Specificaties GF GTX 460 (700MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gainward GTX 460 1024MB "GS" Review

c0d1f1ed 13 september 2010, laatste update op 13 september 2010, 2.571 views

Gainward GTX 460 1024MB "GS"

Pluspunten

• Uitmuntende prestaties
  • Van de grond op gebouwd voor DirectX 11
  • Uitgebreide GPGPU-mogelijkheden

Minpunten

• Luide ventilator
  • Slechte koelprestaties
  • Brakke tweak-software

Drivers en compatibiliteit Score: 2
De GF104 chip zelve is zeer spectaculair. Bijna high-end prestaties, alle mogelijke features die je maar kan wensen, en dat alles voor een betaalbare prijs.

Gainward gebruikt echter een zelf ontwikkelde koeler en die is zwaar inferieur aan de referentiekoeler. Van zodra je een spel start gaat de ventilator 'huilen'. Stel je de RPM bij tot een aanvaardbaar niveau dan stijgt de temperatuur van de chip richting 100 graden. Dat komt de levensduur niet ten goede en overklokken mag je vergeten als je ook van een stil systeem houdt. De oorzaak is niet ver te zoeken: Er wordt praktisch niks van de warme lucht uit de kast geblazen, en de koelvinnen zijn erg laag waardoor de lucht er meer langs dan door geblazen wordt en de warmte zich moeilijk verspreidt.

Momenteel heb ik een GTX 460 van PNY en da's een hemelsbreed verschil. De warme lucht wordt grotendeels de kast uit geblazen en de koelvinnen en plastic behuizing zijn intelligent opgebouwd. Het toerental van de ventilator blijft zelfs gelijk tijdens het spelen en de temperatuur komt niet boven de 75 graden!

Tenzij je dus ongevoelig bent voor lawaai of een fantastische luchtstroom hebt in je kast kan ik jammer genoeg de Gainward GTX 460 niet aanbevelen.

De bijgeleverde software levert trouwens niet de gehoopte controle over het toerental van de ventilator. De 'Afterburner' software van MSI bleek een betere oplossing maar uiteindelijk was ik pas volledig tevreden met de nieuwe kaart met referentiekoeler.

Heb jij ook een Gainward GTX 460 1024MB "GS"?

Ik vraag me echt af wat een GTX460 zoekende lezer hier nou mee moet.
Buiten het feit dat de review bijzonder minimaal is, is je grootste bezwaarpunt ook nog eens slecht/niet onderbouwd.

Je hebt er geen sys specs en dan met name behuizing bij vermeldt
Is je kast klein of heerst er een minimale air flow?
Heb je andere componenten die al warm worden?

Ik heb zelf een MSI GTX460 Cyclone 1GB OC variant en deze koelvariant heeft totaal geen luchtafvoer naar buiten. Warmer als 60 graden zie ik hier niet voorbij komen tijdens games.
Mijn behuizing is er dan ook inderdaad 1 met genoeg airflow, Raven 02.
Een huilende koeler bij hogere RPM's lijkt me ook eerder een defecte kaart.

De gebruikte koeling zie je op heel veel 460's terug zonder problemen.
Sterker nog de PNY is op de plaatsing van de DVI poort na eenzelfde model.
En om nou te stellen dat er nu veel meer lucht uit de kast geblazen wordt enkel door die DVI poort lijkt me ook een placebo gevalletje.

Daarnaast zijn je positieve punten ook bijzonder subjectief.
Uitmuntende prestaties..........vermeld dan je voorgaande kaart zodat men kan relativeren.
Van de grond af DX11.........ik ken geen upgrade kits voor bestaande kaarten danwel DX11 emulerende kaarten.

Kijk eens rond bij andere user reviews hier op T.net of vul alleen de quickreview in zonder tekst.

Edit: ik zie dat mijn reactie al bijna langer is als jouw hele review :?

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 13 september 2010 19:02]

Ik vraag me echt af wat een GTX460 zoekende lezer hier nou mee moet.
Wat hij er mee moet is dat de koeler van Gainward barslecht presteert en hij beter een andere kaart zoekt als temperatuur en geluidsproductie hem enigszinds interesseert.

