1 review

Samsung 860 PRO 2TB

€ 528,16
Specificaties 2,5" • 3d v-nand (MLC) • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Samsung 860 PRO 2TB Review

CriticalHit_NL 28 november 2021, 1.329 views Product gekocht

Samsung 860 PRO 2TB

De Samsung SSD's zijn doorgaans zeer betrouwbaar, duurzaam en snel, en dit model zet die trend voort. Gebruikt een SATA-600 interface en hierdoor zeer compatibel met veel systemen. Door het MLC-geheugen kan hij officieel 2400TB schrijven maar dat zal in de praktijk zeer waarschijnlijk velen malen hoger uitvallen.

Pluspunten

• Betrouwbaar, duurzaam & snel.
  • SATA-600 en dus brede compatibiliteit.
  • MLC geheugen kan officieel 2400TB schrijven (zal in de praktijk veel hoger zijn)
  • 5 Jaar garantie. (maar zal je niet nodig hebben)
  • Software ondersteuning is goed met Samsung Magician.

Minpunten

• Prijzig maar te begrijpen.

Heb deze Samsung SSD gekozen zodat er tenminste genoeg opslag ruimte is om programma's en spellen hierop te zetten. De afgelopen 10 jaar eigenlijk enkel gebruik gemaakt van harde schijven voor games & programma's.

De bootschijf was al sinds 2013 een 840 Pro 256GB SSD nadat de recent omgewisselde Samsung HD103SJ 1TB game harddisk wat sector problemen vertoonde. Tevens zit er in een andere machine bijna net zo lang eenzelfde 840 Pro SSD en die zijn tot nu toe zeer betrouwbaar en snel gebleken, en de software ondersteuning is prima.

Gezien spellen toch wel enorme vormen aan begonnen te nemen merkte je wel dat de oude Samsung HD103SJ van 1TB een beetje traag begon te worden, tevens werd de opslag ruimte een tikje aan de kleine kant als je meerdere spellen geïnstalleerd wilde houden.

En hoewel hij met zijn paar sector problemen verder prima dienst deed, is het toch fijner als je niet elke keer je schijf hoeft te optimaliseren met defragmentatie en de kans tegen corruptie aan te lopen. De corruptie trad eigenlijk maar zelden op en kon hierdoor eigenlijk nog prima lang werken als game schijf, het is ook minder belangrijke data.

De reden voor de keuze voor een Samsung SSD.

Verder buiten het 'onderbruik gevoel' om voor dit merk SSD's te gaan vanwege de vermeende betrouwbaarheid, is dit zelfs meerdere keren bewezen dat deze SSD's met MLC geheugen een enorm lang leven kunnen hebben van Samsung.

Een SSD zal degraderen maar dat zal een HDD ook, je hoeft ze dus niet met een fluwelen handschoen aan te pakken, een HDD gaat meestal op de een of andere dag kapot wegens mechanische mankementen zonder dat je hier een levensduur progressie in ziet, bij een SSD zie je dat wel en zie je het vaak ver van te voren aankomen maar meestal leven ze langer dan de officiële levensduur.

In een test overwon een Samsung 840 Pro 256GB alle SSD's en overleed pas rond de 2.5 Petabyte schrijfacties!
Techreport.com - The SSD Endurance Experiment: Two freaking petabytes
Techreport.com - The SSD Endurance Experiment: They’re all dead

Ter vergelijking, m'n eigen Samsung 840 Pro 256GB zit na 43614 uren op 29396GB schrijfacties waar hij dan 88% aangeeft als overgebleven officiële levensduur met een wear levelling count van 420.

Bij een test van de Samsung 850 Pro 256GB bleek deze pas te overlijden na 9.1 Petabytes!
Guru3d.com - Endurance Test of Samsung 850 Pro Comes To an End after 9100TB of writes

Dit is terwijl dat de Samsung 850 Pro 256GB officieel een levensduur heeft van 150 Terabytes, de SSD overleefde dus zestig keer zijn officiële opgave aan schrijfacties!

Mede door de terugkomende bevestigingen van deze tests en de verhoogde beloofde levensduur voor de Samsung 860 Pro series t.a.v de 850 Pro series voor deze 860 Pro 2TB gekozen met MLC geheugen.

