Steelseries Arctis 7 Zwart (2019 edition)

€ 179,-
Specificaties Draadloos RF met USB en 3.5mm - Bekijk alle specificaties

Steelseries Arctis 7 Zwart (2019 edition) Review

Redbiertje 23 november 2021, 285 views Product gekocht

Steelseries Arctis 7 Zwart (2019 edition)

De Arctis 7 is een goede draadloze headset voor de prijs. De draadloze verbinding is vrijwel perfect. De headset voelt solide aan, en ziet er ook stijlvol uit. Qua geluidskwaliteit ben ik ook heel tevreden. Er zijn echter wel een paar puntjes die ze in een revisie zouden mogen aanpakken.

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Degelijke prijs
  • Comfortabel
  • Fijne volumeregeling

Minpunten

• Licht krappe oorkussens
  • Microfoon is niet heel spectaculair

Opnamekwaliteit Score: 3
Features Score: 4

Samenvatting

De SteelSeries Arctis 7 is een heel goede draadloze headset, voor een nette prijs. De draadloze verbinding is vrijwel perfect, en heel stabiel. De headset voelt solide aan, en ziet er ook heel stijlvol uit. Qua geluidskwaliteit ben ik ook heel tevreden. Er zijn echter wel een paar puntjes die ze in een nieuw model zouden mogen aanpakken.

Volledige review

Context
Ik heb jaren lang een Corsair Vengeance 1500 gehad, een bedrade headset met virtuele Dolby 7.1. Deze headset is heel goed bevallen, maar ik vond toch de kabel een vrij vervelend onderdeel. Voornamelijk het kleine kastje op ongeveer 50 cm van de headset met de volumeknoppen was vrij onhandig. Deze was zwaar genoeg dat ie de hele kabel mee sleurde als hij van je bureau gleed.

Na het kopen van de Oneplus Bullets Wireless voor mijn telefoon realiseerde ik me dat deze simpele Bluetooth oortjes een beter geluid gaven dan mijn grote over-ear headset. Met de tijd ga je je er steeds meer aan ergeren dat je weet dat nummers beter horen te klinken dan wat je hoort via je headset, dus toen was het toch echt tijd voor iets nieuws.

Vervolgens kom je voor de vraag te staan of je bedraad of draadloos wilt. Een bedrade headset heeft over het algemeen beter geluid, en scheelt je gedoe met de accu opladen. Aan de andere kant geeft een draadloze headset veel meer vrijheid. Bemoedigd door mijn positieve ervaringen met de Oneplus Bullets Wireless besloot ik toch om te kiezen voor draadloos. Na de reviews goed te hebben doorgelezen besloot ik om de SteelSeries Arctis 7 een kans te geven. Ik heb deze nu ongeveer een jaartje in mijn bezit, dus leek het mij tijd om mijn eigen ervaringen te delen. Voor de duidelijkheid: ik heb de 2019 versie van de Arctis 7.
Algemeen design
De SteelSeries Arctis 7 heeft een heel degelijk design met een goed ontworpen “volwassen” look. Door de elastische hoofdband heb je eigenlijk nooit last van harde druk boven op je hoofd. Het helpt hierbij ook dat het geen zware headset is, ondanks de ingebouwde accu. De elastische band is makkelijk verstelbaar, en zou ook eventueel kunnen worden vervangen.
Comfort
Het comfort van de headset heeft zowel pluspunten als minpunten. In de 2019 revisie van de headset is voornamelijk aandacht besteed aan de oorkussens, die in de eerste versie te krap waren. Ook bij de 2019 versie moest ik wel wennen aan de krappere oorkussens vergeleken met mijn vorige headset, maar ik heb geleerd dat je de Arctis 7 verder richting je voorhoofd moet dragen. Dan is de rotatie van de oorkussens perfect om je gehele oorschelp met rust te laten. Met dat kleine leermomentje achter de rug is de Arctis 7 voor mij een heel comfortabele headset, die ik gerust de hele dag kan dragen.