Of hoeveel duidelijker had ik nog kunnen zijn dat deze kaart mij teleurstelt?
Een huilende koeler bij hogere RPM's lijkt me ook eerder een defecte kaart.
Neen. Elke ventilator begint te huilen bij hogere toerentallen. Buiten het feit dat hij op hoger toerental moest draaien om niet de 100 graden te overschrijden, was er niks mis met de ventilator zelfve. Op laag toerental was hij fluisterstil. Het is vooral het ontwerp van de koelvinnen, de openingen naar buiten en de luchtstroomgeleiding die ervoor zorgden dat de temperatuur hoog bleef en de ventilator moest blazen gelijk een gek.
Je hebt er geen sys specs en dan met name behuizing bij vermeldt
Is je kast klein of heerst er een minimale air flow?
Heb je andere componenten die al warm worden?
Lees m'n review. Een kaart van PNY met referentiekoeler blijft véél koeler en stiller. In dezelfde kist, uiteraard. Verder maakt het dan toch niks uit wat mijn systeemspecs zijn om te concluderen dat Gainward's ontwept erg brak is in vergelijking met de concurrentie?

Tenzij je absoluut een kaart wil met een rode ventilator is er verder helemaal niks dat deze kaart aantrekkelijk zou maken. Een duidelijker conclusie dan "blijf weg van deze kaart" kan er dus niet zijn. Persoonlijk zou dit exact de informatie geweest zijn die ik wou vóórdat ik de Gainward kocht.
Sterker nog de PNY is op de plaatsing van de DVI poort na eenzelfde model.
Neen. Ten eerste heeft de PNY een heel slot om warme lucht naar buiten te blazen. Bij de Gainward is die opening nog niet half zo groot. Ten tweede vermeldde ik ook dat de koelvinnen erg laag zijn en de ventilator er gewoon overheen blaast in plaats van erdoor. De refrentiekoeler zoals bij de PNY kaartjes heeft koelvinnen links en rechts en een nauwer aansluitende behuizing waardoor alle lucht door de vinnen moet.
Voor de duidelijkheid, ik voelde niks van (warme) lucht naar buiten komen met de Gainward koeler. Met de referentiekoeler voel ik wel degelijk de luchtstroom.
Huh? Dat staat daar toch los van? Of ik nu eerder een IGP had of een GTX 480, deze GTX 460 presteert uitmuntend voor z'n prijs. De meeste spellen draaien zelfs op 2560x1600. En je kan ook in professionele reviews zien dat de GTX 460 erg goed presteert en honderden benchmarkscores vinden. Buiten de koeler zijn Gainward's kaartjes identiek dus meer uitleg hoeft dat niet.
ATI borduurt nog steeds voort op de architectuur van de R600 chip (DirectX 10). In al die jaren is er relatief weinig veranderd buiten wat toevoegingen om DirectX 11 te kunnen ondersteunen. De Fermi-architectuur van NVIDIA is geheel nieuw en meteen ontworpen met DX11 in gedachten. Zo heeft hij onder andere veel betere tesselation-ondersteuning en kan hij meerdere kernels simultaan uitvoeren.
Ik vul in wat ik wil en als jij dat onvoldoende vindt is dat jouw probleem. Ik wordt niet betaald om uitgebreide reviews te schrijven en wou louter mensen waarschuwen zodat ze niet dezelfde ervaring moeten meemaken. Maar als je nog veel zo kankert schrijf ik nooit meer reviews en mag je het dus zelf uitzoeken. Happy?

