Pokémon Brilliant Diamond, Switch

€ 44,95
Specificaties Switch • Actie, Avontuur, RPG, Strategie en management - Bekijk alle specificaties

Pokémon Brilliant Diamond, Switch Review

Otjenyn 22 november 2021, laatste update op 28 december 2021, 887 views Product gekocht

Pokémon Brilliant Diamond, Switch

De graphics zien er goed uit. En dat is een van de weinige pluspunten die ik uit de game kan halen. Movement is janky, quality of life toevoegingen uit het in 2008 uitgekomen Platinum zijn er niet. En ook recentere QoL upgrades zijn er niet. Teleurstellend.

Pluspunten

• Mooie graphics
  • Soundtrack is geweldig

Minpunten

• Veel bewegingsglitches en slechte movement in het algemeen
  • Weinig diversiteit in Pokemon's
  • Level scaling verschrikkelijk
  • Recente nieuwe mechanics zitten er niet in (zoals oneindige tms)
  • Veel bugs en glitches in het geheel, en dat na 2 patches
  • Pokemon home support in early 2022

Gameplay Score: 3
Beeld Score: 4
Geluid Score: 5
Besturing Score: 2
Replaywaarde Score: 3
Stabiliteit Score: 2
Dit spel is een remake van het inmiddels 15 jaar oude Pokemon Diamond (en Pokemon Pearl)
Grafisch gezien is dat geslaagd. Het spel geeft een warm gevoel vooral in de dorpjes en steden met het Pokemon center wat helemaal gloeit.

15 jaar geleden waren de grootste kritieken op de originele spellen dat vooral het begin erg eentonig was, het lastige gebruik van HM moves, en de slechte levelscaling.

Voor sommigen klinkt dat wellicht als een open deur maar laat me een voorbeeld geven. De derde gym is een behoorlijk eind gevorderd van waar je start, en op de vele routes die ernaar toe gaan, kwam je vrij veel dezelfde pokemon tegen (maar 8 verschillenden). Waardoor iedereen met praktisch hetzelfde team speelt. Na gym 3 is er redelijk vrije keuze voor hoe je het spel verder wilde spelen, echter sloot de levelscaling daar totaal niet op aan.

Brilliant Diamond is niet veel anders, als een remake houd het hier helaas aan vast. Er zijn weinig nieuwe mechanics toegevoegd aan de game tov 15 jaar geleden, slechts: een hiddenmove app, geforceerde expoints share, outfits en max friendship benefits. Maar die geven eigenlijk meer problemen dan dat het iets toevoegd.

Zoals in 2006 toen Diamond en Pearl uitkwamen, zijn de routes tot en met halverwege de game weer bezet met een kleine diversiteit aan Pokemon. De Pokedex in deze games is sowieso (tot nu toe) gelimiteerd tot 493. Maar in het begin is de diversiteit niet bestaand. Helaas is hiervoor niet gekeken naar het in 2008 uitgebrachte Platinum. Een gemiste kans, vooral omdat de Pokedex nu tegen de 900 Pokemon beslaat.

Pokemon spellen hebben recentelijk max friendship benefits gekregen waarbij je Pokemon bijvoorbeeld meer critical hits kan hebben. Of wordt voorkomen dat ze ziek worden of flauw vallen. Echter zijn daar in deze spellen ontzettend veel animaties en texten voor gebruikt. Zoveel, dat je soms langer naar de animaties en texten aan het kijken bent, dan dat een battle duurt (dankzij ook de slechte levelscaling).

Iets wat niet in de game zit zijn de oneindige TM's. Een functie die vanaf Pokemon Black en White in de games zaten. Opzich jammer voor degene die zich bezig hielden met leuke moves voor hun pokemon, maar in principe zijn de meeste TM's wel opnieuw te verkrijgen, alleen kost het significant meer werk.

Er is wel een uitbereiding op de underground van 15 jaar geleden. Er zijn vele gebieden bijgekomen waar je pokemon kan vangen en ook uitsluitend daar. Dit voegt de broodnodige diversiteit toe, maar zorgt gelijk voor nog meer leveling, waarbij het spel echt kinderlijk eenvoudig uit te spelen is, en de levelscaling niet meer bestaat.
Het grootste deel, en meerdere functies hiervan unlocked pas wel in de post-game.
Jammer hier ook is het gebrek aan interactie. De oude Underground gaf mogelijkheden tot interacties met andere spelers, maar die functie is in de huidige vorm van deze games nog niet echt goed uitgewerkt.

