F1 2021 - Standard Edition, PS5

€ 10,-
Specificaties PlayStation 5 • Race - Bekijk alle specificaties

F1 2021 - Standard Edition, PS5 Review

DjuroenTestpanel 15 december 2021, laatste update op 20 december 2021, 500 views Testpanel

F1 2021 - Standard Edition, PS5

Braking Point, nieuwe circuits, 2 personen career en My Team brengen veel vernieuwing. Echter is het nog steeds dezelfde game als we al konden, maar dan wat meer aangekleed (en ook uitgekleed op andere vlakken). Daarnaast helaas ook nog steeds wat bugs.

Pluspunten

• Alle officiële circuits, auto's en coureurs
  • F2 2020 + 2021
  • Grafisch goed gedaan
  • Korte laadtijden op PS5
  • Goede Force Feedback ondersteuning
  • Braking Point leuke toevoeging
  • Met controller en stuur beiden goed te doen
  • Online gedeelte sterk

Minpunten

• PS5 kan grafisch beter
  • Geen old school F1 auto's meer
  • Qua rijden en basis niet heel vernieuwend
  • Nog steeds wat bugs, ondanks dat de game al een tijdje uit is

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 4
Geluid Score: 4
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Stabiliteit Score: 3
Inleiding:
De F1 spellen van Codemasters zijn ondertussen wel vrij bekend bij het grote publiek.De diverse Tech Youtubers nemen de F1 games van Codemasters vaak ook op in hun vaste lijst aan games voor reviews van bijvoorbeeld GPU's of laptops etc, mede dankzij de (voor PC) ingebouwde benchmark functie.

Zelf heb ik meestal een dubbel gevoel met deze F1 games van Codemasters.
Als hobby heb ik simracing en de F1 games van Codemasters voelen bij mij altijd als een soort van guilty-pleasure:
Het is geen echte sim, maar als simracer kun je er toch ook echt wel heel veel plezier mee hebben.
Na de post gelezen te hebben van de Tweakers actie voor het reviewen van F1 2021, was ik heel benieuwd of ik de kans zou krijgen deze eens te bekijken. Ik werd verkozen tot 1 van de gelukkigen die F1 2021 mogen reviewen en heb daarvoor de Playstation 5 versie ontvangen.

Ik heb wel wat ervaring met de F1 games in voorgaande versies, van o.a. 2016, 2018 en 2019 op Playstation en ook PC. 2020 heb ik overgeslagen omdat de vernieuwing in de jaren te klein was. F1 2021 heb ik (uiteraard) getest met de PS5 controller en daarnaast met mijn race-setup (Playseat Challenge met daarop een Fanatec CSL Elite PS4 base met P1 standaard stuur +  als extra add-on een McLaren GT3 v2 stuur en een loadcell rempedaal).