Moeite met opbouwende kritiek neem ik aan?
En dan met name bovenstaande kan ik niet anders kwalificeren als bijzonder kansloos. Weinig levenservaring en zeker nog niks meegemaakt met deze ziekte?
Moeite met opbouwende kritiek neem ik aan?
In welk universum was dat opbouwende kritiek? Effe quoten:
Ik vraag me echt af wat een GTX460 zoekende lezer hier nou mee moet.
Wat is hier opbouwend aan? Een GTX 460 zoekende lezer heeft er wel degelijk iets aan. Hij leert dat de Gainward kaartjes een inferieure koeler hebben.
Buiten het feit dat de review bijzonder minimaal is...
Langer hoeft toch niet? Ik kan een heel boek schrijven over hoe goed de GF104 wel is, maar daar is niemand in geïnteresseerd die de verschillende kaartjes met een GF104 wil vergelijken. Enkel de koeler verschilt echt, de rest van de eigenschappen kan je lezen in professionele reviews. Less is more dus; ik wou vooral de boodschap overbrengen dat Gainward geen goede koelers maakt.
...is je grootste bezwaarpunt ook nog eens slecht/niet onderbouwd.
En hoe is dit opbouwende kritiek als je zegt dat het ronduit slecht is? Nochthans maak ik het overduidelijk dat een kaartje met de referentiekoeler véél stiller en koeler blijft dan de Gainward. Mijn systeemspecs en de stand van de maan vormen verder evenmin een extra onderbouwing. Wat wel nuttig om weten is, en dat schreef ik dan ook in de review, is dat Gainwards koeler bijna niks naar buiten blaast en de koelvinnen erg laag zijn en de lucht er niet doorheen geleid wordt.

Dat is toch een sterke onderbouwing? En als je iets niet begreep was de onderbouwende reactie om een gerichtte vraag te stellen, niet om te zeggen dat ik het niet onderbouw!
De gebruikte koeling zie je op heel veel 460's terug zonder problemen.
Dit is ronduit een arrogante opmerking. Wie heeft de kaart gereviewd? Jij of ik? Als je het toch beter weet hoef je mijn review niet te lezen hoor.

Het ligt er maar aan wat je "zonder problemen" noemt. Werkt de Gainward kaart. Jazeker. Houdt de koeler de chip onder de maximumtemperatuur van 104 graden? Jazeker, maar de marge is klein. Blijft daarbij de geluidsproductie aanvaardbaar? Naar mijn mening helemaal niet. Zou ik overwegen om de kaart te overklokken? Neen, daarvoor wordt hij al te warm bij standaardfrequenties. Voor mij is die geluidsproductie een "probleem". En al helemaal gezien de referentiekoeler het zoveel beter doet. En ik heb ook graag een kaart die niet binnen het jaar instabiliteiten begint te vertonen en dus koeler blijft. Ook dat vindt ik een onaanvaardbaar probleem met de Gainward kaart. YMMV, maar dit is mijn review en mijn opinie. Maak er verder zelf je conlusies uit maar zeg me niet dat de gebruikte koeler geen problemen geeft, zonder deze kaart zelf te bezitten. Voor mij gaf ze wel problemen, capiche?
Sterker nog de PNY is op de plaatsing van de DVI poort na eenzelfde model.
Even wat constructieve kritiek voor jou: koop een brilletje.

Alleen een blinde noemt dit eenzelfde model. Maar om nogmaals te herhalen wat ik reeds in de review zei: Bij de Gainward blaast de lucht grotendeels over de koelvinnen en niet erdoor. Er is immers bar weinig ruimte onder de koelvinnen en de heatpipes zitten links en rechts in de weg! De referentiekoeler omsluit de ventilator en de lucht kan vlot erdoor en neemt bijgevolg veel meer warmte weg.
Ook hier zie ik het "opbouwende" niet van in. Je gaat er meteen vanuit dat ik het ronduid mis heb. Een constuctieve opmerking zou zijn om te vragen of het werkelijk zo'n verschil uitmaakt en wat de oorzaken zouden kunnen zijn. Ik zeg dan ook helemaal niet dat er enkel door de DVI poort geen goede airflow naar buiten is. Da's wellicht een groot deel van het probleem, maar anderzijds sluit de behuizing niet overal goed aan waardoor de lucht eerder wegglipt binnen de kast dan de weg naar buiten te vinden. Met een goede airflow in de kast vormt dat op zich niet zo'n groot probleem, het MSI Cyclone ontwerp blaast ook de lucht naar binnen, maar het is toch weer een voorbeeldje van Gainward's slechte denkwerk. Ondanks de plaatsing van de DVI poort heeft het ontwerp de bedoeling een deel van de warme lucht naar buiten te blazen, maar dat gebeurt niet. Ofwel hadden ze moeten gaan voor een open ontwerp waarbij de lucht door de vinnen moet zoals MSI, of ze hadden hun luchtstroomgeleiding wat beter moeten uitvoeren. Het huidige ontwerp slaat de plank compleet mis.
Daarnaast zijn je positieve punten ook bijzonder subjectief.
Ook hier niks opbouwends te bespeuren. De bedoeling is om snel de positieve eigenschappen op te sommen. En de prestaties zijn uitmuntend voor een kaart met deze prijs. Veel andere beknopte woorden bestaan daar niet voor en wil je benchmarkscores lees dan de professionele reviews. Mijn vorige kaart heeft daar niks mee te maken. Heb je Anand ooit zien schrijven dat een nieuwe kaart excellent presteert tegenover wat hij voorheen in z'n persoonlijke systeem had?

