AVM FRITZ!Box 7340 Review

liberque 29 maart 2011, laatste update op 11 april 2012, 312.316 views

AVM FRITZ!Box 7340

Pluspunten

• DSL-modem, router, 2 x WLAN AP, NAS server, Fax-select, Fax, Antwoordapparaat, UPnP-AV mediaserver, 7x DECT station, VOIP Gateway, telefooncentrale, telefoongateway, printerserver, FTP server en Online Disk Management in 1 apparaat!
  • Energiezuinig
  • Betere ADSL2 synch dan vorige DSL-modems (Zyxel en Copperjet)
  • Native IPv6 support (na update)
  • UPnP-AV (in sommige gevallen DLNA comp.) support via Wifi en LAN
  • Guest WLAN om gasten te laten internetten zonder dat ze op je netwerk kunnen
  • De Telefoon gateway stelt je in staat om van afstand op je Fritz!Box in te bellen, een pincode in te toetsen en daarna een nieuw nummer te draaien. Extreem handig voor mensen met flat-fee VOIP accounts die regelmatig met de GSM naar dure buitenlandse nummers moeten bellen.
  • Fax ontvangst in het apparaat zelf
  • 7 x DECT Telefonie
  • Hij is rood!

Minpunten

• Modem lijkt niet betrouwbaar en/of te gevoelig voor de lijnkwaliteit. Eerste exemplaar wilde na maanden van 31Mbit plots niet hoger meer synchen dan 21.5Mbit waarbij een vervangingsexemplaar blijft hangen op 29.5Mbit.
  • USB printers lastig te configureren voor beginners
  • All-in-One printers worden nauwelijks ondersteunt (scanner werkt niet)
  • Als het ding faxen kan ontvangen dan moet het ook mogelijk zijn om faxen te versturen (gimme gimme gimme)
  • Support voor de 7340 op de AVM site is lastig te vinden
  • NAS is met 5.8MB/s via netwerkshare of 8.8MB/s via FTP share redelijk traag. Hoewel dit voor het streamen van HD 1080p-content vanaf het NAS voldoende is, blijkt dit voor sommigen te langzaam.
  • De linker USB-poort is slechts USB 1.1 Full Speed terwijl de poort aan de achterzijde USB2 Hi Speed is. Waarom is mij een raadsel.
  • Niet los te koop! Een XS4ALL abonnement is een vereiste en bestaande klanten dienen voor het modem een jaar bij te tekenen. Eventueel kan worden uitgeweken naar de Fritz!Box 7390 die als meerwaarde ook nog eens een S0-bus heeft voor ISDN apparatuur.
  • Nadat ik het modem in gebruik heb genomen als router voor mijn kabelverbinding blijken er vreemde routeringsproblemen te onstaan voor het IPv4 verkeer via de bedrade verbinding. IPv6 werkt perfect en zelfs IPv4 via Wifi/WLAN werkt zonder problemen. Hoewel ik IPv4 kan resolven, pingen etc. naar het internet via UTP kan ik geen verbinding opzetten. Probleem is in behandeling bij AVM die echter de e-mails niet doorlezen en met standaard antwoorden komen. Daarom is de support naar beneden alsmede de algemene betrouwbaarheid. Hier eindigt dan ook mijn avontuur met de Fritz!Box - XS4ALL krijgt hem netjes terug (ook al hebben ze er niet om gevraagd) en ik ga de boel zelf wel weer beheren via een eigen Linuxbak.

Beheerbaarheid Score: 3
update 29-03-2011:Xs4all kon/wilde geen ticket aanmaken bij KPN omdat ik nog altijd boven de 20Mbit zat. Dat ik daarvoor hogere snelheden haalde deed bij hen niet ter zake en ook aandringen op de 2e lijn leverde niets op. Ik heb ze daarop met hun AV rond de oren geslagen via e-mail en een aangetekend schrijven dat als ze geen monteur wilde sturen ik het contract zou laten ontbinden. Niet op de email noch op het aangetekend schrijven heb ik enige reactie gehad.

Gelukkig besloot XS4all kort daarop in al haar wijsheid de kosten voor haar abonnementen met 0,05 euro te verhogen en was het ontbinden van het contract een eitje. Inmiddels is de VDSL lijn verdwenen en ben ik overgestapt op kabel. Hierbij haal ik netjes 50Mbit down en 5mbit up (zoals het contract ook beloofd). De Fritz!Box hebben ze bij XS4ALL echter nooit retour gevraagd en deze draait dan nu ook gewoon op mijn kabelaansluiting.

Helaas werkt dit niet vlekkeloos. Via WLAN/Wifi doet de Fritz!Box het perfect en haal ik makkelijk de 50Mbit. Echter via LAN/UTP heb ik enkele problemen. Ik kan wel pingen naar het internet, hosts resolven, IPv6 connecties opzetten ed., maar een normale IPv4 connectie naar het Internet opzetten via LAN/UTP lukt niet. Terwijl dit wel gewoon via Wifi werkt. Inmiddels is dit probleem in behandeling bij AVM en ben ik vergevorderd in een ticket.

Toch met het vervallen van mijn VOIP nummers van XS4ALL en gezien het feit dat ik niet apart voor VOIP wil betalen omdat ik al GSM bundels heb lijkt de Fritz!Box overbodig geworden. Net zoals vroeger komt er dus weer een Linux bak die als NAS/Router/Server mag gaan fungeren en waarmee ik zelf de boel in de hand heb. De Fritz!Box stuur ik dan wel terug naar XS4ALL. Wellicht dat ze vergeten zijn om er om te vragen en ik ben daarbij geenszins van plan om het ding te verkopen omdat het mijn eigendom niet is. Laten verstoffen vind ik zonde... dus.. tja.. retour XS4ALL.

In conclusie kan ik dus vermelden dat ik de Fritz!Box aan niemand zal aanraden. Instabiel op DSL en rare routeringsproblemen als je hem als router zonder DSL functionaliteit gebruikt. Tevens XS4ALL zal van mij noch van mijn kennissen ooit nog een cent ontvangen. De tijd van DSL is voorbij en voor wie als alternatief kabel kan krijgen een hele slechte keus.

Dit staat lijnrecht tegenover mijn mening van 10 jaar geleden, waar ik Zeelandnet verliet om mijn eerste DSL bij CistroN af te nemen. DSL leek toen de toekomst en CistroN was een verademing als het kwam op innovatie. Helaas is de tijd van 'kleine' DSL providers voorbij en ben je net als bij de kabelproviders slechts een nummer. Als je dan de beste keuze moet maken uit de twee dan kom je op kabel terecht. Je deelt wellicht je bandbreedte met de wijk (waarvan ik nu nog weinig heb teruggezien), maar je zit niet te hikken op het instabiele koper wat aan zo veel veranderingen onderhevig is.