2021 vs voorgaande jaren:
Als ik algemeen kijk naar F1 2021 zie ik een flink aantal vernieuwingen tov de jaren hiervoor, maar toch ook heel veel "gerecyclede" onderdelen van de vorige jaren.
Zeker Braking Point is een geheel nieuwe ervaring die als een soort van "Story Mode" de speler mee moet nemen in een verhaal in de cutscenes en situaties die je voorgeschoteld krijgt.
De bedoeling is dat je als het ware in een verhaal wordt gezogen van een jonge nieuweling en daarnaast ook oudgediende coureur bij een (deels) zelf uit te kiezen bestaand team.
Ik vind dit onderdeel persoonlijk redelijk goed geslaagd, hoewel dit voor anderen misschien niets toevoegt, bijvoorbeeld voor mensen die liever gewoon een simpel snel potje willen racen, of die een geheel nieuw team vanaf scratch naar de top willen proberen te krijgen als coureur/teammanager.
Ook nieuw is de "Carriere voor 2 spelers". Hierbij kun je dus samen met een vriend een volledige carrière parallel aan elkaar spelen. Dit is zeker fijn als je vaak met iemand samen speelt (hetzij met een 2e stuur/controller, hetzij online).
In de single player Carrière kun je voor een seizoenslengte van bijvoorbeeld maar 10 races, of een vol seizoen en elk circuit rijden. Het fijne hieraan is, dat je bijvoorbeeld vrij snel door 1 seizoen heen kan werken als je dat prettiger vindt.
In Career mode kun je ervoor kiezen om enkel als coureur aan de slag te gaan, zoals in voorgaande delen, of; de My Team modus. In die modus ben je niet alleen coureur, maar ook team eigenaar. Daarin bepaal je dus gedurende het seizoen wie je sponsors zijn, waar er geld naartoe gaat, moeilijke "situaties" oplossen in de fabriek of met de pers etc.
Er zitten dus wel grappige toevoegingen in de My Team modus en daarbij heb je dus heel veel echt zelf in de hand. My Team is wat mij betreft ook 1 vd meest geslaagde vernieuwingen in F1 2021.
Wel blijft het punten "grinden" in de vrije trainingen om ontwikkelingen van de auto bij te benen tov de competitie nog steeds een must. Als je dat niet wilt kun je nog een soort van AI optie kiezen die dan met een bepaald % succes voor je kan behalen bij het punten scoren.In de praktijk werkt dit echter niet per se heel goed en mislukken de acties vrij vaak en zul je uiteindelijk dus het beste zelf de punten bij elkaar moeten sprokkelen voor het beste resultaat.
Ook vallen er een paar andere dingen op: Allereerst: de ongelooflijke korte laadtijden, als je daar al van mag spreken. De PS5 heeft een ontzettende snelle SSD, en dat is te merken. Heerlijk!
De standaard versie van de game heeft ook de mogelijkheid F2 2020 en F2 2021 (recent toegevoegd) te spelen, wat uiteraard niet per se nieuw is; in F1 2019 kon je ook al met de (officiële) F2 auto's rijden.
In voorgaande jaren kon je ook met old-school auto's aan de gang; uit de jaren waarin de motoren van deze auto's je trommelvliezen behoorlijk op hun donder gaven.
Deze auto's zaten (met uitzondering van een paar auto's die je als DLC kon kopen) standaard in de games hiervoor; nu niet meer!
En dat vind ik persoonlijk een ongelooflijke misser van Codemasters. Waarom dit onderdeel uit de game is gehaald is mij niet geheel duidelijk. In de vorige jaren haalde ik veel plezier uit de mogelijkheid met old school auto's te kunnen rijden. Het geluid bijvoorbeeld; die oude auto's klinken nu eenmaal gewoon veel beter. Dat onderdeel mist nu compleet. Heel jammer!
Over geluid gesproken: in mijn PS5 versie zat een sound-bug die ervoor zorgde dat er soms ineens rare echo's van auto's voorbij schoten, op heel hoog volume. En een aantal keren dat het net leek alsof de motor van mijn F1 bolide het begaf en het motorgeluid langzaam weggemoffeld werd, terwijl de andere geluiden op normaal niveau bleven (turbo, hybride en bandengeluid).
Heel gek en irritant als het gebeurt; je hoort dan je schakelpunt niet meer namelijk, dus je rijdt soms onnodig hoog in de toeren; maar omdat je ze niet hoort, moet je dus op je scherm kijken hoeveel toeren je maakt.
Het is me meerdere keren overkomen, dus ik ga er vanuit dat het een bug is die nog niet weggepoetst is in de PS5 versie.

Graphics/vormgeving:
Omdat de game alle juiste licenties heeft, is het natuurlijk de enige versie van een F1 game die alle echte auto's en coureur in volle glorie kan laten zien.
De F1 bolides zijn zover ik kan zien natuurgetrouw nagemaakt en zijn zo op het eerste gezicht niet van de officiële echte auto's te onderscheiden.
Dat je als een Max Verstappen, Lewis Hamilton of Fernando Alonso of wie dan ook in de officiële auto kan stappen is natuurlijk 1 van de absolute meerwaardes in deze game.
De geluiden per type/merk motor zijn overigens ook goed in elkaar gestoken en zeker het lekkere roffeltje van de Honda motor is heel goed gedaan (hoewel ik een schreeuwende V12 of V10 nog steeds prefereer boven de huidige hybride-turbo motoren).

Op de PS5 heb je de keuze om te kiezen voor grafische "pracht en praal" of "prestaties; oftewel een lagere of hogere framerate. Voor mij persoonlijk voelt de betere graphics stand prima soepel aan en heb ik niet per se behoefte om de hogere framerates stand te hebben.
Ik ben ook een PC gamer en zie, ondanks de PS5, toch dat PC wel echt mooier is als je een beetje knappe videokaart hebt. Maar ja; koop momenteel maar eens een graphics card die met een PS5 de competitie goed aan kan voor een beetje schappelijke prijs...
Wel had ik last van af en toe een rare bug dat tijdens het rijden de bewolking heel snel meedraaide met de auto, wat je een beetje uit de immersie haalde.
Onder de streep zijn de graphics al met al zeker niet slecht te noemen. Echter, naar mijn idee kan er met meer optimalisatie nog veel meer uit de PS5 gehaald worden. Wellicht volgend jaar...

Besturing/toegankelijkheid:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de besturing van de auto's niet echt veel beter vind dan in de voorgaande jaren, maar dat is geen klacht an sich.
Ik voel in mijn stuur iets meer nuances dan in de oudere versies. Bij de PS5 controller is de toevoeging van haptic feedback leuk gedaan. Je voelt bijvoorbeeld bij gas geven wanneer je wielen gaan spinnen, of anderzijds bij afremmen wanneer de wielen blokkeren.
Maar de handling van de auto's is tov zelfs de 2016 versie dus eigenlijk niet echt heel erg veranderd. Beetje oude wijn in nieuwe zakken, met een net iets ander stickertje.
Met een controller is de game wel heel goed te spelen en er zijn voldoende instelmogelijkheden om dat uitdagend of juist makkelijker te maken. Ook als je bijvoorbeeld je kind/neefje/nichtje/opa/oma/oom/tante mee wilt laten spelen, kun je voldoende instellen dat ze hulp krijgen en het daarmee niet onnodig moeilijk voor ze maakt allemaal. Dat houdt het dan ook leuk voor hen en is echt goed geïmplementeerd. En andersom: als je goed bent in deze game en je wilt meer uitdaging, is dat ook te regelen.