Je noemt het subjectief omdat je ervan uit gaat dat ik het vergelijk met m'n vorige kaart, en geeft me niet het voordeel van de twijfel. Als je opbouwend wil overkomen begin dan eens met een minder hooghartige houding aan te nemen.
En dit mijn beste is helemaal over-the-top. Hier zeg je letterlijk dat als ik geen uitegebreidere review schrijf dat ik dan beter helemaal niks schrijf. Dit is echt geen aanmoediging om ooit nog een review te schrijven. Nogmaals, mijn intentie was om mensen te waarschuwen voor de ondermaatse kwaliteit van Gainwards koeler, om hen dezelfde teleurstelling te besparen. Ookal is de review kort, ik heb er tijd voor vrijgemaakt om het te schrijven en de noodzakelijke informatie is aanwezig. Als vervolgens iemand mij komt vertellen dat deze bijdrage onvoldoende is komt dat erg ondankbaar over en absoluut niet opbouwend!
Edit: ik zie dat mijn reactie al bijna langer is als jouw hele review
Is dat voor opmerking werkelijk nodig? Maakt toch niet uit of iemand tien minuten of tien uur spendeert aan een review? Het blijft gratis aankoopadvies en louter een mening. En voor mij was de mening rond de Gainward kaart snel gevormd en dus ook snel neergeschreven. Als ik een vinger tussen m'n hamburger vind ga ik ook niet detailleren dat het broodje eigenlijk best lekker was.
Jij bent degene met de ziekte hoor. Je kijkt niet alleen het gekregen paard in de bek, je geeft het nog een schop ook. Ik geef je aanvullende details in de comment en vervolgens kom jij me zeggen dat ik niet tegen opbouwende kritiek zou kunnen? Please.

Met een klein beetje waardering voor m'n review had ik je kritiek als opbouwend kunnen zien, maar nu is het gewoon kankeren.

[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op 15 september 2010 16:41]

Ik ben het in ieder geval met je eens dat die laatste opmerking inderdaad niets toevoegd.
Daarnaast had ik andere woorden kunnen gebruiken die wellicht minder direct waren waardoor het geheel wat vriendelijker zou overkomen. Ik had het idee dat dit een uitlaat was voor frustraties van een 'in mijn ogen' defecte kaart.

Als je de koelers naast elkaar zou leggen dan is een temp. verschil van 25 graden toch niet te verklaren? Dan denk ik aan een slecht gemonteerde koeler danwel koelpasta vergeten danwel BIOS fout met te hoge voltages. Je collega reviewer met dezelfde kaart komt ook lang niet zo hoog uit in temperatuur, een defecte kaart lijkt me dan de conclusie.
100 graden kom ik ook in geen enkele review tegen, maximaal 80 voor zeer hoog geklokte kaarten met dito voltages.

Mijn 460 blaast totaal geen lucht naar buiten en komt ook niet boven de 60.
Een 'kast uitblazende koeler' zou niet nodig hoeven zijn, tenzij je echt een HTPC of kleine LAN behuizing zou hebben. Zodoende de behuizings vraag.

Wat ik probeerde te zeggen is dat je vragen, en dus aanvullende comments, kunt voorkomen door wat extra info toe te voegen waaronder: gebruikte hardware, behuizing en van welke kaart je afkwam. Hierdoor kunnen mensen namelijk beter inschatten hoe de kaart in zijn of haar situatie zou presteren.