Afgezien daarvan is het grootste probleem met de remakes de slechte movement die het spel heeft, en dan vooral de bugs glitches en out of bounds die er daarbij kunnen onstaan, waardoor sommige spelers zelfs vast kunnen komen te zitten.
In de overwereld merk je dit al, door als je veel met de analog stick beweegt je soms veel encounters achter elkaar kan krijgen doordat elke beweging als een nieuwe stap wordt gezien. Of er zijn gedeelten waarbij je met je pokemon(s) kan lopen, en dit kan er visueel vreemd uit komen te zien of wederom vage bewegingsproblemen.
Bij sommige NPC's zie je dit ook waarbij hun pokemon bijvoorbeeld gaat rondtollen.
En in de Underground is het ronduit verschrikkelijk met de vele kleine obstakels waar je achter vast kan komen te zitten of tegenaan botst.
Ook op de fiets in de overwereld en of zonder analog stick (maar met de pijltjes op de switch) valt bewegen erg tegen.

Enige wat geen problemen geeft zijn de nieuwe outfits, maar dit gedeelte is wel een stuk minder uitgebreid tov vorige spellen. Verder valt het spel tegen, en is het alleen de grafische overhaul geslaagd.

Een goed aspect van het spel is de HM moves app, in de Poketch app. Dit zorgt ervoor dat je niet meer een pokemon bij je hoeft te hebben die geforceerd een van de HM moves moet leren.
Verder valt de intergratie van de Poketch app op de switch ook wat tegen, wellicht komt dat doordat de app ooit gemaakt is voor 2 schermen (Nintendo DS). Maar het gebrek aan een vooruit en achteruit knop, die het in 2008 uitgebrachte Pokemon Platinum wel had, is onvergeefelijk.

Een ander goed aspect is de grafische overhaul. De spellen geven vooral een warm gevoel als je de dorpen en steden afgaat, ze hebben een 'chibi' achtige style gekregen.. Een klein beetje jammerlijk is daarin dat de cutscene characters ook een 'chibi' achtige style hebben gekregen. Het gevolg daarvan is dat de slechterikken er als grote bobbleheads uit zien (lachwekkend dus, verplaats duister), en de hoofdrol characters een wat goedkoop gevoel opwekken.

En het laatste goede punt is de geweldige soundtrack die dit spel heeft, tov vorige Pokemon spellen (vooral recentere)

TLDR: Een matige remake die vele standaard functies uit vorige spellen onbenut laat. De regio is qua diversiteit en levelscaling er alleen op achteruit gegaan.
De grafische overhaul is min of meer geslaagd

Let op: Pokemon HOME connectiviteit komt pas begin 2022

Heb jij ook een Pokémon Brilliant Diamond, Switch?

Vraag & Aanbod

Ik vind persoonlijk je review te negatief en niet realistisch. Het is een remake niet een compleet nieuw spel. Het lijkt erop dat je een heel vernieuwend spel verwacht maar dat is het natuurlijk niet. Het is gewoon Pokemon Diamond in een nieuw jasje zodat het er beter uitziet met hier en daar wat tweaks (even buiten beschouwing gelaten of die zijn gelukt). Je opmerkingen over dat er dus weinig nieuws is toegevoegd vind ik dus niet binnen deze review horen.

Daarnaast heb je het over de movement die niet klopt? Ik heb daar helemaal geen last van met mijn pro controller en mijn vriendin die gewoon met de Joy Cons speelt heb ik daar ook niet over gehoord. Is dit niet gewoon een hardware issue wat erg opvalt in dit spel?
Met weinig verschillende encounters in de overwereld - sterker nog zelfs minder dan in de originele spellen (want daar kon door middel van een gba game meer diversiteit gecreerd worden) - en de geforceerde expointsshare is diversiteit en levelscaling niet bestaand.
Dit kan nu nog steeds als je de league hebt verslagen en je de national dex krijgt.
Ik verwacht ook geen nieuw spel. Maar wat ik al in mijn review schreef, de grootste problemen met Diamond en Pearl toen ze net uitkwamen was de gebrekkige diversiteit aan Pokemon, en de slechte level scaling.
De remakes hebben deze problemen niet verbetered, het compleet tegenovergestelde. De remakes hebben die issues alleen maar verergerd. Met een keuze uit inmiddels bijna 900 pokemon lijkt het redelijk vanzelfsprekend dat er wel iets meer keuze had mogen zijn.
En die forced expointsshare is gewoon ronduit vervelend als je ook maar enige uitdaging zoekt. Dat raakt deze generatie extra hard omdat de levelscaling 15 jaar geleden ook al een issue was

Ik begrijp dat het remakes zijn en er weinig vrijheid is. Maar er zijn bijvoorbeeld vele pokemon voor deze specifieke generatie heel locatie, aanval of item specifiek (qua evolueren/verkrijgen) en ik had toch wel gehoopt en of verwacht dat ze dat hadden verbeterd. Met bijvoorbeeld die items makkelijker te verkrijgen, aanvallen makkelijker (terug) te leren. Maar juist die twee dingen zijn tov vorige generaties weer een stuk tijdrovender/vervelender gemaakt. Met bijvoorbeeld geen movetutors, geen oneindige tms, move-relearner niet meer gratis (heart scales die je sporadisch in underground tegenkomt) en maar op 1 locatie. Ruil evolution items die pas post-game te verkrijgen zijn, en evolutiestenen zoals dawn, shiny en dusk stones (voor veel generatie 4 pokemon specifiek) kan je niet eens uit de underground minen.