update 12-02-2011: Nadat ik met een lijnafstand van 1099 meter en VDSL2 maandenlang een stabiele synch had van 31Mbit tot wel 34Mbit leek het een aantal weken plots over met de pret. Het modem besloot niet verder te komen dan 21.5Mbit, waarbij de SNR dropte naar 5dB en het spectrum bijna volledig verdwenen was. Nadat ik duidelijk had gemaakt aan Xs4all dat een verlaging van 30% niet echt verklaarbaar was heb ik na aandringen een nieuw exemplaar van de Fritz!Box toegezonden gekregen. Deze synchte met 29.5Mbit al weer een stuk hoger, maar gaf vanaf dat moment zo'n 40k FEC's (corrigeerbare fouten) per minuut. Het nieuwe modem hangt inmiddels al op 5CM van het ISRA punt af om een en ander uit te sluiten en er zal een ticket bij KPN aangemaakt worden. Toch is het opvallend dat het eerste modem plots niet verder kwam dan 21.5Mbit, dit modem dan hoger intraint op 29.5Mbit en de oude waarden zijn verdampt. Dit schaadt mijn vertrouwen in de betrouwbaarheid van de 7340 behoorlijk. Of er iets met de lijn aan de hand is dat moet nog uitgezocht worden, maar dat de waarden tussen twee modems zo veel verschillen is niet normaal. Daarom heb ik de rating van de betrouwbaarheid van het product aangepast, wat vanzelfsprekend zijn invloed heeft op de algemene beoordeling.

update 02-10-2010: Er is een verschil tussen de beide USB poorten. De linkerpoort is USB1.1 "Full Speed", de poort aan de achterkant is USB2 "Hi Speed". Het veranderen van de poorten verhoogde de doorvoersnelheid van 3MB/s tot 5.8MB/s voor netwerk-shares en 6MB/s tot 8.8MB/s via FTP. Zie verder in de review.

update 01-10-2010: De Fritz!Box kan ook dienst doen als VOIP Gateway waardoor je GSM's met VOIP, of zelfs je PC, actief kunnen deelnemen aan al het telefoonverkeer middels een eigen SIP account op de Fritz!Box zelf.

Hoewel mensen, gelokt door de hogere snelheden, tegenwoordig massaal terugmigreren naar de kabel ben ik sinds de introductie van ADSL niet meer van het koper weg te slaan. Sommigen menen dat ik mezelf hiermee tekort doe, want ik betaal een relatief hoge prijs voor een aanbod dat grotendeels is ingehaald door Docsis 3.0. Toch ben ik het niet helemaal met deze stelling eens. Mijn keuze voor kabelinternet is namelijk beperkt tot Zeelandnet en ook al zou ik niet zo'n slechte beeldvorming van deze provider hebben, dan nog zit ik niet te wachten op de verplichte afname van kabeltelevisie. Televisie is namelijk aan mij niet besteed en ik zie de 15 euro per maand die ik ervoor moet neertellen dan ook als extra kosten. Nee, dan liever DSL.

Toch voldeed mijn stabiele ADSL2 verbinding van Tweak niet meer. Downloaden gaat snel genoeg, maar de upload van 1 Mbit is op zijn minst schrijnend te noemen. Vandaar dat ik besloten had mijn BBNED ADSL2-aansluiting te verruilen voor een KPN VDSL2-aansluiting via XS4ALL. De laatste stuurde me deze week een 'modem', waarbij je jezelf af kunt vragen of het woord 'modem' de lading nog dekt. De AVM Fritz!Box 7340 is namelijk veel meer dan dat.

Deze review is geschreven na ruim een week gebruik te hebben gemaakt van de AVM Fritz!Box 7340. De firmware is inmiddels bijgewerkt naar de laatste versie en hoewel XS4ALL de links naar deze firmware heeft verwijderd , is het voor de oplettende lezer relatief eenvoudig deze toch nog te achterhalen. Natuurlijk heeft XS4ALL de firmware met een reden van het net verwijderd, maar vooralsnog werkt hij bij mij uitstekend. Enige foutjes die ik kan bespeuren zijn sommige menu's in het Duits en het toestel is in sommige menu's in de waan dat het een AVM Fritz!Box 7390 is. Momenteel is mijn VDSL2-verbinding nog niet opgeleverd, dus werk ik nog steeds via de ADSL2-verbinding van Tweak. Alle foto's in deze review zijn klikbaar.
Het modem wordt geleverd met een enorme hoeveelheid 'troep'. Verschillende RJ11 connectorkastjes met het XS4ALL logo, een lijnsplitter, tig RJ11 kabeltjes, een boekje en voor de zekerheid nog maar een paar RJ11-kabels. Leuk voor de rommelkast, maar waar het om gaat zijn het modem en de voeding.

De Fritz!Box beschikt over een tweetal USB- en een tweetal RJ45 1Gbit aansluitingen. Dit lijkt vrij weinig, maar over het algemeen kun je hier wel mee uit de voeten. Voor wie dit echter niet genoeg lijkt is er een aloude oplossing in de vorm van hubs en switches. Met een USB2-hub kun je het aantal aansluitingen uitbreiden tot vier. Meer is mogelijk, maar het modem spreekt maximaal vier poorten aan. Een switch geeft je de mogelijkheid om een ongelimiteerd aantal ethernetaansluitingen te realiseren. Onder de kap zit een DECT basisstation waarop je maximaal zeven DECT-telefoons kunt registreren, maar ook zijn er een tweetal RJ11-aansluitingen voorhanden waar je oudere draadloze telefoons, vaste telefoons en zelfs facsimile's kunt aansluiten. Gebruikers met een vaste telefoonlijn hebben daarnaast de mogelijkheid om via een extra RJ11-aansluiting hun vaste lijn door het apparaat te laten regelen.

Er is echter iets opmerkelijks aan de hand met de USB poorten. Zo blijkt dat de USB poort aan de linkerzijde door de Fritz!Box USB2 Full Speed wordt genoemd. Echter in de praktijk is deze poort niet sneller dan 12Mbit wat doet vermoeden dat het hier een USB 1.1-aansluiting betreft. Dit laatste komt dan ook overeen met de benaming Full Speed en de beperking van 12Mbit. De USB poort aan de achterzijde van het apparaat is dan weer wel USB2 Hi Speed en haalt m.b.v. flashkaarten wel hogere snelheden. Het is daarom raadzaam om een USB2 hub te gebruiken en deze op de poort aan de achterkant aan te sluiten voor alle bandbreedte vretende apparatuur. De poort aan de linkerzijde gebruik je dan voor je printer of UMTS USB modem omdat deze apparatuur veelal niet meer nodig hebben dan 12Mbit.

Wie van kerstboomverlichting houdt komt bedrogen uit. De Fritz!Box heeft slechts vijf lampjes. Een Power/DSL ledje wat de status laat zien van de DSL synch, een Internet ledje dat toont of je verbinding hebt en een status-ledje voor je vaste lijn en nog eentje voor het wlan. Het laatste ledje met de noemer "info" is programmeerbaar. Je kunt daarvoor zelf selecteren wat dit lampje moet laten zien.
Nadat de Fritz!Box was ingeplugd had het beestje geen enkel probleem een DSL-synch op te zetten. Hij trainde zelfs een klein beetje hoger in dan mijn aloude Zyxel van Tweak, maar weigerde verder om een Internetverbinding op te zetten. Dit is vanzelfsprekend omdat XS4ALL er natuurlijk zijn eigen voorkeursinstellingen in heeft geklopt, dus moest ik voor de eerste keer inloggen op de webinterface. Het apparaat was te vinden op een lelijke 192.168.178.1 ofwel http://fritz.box en in vol afgrijzen zag ik dat de rest van mijn netwerk vrolijk meedeed aan deze belachelijke nummering.

