F1 2021 - Standard Edition, Windows

€ 32,10
Specificaties PC • Race - Bekijk alle specificaties

F1 2021 - Standard Edition, Windows Review

KrodeTestpanel 21 december 2021, laatste update op 21 december 2021, 1.431 views Testpanel

F1 2021 - Standard Edition, Windows

F1 2021 is zo opgebouwd dat zelfs iemand die nog nooit heeft gesimracet dit leuk gaat vinden. De verhaallijnen leuk, waarvan Breaking Point mijn favoriet is. Daarnaast zijn er meerdere mogelijkheden voor online races.

Pluspunten

• Voor iedereen speelbaar
  • Wedstijden tegen anderen biedt vele mogelijkheden
  • Breaking Point mooie aanvulling
  • Nederlandse stemmen, waaronder Olav Mol

Minpunten

• Contractonderhandelingen in carrière onderdeel onderbelicht
  • Misschien te kinderlijk voor profs, lastige punten voor beginners
  • Makers willen iedereen pleasen
  • Soms heb je als je online wilt racen dat je als toeschouwer wordt neergezet
  • Soms foutmelding bij instappen online race

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Het Formule 1-seizoen is ten einde, en wat was het spannend. Heel Nederland is blij dat we voor het eerste een Nederlandse Formule 1-coureur in ons midden te hebben. Maar met een harde lockdown en geen F1 meer op tv is een perfect moment om weer zelf aan het stuurtje te kruipen en het gevoel krijgen of je zelf een F1-coureur bent. Het spel daarvoor is F1 2021, de laatste versie van de populaire simracing-gamereeks. Ik mocht deze namens Tweakers testen, en hierbij mijn review!

Wat je als eerst moet weten is dat ik voor mijn gevoel geen echte simracer ben. F1 en autosport interesseert me al sinds ik tiener was, en natuurlijk speel je dan wel eens met een controller of iPhone een racegame. Maar tijdens de eerste lockdown in 2020 begon ook ik mij te vervelen en kocht ik via Marktplaats heel goedkoop een Logitech driving force GT, een stuurtje wat al in 2008 uit kwam. Maar deze werkt nog steeds goed en voor mij de perfecte manier om te proeven aan simracen. Ik koppelde het aan mijn bureau, laptop en scherm en de lol kon beginnen. Ik begon toen met F1 2019 die op dat moment in de aanbieding was en ik genoot. Later begon ik ook aan andere simgames zoals Asetto Corsa en Asetto Corsa Compentione. Na veel oefenen doe ik ook steeds vaker mee aan online races, erg vermakelijk. En dat doe ik nu nog steeds met dezelfde setup, dus ik heb geen profi setups met stoeltjes en de duurste stuurtjes.

Na het installeren van F1 2021 via Steam startte ik het voor het eerst de game op. Vrijwel direct nadat je het spel opstart, zie en hoor je iets waar de echte F1-fans gelijk enthousiast van worden. Je ziet namelijk de echte intro van de Formule 1, die iedereen kent van TV. Ik kreeg er gelijk zin in en het leuke was mijn oude stuurtje direct werd herkend bij de instellingen. Top! Gelijk gamen dacht ik. Eerst maar eens even ‘gewoon’ rijden via Tijdrit. Maar tijdens mijn allereerste meters in F1 2021 merkte ik gelijk dat ik raar moest sturen, mijn stuur ging niet recht staan als ik op een recht stuk kwam en meer van dat soort rare dingen. Damn, zou mijn stuurtje toch niet goed werken in het nieuwste spel? Google is your friend, want al snel zag ik een YouTube video met de perfecte instellingen voor het stuurtje. Mijn stuurtje stond namelijk nog op de instellingen van Asetto Corsa… Even de boel aangepast in Logitech Profiler en bij de instellingen in het spel en het verschil in F1 2021 was echt een verademing!
De game
De game zelf bied eigenlijk voor ieder wat wils. En allemaal erg realistisch met goede graphics en uitleg. Zo kan je kiezen uit snel even een tijd neer te zetten doormiddel van Tijdrit, een losse Grand prix-weekend spelen, een nieuwe carrière starten als team of coureur, multiplayer racen en een nieuwe verhaallijn genaamd Breaking Point. En na even het gevoel van racen in F1 2021 te hebben geprobeerd via een Tijdrit begon ik niet in de carrière modus, maar met de Breaking Point omdat deze mij nieuwsgierig maakte wat het was.