Tot slot is iedereen helemaal vrij om te zeggen en schrijven wat hij of zij wil en ben ik absoluut niet uit op het afzeiken van mensen. Mocht dit zo zijn overgekomen dan bij deze mijn verontschuldigingen. Ik wil je alleen nog wel vragen om kanker niet zo makkelijk te gebruiken aangezien vele mensen (waaronder ikzelf) hier behoorlijk moeite mee kunnen hebben. Peace out ;)
Sorry maar ik zie toch een gigantisch verschil hoor. Buiten het feit dat de lucht nauwelijks door de koelvinnen gaat, maken die koelvinnen ook nog eens minimaal contact met de basis. Hier een andere foto die dit verduidelijkt:

Merk op dat de referentiekoeler daarentegen centraal dikke aluminium koelvinnen heeft die rechtstreeks de warmte van de basis afvoeren. De heatpipes leiden naar een tweede set koelvinnen voor dubbel zo veel effect.
Daar had ik ook aan gedacht. De koelpasta heb ik vervangen door Zalman CSL 850 die ik nog liggen had. Niet meteen de beste die er is, maar als de oorspronkelijke koelpasta niet goed aangebracht was dacht ik dat het wel moest helpen. Nope. Exact dezelfde temperaturen. Ook de voltages ben ik nagegaan, en de BIOS was de laatste nieuwe voor dit model: http://www.techpowerup.co...erface=PCI-E&memSize=1024
Die collega stoort zich wellicht minder aan de geluidsproductie. Voor mij kwam het geluid al bij 50% ventilatorsnelheid boven de rest van m'n systeem uit. Bij 45% was de temperatuur 90 graden en liefst had ik het nog stiller en/of potentieel voor overklokken.

Nu kan je terecht stellen dat dit erg subjectief is, maar sinds ik de PNY kaart heb is me duidelijk geworden dat Gainward een inferieur design heeft en ik niet onredelijk was om beter te verwachten. Het verschil is gigantisch, zowel qua temperaturen als geluidsproductie. De airflow van de kast kan een paar graden verschil maken en ook de ene chip is wat warmer dan de andere, maar gezien de vele tekorten aan het ontwerp van Gainward's koeler moet dat de hoofdoorzaak zijn.

Indien er nog andere factoren een grote invloed hadden (een defect in de stroomvoorziening, wie weet) kan ik dat niet analyseren. Ik heb uiteindelijk maar één Gainward kaart en één PNY kaart vergeleken he. Maar gezien het grote verschil in koeler lijkt het mij erg aannemelijk dat je beter af bent met de referentiekoeler.
80 graden is erg veel als je de ventilator de vrije loop laat. Bij lage geluidsproductie hoef je echter niet te overklokken om daar ruim over te gaan.

En hier een review van de Palit kaart, die praktisch dezelfde koeler heeft als Gainward: productreview: Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum (1024MB GDDR5) review door Bjornmeijer935 Op 800 MHz haalt die volgens deze review 94 graden na slechts 4 min. Furmark en zonder de ventilatorsnelheid te verlagen!
Mijn 460 blaast totaal geen lucht naar buiten en komt ook niet boven de 60.
Een 'kast uitblazende koeler' zou niet nodig hoeven zijn...
Nodig, neen, maar het helpt wel. Je bent tevreden van de temperaturen maar ik zie in je review dat je hoopte op net iets minder geluid. Als de warme lucht naar buiten werd geblazen bleef het nóg koeler en kon de ventilator dus op een lager toerental draaien.

De lucht rechtstreeks naar buiten blazen is niet nodig als je uitstekende ventilatie hebt, maar het kan het nooit evenaren. Het levert uiteraard ook niks op om luide ventilatoren in je kast te hebben zodat de grafische kaart stiller kan zijn...

Ik heb zelf niet kunnen vergelijken met andere koelers maar de referentiekoeler lijkt mij sowieso een uitgebalanceerd ontwerp dat onder verscheidene omstandigheden uitstekend werkt.
Da's allemaal maar bijzaak als je ziet hoeveel beter de referentiekoeler in de praktijk presteert. Of nu geluidsproductie, levensduur of overklokbaarheid je het meest interesseert, Gainward's koeler verdient weinig lof.