De webinterface trakteerde me op een vrolijke wizard. Allereerst moest ik kiezen of het toestel Annex A of Annex B (lees: POTS of ISDN) voor de infrastructuur moest gebruiken. Hierna besloot het modem zich te resetten en kreeg ik het 2e deel van de wizard te zien: welke taal ik wilde gebruiken en hoe ik wilde verbinden met het internet. Nadat ik de VCI/VPI waarden van BBNED had ingevoerd, de accountgegevens op RFC1483 had gezet en gekozen had voor Bridged Encapsulation maakte het modem braaf verbinding met TweakDSL. Via de Expert mode kwam ik erachter hoe ik de Fritz!Box aan een fatsoenlijk IP adres kon binden en ook de ingebouwde DHCP deelde vanaf dat moment de juiste nummers uit aan mijn netwerk. Hierna begon de verkenningstocht langs de verschillende menu's die de webinterface te bieden heeft.

Het internetmenu is onderverdeeld in verschillende secties. Zo bestaat er de 'Online Monitor' waar je de status kunt lezen van je DSL-synch, je Internetverbruik en de port-forwarding. De 'online meter' houdt daarbij precies je verbruik bij en met de 'overview of rates' kun je nalezen hoeveel geld je dit kost. Dit laatste is echter bij flat-fee gebruik niet van toepassing.

Bij 'Account Information' kun je de instellingen van je internetverbinding aanpassen. Zo is het mogelijk om de Fritz!Box enkel als router te gebruiken (voor het geval je in de toekomst geen DSL meer hebt, maar wel de functionaliteit van de Fritz!Box wilt behouden), kun je ook kiezen om de extra functionaliteit van de Fritz!Box geheel uit te schakelen (bridged mode) en kun je vanzelfsprekend de Account Information aanpassen. Denk bij dit laatste aan PPPoe/PPPoa, VPI, VCI, Routed IP LLC etc. Daarbij kun je ook zelf bepalen op wat voor snelheid het modem maximaal mag intrainen bij de DSLAM. Met IPv6 support enabled kun je het modem alles zelf laten regelen, een native IPv6 verbinding kiezen of gebruik maken van een IPv6 tunnel. Kies je voor een tunnel dan heb je weer de keuze uit een 6to4, een SixXS, een 6RD of een 6in4-tunnel.

Heb je een USB UMTS Stick en steek je die in de Fritz!Box dan kun je het modem laten verbinden via UMTS. Dit is een geweldige optie, want mocht je DSL verbinding om wat voor reden dan ook wegvallen dan heb je met een enkele druk op de knop toch een werkende verbinding voor je gehele netwerk. Niet iedereen heeft een USB UMTS stick, maar vergeet niet dat XS4ALL deze dingen tegenwoordig aan je uitleent als je een internetverbinding bij ze aanvraagt. De Guidion monteurs van XS4ALL zullen dit stickje dan configureren op een enkele PC, maar zodra ze weg zijn steek je hem op de Fritz!Box en je hele netwerk gaat vrolijk door, zij het wat langzamer. De instellingen van UMTS pas je aan in 'Mobile Telephone Network'.

Met 'Child Protection' bepaal je wanneer en hoelang je kroost op het internet mag, en met 'Permit Access' stel je portforwarding in, kun je remote access tot je Fritz!Box aanzetten, kies je een Dynamic DNS provider uit een lijst waarin DynDNS, NO-IP, 2MYDNS, DNS4BIZ, Strato, TZO en Namemaster.de voorkomen, maar kun je ook je eigen provider toevoegen. Andere opties in 'Permit Access' zijn directe VPN toegang en port forwarding voor IPv6. Bij port-forwarding kun je overigens kiezen voor UPnP, maar net zoals AVM raad ik dat ten zeerste af omdat je client niet zou mogen bepalen wat je router doet.

In 'DSL Information' lees je de status uit van je DSL verbinding. Kun je statistieken bekijken, het beschikbare spectrum raadplegen en direct feedback geven aan AVM. Het submenu 'Prioritization' is het QoS-hart van de Fritz!Box en laat je bepalen welke regels er toegepast moeten worden en een keuze maken welke netwerk applicaties voorrang krijgen.In het Telefonie of als je wil 'Telephony' menu beginnen we met de 'Calls'. Je krijgt hierin een mooi overzicht van de inkomende en uitgaande gesprekken via je Fritz!Box. Je kunt hierbij kiezen om bepaalde nummers te blokkeren en je kunt via 'Click to Dial' een vooringestelde telefoon kiezen die gebruikt wordt om een verbinding op te zetten als je op een telefoonnummer klikt. De Fritz!Box belt dan het nummer voor je en laat de gekozen telefoon overgaan zodat indien je opneemt direct een verbinding wordt opgezet. Dit laatste is dan weer uitgebreid in 'Telephone Book'.

Middels de functie 'Alarm' kun je al je voorgeprogrammeerde telefoons gebruiken als wekker en heb je de beschikking over twee verschillende wekker. 'Call Diversion' zorgt voor doorschakelen en met 'Dialing Rules' kun je bepalen welke telefoon- of netnummers over wat voor verbinding moeten gaan. Handige feature is ook dat je van buitenaf je Fritz!Box kunt bellen, een pincode invoert en daarna een kiestoon krijgt en een nieuw nummer kunt bellen. Erg interessant als je bijvoorbeeld met je GSM naar het buitenland moet bellen terwijl je thuis een flat-fee VOIP account voor het buitenland hebt.

Pas bij 'Telephony Devices' wordt het interessant. Hier blijkt dat de Fritz!Box niet alleen dienst kan doen als ware thuiscentrale, maar ook dat er een antwoordapparaat en zelfs FAX ontvangst zitten geïntegreerd. Alle telefoons die je hebt aangesloten of geregisteerd op de Fritz!Box kunnen onderling met elkaar bellen en gesprekken doorschakelen. Je kunt per nummer (vaste lijn of voip) bepalen of er een antwoordapparaat luistert en je kunt dus een enkel nummer kiezen waarop fax-ontvangst moet plaatsvinden. Dit desgewenst middels een ingebouwde fax-select. Voicemail kan opgeslagen worden op de Fritz!Box, maar als je een usb stick of usb harddisk aan het modem hebt hangen kun je de gesprekken ook daar opslaan. Dit zorgt er dan voor dat men feitelijk onbeperkt je voicemail vol kunt praten. Voor faxen geldt dit ook, maar om het je nog iets makkelijker te maken kun je er ook voor kiezen om faxen automatisch per PDF naar je te laten e-mailen. Enige dat nu nog ontbreekt is het versturen van faxen. Immers, als het apparaat een fax naar je kan e-mailen zou het theoretisch ook mogelijk moeten zijn dat het ontvangen e-mails voor je doorfaxt. Als laatste kun je hier de Fritz!Box ook instellen als gateway voor IP Telefonie. Op deze manier kun je de vooringestelde VOIP nummers ook gebruiken op je PC of GSM. Als SIP gebruik je dan het IP van de Fritz!Box en als login het nummer wat je heb ingesteld heb in dit menu. Het is best maf dat als iemand je huisnummer belt, je DECT, GSM en PC allemaal tegelijk afgaan. Daarnaast is het handig dat je GSM nu ook gebruik kan maken van de telefooncentrale functies van je Fritz!Box.

