Netgear SC101 Storage Central Review

Edho 26 juni 2006, 964 views

Netgear SC101 Storage Central

Pluspunten

• Voordelige datastorage voor thuisnetwerk, mirror mogelijk.

Minpunten

• Niet betrouwbaar, onvoldoende ontwikkelde software.

Kwaliteit voeding Score: 4
Op zich een mooi product, als het betrouwbaar zou werken. Na een update van de software ging het fout, van 1 partitie kon ik geen data meer zien. Toen naar netgearsite/forum. Tot mijn verbazing zeer veel negative berichten, legio problemen. Er bleek uit dat de sc101 alles behalve betrouwbaar is en daar koop ik zo'n gemirrorde externe schijf nu net voor. De onbetrouwbaarheid en het feit dat je de schijven niet in een gewone pc kan uitlezen hebben mij doen afhaken.
Netgear heeft nu het forum offline gehaald, er stond gewoon teveel (lees alleen maar) kritiek op en dat kun je als fabrikant natuurlijk niet hebben. Als er op je eigen forum een lawsuit door gebruikers wordt voorbereid, heb je geen goed product gemaakt.
Kortom: wel een mooi product, maar nog in ontwikkeling en hopelijk gaat netgear dat ook doen. Tot dan maar een IDE-raidkaartje inbouwen.

Heb jij ook een Netgear SC101 Storage Central?

Meerdere mensen die deze "nare" ervaring hebben? Stond op het punt om er 1 aan te schaffen, maar wacht nu nog maar even af. Het concepts is natuurlijk heel erg goed, maar moet dan wel betouwbaar zijn.

Is deze wel te gebruiken zonder eerst software op de pc's te installeren die toegang willen hebben?

Cheers!
Ik heb zelf geen ervaring met het product, mijn broer heeft er een aantal maanden al wel een perfect draaien, zonder de hierboven genoemde problemen.

Daarnaast zijn er vrij veel verkocht in de winkel waarin ik werk, maar ben ik nog nooit een tegengekomen die voor RMA is ingeleverd. Naar mijn eigen ervaring is het dus een goed product. Echter geen ervaring met softwareupdate.
Ik heb hem nu zo'n 4-5 maanden draaien.
In het begin was het een nachtmerrie omdat op sommige pc's de drive niet meer werd herkend / niet meer kon attachen.

Uiteindelijk bleek een reset procedure van 30 seconden de resetknop inhouden bij het herstarten alles weer te fixen, daarna was er nog een nieuwe firmware uitgekomen en nu draait het probleemloos.

Er is wel 1 nadeel. Je moet een driver installeren voordat hij herkend wordt. Maar als je een server hebt draaien kan je de schijf vervolgens ook delen via het netwerk.

Snelheid is redelijk tussen de 4-6MB per seconde.