En ik heb er helemaal geen probleem mee om nog wat vraagjes in de comments te beantwoorden, als je werkelijk dacht daarmee nog iets bij te leren (de conclusie is steeds dezelfde gebleven hoor). Maar je had het wel wat tactischer kunnen aanpakken dan meteen de hele review af te breken.
Blij dat te horen. Ik zal trachten in het vervolg wat meer aan de verwachtingen te voldoen.

[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op 17 september 2010 07:28]

Vrij onoverzichtelijke 'review'.
Je hebt het eerst over de Gainward kaart, vervolgens de PNY versie, dan weer de gainward en het laatste stukje over de meegeleverde software? Van de Gainward of PNY?
Zoals Double XL aangeeft: Ik ben dus op zoek naar een gtx460 en hier word ik niet bepaald veel wijzer van.

- Welke PNY versie gebruik je?
De Gainward versie de je hebt gelinkt aan je stukje tekst is een overgeklokte versie. Die word sowieso warmer. Die PNY waar je over spreekt, is die ook overgeklokt op zelfde snelheid of niet? Dat zou het verschil in temps kunnen verklaren.

- Wat voor soort kast gebruik je daarbij (ivm de airflow)? Ik heb een antec900. Maakt het dan erg veel verschil in temperatuur of ik een kaart gebruik met aangepaste koeler of niet? De warmte raak ik toch wel kwijt uit de kast...

- En wat is het verschil in temps en geluidsproductie tussen de Gainward en PNY wanneer ze gelijk geklokt zijn (als dat al lukt)? Er zit een verschil van zon 30 euro tussen beide kaarten. Wat rechtvaardigt dit bedrag...

Hoop dat je meer info geeft en probeert te onderzoeken wat precies de verschillen zijn tussen beide kaarten als je er toch 2 in je bezit hebt. Mocht dit nog lukken, bedankt alvast!
De derde paragraaf gaat over de Gainward kaart. Je hoeft dus geen genie te zijn om te zien dat ook de vierde paragraaf over de Gainward kaart gaat.
Overklokt is veel gezegd voor 700 MHz versus 675. Zoals iedere tweaker hoort te weten maakt dat heus het verschil niet.
Neen, die klokt op 675 MHz maar daar ligt het dus niet aan. Als het een significant verschil is in kloksnelheid had ik dat heus wel aangehaald hoor.
Denk eens even logisch na. Zou een kaart met een reepje aluminiumfolie als koeler veel warmer worden, ookal heb je een kist met goede airflow? Natuurlijk maakt de koeler een groot verschil!

Voor wat het waard is, ik heb een Antec Sonata Plus 550 EC als kist. Daar zit een overklokte Core i7 in en ik heb nog nooit problemen gehad om de boel koel te houden.
Of ik ze nu op 675 of 700 klok, De Gainward is luid en warm en de PNY is stil en koel.
Het hoeft niet per se een PNY te zijn. In mijn lokale winkel was het verschil slechts 10 €. Hier in de pricewatch zie ik ook een Sparkle kaart met de referentiekoeler die slechts 5 € duurder is. Maar ik vermoed dat ook andere merken een prima koeler leveren.

Ik vrees dat je je eerder moet afvragen waarom de Gainward goedkoper is. Ze zullen wellicht kosten besparen door er een eigen ontwerp koeler op te plaatsen, waar minder koper en aluminium in zit en waarbij minder lang over de luchtstroomgeleiding is nagedacht.
Ik snap eigenlijk wel waarom je redelijke kritiek krijgt op je manier van review schrijven.
Je hebt het maar over 1 ding: inferieure cooling, terwijl er heel weinig informatie bijstaat waarbij een gebruiker dit als objectief te kunnen aannemen.
Een product als dusdanig slecht afschrijven zou een betere lading hebben als je alle omstandigheden eromheen zet.
En dat was het dan ook gelijk. Daarbij vind ik, ook in je reacties, je toonzetting behoorlijk verdedigend en emotioneel geladen en ik ben van mening dat, ondanks sommige verkeerde woorden, DoubleXL toch behoorlijk zijn best heeft gedaan om aan te duiden wat eraan schort.