Bij 'Internet Telephony' programmeer je de VOIP nummers. Bij mij staan er nu drie geprogrammeerd en dit lijkt niet het einde. Je hebt nog wat geavanceerde settings en je kunt de data statistieken van je VOIP gesprekken controleren voor het geval de VOIP verbinding niet stabiel is.In het 'Home Network'-scherm krijgen we allereerst een overzicht van de aangesloten netwerkapparatuur. Hier kun je statische routes toevoegen middels de knop 'Add device' en eventueel direct 'Port Forwarding' selecteren. Daarnaast kun je kiezen om programma's in het netwerk toegang te geven tot de instellingen van de Fritz!Box (bijvoorbeeld via een Android applicatie) en kiezen om UPnP informatie te verzenden over je netwerk, zelfs als je ervoor kiest om je netwerk niks aan UPnP te laten veranderen. In dit scherm veranderen we ook desgewenst het IP adres van de Fritz!Box, de DHCP server range, de routing tabel en de NTP server voor een gesynchroniseerde tijd.

Onder 'USB devices' vinden we alle aangesloten USB apparatuur. Eventuele printers, USB sticks, USB Harddisken en USB UMTS modems kunnen hier geconfigureerd worden. Op zich werkt dit allemaal uitstekend, maar als je een printer wilt aansluiten via de Fritz!Box moet je toch even wat meer doen dan standaard Windows drivertjes installeren. De printer moet namelijk aangesproken worden via een bepaalde poort en dit kan voor sommigen nogal lastig zijn. Toch is het niet heel erg moeilijk. In Windows 7 installeer je bijvoorbeeld de driver van je printer. Klik je er met de rechtermuisknop op. Kies je voor 'eigenschappen van printer' en selecteer je het tabblad 'Poorten'. Daar kies je voor 'Poort toevoegen', standaard TCP/IP poort, je geeft de poort een naam: eg. Fritzbox, selecteert het IP adres van je Fritz!Box, kies bij Protocol 'RAW' en selecteer poortnummer 9100. Een paar keer toepassen et voila. Dit werkt uitstekend, maar het is mogelijk dat je printerdriver dit niet helemaal begrijpt. In dat geval krijg je een waarschuwing te zien bij het printen dat de printer niet gevonden is, maar rolt de hardcopy wel uit de printer.

Heb je een All-in-one printer dan kun je op deze manier helaas niet scannen. AVM heeft hier een oplossing voor bedacht middels een applicatie die je PC doet denken dat de printer niet op de Fritz!Box is aangesloten, maar direct op de PC. Helaas herkent deze applicatie maar weinig printers en kun je de printer op deze manier slechts op 1 PC tegelijk aanspreken. De USB printer op je Fritz!Box voor All-in-one printers werkt dus wel, maar het is nog niet geweldig te noemen.

De NAS-functie van de Fritz!Box is daarentegen wel subliem. Bij mij hangen er twee USB harddisks aan met in totaal zo'n 2.5TB. Eentje staat vol met comics en de andere staat vol met por.. ehr.. media. Middels het scherm 'Storage (NAS)' kun je deze devices configureren. Niet alleen zijn de harddisks bereikbaar via je netwerk, maar je kunt ze ook via FTP vanuit het internet bereikbaar maken. Heb je liever slechts een enkele directory beschikbaar via FTP dan is dat ook geen probleem. Naast de USB devices kun je ook 'Online Disks' toevoegen aan je NAS. Op deze manier is je online data bij bijvoorbeeld Strato of MyDisk ook gewoon door ieder apparaat op je netwerk te benaderen. Als laatste draait er op het NAS ook nog eens een mediaserver die UPnP-AV compatibel is. Dit betekent dat een TV met UPnP-AV direct media kan streamen vanaf dit NAS, maar ook dat sommige DLNA apparatuur zoals de Samsung Galaxy S met de Fritz!Box overweg kan. Het NAS is niet bijster snel: met de door mij gebruikte USB disks die op de PC makkelijk 30MB/s halen moet ik het doen met 5.8MB/s via netwerksharing of 8.8MB/s via FTP sharing. Beide zijn echter ruim voldoende voor het afspelen van 1080P content.

Voor de personen die het zich afvragen: ja, ik heb een bluetooth stick, een webcam en zelfs telefoons met USB proberen te verbinden via de Fritz!Box. Helaas worden deze apparaten niet herkend.
De Fritz!Box heeft ook WLAN aan boord. Met ondersteuning voor 802.11n+g+b op 2.4Ghz of 802.11n+a op 5Ghz wordt het leeuwendeel van de Wifi apparatuur ondersteunt. Het bereik is niet enorm, maar voldoende om in huis op elke verdieping te kunnen communiceren met de Fritz!Box. Na zo'n 20 meter buiten de deur houdt het echter op.

Via het 'WLAN' menu kunnen we bij 'Radio Network' de instellingen van het WLAN Radio Netwerk aanpassen. Je kunt hier de SSID aanpassen, kiezen of je de SSID wilt verbergen, reeds aangemelde WiFi apparatuur beheren en eventueel het WLAN afschermen tegen nieuwe connecties. Bij 'Radio Channel' is het mogelijk om de Fritz!Box zelf het meest geschikte kanaal uit te laten zoeken. Het modem kijkt welke kanalen er bijvoorbeeld door je buren in gebruik zijn en of dit interferentie op kan leveren. Natuurlijk kun je het zelf ook allemaal regelen en de frequentie aanpassen naar bijvoorbeeld 5Ghz. Helaas kan veel apparatuur nog niet met 5Ghz overweg, maar in de toekomst kan het handig zijn.

In het 'Security'-menu kies je uiteindelijk je beveiliging. De keus bestaat uit WPA, WEP en geen encryptie. Kies je voor WPA dan zijn de mogelijkheden WPA + WPA2, WPA2 (CCMP) en TKIP (WPA). Het minder betrouwbare WEP geeft je de keus in 128bits of 64bits sleutels en waan je jezelf echt veilig met geen encryptie dan is er natuurlijk weinig in te stellen. Uiteraard wordt WPS ook ondersteunt.

Iets onverwachts is 'Guest Access'. Met deze optie tover je als het ware een extra AP op je Fritz!Box. Hierbij gelden dezelfde opties als bij het normale WLAN, alleen kun je er nu ook voor kiezen om het WLAN de aangemelde apparatuur na een bepaalde tijd automatisch te laten disconnecten. Het belangrijkste verschil is echter dat iedereen die zich aanmeld via het Guest Access AP in een sandbox op je netwerk wordt geplaatst. Ze kunnen wel op Internet, maar kunnen verder niet op je netwerk. Dat wilt zeggen: ze kunnen je netwerk shares niet zien, ze kunnen niet bij je NAS, ze kunnen niet op de admin page van je Fritz!Box, ze kunnen zelfs de andere PC's op je netwerk niet pingen. Ideaal als je mensen over de vloer krijgt die je niet in je por.. ehr.. netwerk wilt laten neuzen. De 'Guest Access'-ap en de normale AP kunnen simultaan gebruikt worden.De Fritz!Box ondersteunt tot wel zeven DECT apparaten. Middels het 'Dect'-menu kun je nieuwe devices toevoegen. Nu zou je denken dat het geen zin heeft om je apparaten bij de Fritz!Box aan te melden. Je moet immers toch het toestel opladen op het laadstation. Echter in de realiteit betekent het nu wel dat je het oplaadstation overal kunt neerzetten en je geen rekening meer moet houden met telefoonkabels. Daarbij is het gewoon heel handig dat je al je DECT-telefoons gecentraliseerd kunt beheren.

