. Maar goed ik ben dan ook nog nooit echt gecrasht in een F1 wagen.

Er is ook een splitscreen modus om samen te racen. Helaas ervaarden wij dit beide niet als prettig. Het is priegelig en niet vertical te splitten. Gelukkig kan je ook online samen de carriére doen.
Besturing, camera en gevoel van de wagens
F1 2019 speelde ik met een controller en dat was best oké. Maar gelukkig goedkoop een Thrustmaster RS GT kunnen kopen. Met wat geluk de wedstrijd gewonnen en deze dus ook gebruikt in F1. In het begin erg wennen, want in de instellingen van het stuur moest ik hem van 900 graden naar 360 zetten voor een goede ervaring. Ook de force feedback goed open gezet en rijden maar. Wauw wat gaaf was het eerste wat ik dacht. Maar ook wauw wat moeilijk. Het kostte me best wat tijd om door de races heen te komen. Maar ik weiger assists te gebruiken, omdat ik ook geniet van de uitdaging (behalve de ideale lijn).

Uiteraard geeft de cockpit view het fijnste beeld en heb ik daar best wat moeite ingestoken om het goed te krijgen. Uiteindelijk ook de ODS gecustomized worden met een fijn eindresultaat. Je merkt ook direct dat je meer gevoel hebt bij de wagen en wegligging.

Game modi

Verhaal modus - Breaking point
Het succes van Drive to Survive van Netflix schemert door in breaking point. Als rookie kom je in verschillende races terecht waar je een bepaalt objective moet halen (bijv. Een aantal andere inhalen) De cut scenes zijn goed gedaan en er kwam zelfs voor mij als leek een bekende in voor uit 2019. Al met al is de drama goed neergezet en maken de opdrachten de races spannend.
Career modus
De career modus biedt veel, maar dan ook echt heel veel mogelijkheden. Naast dat je dit in je eentje kan doen, is het ook nog mogelijk dit met een andere speler te doen. Dit heb ik kort geprobeerd met iemand die het spel ook had gewonnen. Helaas was het al vrij laat en was mijn niveau een stuk lager. Maar de intentie is om dit nog een keer samen te doen als ik wat beter ben geworden.

Als je een solo carrière kiest dan kies je eerst voor een junior team om vervolgens in de F2 te beginnen. Persoonlijk vond ik die leercurve wel fijn. Eenmaal het F2 deel doorlopen is kan je direct een F1 team kiezen. Hier kan je vervolgens helemaal zelf instellen hoe lang je het seizoen wilt laten zijn (aantal races, tijd van een GP en welke circuits niet of wel). Je hebt de keuze om vrije trainingen te doen en daar door bepaalde manouvres resource points te verdienen. Deze punten zijn cruciaal voor het doorontwikkelen van je auto. Het is echter ook mogelijk deze te skippen, alleen heb je dan geen invloed op de uitslag.

Tot slot komt ook het stukje politiek weer terug (net als in 2019 zat). Persoonlijk vind ik dit niet altijd even boeiend, maar het heeft wel invloed op hoe het team en je fans naar je kijken.
My team
Na al deze modi dus ook nog my team. In my team is het mogelijk om je eigen team samen te stellen. Na het kiezen van een avatar (inclusief te customizen helm en outfit), nationaliteit en nummer. Het is hierbij ook mogelijk extra punten te kopen om extra helmen en dergelijke te gebruiken. Na het kiezen van een teamnaam kan je een sponsor kiezen. Hoe meer geld je ontvangt, hoe groter de prestatie die je moet leveren. Het is dus belangrijk goed na te denken hoeveel skill je denkt te hebben.

Na het kiezen van een sponsor is het tijd voor een power unit van één van de bekende leveranciers. Ook hier zitten kosten aan verbonden. Geef je minder geld uit dan heb je ook meer geld over om bijvoorbeeld een betere driver te kiezen. Drivers hebben allerlei variabelen die meespelen in hoe goed ze zijn. Aan jou de taak om een teammate te kiezen. De volgende stap is het maken van een livery zodat de auto echt eigen wordt. Het overige geld kan je gebruiken om je facilities later uit te breiden. Helaas heb ik nog niet genoeg tijd in het spel kunnen steken om dit helemaal te doorlopen, maar ik moet zeggen dat het me als geheeld ook minder trok. Dat heeft voor mij als leek denk ik vooral te maken met de informatie overload die het spel over je uitstort.
Multiplayer
Ook hier is voor ieder wat wils. Zo kan je als beginner rondrijden waar je niet botst met je tegenstanders, maar is het ook mogelijk alles zo realistisch als mogelijk te maken. Ook hier is voor iedereen wel wat te halen. Persoonlijk vond ik het goed werken, maar speel ik toch liever met mezelf of samen met vrienden. Wie weet dat ik in de toekomst nog wel een keer mee doe met een competitie als ik wat beter ben geworden.

Wat is F1 2021 nou precies voor genre?

Realisme
Audiovisueel weet F1 2021 op mij veel indruk achter te laten. En voor zover ik kan beoordelen gedragen de wagens zich ook erg goed op het circuit. Ook het verhaal en het naspelen van een seizoen dragen bij aan het feit dat het echt als F1 voelt. Het spel heeft zo ongelooflijk veel instellingen dat ik het soms wel overweldigend kon vinden. Maar gelukkig kan je ervoor kiezen sommige dingen gewoon te laten. Of het écht realistisch is? Dat zou je aan een F1 coureur moeten vragen. Voor mij deed alleen het ontbreken van het nieuwe Yas Marina afbreuk. Had leuk geweest die te kunnen rijden voordat de race begon.
Arcade vs. Simulatie
De game is uiteindelijk wat je er zelf van maakt. En dat is een beetje waar de schoen wringt. Uiteindelijk wil je als speler een bepaald genre game en Codemaster lijkt hier een middenweg te hebben willen kiezen. Eentje die overigens perfect bij mij past, maar de echte arcade racer vindt het denk ik saai en de simmer wil alles zo echt mogelijk.
Toegankelijkheid
En ondanks bovenstaande vind ik de game erg toegankelijk. Helaas denk ik wel dat mensen snel kunnen afhaken door de gigantische hoeveelheid aan informatie die je kan verwerken. Het is een game die wat mij betreft easy to learn, maar hard to master is. Ook en heb je geen stuurtje dan zou ik hem niet overwegen. Ik heb het nog één keer geprobeerd, maar wat mis je dan het gevoel met de auto en weg. Nog een tip is zet zoveel mogelijk assists uit en kijk hoe ver je komt. Kan frustrerend zijn, maar ook onwijs goed voelen als het dan plots goed gaat.

Wat ook leuk is, is dat het mogelijk is je telemetry te broadcasten en deze op een ander scherm te zien. Vrij uitgebreide (gratis) tool hiervoor is hier te vinden: Telemetry

We zitten in een lockdown. Dus heb je jouw eindejaarsbonus ontvangen en vind je F1 leuk? Koop dan een stuurtje en ga F1 2021 aanschaffen. Je zal niet teleurgesteld worden. Het biedt meer dan genoeg content en samen met je maat een carrière starten is natuurlijk super. Maar ook zonder stuur kan je plezier beleven (je weet niet wat je mist natuurlijk). Hou er alleen rekening mee dat dit zeker geen echte sim is, maar wel meer dan genoeg instellingen biedt om dit te benaderen.

Heb jij ook een F1 2021 - Standard Edition, Windows?