Deze 860 Pro 2TB heeft officieel een opgave van 2400 Terabyte aan schrijfacties, dan kun je nagaan als deze minstens die zestig keer levensduur overschrijd van de 850 Pro we op een schrijfcapaciteit van 144000 Terabytes komen, die SSD gaat pas stuk als je al lang overleden bent, de SATA standaard zal ook niet zo lang voortleven.

Error controle voor ingebruikname

Bij elk opslag medium dat ik koop zal ik eerst HD Tune eroverheen gooien om te zien of de HDD of SSD geen foutieve sectoren hebben, hoewel een SSD anders is qua opbouw dan een HDD kan HD Tune wel degelijk problemen detecteren in SSD's.

Zo heb ik al eens een stuk of twee Crucials (m4 en een ander model) fouten zien generen in HD Tune nadat het bleek dat deze vastlopers en tragere snelheden begonnen te vertonen, er werden dus inderdaad hier en daar rode sectoren in HD Tune getoond, die SSD's waren dus rijp voor de sloop.

Mochten er fouten optreden zou het opslagmedium linearecta teruggestuurd worden wegens defecten.
Gelukkig ook voor de Samsung 860 Pro 2TB bleek deze volledig foutloos, zowel in de quick als de deep-scan.

Benchmarks.

Er zijn ook enkele benchmarks onder Windows 7 gedraaid, geen Meltdown of Spectre beveiliging actief op een i7 3930K met standaard 3.8GHz turbo.

De prestaties zijn prima, maar je loopt wel tegen de CPU en SATA capaciteiten aan, de bandbreedte is één ding maar het belangrijkste blijft toch de snelle zoekacties met lage latency wat een harde schijf nooit zal evenaren.

Tot Slot.

Ik kan eigenlijk niet anders dan deze SSD, en de SSD's van dit merk, met name de MLC varianten, met harte aan te bevelen voor de veeleisende gebruiker. Zelfs voor dataservers en een NAS zou de 860 Pro meer dan prima dienst doen.

Heb jij ook een Samsung 860 PRO 2TB?

Er is ook een vergelijkbare test gedaan bij de buren.
Bedankt voor de aanvulling!
Het zijn wel TLC SSD's maar de strekking komt qua levensduur wel op hetzelfde neer.
Prima review, goed gedocumenteerd, plezier om te lezen...
Bedankt, mijn inziens niet super uitgebreid maar heb er ook niet heel veel meer over te zeggen.
De testen die je laat zien over de 2.5PB die ernaar geschreven wordt, prima, maar dat is natuurlijk achter elkaar, zonder pauzes, en zonder lezen.

Ik heb ergens gelezen dat die levensduur uitgedrukt in TBW eigenlijk niet zo super relevant is, en dat de controller eerder stuk zou gaan het geheugen zelf. Kun je hier iets over zeggen?

Zelf zou ik denken dat TBW of MTBF voor de hele SSD zou gelden, anders heb je natuurlijk niet zo veel aan die nummers denk ik.

edit: tikfout/zinsopbouw.

[Reactie gewijzigd door keranoz op 30 november 2021 09:01]

Ik kan er zelf niet heel veel over zeggen, er is uiteraard meer dan enkel het opslaggeheugen, de manier van gebruik en zeer waarschijnlijk het type data en hoe de controller hiermee omgaat zal van invloed zijn.

Zo waren er in het verleden genoeg problemen met SSD's die de Sandforce controllers gebruikten, echter, er waren ook fabrikanten die er wel met succes relatief betrouwbare SSD's ermee konden maken. De implementatie ervan is blijkbaar van groot belang.

Het niet stroomloos zetten van de SSD zal voor deze tests uiteraard ook een verschil maken, als die meerdere in/uit schakelingen tussentijds hadden gehad zouden ze zeer waarschijnlijk eerder zijn overleden.

Maar goed, ik denk ondanks de andere variabelen wel kan stellen dat de hardware op zich goed bestand is zware workloads te verduren en ook voor langere tijden, en gezien de Samsung SSD's hier doorgaans uit de tests ook het meeste weten te behalen dat deze dan eigenlijk ook de beste 'reserves' hebben om andere types van gebruik te kunnen overleven.

Blijft uiteraard een aanname, maar het wekt wel extra vertrouwen.