Wat ik denk dat de meeste mensen verwachten van een goede review is:
- opsomming van complete setup (dan kunnen mensen relativeren)
- informatie over de kaart zelf
- bundle
- temperaturen idle en full load (tijdens kombuster o.i.d.)
- geluidsproductie (nou heeft niet iedereen een dB meter, maar er kan wel wat vergelijking gegeven worden)
- verbruik in watts
- overclock mogelijkheden + voltages
- screenshots (van GPUZ, MSI afterburner, 3dMark vantage, de kaart zelf etc)

Waarschijnlijk heb je een defecte kaart gekregen, of was de koeling niet goed gemonteerd. Ik weet namelijk dat mijn Gainward 6800GT GS het probleem had dat de schroeven niet goed aangedraaid waren op de koperen core-koel-blok, waardoor de temperaturen in full load 12 graden hoger lagen.

Ikzelf heb altijd gainwardkaarten gehad en uitermate tevreden ermee. Maar helaas is het ene exemplaar het andere niet.

Ik hoop dat ik met deze post toch enigszins genuanceerd heb kunnen aangeven hoe de review er eigenlijk had moeten uitzien.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 19 september 2010 14:12]

Je hebt het maar over 1 ding: inferieure cooling...
Vergelijk even volgende reviews, in het bijzonder qua warmte en geluid:

pricewatch: EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked
pricewatch: Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum (1024MB GDDR5)

De Palit kaart heeft een koeler die nagenoeg gelijk is aan die van Gainward. In twee reviews is men ook erg ontevreden over het geluids- en de warmteproductie. Bij de EVGA kaart met referentiekoeler is men daarentegen van mening dat deze stil en koel is!

Dus ja, de koeling is inferieur en dat verdient alle aandacht. Voor een paar euros verschil heb je er immers een veel betere. Waarom zou ik dan nog andere positieve eigenschappen belichten, die de concurrentie ook heeft? Het zijn allemaal GTX 460's hoor.
...terwijl er heel weinig informatie bijstaat waarbij een gebruiker dit als objectief te kunnen aannemen.
Ik heb twee kaarten rechtstreeks met elkaar vergeleken. Dat geeft veel meer referentie dan iemand die in het ijle oordeelt of een kaart stil is of niet.
Nogmaals, de enige relevante "omstandigheid" is dat een kaart met de referentiekoeler véél stiller is. De verluchting in m'n kast en dergelijke is erg doorsnee. Als ik dacht dat dit het verschil maakte had ik het wel vermeld. Neen, een kaart met de referentiekoeler doet het veel beter, los van alle omstandigheden. Je hoeft maar de twee ontwerpen nader te bekijken om te zien dat de koeler van Gainward inferieur is.
Daarbij vind ik, ook in je reacties, je toonzetting behoorlijk verdedigend en emotioneel geladen...
Get the picture. Dit is een vrij forum en ik schrijf met de allerbeste intenties een bondige vergelijkende review om mensen te waarschuwen, en krijg vervolgens een lading kritiek over dingen die er geen zier toe doen. Zet je even in mijn schoenen en je zou ook zeggen koop dan een Gainward maar kom achteraf niet janken. Mij een zorg als je m'n review niet gelooft.
Wat ik denk dat de meeste mensen verwachten van een goede review is...
Misschien moeten die mensen wat minder verwachtingen hebben en wat meer tevreden zijn met het advies dat er echt toe doet.

Kijk, je kan hier kiezen om een review te doen met enkel scores, of ook met wat tekst. Waarom verdien ik zoveel kritiek tewijl ik de moeite genomen heb om zeer nuttige informatie te verstrekken? Men is hier blijkbaar meer tevreden met iemand die enkel scores geeft.
opsomming van complete setup (dan kunnen mensen relativeren)
Kunnen ze wat relativeren? De referentiekoeler is veel beter gebouwd dan die van Gainward, daar valt toch niks rond te relativeren? Of je nu geluid, temperatuur, levensduur of overklokbaarheid belangrijk vindt de referentiekoeler is de betere keuze.
informatie over de kaart zelf
Wat voor informatie? Het is een GeForce GTX 460 op 700MHz met 1GB GDDR5. Maar dat staat ook onder te titel. De kleur dan? Kijk naar de afbeeldingen.
bundle
Wil je er een mooie sticker bij om te compenseren voor de inferieure koeler of zo?

