Corsair Virtuoso RGB Wireless SE Donkergrijs

€ 149,99
Specificaties Bedraad en draadloos RF met USB en 3.5mm - Bekijk alle specificaties

Corsair Virtuoso RGB Wireless SE Donkergrijs Review

hargileddy 14 december 2021, 130 views Product gekocht

Corsair Virtuoso RGB Wireless SE Donkergrijs

Goed draagcomfort en goeie bouwkwaliteit, wel wat aan de zware kant. Goeie microfoon, goed verstaanbaar tijdens gesprekken. Geluid best ok, mits aanpassing van de EQ. De icue software helpt om de EQ aan te passen maar zorgt niet voor een hele grote meerwaarde. Volumescroller op het oor werkt niet goed.

Pluspunten

• Goeie microfoon

Minpunten

• iCue software
  • volumeregelaar op oor werkt niet goed

Features Score: 3
Ik heb deze headset nu een tweetal weken. Over het algemeen vind ik dit een goeie headset als je met maar één toestel wil verbinden en minder inzit met de geluidskwaliteit voor muziek. Voor video calls of voip calls is deze zeer goed. Het is ook een mooie headset om naar te kijken met goede bouwkwaliteit. Enkel de volumescroller op de headset werkt bij mij niet goed, bij het luider of stiller zetten gaat deze enkele standen hoger en dan plots terug lager en dan plots terug de hoogte in en omgekeerd. Deze is dus niet betrouwbaar.

De headset wordt geleverd met alle nodige toebehoren en een mooie draagtas in zwarte stof.

Draagcomfort
Ik draag de headset bijna de hele dag door om te werken. Ik luister tijdens het werk naar muziek en heb regelmatig calls met klanten via voip. Hij is wel wat aan de zware kant en is wat wennen in het begin maar valt uiteindelijk goed mee.Blijft goed zitten op mijn hoofd. Kan wel wat warmer worden rond de oren maar is voor mij niet storend.

Connectiviteit
Deze gebruik ik enkel via de bijgeleverde wireless USB dongle op 2,4gHz verbinding. De bijgeleverde USB-C kabel wordt enkel gebruikt om de headset op te laden. De verbinding is zeer stabiel en nog geen problemen mee ondervonden. Er is ook een bekabelde verbinding mogelijk maar die heb ik nog niet geprobeerd omdat ik vroeger altijd een bekabelde headset had en deze heel vaak in de weg zat. Wil deze dus niet bedraad gebruiken. Er is helaas geen verbinding mogelijk met een tweede toestel via Bluetooth of via de kabel.
Verbinding maken gaat heel makkelijk, je plugt de USB dongle in op het toestel waarmee je verbinding wil maken en de headset maakt snel verbinding. Heb dit getest op verschillende laptops en op een PS5 en overal ging dit even vlot.

Microfoon
Werkt heel goed, volgens collega's ben ik hiermee heel duidelijk verstaanbaar. De microfoonarm is ook flexibel en dus wat dichter of verder van je af te zetten. Je kan de microfoon eenvoudig loskoppelen en terug vastkoppelen van de headset. Op de microfoon bevestiging aan de headset zit een knop om de microfoon aan of uit te zetten. Als je deze uitschakelt wordt het lampje rood.

Geluid
Standaard is het geluid nogal saai en ontbreekt er wat bas als je muziek wil luisteren. Via de iCue software valt dit gelukkig aan te passen. Na wat spelen met de EQ settings is het geluid al een stuk beter. Deze heeft geen ANC maar met het over-ear design vind ik dit niet echt nodig. Ik zit thuis op mijn bureau afgezonderd en als de muziek opstaat hoor ik zo goed als niets van wat rond mij gebeurd, ook op een laag volume.
Alleen jammer dat dit dan enkel via de computer gaat en niet op een console (maar die gebruik je ook niet echt om naar muziek te luisteren).

iCue software
Met deze software kan je de EQ settings aanpassen en nog verschillende andere zaken. Zo kan je de kleuren van het Corsair logo bepalen op de oorschelpen van de headset. Je hebt hier het volledige RGB gamma en kan ze ook in verschillende patronen laten lopen. Hier kan je ook het lampje van de microfoon dat normaal groen is uitschakelen. Voor mij is dit niet echt een grote meerwaarde behalve de EQ en vooral "set and forget". Jammer hieraan vind ik ook dat na een update van de software een reboot van je pc nodig om deze terug te kunnen gebruiken. Via de software kan je ook de batterijstatus weergeven tussen de icoontjes in de taakbalk van Windows.

Batterijduur
De batterij gaat voor mij best lang mee, ik heb de exacte tijd niet opgemeten. Tijdens het dragen krijg je ook via de headset een warning dat de batterij laag is. Via de USB-C kabel laad je deze snel opnieuw op, over de middag een klein uurtje aan de kabel hangen en je kan terug lang verder.
Via de iCue software kan je ook het batterijniveau zien maar enkel "High", "Medium" of "Low". Het exacte batterijpercentage heb ik dus nog nergens gevonden en dat is best wel vervelend. Dat maakt het moeilijker in te schatten hoe lang die nog zal meegaan.

Op zich ben ik best tevreden van deze headset en het algemene gebruik er van op de verschillende toestellen. Goede bouwkwaliteit en het geluid valt best wel mee. De microfoon is heel goed. Alleen de iCue software is niet heel denderend. Mocht deze kapot gaan denk ik niet dat ik deze opnieuw zou kopen of zou aanraden aan een vriend of kennis.

Heb jij ook een Corsair Virtuoso RGB Wireless SE Donkergrijs?