Samsung Syncmaster 940BF Review

MilaNL 23 juni 2006, laatste update op 23 juni 2006, 2.195 views

Samsung Syncmaster 940BF

Pluspunten

• Kleurweergave
  • DVI kabel meegeleverd
  • MagicBright
  • 2ms (ook al vind ik het nog steeds niet snel genoeg)
  • 0 dode pixels
  • prijs

Minpunten

• Helderheid kan niet lager in kalibratie MCE
  • Nog altijd ghosting zichtbaar, ook al is het 2ms

Featureset
Goed, omdat de DVI kabel en VGA kabel meegeleverd waren. Nadeel is dat de monitor niet erg goed verstelbaar is. Het is kantelbaar (enkel naar achter) en niet in hoogte verstelbaar.

Kleurweergave
Is gewoon ontzettend goed. Alles ziet er heel mooi uit. Er zit bovendien een handige optie in die 'MagicBright' heet. Dit zijn vooraf ingestelde instellingen die je gemakkelijk kunt wisselen. Er zijn 5 presets: Tekst, Internet, Game, Sport, Movie.

Contrast en helderheid
Ik draai Windows Media Center 2005, waarin een kalibratiewizard zit. Daarbij moet je de helderheid zo instellen op een zwart vlak, dat de bewegende X niet meer te zien is. Daarvoor moet de helderheid dus lager. Helaas zie ik de X nog duidelijk bewegen als de helderheid op 0 staat. Verder ziet het er wel prima uit, dus acceptabel.
Wat niet helemaal hierbij hoort, is de best grote backlight leakage. Maar ik merk dat hoe langer ik de monitor gebruik hoe minder dat wordt.

Ghosting
Bij een 2ms scherm, hoor je gewoon geen ghosting te zien. Ik ben al mijn hele leven CRT schermen gewend (dit is de 1e TFT), en heb lang gewacht omdat bij veel schermen ghosting optrad. Nu is er een 2ms scherm uit, dus ik dacht: hier zie je echt helemaal niks. Maar helaas, alleen al als ik mijn muis beweeg zie ik er een slinger achteraan gaan (en nee, dit staat niet ingesteld!) Op mijn CRT was daar helemaal niks van te zien. In games is het gelukkig een stuk minder. Jammer dus :( Ik dacht dat de technologie van TFT schermen al verder was.

Pixeldefecten
Geen dode pixels na kort gebruik!

Bouwkwaliteit en afwerking
Is allemaal heel netjes gedaan. Het ziet er erg stevig uit en ook de ronde monitorvoet laat de monitor stevig staan. Hij kan niet omvallen :P

Vormgeving
Vind ik een vreemde dat die hiertussen staat, aangezien dit voor iedereen anders is. Ik vind zilver + zwart mooi. Zo staat het bij een zwarte en bij een zilvere kast. Ook de dunne randjes vind ik erg mooi.

De PW laat hem geloof ik al zien voor 320 euro. Dat is gewoon ontzettend goedkoop voor een TFT monitor. Maar TFT monitoren in het algemeen vind ik erg duur. Dus geen zeer goed.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 940BF?

Ik heb nu zelf al 3 maanden deze geweldige monitor en ik heb nog nooit ghosting gezien. Dit was ook al zo op mijn oude 8ms scherm.
Heb je al eens Pixperan gedraaid? Zoja, wil je me dan vertellen hoe je dat ervaren hebt? Misschien is er namelijk niks aan de hand met mijn scherm, maar ben ik gewoon CRT gewend.
Goede complete review. :)

Misschien een paar foto's erbij om het helemaal compleet te maken.
Je zou in principe helemaal geen last moeten hebben van ghosting.. Ik had het niet bij mijn 12ms Samsung en nu ook niet bij mijn 940BW 4ms..
nou dat van je muis is wel raar, ik heb een veel slechtere tft (kdenk 16miliseconden of trager) en ik heb daar geen last van
Opzich wel erg jammer dat de 930BF compleet geen last heeft van ghosting en zijn duurdere broertje de 940BF het wel heeft, het zou juist andersom moeten zijn.
Ik zet er even een foto bij van Pixperan want ik ben geen TFT monitoren gewend en kan dus ook niet vergelijken.
Misschien dat jullie er dan iets mee kunnen. (Sluitertijd van camera telt natuurlijk ook mee, maargoed ik weet niet hoe ik het anders zou moeten laten zien). De foto is op snelheid 12...
Is het aantal pixels van een dergelijk scherm wel goed genoeg voor 19 inch ?