Een reguliere harde schijf zal ook met dit soort perikelen te maken hebben, en als de printplaat daarvan kapot gaat is het onleesbaar totdat een identieke printplaat geplaatst wordt. Als een HDD lange tijd ongebruikt blijft kan het ook zomaar zijn dat de motor niet goed meer wilt draaien, de motor kan trouwens ook vroegtijdig stuk gaan terwijl de rest nog prima is.

Zo is ook niet iedereen het eens over de Backblaze testen voor de inzage van betrouwbaarheid van harde schijven, maar mijn inziens als ze het in barre omstandigheden beter doen dan andere modellen, dan zullen ze zeer zeker in minder wrange omstandigheden, met enig geluk, zich beter staande houden.

De enige flater die Samsung is begaan is met de 840 EVO series zover ik weet, waarbij data verlies kon optreden als de SSD's 30 dagen lang stroomloos waren, wat wel geprobeerd werd met firmware updates op te lossen maar hierdoor toch sneller door de levensduur heen gingen dan gepland.
Dit waren echter wel SSD's met een ouder type TLC geheugen, de MLC SSD's van Samsung kan ik mij niet heugen dat hier ooit problemen mee waren.

Overigens vond ik dit artikel waar wel wat interessante informatie staat, waar ook het bovenstaande deels aan bod komt:
Why SSD Drives Fail with no SMART Errors
SSD drives are designed to sustain multiple overwrites of its entire capacity. Manufacturers warrant their drives for hundreds or even thousands complete overwrites. The Total Bytes Written (TBE) parameter grows with each generation, yet we’ve seen multiple SSD drives fail significantly sooner than expected. We’ve seen SSD drives fail with as much as 99% of their rated lifespan remaining, with clean SMART attributes. This would be difficult to attribute to manufacturing defects or bad NAND flash as those typically account for around 2% of devices. Manufacturing defects aside, why can an SSD fail prematurely with clean SMART attributes?

Each SSD drive has a dedicated system area. The system area contains SSD firmware (the microcode to boot the controller) and system structures. The size of the system area is in the range of 4 to 12 GB. In this area, the SSD controller stores system structures called “modules”. Modules contain essential data such as translation tables, parts of microcode that deal with the media encryption key, SMART attributes and so on.

If you have read our previous article, you are aware of the fact that SSD drives actively remap addresses of logical blocks, pointing the same logical address to various physical NAND cells in order to level wear and boost write speeds. Unfortunately, in most (all?) SSD drives the physical location of the system area must remain constant. It cannot be remapped; wear leveling is not applicable to at least some modules in the system area. This in turn means that a constant flow of individual write operations, each modifying the content of the translation table, will write into the same physical NAND cells over and over again. This is exactly why we are not fully convinced by endurance tests such as those performed by 3DNews. Such tests rely on a stream of data being written onto the SSD drive in a constant flow, which loads the SSD drive in unrealistic manner. On the other side of the spectrum are users whose SSD drives are exposed to frequent small write operations (sometimes several hundred operations per second). In this mode, there is very little data actually written onto the SSD drive (and thus very modest TBW values). However, system areas are stressed severely being constantly overwritten.

Such usage scenarios will cause premature wear on the system area without any meaningful indication in any SMART parameters. As a result, a perfectly healthy SSD with 98-99% of remaining lifespan can suddenly disappear from the system. At this point, the SSD controller cannot perform successful ECC corrections of essential information stored in the system area. The SSD disappears from the computer’s BIOS or appears as empty/uninitialized/unformatted media.
Bron: Elcomsoft.com - Why SSDs Die a Sudden Death (and How to Deal with It)
Dankjewel voor je uitgebreide in zeer interessante reactie. Laat toch weer zien dat er best veel variabelen bij komen kijken inderaad.

Ik interpreteer deze informatie een beetje als, ja de testen zijn nuttig om een indruk te krijgen van de algehele kwaliteit maar je moet ze niet te strict nemen ze niet een accurate weerspiegeling zijn van normaal gebruik.
Fijne uitgebreide review om te lezen.
Zo fijn dat dit voor mij de doorslag heeft gegeven om ook een Samsung 860 SSD te nemen, de 1TB versie :)
Fijn om te horen dat je er wat aan hebt. Veel succes gewenst met de nieuwe SSD!
Bedankt, hij komt vanmiddag binnen via Coolblue :)
Dan inbouwen, OS overzetten en gaan en dat hopelijk weer jaren zorgeloos, maar daar maak ik me mede door jouw review geen zorgen over _/-\o_