De DECT-instellingen van de Fritz!Box pas je aan in 'Base Station'. Hier selecteer je een pincode voor je toestellen, kun je kiezen voor een gereduceerd zend vermogen en is het mogelijk om DECT Eco mode activeren. Je kunt kiezen om DECT repeaters te ondersteunen, maar hierbij verlies je wel een stukje veiligheid. Daarnaast kun je ervoor kiezen toestellen te ondersteunen zonder GAP support.

Meer informatie over je toestellen kun je uitlezen via de 'Dect Monitor'. Hier wordt getoond welke frequentie en tijdslot voor ieder toestel wordt gebruikt. Ook gedetailleerde informatie is mogelijk via 'Detailed Information', al is de informatie die je daar krijgt te zien wel afhankelijk van het gebruikte toestel.
Als laatste hebben we de systeem opties die we vinden onder 'System'. Via het 'Event Log' kun je logbestanden van de Fritz!Box uitlezen. Je kunt hierbij een selectie maken tussen Alles, Telefonie, Internet, USB, Wlan en het Systeem. De 'Energy Monitor' geeft je inzage in het energieverbruik van je Fritz!Box en ook kun je daar het CPU en RAM gebruik en temperatuur uitlezen.

Middels het 'Push Service' menu kun je de Fritz!Box opdracht geven om iedere dag, week of maand een kopie van het eventlog naar je te e-mailen. Hier kun je ook meteen het verbruik uit opmaken, de telefoonlijst en de tijd dat de clients online waren. Het 'Info Display' menu laat je kiezen wanneer de info led moet branden. Knipperen als je een gesprek gemist hebt? Knipperen als je een fax ontvangen hebt? Geen probleem.

Om nog zuiniger met de energie om te springen heeft de Fritz!Box ook een 'Night Service'. Je kunt hierbij tijden opgeven dat bijvoorbeeld het WLAN uitgeschakeld moet worden. Ook het uitschakelen van DECT behoort tot de mogelijkheden, waarbij 'Do Not Disturb' telefoontjes direct naar het antwoordapparaat kan omleiden op tijden dat je slaapt.

Verder kunnen we het wachtwoord van de Fritz!Box aanpassen, de settings saven, de Firmware updaten, het modem resetten, een expert mode kiezen (deze review is gemaakt in expert mode), de tijdzone aanpassen en de taal veranderen in Duits.
Hoewel XS4ALL zoals eerder gezegd niet een van de goedkopere providers is met 54,95 euro voor het Basic (40/3) abo, maakt de Fritz!Box een hoop goed. Bij Tweak(DSL) betaalde ik 39,95 euro per maand. Neem je dan in overweging dat je nu een modem krijgt van 250E en je blijft bijvoorbeeld twee jaar bij XS4ALL dan valt het reuze mee. Immers, het modem over twee jaar gespreid levert een rendement op van zo'n tien euro iedere maand. Hierdoor komt het XS4aLL abonnement dan op slechts 44,95 euro per maand. Voor die 5 euro meer heb je dan wel 40Mbit ipv 24Mbit met een upload die tot drie keer hoger ligt. Helaas wordt het modem nooit je eigendom, maar heb je het in bruikleen. Al vraag ik me af of XS4ALL na een paar jaar nog echt het modem terug gaat vragen.

Voor mensen die problemen hebben met VOIP via XS4ALL en de Fritz!Box 7340 zijn er verschillende oplossingen gekomen op de XS4ALL fora. Zo moet je niet kiezen voor de standaard VOIP opties die voorgeprogrammeerd zijn door XS4ALL, maar de gegevens handmatig inkloppen. Dit hangt grotendeels af van de gebruikte firmware. Al met al heeft XS4ALL een goede keus gedaan door dit modem met hun VDSL2 abonnementen aan te bieden. Enige minpuntje is dat XS4ALL je het in bruikleen gegeven UMTS USB modem niet laat houden. Dit laatste combineert namelijk perfect bij de Fritz!Box 7340.
De Fritz!Box 7340 is een geweldig modem. Doordat het zoveel apparaten in 1 combineert bespaar je domweg een hoop energie. Geen aparte faxselect meer nodig, niet meer omkijken naar een thuiscentrale, gooi je antwoordapparaat maar in de vuilnisbak en de oh zo zuinige Atom gebaseerde NAS-oplossing lijkt opeens niet zo zuinig meer. Combineer dit met het feit dat de Fritz!Box ook nog eens een night-mode heeft waarbij WLAN en DECT worden uitgeschakeld, de NAS-schijven na 10 minuten idelen automatisch uitgeschakeld worden, het toestel een ECO-mode voor je Dect telefoons heeft en mits de DSLAM het ondersteunt ook nog eens een eco mode voor je VDSL2 verbinding verzorgt en je kunt niets anders concluderen dat het apparaat, hoewel het rood gekleurd is, enorm groen is.

Er zijn ook wat nadeeltjes zoals het configureren van USB printers en de gebrekkige ondersteuning voor All-in-One printers, waardoor je wellicht liever uitwijkt naar een nieuwe printer met RJ45 of Wifi ondersteuning. Daarnaast is de Fritz!Box 7340 een echt XS4ALL modem, waardoor je op de website van AVM maar bar weinig aan support kan terugvinden. Een e-mailtje doet bij dit laatste wonderen, maar dit drukt het support gevoel toch enigszins naar een schamele voldoende. Echter dit alles mag de pret niet drukken. De Fritz!Box 7340 is een echte aanrader en ik beveel hem dan ook iedereen aan. <-- ik raad hem na enkele maanden dus echt AF. Blijf er zover mogelijk vandaan is mijn advies!

Update: Nu dat ik problemen heb ervaren met de linesynch vind ik het modem achteraf gezien toch niet zo fantastisch meer. Toegegeven er kan iets met de lijn aan de hand zijn en ik zal maandag een ticket bij KPN aan laten maken, maar uit de opgedane ervaring blijkt dat de Fritz!Boxen onderling wel heel erg verschillen. Dit maakt de serie modems onbetrouwbaar en geeft je al snel het gevoel van: "had ik maar een ander merk modem om de boel te testen". Dit laatste is een doodsteek als het om het vertrouwen van een produkt aankomt. Daarom kan ik bij nader inzien de Fritz!Box 7340 en in het verlengde VDSL2 van XS4ALL niet meer in volle overtuiging aanraden. Sterker nog ik heb heel erg het gevoel dat ik bij TweakDSL (ADSL2) had moeten blijven. De hogere snelheid van VDSL2 bij XS4ALL is namelijk voor mij een farce gebleken nu de waarde zo dicht bij die van ADSL2 zit. ADSL2 was daarbij in de praktijk dus stabieler en had een veel lagere latency. In de jaren dat ik bij TweakDSL heb gezeten heb ik me omgerekend nog geen uur met het modem bezig gehouden en in de afgelopen maand bij XS4ALL heb ik de interface van het modem vaker mogen aanschouwen dan de Frontpage van Tweakers.net. In mijn ogen zegt dat genoeg.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7340?