Breaking Point

Breaking Point is een verhaallijn en gaat over de rivaliteit tussen twee teamgenoten binnen een F1-team. Fictief Formule 2-coureur Aiden Jackson is kampioen geworden en debuteert in de Formule 1. Je kan zelf kiezen bij welk team hij zijn debuut maakt, maar niet bij een topteam. Je kan kiezen uit Williams, Haas, Aston Martin, AlphaTauri of Alfa Romeo. Ik koos voor AlphaTauri als team en Jackson wordt teamgenoot met de fictieve coureur Casper Akkerman, een oude rot in de koningsklasse. Je gaat een jaartje terug in de tijd naar 2020 en in de korte video’s merk je dat het niet zo lekker loopt tussen beide coureurs en als de jonge Aiden Jackson probeer je je plaats te verdienen binnen het team. De races met bepaalde opdrachten en scenario’s zijn kort en naast de video’s tussendoor moet je ook de juiste antwoorden geven tijdens interviews. Daarnaast probeert een rivaal van een ander team, genaamd Devon Butler, je ook nog het leven zuur te maken. Butler kende ik nog als rivaal in de carrière modus in F1 2019. Een bekend gezicht keert dus terug. In het jaar daarop speel je Akkerman, die moeite heeft met het gedoe in de F1 en wil misschien gaat stoppen. Ik merkte dat ik Breaking Point erg leuk begon te vinden en het lijkt soms wel beetje op de F1 Netflix-serie ‘Drive to Survive’. De naam Aiden Jackson deed me vooral denken aan de echte Formule 2-coureur Jack Aitken, maar misschien lag dat aan mij. Het verhaal in Breaking Point is soms een beetje cheesy en niet echt meeslepend, maar een goede aanvulling van de game en ik vond het erg leuk om te spelen.

Carrière

In de Carrière gedeelte van de game zitten heel veel mogelijkheden, en ik geef toe dat ik daar niet alles van heb gebruikt. Je kan namelijk naast een carrière voor één persoon ook nog de optie om samen met iemand anders tegelijk te spelen. Je hebt dan de mogelijkheid om in hetzelfde team te gaan rijden of om in een concurrerend team de strijd met elkaar aan te gaan. Dit heb ik niet geprobeerd, maar wel de eenpersoons carrière. Ook daar zitten meerdere mogelijkheden, namelijk een coureurs carrière en ‘Mijn Team’. In de coureurs gedeelte begin je met het kiezen met welk F1-opleidingsprogramma je wilt volgen, zoals bijvoorbeeld het Mercedes of Red Bull Junior-programma of de Ferrari Driver Academy. Daarna begin je in de Formule 2 te racen om alle stappen te leren, dit stelt dan vorig jaar voor met concurrenten Mick Schumacher en Yuki Tsunoda (beiden in 2021 gepromoveerd naar F1). Ik koos met ons Nederlands succes voor het Red bull junior programma en te racen voor het Nederlandse MP Motorsport. Na het behalen van succes in de F2 kon ik zonder problemen een team kiezen in de F1. Jammer, ik had wel iets meer van de contractonderhandelingen willen zien in de game met daar een aantal verhaallijnen.

Met de overstap van de Formule 2 naar de topklasse van de autosport kan je instellen hoeveel races je wilt gaan rijden, je hoeft dus niet het complete seizoen te rijden. Je hebt namelijk meerdere opties en als je minder races dan de complete kalender kiest, kan je zelf bepalen op welke circuits je wel en niet wil racen. De in 2021 geïntroduceerde Sprint- kwalificatie races kom je niet tegen.

Eenmaal in de Formule 1 gaat het om Resource Points te verzamelen zodat je auto kan worden geüpgraded. Dit doe je door in vrije trainingen bepaalde programma’s en doelen af te werken zoals baanverkenning met poortjes en binnen 2,5 meter van de racelijn te blijven. Je hebt niet telkens elk weekend dezelfde doelen en programma’s, maar het team bepaald welke programma’s moeten worden afgewerkt. ‘Gelukkig’ is het ook mogelijk om programma’s af te werken zonder vele rondjes te rijden, maar dan heb je geen grip op of het programma slaagt. Ook moet je dan goed plannen om het programma binnen een sessie af te werken. Alle Resource Points die je verdiend door een programma af te werken zijn belangrijk, want deze kan je later inzetten voor de ontwikkeling van je auto zoals aero, motor, chassis en betrouwbaarheid.