De bundle is minimaal maar er ontbreekt niks. Als het enigszinds van invloed was op m'n review had ik het wel vermeld.
temperaturen idle en full load (tijdens kombuster o.i.d.), geluidsproductie (nou heeft niet iedereen een dB meter, maar er kan wel wat vergelijking gegeven worden)
Ik geeft toch temperaturen en een vergelijking van de geluidsproductie?
verbruik in watts
Ik heb geen stroommeter. Maar sowieso kan je hier alle details over lezen in professionele reviews. Het voegt niks toe om daar hier iets over te vermelden. Ik denk zelfs dat de kaarten die ik vergelijk exact even veel verbruiken.
overclock mogelijkheden + voltages
Ik zeg toch dat de referentiekoeler veel beter koelt? Verder is de chip volstrekt gelijk en is moet je vooral een beetje geluk hebben om een exemplaar te hebben dat goed overklokt. Maar een goede koeler helpt alvast zeer veel om het zaakje stabiel te houden bij lage geluidsproductie. Ook hier is dus de enige boodschap die van nut is, dat de referentiekoeler veel beter presteert dan die van Gainward.
screenshots (van GPUZ, MSI afterburner, 3dMark vantage, de kaart zelf etc)
Dat is echt niet van belang voor wie de keuze wil maken tussen deze Gainward kaart of een kaart met de referentiekoeler.
Neen, de koeler heb ik opnieuw gemonteerd met andere koelpasta. Geen verschil. Ik heb geen enkele aanwijzing gezien dat het om een defecte kaart gaat. Nogmaal, als dat wel zo was had ik het wel vermeld. De verklaring moet je echt niet verder zoeken dan het brakke ontwerp van de koeler: de lucht geraakt amper door de koelvinnen, de koelvinnen zitten niet vastgesoldeerd op de basis, de lucht blaast over de koelvinnen heen, de openingen in het slot zijn maar half zo groot, en ga zo maar door.
Ikzelf heb altijd gainwardkaarten gehad en uitermate tevreden ermee.
Wat absoluut -niks- zegt over de GTX 460. Wie reageert hier nu emotioneel?
Er "moet" hier helemaal niks. Een nuancering is ver te zoeken als je het over "moeten" hebt.

Laat je verwachtingen varen en je zult zien dat er niks ontbreekt aan m'n review. Neem hem voor wat het is: een waarschuwing dat er veel betere koelers zijn dan die op deze Gainward kaart.

[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op 21 september 2010 09:59]

Sorry hoor, maar ik kan het amper een review noemen. Als jij dat wel zo vind, raad ik je aan het reviewen voortaan te beperken tot de 5 sterretjes.

De kritiek is terecht. Je zou er met dikke letters boven moeten zetten:

Dit is GEEN review; maar slechts een gebruikers-ervaring

[Reactie gewijzigd door Madrox op 24 december 2010 21:02]

Ik heb even wat duidelijkheid nodig,

Als ik het goed begrijp mag je hier onder productreview, niet je gebruikerservaring maar wel een review plaatsen.
Als je een review plaats die je alleen maar kunt baseren op je personolijke ervaring van het product, is het dan niet grotendeels hetzelfde als een gebruikerservaring?

De mate van uitgebreidheid en details en screenshot is uiteraard iets wat de kwaliteit vna de review bepaalt.

Heb ik het verkeerd begrepen?

Ik wil het toch een beetje opnemen voor c0d1f1ed (ook al leest geen hond waarschijnlijk na 2,5 maand deze reactie nog.
Hij krijgt wel inhoudelijke kritiek, maar inderdaad het komt ongenuanceerd en 'belerend' over.
Dat geeft een schrijver geen leuk gevoel en het is niet constructief. Er 'moet'inderdaad niets.

Tuurlijk is de review voor verbetering en uitbreiding vatbaar, maar ik zeg allereerst: Tof dat je überhaupt de moeite hebt genomen om er eentje te schrijven c0d1f1ed .

Zo kan het ook, denk ik.