Uitgebreid review. Op zich prima.
Maar ik mis nog wel wat zaken en vooral wat nadelen:
  • Ik vind maar 2 netwerk poorten een nadeel.
  • Dat betekent in mijn situatie dat ik er een switch naast zou moeten zetten. En dan is de Fritz!Box vast zuinig, maar dat wordt dan weer verknoeit door een extra switch.
  • Daarnaast heb ik ergens gelezen dat de twee Gigabit poorten geen switch zijn.
  • Ben ook wel benieuwd naar de Gigabite performance over die twee netwerk poorten....
  • En ook naar de netwerk performance van en naar WLAN (van vast netwerk).
  • Een USB performance van maar 3 - 6 MB/seconde mag dan wel genoeg zijn voor 1080p, maar voor andere NAS zaken (en ik zit daarom inmiddels op Gigabit netwerk) is het nogal slecht... Als je er een por .. ehr.. natuurdocumentaire er op wilt zetten duurt dat net zo lang als wanneer je hem afspeelt. Heb je de 3 en 6 MB wel getest met een Gigabit verbinding naar het modem? Of via WiFi ... Want dat zou al een hoop verklaren...

[Reactie gewijzigd door kh65 op 20 september 2010 00:22]

2 ethernetpoorten zal inderdaad voor sommigen een nadeel zijn, maar zoals gezegd: een switch lost dit op. Dat je hiervoor een extra apparaat moet aansluiten haalt verder inderdaad iets uit het groene aspect van de Fritz!Box, maar niet iedereen heeft behoefte aan meer poorten en gezien het een modem is dat geleverd wordt door een ISP is dat een mooie besparing. Tja, voor een klein percentage niet, maar het is dan ook mooi dat je er een switch op kan aansluiten en het ding kan uitbreiden naar je eigen wensen. Daarom vermeld ik dat ook niet in de minpuntjes. Dat de ethernetpoorten zelf niet fungeren als switch kan ik overigens bevestigen. De gigabit performance kan ik helaas niet testen. Er is slechts 1 machine in mijn netwerk met gigabit poorten uitgerust.

De performance van WLAN is niet verkeerd. Je kan zelfs uitlezen op wat voor snelheid je apparatuur verbonden is. Via Wifi-N worden snelheden gerapporteerd tot 120mbit, maar of dit werkelijk zo is durf ik niet te vertellen. Trek immers niet vaak bestanden van over de 100MB over mijn mobiele telefoon binnen en verder gebruik ik geen WLAN.

Wat betreft de USB performance is 3 tot 6MB via bedraad echt voldoende. Persoonlijk snap ik niet dat je een 1gbit netwerk aanlegt om te kijken naar natuurdocumentaire's vanaf je NAS. Ooit van streamen gehoord? Een 1080p film zoals Cars (MKV) start in 5 seconden op en speelt dan zonder problemen... nee, je hoeft niet te downloaden.. dat heet streamen en de Fritz!Box doet dit zonder problemen. Vergeet niet dat USB2 cpu-afhankelijk is dus 3 tot 6 MB is zelfs goed te noemen voor een all-in-one apparaat. Er zit immers geen Intel Icore7 in de Fritz!Box. Wil je 1TB uploaden dan ben je wel even bezig en dat kan frustrerend zijn, maar in dat geval is de USB hd zo gekoppeld aan je PC. Wederom kan ik dat geen nadeel noemen... want zoals gezegd is het een apparaat voor de massaconsument.. en die uploaden geen 1TB per dag naar hun NAS>
Tja, ik download films vaak vanaf een newsserver.
Kan de Fritz!box dit streamend, inclusief reparatie als er stukken missen?
Dat zou ik knap vinden.
Overigens is dit zelfs praktisch onmogelijk voor films met een hoge bitrate
(20-25Mbits/sec) aangezien mijn ADSL download snelheid maar 16Kbit/sec is.
En rechtstreeks naar de USB schijf aan de Fritz!box downloaden gaat
ook niet, vanwege check + repair etc.

Daarnaast wil ik via mijn Gigabit netwerk graag met zo hoog mogelijke
snelheid data kunnen kopiëren van/naar een NAS achtige oplossing,
ook al is dat een USB schrijf die aan een 'Modem' hangt.
En dan blijf ik 'maar' 6MB langzaam vinden...
Ik snap wel dat CPU van de Fritz!box een beperkende factor is, maar
ik blijf het (voor wat ik er mee zou willen) een nadeel vinden.
Met 'streamend' doelde ik op streamen vanaf het NAS met bestanden die er al op staan. Dus je kiest een HD filmpie uit op je NAS, drukt op play en 5 seconden later begint de film. Je kan vooruit- en achteruit spoelen. Je kan stukken overslaan of op een ander punt beginnen. Geen enkel probleem zonder dat je eerst de film naar je PC moet kopieren. Streamen via het internet is natuurlijk een heel ander verhaal en afhankelijk van je internet verbinding en de gebruikte applicatie.

Inderdaad kan je niet direct van het usenet downloaden naar de Fritz!Box. Het kan wel via een omweg, maar dan is er een PC nodig. Echter met 6MB is het niet raadzaam om check+repair van usenet uit te voeren via het NAS. Dit zou zeker bij grotere bestanden tergend langzaam gaan. Wel is er een ingebouwde FTP server naar je NAS zonder tussenkomst van de PC. Gezien mijn downloadsnelheid nu met de VDSL2-synch op zo'n 32mbit ligt is het NAS met max. 6MB/s daarin geen beperking.

Dat jij een zo hoog mogelijke snelheid wilt naar je NAS-oplossing is te begrijpen. Echter voor huis-tuin- en keukengebruik is de 6MB/s voldoende voor de meeste gebruikers. Perhaps niet voor jou, noch voor je buurman, maar wie zijn HD-mediabestanden op een usbschijf heeft staan en deze wilt streamen naar wifi en/of bedrade apparatuur in en rondom het huis is het voldoende. Het inrichten (lees: kopieren van bestanden naar het NAS) kost wel wat meer tijd, maar als je hier een paar honderd euro mee kan besparen door geen stand-alone NAS te kopen is het een aardige feature waar een hoop mensen mee uit de voeten kunnen. Jij mischien niet, maar gelukkig is niet iedereen hetzelfde.
Ik heb nu een media pctje met een dual atom, ssd en een ion chipset onder mijn tv. Daar hangt een losse usb 2.5" schijf aan om films vanaf usenet op te laden. Vanavond komt deze aan de gigabit poort te hangen.
Ik kan die losse usb schijf dus nu niet aan de fritzbox hangen zeg jij omdat dan de repairs via de nas lopen en dit te traag gaat? Das wel jammer want dat zou betekenen dat ik alsnog een usb schijfje aan die media pc moet hangen aangezien de ssd te klein is voor grote 1080P films.

[update]
Of bedoel je repairen op het nas zelf? Want dat hoeft niet van mij dat doe ik op de mediapc. Ik wil dus allen de usb kabel van de externe disk vervangen door een netwerkkabel naar de fritzbox zeg maar.

[Reactie gewijzigd door Scidd0w op 21 september 2010 14:42]

Het is natuurlijk allemaal 'wat je wilt', en de performance is allemaal relatief.

Het downloaden van de losse files van een film van zeg 8GB vanaf usenet duurt
afhankelijk van je download snelheid toch altijd wel iets van 1-2 uur.

Dan duurt het lezen van die data voor de controle bij een 'recente' harde-schijf
die via (e)Sata is aangesloten ongeveer 3 minuten (bij 50MB/sec).
Via USB houdt het op bij 30MB/sec dus zit je op 5 minuten.
Als je rekent met een 6MB/sec gaat het ineens naar een half uur...