Wat verder nog wel een klein puntje voor mij is, is dat de headset niet goed op je hoofd klemt. Je moet dus bij het voorover bukken wel echt oppassen dat de headset niet van je hoofd af glijdt. Dit zal een combinatie zijn van de gladde zachte oorkussens en de lage druk die de headset uitoefent, maar dat zijn juist weer pluspunten als je je hoofd recht houdt...
Volume regeling
De headset komt met een aantal handige knoppen aan beide kanten. Ten eerste zit aan de linkerkant van de headset een algemeen volumewieltje, waarmee je gemakkelijk het volume kunt aanpassen. Aan de rechterkant van de headset zit vervolgens een tweede volumewieltje waarmee je de balans tussen tussen je algemene audio en je “chat” audio kunt aanpassen. De Arctis 7 wordt door je computer herkent als twee aparte headsets: de Arctis 7 Game en de Arctis 7 Chat. Beide komen echter gewoon uit bij dezelfde headset. Hierdoor kun je dus al je software heel gemakkelijk opdelen in twee categorieën, zonder enige zorgen over compatibiliteit. In mijn geval heb ik bijvoorbeeld mijn Discord ingesteld op Arctis 7 Chat, zodat ik met gemak de balans tussen mijn game audio en Discord kan aanpassen. Dit gebruik ik eigenlijk bijna altijd, en vind ik echt een heel groot pluspunt voor de Arctis 7. Het wieltje heeft trouwens een lichte “klik” in het midden, zodat je altijd weer de normale balans weet te vinden.
Microfoon
De microfoon in de headset is uitschuifbaar, zodat je naast je game-sessies een vrij normale headset hebt, en de microfoon verder ook niet kwetsbaar is. De microfoon is heel stabiel, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat dit uitschuifbare systeem voor problemen zorgt. Naast de microfoon zit ook een heel duidelijke mute-knop, die normaal vlak met het oppervlakte van de headset ligt en een paar millimeter uitsteekt als je de headset gemute hebt. Daarnaast licht de microfoon zelf ook rood op als je deze mute, waardoor je eigenlijk altijd wel goed weet of je gemute bent of niet. Het rode lampje van de microfoon kan een beetje vervelend zijn als je langdurig gemute wilt blijven, maar je kunt deze vrij goed verbergen door de microfoon ofwel langs je wang te leggen of door de microfoon gewoon tijdelijk weer terug te schuiven.
Overige knoppen/functionaliteit
De aan/uit knop voor de headset zit aan de rechterkant, en hier zit toch wel een klein irritatiepuntje van mij: de aan/uit knop moet je 3 seconden lang inhouden om de headset aan of uit te doen. Vermoedelijk is dit zodat je hem niet per ongeluk aan of uit doet terwijl je zoekt naar het tweede volumewieltje, maar 3 seconden is wel echt heel lang. Klagen over 3 seconden klinkt misschien een beetje sneu, maar ik had dit toch echt graag anders gezien. Ik zou het ook prima vinden als je bijvoorbeeld kort op de aan/uit knop kon drukken en vervolgens 3 seconden moet wachten tot de headset daadwerkelijk aan of uit is, maar die volledige tijd ingedrukt houden is echt vervelend.

Ten slotte zit er nog zowel een mini-USB aansluiting voor het opladen van de headset en een 3.5 mm jack voor het geval je bijvoorbeeld je telefoon wilt aansluiten, maar dit heb ik zelf nog nooit gedaan.
Geluidskwaliteit
Ik heb niet heel veel referentie, en zou mezelf geen audiophile durven te noemen, maar ik ben zelf heel tevreden over de audiokwaliteit van de Arctis 7. Online zijn er enkele recensies te vinden waar mensen klagen over de zwakke bas, maar dit is vrij goed te corrigeren met een equalizer. Nu we het daar toch over hebben: ik heb wat problemen ervaren met de equalizer van SteelSeries zelf: deze equalizer zorgt voor een vreemd tikkend geluid. In plaats daarvan gebruik ik de Peace equalizer, die gewoon werkt zoals je wilt.
Microfoon
De microfoon van de Arctis 7 is niet spectaculair, maar ook zeker niet slecht. Voor normale voicechat met vrienden tijdens een potje gamen is het helemaal prima, en kunnen je vrienden genieten van een helder geluid. Er wordt wel geadverteerd met een soort dubbele microfoon setup waarbij de headset omgevingsgeluid (zoals toetsenborden) zou proberen te filteren zodat mensen alleen je stem horen, maar daar is in praktijk niet heel veel van te merken.
Draadloze verbinding
De Arctis 7 is in tegenstelling tot de Arctis 3 en Arctis 5 een draadloze headset. Zo nu en dan hoor je daar enige zorgen over. Voornamelijk de stabiliteit van de verbinding en de latency schijnt een veel voorkomende zorg te zijn. In praktijk heb ik van latency nog nooit iets gemerkt, en de stabiliteit van de verbinding is echt fantastisch. Ik heb door vrijwel mijn gehele appartement verbinding. Alleen in de verste kamer vanaf mijn computer valt de verbinding weg. Ik heb dan misschien ook wel een vrij open appartement, maar in principe moet je in de gehele kamer waar je computer staat absoluut geen problemen ervaren.

Nog even gerelateerd aan de draadloze verbinding: dit werkt aan de hand van een 2.4 GHz transmitter die je via een simpele USB-kabel aan je computer verbindt. Deze transmitter heeft zowel een 3.5 mm ingang als uitgang. Je kunt dus ook bijvoorbeeld vanaf je telefoon draadloos audio afspelen als je deze met de transmitter verbindt. De 3.5 mm uitgang is voornamelijk echt een heel fijne toevoeging. Als je hier speakers op aansluit wordt al je audio automatisch doorgegeven aan de speakers als je headset uit is. Oftewel, te hebt ten alle tijde audio via ofwel je headset of je speakers, en het enige wat je moet doen om te wisselen tussen deze twee is je headset aan of uit zetten. Dankzij deze feature hoef je dus nooit meer in Windows te schakelen tussen je headset en je speakers.
Overige
Accuduur
De accu in de Arctis 7 kan volgens SteelSeries 24 uur lang mee, waardoor je eigenlijk nooit tegen deze limiet aan loopt. Zelfs op dagen waar ik praktisch van opstaan tot slapen gaan mijn headset gebruik houdt de accu het zonder problemen vol. ‘s Nachts opladen is genoeg om de headset de volgende dag weer volledig opgeladen te hebben. De lading van de accu is helaas alleen zichtbaar binnen de SteelSeries software, waar je aan de hand van een batterij icoontje met 4 vakjes een ruwe indicatie krijgt van de status van de accu. Aanvankelijk vond ik het wel jammer dat dit niet beter zichtbaar is, maar al snel besefte ik dat het eigenlijk helemaal niet belangrijk is om dit in de gaten te houden omdat de accu toch wel lang genoeg meegaat.

Heb jij ook een Steelseries Arctis 7 Zwart (2019 edition)?

Vraag & Aanbod