Met het racestuur komt deze game echter wel het best tot zijn recht. Er zit voldoende gevoel in de aangestuurde Force Feedback om aan te kunnen voelen wat de auto doet en evt over- of onderstuur tijdig op te kunnen vangen en hoeveel grip je ongeveer hebt. Daar is in de loop der jaren wel iets meer aan gesleuteld en verbeterd heb ik het idee. De fijnere nuances lijken wat beter door te komen, vergeleken met voorgaande jaren. Ook helpt het in mijn geval uiteraard wel dat mijn complete Fanatec race-setup native ondersteund wordt en direct kiesbaar is in het instellingenmenu. Dat scheelt wel wat gedoe met een stuur instellen, wat bij sommige andere racegames nog wel eens nodig is. De instellingen staan eigenlijk dan direct wel goed.

De AI in deze game is vrij hoog of laag in te stellen. In de lage stand maakt de AI geen schijn van kans en remmen ze veel te vroeg. Dat zorgt ervoor dat je al gauw de instellingen verhoogt, als je wat meer gewend bent, anders zit je er steeds vol achterop met alle schade van dien. Als je eenmaal een career hebt gekozen kun je tijdens het seizoen niets meer instellen qua moeilijkheidsgraad, wat ik wel een gemis vind. Je krijgt dus maar 1 kans om het goed in te stellen voor het hele seizoen. Gemiste kans, want ik zou niet weten waarom je dit niet aanpasbaar zou willen/kunnen hebben.

Online:
De F1 games hebben een behoorlijk grote online community. Echter helaas ook veel mensen van lage "safety rating". Oftewel, zoals ik ze noem: bocht 1 beukers.
Dat is een kwestie van kiezen voor "moeilijkere" lobby's in principe, maar dat zijn ook langere races meestal. Toch is een clean online race rijden echt geen makkelijke opgave; er wordt altijd wel her-en-der een duw of tik gegeven waardoor je buiten de baan terecht komt en schade of achterstand oploopt. En dan kun je dus fijn achteraan een beetje de andere brokkenpiloten nog proberen in te halen, maar meedoen om de winst zit er dan 99,9% van de gevallen niet meer in natuurlijk. Er zit soms wel een degelijke lobby bij, waardoor je ook daadwerkelijk leuke races rijdt. Het zit soms lekker dicht bij elkaar en dan vergeet je weleens dat je een simcade game aan t doen bent. Ik vind persoonlijk dat de online kant van deze game 1 van de sterkere punten is.

Arcade vs Sim:
Als je sims zoals een Assetto Corsa (Comp.), Automobilista (2), rFactor 2 of iRacing gewend bent, is F1 2021 heel anders opgebouwd en duidelijk veel meer voor het grotere publiek gemaakt.
Ook omdat het met een controller heel goed te spelen is, is het veel toegankelijker en vergeeflijker dan een echte sim. Op die basis staat het hele spel gebouwd. Er zijn tal van opties om je als simracer ook echt wel prima te vermaken hoor; de moeilijkheidsgraad qua AI en besturing is behoorlijk hoog te stellen, waardoor het alsnog een heel uitdagende game kan zijn (soms zelfs iets té).
Echter, qua rijgevoel is een F1 2021 iets teveel arcade om zich te scharen tussen de "echte" sims. Wel is de Force Feedback heel goed gedaan en heb ik daar zelf geen klachten over.

Conclusie:
F1 2021 is en blijft voor mij nog steeds een oudere game met een nieuw jasje erom gegoten.
JA; er is geïnvesteerd in de graphics en nieuwe onderdelen (Braking Point, My Team, duo-carrière). Maar in de voor mij gevoelsmatige besturing van de auto's is geen wezenlijk groot verschil te ontdekken. Als je daarvoor vanaf een oudere versie (zeg 2018/2020) zou willen doorstoten naar deze nieuwere versie, zeg ik; niet nodig want het is 90% hetzelfde als je al hebt. Als je per se alle nieuwe auto's / coureurs wilt hebben, kun je nooit om de meest recente versie heen, net zoals elk nieuwe F1 seizoen. MAAR: Is het je 1e F1 game die je zou willen proberen; de game is absoluut vermakelijk en biedt een hoop waar voor zijn geld. Je kunt hier uren en uren achter elkaar zoet mee zijn zonder dat je je ook maar een seconde verveelt.
Er is veel inhoud (ondanks het vervallen van de oudere F1 auto's in de standaard versie van de game) waarmee je jezelf duidelijk aardig wat tijd kan bezig houden. De uurtjes vliegen eraan! :-)

Heb jij ook een F1 2021 - Standard Edition, PS5?