En dan heb ik het alleen nog maar over de lees-actie.
Als er dan wordt geconstateerd dat er iets gepareerd moet worden
dan duurt het repareren nog minstens een keer zo lang...

En als alles dan gerepareerd en gecontroleerd is, dan moet het 'uitgepakt'.
In de praktijk moet dan dus alles nog een keer gelezen worden
en moet de resulterende file (weer 8GB) ook weer geschreven worden.

Als je al die data (tijdens het downloaden + controle + reparatie + eind-bestemming)
op je network attached schijf zou doen dan duurt dit alles ineens ook nog
een dikke 2 uur.
Natuurlijk is dit alles iets waar je niet op hoeft te wachten, dus je kunt accepteren
dat het nu eenmaal lang duurt.

Anderzijds kun je ook op je HTPC op de lokale harde-schijf al het werk doen
wat betreft 'controle + reparatie'. Waarna je alleen het uitpakket doet naar
de network-storage aan de Fritz!box. Dan moet je daar wel de 'werk-ruimte'
hebben natuurlijk. En omdat je alles doet op één schijf gaat het lezen en
tegelijk schrijven va dingen soms niet zo snel meer, omdat die kop steeds
heen en weer moet.

Ik doe dit zelfde allemaal op twee lokale schijven in mijn HTPC.
En dan gaat de IO van één (2.5") schijf naar andere (grote 3.5") schijf met wel 65MB/sec.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ik heb dus te weinig "werkruimte" op mijn ssd van 40gb hiervoor. Tevens heb ik alles in zo'n klein kastje gestopt dat ik te weinig ruimte heb voor een 2e interne schijf.
Ik ga het maar is proberen via de nas (vd fritzbox) en kijken hoe dat bevalt, anders kan ik altijd nog een grotere SSD kopen en de oude SSD naar mijn pc boven verplaatsen.
Mooi stukje, toch 1 puntje.
Ik heb zelf de 7390, deze is praktisch gelijk.
De fritzbox heeft geen DLNA maar is wel UPNP compatible.
Mijn Samsung TV ziet daarom wel de mediaserver, maar kan de bestanden niet afspelen.
Hier het antwoord vanAVM.

"The FRITZ!Box models are not DLNA certified. Please note that "DLNA" is
not a technichal standard but a certification organisation that verifies
the implementation and compatibility of the technichal standard "UPnP-AV"
on end devices.
Yet the FRITZ!Box uses the same standard (uPnP-AV) that allows the
streaming of music, pictures and videos stored on a USB mass storage device
connected to the FRITZ!Box to be played back on UPnP-AV devices, such as
compatible radios, televisions etc."
Heb de review aangepast met dit gegeven, maar ik vraag me toch nog een dingetje af. Samsung TV's maken zover ik weet gebruik van Allshare. Een eigen implementatie van DLNA gebaseerd op UPnP-AV. Deze Allshare implementatie is identiek op de Samsung Galaxy S mobiele telefoon. Ik zou daarom toch op zijn minst verwachten dat aangezien mijn Galaxy S zonder probleem kan streamen vanaf de Fritz!Box een Samsung TV dit ook zou kunnen. Kan je het typenummer van je TV eens posten en/of bevestigen dat het gaat om een tv met Allshare?
type is UE40C6710 met Allshare.
je ziet wel de thumbnails, maar als je een afbeelding wil openen krijg je de melding dat het bestand niet wordt ondersteund.

Misschien is de TV puur op basis van DNLA en kan Galaxy S ook UPNP-AV aan.
Goede review, veel aan gehad, had namelijk een probleem met mijn Multi Functional Printer (printen, scannen, faxen). Fritzbox heeft hier namelijk beperkingen, die AVM zelf ook in de handleiding zet, maar waar XS4all me niet op gewezen heeft toen ze me dit nieuwe modem aanboden:

Als je de printer installeert als netwerkprinter via Ethernet, kun je alleen maar printen, direct scannen naar de computer werkt niet. Dit valt ook niet te omzeilen. Wat uiteindelijk wel (op mijn MFP) bleek te kunnen was vanaf de MFP via internet de scan te mailen. Alleen jammer dat XS4all daarvoor eerst de verkeerde poort aan mij doorgaf. Toen ik daar achter was werkte het wel.

Als je de printer installeert via de USB ingang van de Fritzbox, moet je op alle computers die 'm gebruiken software installeren om de connectie tussen MFP en PC's te wisselen. Die software is er echter niet voor de Mac en voor Linux. Erg jammer.

Op een een of andere manier hebben XS4all en Fritzbox niet veel kennis van deze problematiek op hun helpdesk.
Ik heb 'm nu een week maar krijg VOIP dus echt niet werkend.
Fw versie: 99.04.83

Ik las ergens een opmerking dat de vooringestelde waarden van de VOIP niet voldoen, maar kan je me even verwijzen naar een bron waar wel de juiste zijn vermeld ?

Ook kan ik nergens een ipv6 instellen. Die had ik al wel aangevraagd dus zou het moeten werken ?
De vooringestelde meuk van XS4ALL doet het bij mij uitstekend, maar zoals in de usenet groepen van XS4ALL gevonden kan worden is dit niet altijd het geval. Heb je dus problemen kies in dat geval 'other provider' en gebruik onderstaande gegevens:

---
Internet Number: je telefoonnummer

Username: Het tiencijferige voip nummer
Password: het wachtwoord van het voip nummer
Password confirmation: nogmaals het wachtwoord
Registrar: sip.xs4all.nl
Proxy server: sip.xs4all.nl
----
IPV6 kan je pas vanaf latere firmware versies gebruiken. Deze kan je vinden door in je Fritzbox naar de update functie te gaan. Het kan zijn dat deze de update niet vind, maar dan verwijs ik je even naar het forum.
Maximale waardering voor deze review ;-)

Jammer dat de fixed line isdn niet werkt i.c.m. de FB 7340. Meer info zie mijn thread in de NG xs4all.adsl (http://tinyurl.com/37epnfq).
>> Hier stond een enorme blaat <<

[edit] Ik zie inderdaad onder Telephony Devices dat je kan kiezen voor een ISDN of POTS fixed lijn. Echter een ISDN lijn is RJ45 en een POTS lijn is RJ11. Dat gaat dus standaard niet passen. Het enige dat ik dan kan bedenken is dat je zelf een kabel moet freubelen waarin je dus een RJ45 vertaalt naar RJ11. Dit is dan ook het probleem: er zijn verschillende pin-outs voor ISDN (UK vs Duitsland bv) in omloop dus je moet er zeker van zijn dat je de juiste 'vertaalslag' toepast. Probeer het gewoon eens met een CAT5 kabel: gooi blauw op pin 4 van de RJ11 en blauw/wit naar pin 3. Dat is de Duitse standaard. In hoeverre die met de Nederlandse markt overeenkomt.. dunno...

Vergeet ook niet dat de oudere Deutsche Telekom RJ11 kabel pinout anders is. Zover ik weet gebruiken we in Nederland de binnenste pins en gebruikte DT de buitenste pins. Heb je nu dus een voorgefabriceerd kabeltje en het komt uit Duitsland dan kan het ook daar aan liggen. Succes.

