Philips Slimme LED Spot PAR16 GU10 Review

naftebakjeTestpanel 6 december 2021, 53 views Testpanel

Philips Slimme LED Spot PAR16 GU10

Best goeie kwaliteit voor zijn prijs; maar waarom zou je individueel stuurbare spotjes willen, die gebruik je toch in groepjes? De te verwachten beperkingen van enkel app-stuurbaar. WAF factor te laag.

Pluspunten

• Voldoende helder (en dimt voldoende laag).
  • Kan mee in kleurtemperatuur gaan met het uur van de dag.

Minpunten

• Enkel via app.
  • Praktisch nut?

Kwaliteit Score: 4

Algemeen

Mijn vrouw is een koele minnaar van technologie; de WAF (Wife Acceptance Factor; in hoeverre je je tweak-ideeën verkocht krijgt aan je teergeliefde boekhoudster O-) ) lijkt wel voor haar uitgevonden.
Dus een kritisch nootje als ik iets 'slims' wil, staat altijd klaar. "Je gaat daar toch je smartphone niet voor uithalen? En is dat een beetje mooi licht? Hoe stel je dat in?"
Zelf ben ik wel wat kritisch naar al wat onder 'domotica' wordt verkocht, "Wat is daar het praktisch nut van" (voor wie kabouter Wesley kent :Y) ). Dus kleurlampen, of verlichting die niet meer ingeschakeld kan worden met een simpele druk op de knop op de muur, daar sta ik toch wat kritisch tegenover.

Kwaliteit

De lamp zit netjes verpakt, ziet er goed afgewerkt uit, en eenmaal verbonden werkt deze wel vlot. Lichtkwaliteit is goed.
Wel duurt het verbinden gruwelijk lang, als het tellertje afgelopen is (en je de kinderen 3 keer ruziënd uit elkaar hebt gehaald, de tafel afgeruimd is en de vaatwas ingeladen) komt het uiteindelijk wel goed, en daarna is er geen enkel hikje meer geweest.

Featureset

Bij de "dynamische lichtmodus" heb je allerhande nutteloze standjes: zoals haardvuur en kaarsen (je moet goed kijken om te zien dat er beweging in zit, nothing to see here, move along). De stand "wakker worden" is wel goed om een lamp als wekker te gebruiken (eenmaal ingesteld, altijd mee met zomer- en winteruur; en het licht vergroot de kans dat je rustig je kan wassen en aankleden zonder een vrolijke kleuter rond je slaapdronken kop).
Wel leuk bedacht, vond ik de ritmes, "circadiaan ritme" is vooringesteld en simuleert de zon (in kleurtemperatuur en helderheid); ik had een lamp in de gang voorzien en het leek vaak alsof de voordeur openstond, dus de simulatie van licht naar het uur van de dag was wel ok. Het rare vond ik wel, dat je de lamp niet helemaal uit kan laten gaan, dat moet je dan weer in "schema" gaan voorzien.

Gebruiksgemak

Eerlijk? Geef me maar een shelly dimmer achter de lichtschakelaar. Dan kan ik ook aansturen en schema's instellen om die 'smart' te maken; maar de knop op de muur is toch van primair belang. En zeker bij GU10 spotjes, die gebruik je doorgaans in groepen, dus dan zie ik niet in dat je meer betaalt om elke lamp individueel stuurbaar te maken.
Met zo'n lampen die je enkel met een app bedient, loop je toch steeds weer naar de lichtschakelaar.

ondersteuning fabrikant

Eenmaal verbonden met de app, heb je een indrukwekkende lijst van integraties met andere domotica-systemen; er is voor elk wat wils. Ook zit ondersteuning goed ingebouwd. Niets op aan te merken.

Prijs/kwaliteit lijkt me best ok (als je nut ziet in deze lamp).

Heb jij ook een Philips Slimme LED Spot PAR16 GU10?