Naast het rijden van de sessies, kwalificatie en races is het ook belangrijk om buiten de baan te ‘presteren’. Buiten de baan moet je namelijk regelmatig voor de camera’s verschijnen voor interviews en de antwoorden die je geeft zijn op invloed op het reilen en zeilen binnen je team. Geef je kritische opmerkingen over een bepaalde raceafdeling van je team, dan zal het moreel daar dalen met dit kan gevolgen hebben op de upgrades van die afdeling. Opletten dus waar je uit kiest bij de antwoorden tijdens interviews.
Mijn team
Mijn team is een onderdeel die ik nog niet kende in mijn oude F1 2019 en in dit onderdeel ben je het elfde Formule 1-team op de grid. Je kiest jezelf als eerste coureur met de mogelijkheden om je uiterlijk aan te passen. Je tweede coureur is een coureur die op dit moment in de Formule 2 rijdt. Hierna kies je zelf je sponsoren, livery, motor en je bepaald waar je budget naar toe gaat. Je gaat met je team aan de slag om steeds een stukje beter te worden en met de ontwikkeling die je zelf bepaald kan je doorgroeien naar de top van het veld. Omdat er zoveel mogelijkheden zijn met verschillende onderdelen in het complete spel zelf, heb ik nog niet heel veel tijd besteed aan het mijn team onderdeel, maar dit ga ik de komende maanden zeker nog doen. Indien nodig vul ik dan dit onderdeel verder aan.

Multiplayer

Het multiplayer onderdeel is niet zomaar even aanklikken en spelen. Ook hierin zijn er weer tal van mogelijkheden. Om de sfeer goed te houden kan je ten eerste al kiezen voor ‘spelen voor de gezelligheid’ of ‘spelen voor het klassement’. Dat maakt het dat de echte serieuze gamers ‘geen last’ hebben van spelers die lopen te ouwehoeren of voor het eerst online racen. Om te starten met online racen in F1 2021 ben ik maar begonnen in de gezelligheidscategorie. Ook daarin zijn weer mogelijkheden zoals beginner en ervaren settings. Welke je ook kiest, je gaat daarna automatisch naar een lobby om te racen. Erg vermakelijk om met elkaar te racen, je kiest een overgebleven auto van een bepaald team uit en je gaat aan de slag. Voor iemand die hierin nieuw is zou ik beginnen met gezelligheid en beginner. Het is laagdrempelig en simpel om mee te doen aan een online game en daarnaast is het geen botsauto-spel omdat andere coureurs als een soort ghost meerijden.
Wil je een stapje verder dan zijn er genoeg mogelijkheden. Je kan in de instellingen de boel aan te passen zodat je wel met tijdstraffen, safetycars en schade te maken hebt. Voor ieder wat wils dus en ik zal me deze winter nog regelmatig in online races toevoegen. Erg vermakelijk! Enige wat me stoort is als je mee wilt doen aan bijvoorbeeld mee wilt doen aan een online race dat je soms de 'pech' hebt dat de race al is gestart, je als toeschouwer meekijkt. Liever zou ik zien dat je dan niet toegevoegd wordt aan de racecompetitie, maar naar een volgend competitie wordt gezet, zodat je niet hoeft te wachten. Daarnaast kreeg ik soms een foutmelding als ik mee wilde doen aan een online competitie. Zie screenshot bij de overige afbeeldingen.

Het ‘spelen voor het klassement’ ga ik ook nog verder uitproberen, hierin verdien je punten en kan je je verder opwerken in het klassement, zoals de naam al zegt.

In de Multiplayer zitten naast de twee bovengenoemde onderdelen nog veel meer onderdelen. Ik zal ze belichten. Je hebt wekelijkse evenementen die dus elke week anders zijn, maar ook competities. Hierin kan je heel veel aanpassen en configureren om zo te spelen zoals je zelf graag wilt. In de competities is kan je kiezen uit geplande competities met bepaalde tijdsmomenten, ideaal voor vriendengroepen! Maar als je snel even een competitie wil racen met mensen die je niet kent is er ook de mogelijkheid om ‘on demand’ te racen. Hierdoor hoef je niet te wachten tot bepaalde tijdstippen.
Ook zijn er nog de mogelijkheden om via LAN met elkaar te spelen en kan je doormiddel van split screen ook met 1 scherm met twee spelers tegelijk spelen. Dit heb ik niet gedaan omdat ik maar één stuurtje heb en ik de enige ben die speelt.
Voor de echte competitie heeft de Formule 1-organisatie ook nog F1 Esports opgezet, voor de echte die-hards die met de top willen meevechten. Meerdere Formule 1-teams hebben een eigen Esports team opgezet waarin hun coureurs uren lang trainen in de game om te winnen. Wat misschien niet iedereen weet is dat we daar ook een Nederlandse kampioen in hebben. Jarno Opmeer is kampioen geworden namens het Mercedes Esports-team.
Dat gaat me zelf nog een stapje te ver, maar je weet maar nooit. Maar qua multiplayer en online racen en competitie biedt F1 2021 genoeg opties!