[Reactie gewijzigd door liberque op 4 oktober 2010 14:19]

verloopje van rj45 naar rj11 zit er bij (zelfs 2 stuks als ik het mij goed herinner)
Inmiddels heeft xs4all het probleem ook gereproduceerd. Workaround is een harde reset (meer dan 10sec power adapter van de FB verwijderen) en zorg dat de telefoonverbinding (zwarte kabel) naar de NT verbonden is. Na de harde reset signaleert de (OEM) FB 7340 de isdn verbinding. Overigens doet voornoemd probleem zich ook voor bij de FB 7390.

Helaas blijkt vervolgens dat dagelijks mijn (ipv4) vdsl lijn (eerste aderpaar) een of meerdere malen synchroniseert. Nadat de telefonie verbinding (tweede aderpaar) van de NT in een van de analoge poorten van de isdn centrale is geplugged (wijzig in Telephony Devices "fixed lijn" van isdn naar anlaloog) is mijn vdsl verbinding stabiel (fw 99.04.86).
liberque,

Duidelijke review!

Ik gebruik zelf een ook 7340 en ben er zeer tevreden over. Het enige wat ik heb opgemerkt is dat wanneer ik een externe (powered) USB HD aansluiten op de USB poort aan de zijkant, dan zie ik een throughput van 12Mbps terwijl een USB stick, die aan de achterkant zit, een throughput weergeeft van 480mbps.

Doe ik wat fout?
Nee, je doet NIETS fout. Ben er zelf ook per ongeluk achtergekomen dat de USB poort aan de linkerkant van het toestel "full-speed USB" geeft. Dit komt overeen met USB1.1 ook al noemt de Fritz!Box het USB2. De USB Poort op de achterzijde geeft wel "Hi-Speed USB" aan, wat weer betekent dat het USB2 betreft. Het beste wat je dus kan doen is een USB2 hub gebruiken op de achterste USB poort en daar al je snelheidvragende apparatuur op aansluiten. De linker USB poort gebruik je dan voor een evt. printer of UMTS USB modem aangezien die zelden of nooit verder dan 12Mbit komen.
Een All in one kan je wel instaleren door de usb software op een van je systemen te instaleren. Dan ziet dat systeem je all in one als of hij direct aan dat systeem hangt.
Zo zou het inderdaad moeten werken, maar zoals al gezegd in de review herkent de Fritz!Box de hardware niet altijd in de 'doen-alsof-usb-direct-aan-een-pc-hangt-middels-software-op-de-client'-modus. De Fritz!Box schakelt over naar deze modus, herkent de hardware niet en zegt dus doodleuk tegen de clientsoftware dat er niets gevonden is.
Prima review, ik mis alleen in het telefonie gedeelte de mogelijkheid om alleen bepaalde mensen te laten bellen na een X tijdstip. Die is er bij de 7170, dus lijkt me aanwezig in dit 'modem'.
Dat is een optie die ik heb ingesteld, alleen mijn (schoon)ouders, broer en een zeer select aantal mensen kunnen mij na 19.00 bellen op weekdagen of in het weekend. Anderen krijgen dacht ik in gesprek te horen.
Nee helaas, de 7340 heeft wel een Silent ofwel DND functie die alle inkomende gesprekken na een bepaald tijdstip onderdrukt of doorstuurt naar de voicemail, maar hierbij is het zover ik kan nagaan niet mogelijk nummers te excluden. Wel kan je nummers zonder Caller ID direct naar je voicemail sturen of direct een gesprekstoon geven en specifieke nummers doorschakelen naar een vooringestelde lijn of telefoon.
Nog een minpuntje ;-) Het ding is nergens te koop

Het lijkt me namelijk een perfecte router, maar ik ben niet voornemens om hiervoor van dsl provider te switchen....
Je zou kunnen overwegen om voor de 7390 te gaan. Deze is wel los te koop en heeft als meerwaarde dat ook ISDN apparatuur ondersteunt wordt. (Ik spreek hier NIET over Annex A vs. Annex B, maar over een eigen S0 bus zodat ISDN apparatuur direct op de Fritz!Box kan worden aangesloten. Beide toestellen zijn geschikt voor zowel de Annex A als B variant)
Vreemd wij hebben sinds de introductie van VDSL2 en het beschikbaar komen hier van bij XS4ALL nog nooit problemen gehad nog sterker onze linesync licht op 42Mbit down en op 3,8Mbit up en het modem werkt hier zeer betrouwbaar en heeft in tegenstelling tot ons forige speedtouch modem veel goed gemaakt. Ik denk dat het echt aan je lijn zelf licht, daarbij moet ik wel zeggen dat er vlak voor dat we VDSL kregen er een groot stuk koper kabel is vernieuwd van de wijk centrale naar ons huis
Het modem heeft maandenlang een stabiele synch gehad van ruim 34Mbit per seconde om in een korte periode daarna te zakken naar nabij de 20Mbit. Een andere Fritz! wilde daarna eerst op 29Mbit intrainen om daarna instabiel te worden. Het ligt zeker aan de lijn, maar XS4ALL kan/wil geen ticket inschieten bij KPN om de lijn te laten onderzoeken. Dit omdat er aan een volgens KPN bepaalde minimum vereiste van 20Mbit word voldaan. Dit is waar XS4ALL/KPN falen. Redenen die ik krijg zijn overspraak omdat er wellicht nieuwe klanten op de wijkcentrale zijn aangesloten, een lijn die onder water zou kunnen staan of etc. Punt is .. ze willen er niet eens naar kijken.

Waar de Fritz!Box faalt is echter een ander verhaal. Het verschil tussen verschillende Fritz!Boxen blijkt zo heftig te zijn dat je nooit zeker kunt weten of een ander modem een betere synch zou kunnen halen. Daarnaast blijkt nu ik de Fritz!Box op een kabelmodem te hebben aangesloten (in routermode) dat ook hier problemen zijn. Dat AVM niet de moeite neemt om mijn e-mails te lezen, maar volhard in een standaard 'afwerklijstje' waarin ze zelfs vragen of ik mijn DSL verbinding wil laten doormeten terwijl ik ze net heb vertelt dat het apparaat op een kabelmodem staat brengt het vertrouwen in de support naar zo'n laag puntje dat ik het gewoon opgegeven heb.

Kortom: De lijn (lees: XS4ALL/KPN) heeft gefaald, maar ook AVM met zijn Fritz!Box heeft gefaald. Dat dit niet voor iedereen het geval is, dat geloof ik graag. Echter als je mij heden te dagen zou vragen of ik de Fritz!Box 7340 zou aanraden dan moet ik 'Nee' zeggen. Hetzelfde dat als iemand zou vragen of ik XS4ALL/KPN zou aanraden ik met 'Nee' beantwoord. Toch ben ik blij voor je dat bij jou alles wel goed werkt :)
Klopt het dat (bij herzien van je review) je de FRITZ!Box nu een stuk slechter beoordeeld?

Bij mij werkt het eindelijk (problemen met syncen, nieuwe kabel: joepie!). Ik had ook problemen met Routing vai LAN1. Ik zag je post op GoT en hier ook weer. Ik wilde een stabiele modem koppelen aan de Fritzbox die dan WLAN kon verdelen. Dat werkte, maar inloggen was er niet meer bij (factory reset via een telefoon).
Voor mij lukt het steeds iets beter, maar ik ben het met je eens dat AVM ietwat hebben gefaald. Zij hebben dit product té vroeg op de markt gezet. More R&D please.