Ik had verwacht dat ze juist zulke tedious functies zouden verbeteren in het spel, waarmee je het verhaal, vrije keuze en dergelijke volledig zoals oudsher had gelaten.

Dat jij geen last hebt janky van movement is dan iets voor jou specifiek. Er zijn al genoeg internationale reviews te vinden van mensen die daar veel last van hebben. Er staan op reddit al meerdere pagina's vol met mensen die vast zitten (hooray voor auto-save), out of bounds zijn beland of zelfs de pokemon leaugue hebben verslagen door gewoon een gym te skippen door de janky movement/ out of bounds.

Heel bekend bijvoorbeeld is het probleem dat spelers vast kunnen komen te zitten in het midden van Gym 7. Of vast komen te zitten bij de ingang van Veilstone city waarbij de janky movement van een NPC pokemon een speler kan vastzetten.

EDIT: Bijvoorbeeld de review van Nu.nl merkt deze janky movement ook op. Om maar een voorbeeld te noemen

[Reactie gewijzigd door Otjenyn op 23 november 2021 12:18]

Om alleen even te reageren op de diversiteit van de pokemons.. Dat er nu 900 zijn betekend niet dat deze ineens in dit spel moeten zitten. De Pokemon spellen hebben altijd een bepaalde generatie waar je mee speelt en dat is nu niet anders natuurlijk. Zou een beetje vreemd zijn als er ineens Pokemons inzitten van een andere generatie (voordat je de National Dex hebt).

Wat betreft de movement, niet mijn ervaring, misschien heb ik geluk of ben ik het nog niet tegen gekomen dus daar kan ik verder niet over oordelen. Dat dit er voor zorgt dat je ergens vast komt te zitten is in ieder geval goed om te weten :).

Met welke controller(s) speel je trouwens?
Ik speel deels met de switch als handheld (analog stick) en verder met pro controller
Ik wil trouwens nog even reageren op je eerste bericht. Want het stoort me behoorlijk om te zien dat mijn review niet zo goed wordt ontvangen terwijl ik toch echt het gevoel heb alsof jij (en wellicht anderen ook) de plank volledig misslaan. Het lijkt wel alsof we weer in 2006 leven lol.

Het spel is inderdaad een remake. Dat wil dus zeggen dat het niet hetzelfde spel in een nieuw grafisch jasje moet zijn anders had het wel een remaster geheten. Dus veranderingen in het spel zijn zeker toegestaan. En dat had ook zeker gemoeten.

Ik kan daar ook voorbeelden voor geven: Er is bijvoorbeeld geen enkele reden om de vooruit en achteruit knop die op de Poketch app zaten in Pokemon Platinum uit 2008, maar niet in Diamond en Pearl uit 2006, nu niet aan dit spel toe te voegen. De hele Poketch app is naar mijn idee uberhaupt niet echt goed verwerkt in deze game(s), dat terzijde. Maar zulke functionele toevoegingen doen niets af aan het verhaal of wat dan ook, en er is werkelijk geen enkel argument te bedenken waarom dat niet in het spel zit.

Zulke quality of life upgrades ontbreken op dit moment ook nog in de game, en mijn review is nu bijna een maand oud. Ook de movement issues zijn merkbaar in bijvoorbeeld gebieden zoals Survival Area of de Grand Underground Pokemon Den's waar bomen en kleine objecten staan, en als je dus ook maar 1 micrometer off-grid loopt, dan bots je dus ergens tegenaan. En dat ligt aan geen een controller, tientallen andere reviews online (van gerenomeerde reviewers) schrijven precies hetzelfde.

Ook qua sfeer, merk je veel achteruitgang ten opzichte van het in 2008 uitgebrachte Platinum. De gebouwen zoals onder andere team galatic gebouw in Eterna city heeft wederom dezelfde generic binnenkant als elk ander gebouw in het spel, net zoals de originelen in 2006. Platinum heeft dat gefixed, zonder ook maar iets af te doen aan de essentie, verhaal of whatever. Waarom wordt dat nu niet gedaan? Wederom geen enkele reden toe.

Het spijt me om tegen het zere been van Pokemon fans te schoppen, maar dit is gewoon een slecht spel. Het heeft amper quality of life verbeteringen ten opzichte van de originele spellen uit 2006. En is letterlijk het oude spel in een nieuw jasje. Maar wel een vol met gebreken

[Reactie gewijzigd door Otjenyn op 21 december 2021 22:15]