Algemene indruk tijdens races

Tijdens de verschillende verhaallijnen hoor je de bekende stem van de Nederlandse commentator Olav Mol, een vertrouwd geluid en het is goed dat ze hem daarvoor hebben gevraagd. Hierdoor is de game goed in Nederland te implementeren en ik begreep ook dat Mol vele uren bezig is geweest met inspreken. Hij verteld leuke weetjes over de circuits en de standen in het kampioenschap.

Ook tijdens de races hoor je je team op de boordradio. Hij geeft je tips, complimenten en legt de strategieën aan je voor. Je kan ook terug ‘praten’, ofwel een aantal standaard bedachte opdrachten zoals coureur voor en achter je, pitstop, enz. Ik merkte zelf dat het soms best lastig is om tijdens een race ook nog bezig te houden met de boordradio omdat je al gefocust in de race nog naar een bepaalde opdracht moet scrollen om dit door te gegeven. Bijvoorbeeld tijdens een race begon het te regenen en wilde ik binnenkomen voor een pitstop naar intermediates. Helaas had ik met mijn domme kop de verkeerde banden geselecteerd tijdens het rijden en reed ik de pits uit met medium-banden… om daarna al glibberend een ronde te rijden en weer naar binnen te komen voor de juiste banden. Complete race naar de knoppen.
Al doende leert men, en er valt verschillende moeilijkheidsheden in te stellen. Daardoor denk ik dat F1 2021 echt een spel is voor iedereen. Hoe beter je bent, hoe moeilijker je het kan maken. Je kan namelijk alles aan je auto gaan afstellen zoals voorvleugel enz enz. Daarnaast de straffen kan je van heel simpel tot volledige straffen instellen. Zo botste ik in begin meerdere keren tegen meerdere coureurs aan en ik kreeg telkens alleen een waarschuwing. In het echt zou ik allang een flinke straf aan mijn broek hebben.

Toch blijft het meer een arcade game en wordt dit spel niet omarmt door de top van de simracing-community. Max Verstappen speelt dit spel bijvoorbeeld nooit, hij houdt het meer bij iRacing wat echt simracen is. Maar voor de normale simracer is F1 2021 echt een leuk spel, vele mogelijkheden en moeilijkheidsgraden en ook met de Esports mogelijkheden probeert EA, de maker van het spel, dit voor iedereen uitdagend te houden.

Als je nog nooit hebt geracet en je wilt starten met een racegame is F1 2021 een topspel om te starten. Ik ben geen pro, heb beginnersmateriaal en ik geniet op en top van dit spel. Hiermee kan ik nog vele uren plezier hebben. En wil je een stapje verder, dan is het heel makkelijk aan te passen om nog meer uitdaging te krijgen.
De verschillende verhaallijnen zoals coureurscarrière en Mijn Team zijn leuk, maar zoals vermeld mag een contractonderhandeling wel wat uitgebreider. Wie echt met een verhaalreeks aan de slag wil gaan moet zeker Breaking Point proberen, dat is echt een leuke aanvulling binnen het spel.

Het simracen is steeds vaker online tegen elkaar racen en daarin biedt F1 2021 genoeg mogelijkheden, voor beginner en gevorderden. Echt een must, maar ook goed in elkaar gezet.

Omdat F1 2021 voor iedereen leuk moet zijn is dit misschien ook wel het minpunt. De makers wil iedereen pleasen met voor de beginners het verhaallijn en carrièremogelijkheden en voor de gevorderden de uitgebreide aanpassingsmogelijkheden en de Esports opties. Een beginner die al die mogelijkheden qua aanpassingen ziet schrikt zich de rambam terwijl de Esporters het links laten liggen omdat een aantal opties te kinderlijk zijn. Maar voor de algemenere simracer die graag op zijn zolder wil racen in de winter wanneer er geen echte Formule 1-races zijn zoals ik is dit een perfect spel. Op naar vele uren simmen tot maart! Al zal ik ook daarna nog regelmatig het spel opstarten voor een leuke race…

Heb jij ook een F1 2021 - Standard Edition, Windows?

Ik herken je problemen met de online multiplayer helemaal. Vond eerder de F1 games best vermakelijk, maar ben met name uit frustratie daarover uiteindelijk overgestapt op iRacing. Dat is dan echt een verademing qua multiplayer ervaring, met ook nog eens een goed werkend penalty systeem waardoor je maar weinig echte idioten tegenkomt die bewust tegen iedereen aanrijden bijvoorbeeld.