Asus EN7600 GT/SILENT/2DHT/256M Review

VincentK 7 juli 2006, 3.234 views

Asus EN7600 GT/SILENT/2DHT/256M

Pluspunten

• Passieve koeling
  • Snelheid

Minpunten

• Lastig in te bouwen door de grootte van de passieve koeling ?

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Stil...
Mijn nieuwe pc (en videokaart) moest een stille pc zijn. Dat stond voor mij bovenaan mijn verlanglijst. Daarnaast moest hij ook snel zijn, maar de stilte was (en is) voor mij het meest belangrijk. Eerder heb ik een GF4-ti kaart gehad die veel lawaai maakte, dus dat niet meer.

En geluid maakt deze kaart dus inderdaad niet. Een nieuwe chipset, de 7600GT uitvoering die passief gekoeld wordt. 2 Fabrikanten durven het aan om hem te maken, mijn keuze is op de Asus gevallen (domweg omdat de Gigabyte niet leverbaar was op dat moment).

Uitrusting
De uitrusting van de kaart is voor mij compleet. De kaart is voorzien van 2 DVI uitgangen waarvan ik er 1 gebruik. Ook is de kaart HDTV voorbereid, dus het is een potentiele kandidaat voor een MCE.
Software is voldoende bijgeleverd, 3 cd's waarvan 2 spelen (KingKong en Xpand Rallye) en 1 met drivers en handleiding. De spelen heb ik nog niet geprobeerd, de drivers waren geinstalleerd bij de assemblage van het systeem en werken naar behoren.

Resolutie en snelheid
Ik gebruik de kaart op een Samsung 171P scherm (TFT - 17 inch) op een resolutie van 1280 x 1024. Ongetwijfeld kan deze kaart veel hogere resoluties aan, ik heb het niet geprobeerd.
De snelheid van de kaart is ruim voldoende. Games waarmee ik hem gebruikt heb zijn NFS MW en CoD2. Beide zijn op max settings te spelen en gaan dan vloeiend. Mijn vorige kaart was een GF6800 - 128 mb en dit is toch wel een hele stap vooruit. Ik heb geen marks gedraaid.

Overklokken
Overklokken heb ik niet gedaan. Deze kaart is wat mij betreft snel genoeg. De stilte is voor mij belangrijker dan een extreem snelle kaart.

Modbaarheid
Of de kaart door de passieve koeler modbaar is, dat weet ik niet. Ik heb er ook niet aan gedacht om een goedkopere kaart te kopen en die dan te modden naar een passief gekoelde kaart. Deze kaart was exact wat ik wilde. Waarschijnlijk is het wel nmogelijk om de standaard koeler eraf te halen en een actieve koeler erop te zetten, maar ik heb geen idee waarom iemand dat zou doen. Deze kaarten zijn al duurder dan de standaard kaarten, daar komt dan nog een nieuwe koeler bij.

Koeling
Een enorme koeler die gebruik maakt van heatpipes is gemonteerd. Een deel van de koeler is direct op de kaart zelf geplaatst. Door middel van een heatpipe is het tweede deel van de koeler naast de kaart gezet. Dat maakt het geheel een forse kaart (ziet er wel mooi uitziet in een kast). Deze heatpipes bevinden zich vlak bij de processorkoeler zodat er toch nog enige lucht langs komt. Het geheel bevindt zich in een Arctic Silence T3 kast waardoor het aangenaam rustig is. De kaart is idle ongeveer 48 graden, stressed is de temp opgelopen naar max 58 graden.

Prijs/kwaliteit
De prijs van deze kaart is iets minder dan 200 euro. Het is duurder dan de standaard GT, maar daar krijg je dan ook een mooie en stille kaart voor. Het is bovendien de snelste passieve videokaart op dit moment!

Update 29-6: enkele foto's toegevoegd.

Heb jij ook een Asus EN7600 GT/SILENT/2DHT/256M?

ik weet dat ik alleen mag reageren op de inhoud of reacties maar heb een dringende vraag, ben van plan een nieuw systeem te bestellen en dan ben ik uiteindelijk van plan om twee 7600 GT's in sli te draaien op een coolermaster realpower SLI (voeding baat eigenlijk niet) maar is dat wel mogelijk? (in verband met de grootte van de kaart lees: heatpipecooling)??? en dit kan ik draaien met een 3800+ 250 gig samsung spinpoint? en een moederbord asus a8n-sli premium??<=== weet niet of dit de goede naam is :+
naja alvast bedankt voor de reactie.
Zoals je op de foto's kunt zien is de koeler vrij fors. De koeler kan wel gedraaid worden.
Ik neem aan dat een SLI-ready kaart, in ieder geval in sli kan draaien, ondanks de grootte van de koeler.
Ik heb zojuist de 7600GT gigabyte versie via mijn werk besteld. Ik kan niet wachten. Ik heb op het moment de 6600GT dus voor mij gaat er een nieuw wereldje open ivm gfx :)
Ok heel erg bedankt :D goede review trouwens (had ik eigenlijk eerst moeten zeggen :+ :P ;) )