Far Cry 6, Windows Review

cjpostmaTestpanel 22 oktober 2021, 248 views Testpanel

Far Cry 6, Windows

Op het eerste gezicht lijkt de game nadrukkelijk nieuw terrein te willen verkennen, maar al spelende zit je toch weer als vanouds outposts te veroveren en de main quest voor je uit te schuiven, terwijl je je karakter steeds sterker maakt.

Pluspunten

• Je weet wat je krijgt
  • Nog meer te doen dan voorgaande delen
  • Kan best fraai zijn
  • Stabiele fps
  • Verslavend

Minpunten

• Je weet wat je krijgt
  • Mist net even die punt op de i qua afwerking

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 4
Geluid Score: 5
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Stabiliteit Score: 3
Gameplay:

“Meet the new boss. Same as the old boss.” was wat meteen bij me op kwam toen ik de eerste trailer voor Far Cry 6 zag. Eigenlijk weer een reskin van Far Cry 3. En hoewel je de eerste, pak hem beet, vijf uur het idee krijgt dat er fundamenteel nieuwe gameplay elementen worden geïntroduceerd, kom je er steeds meer achter dat die eigenlijk nauwelijks ter zake doen. Grotendeels zijn de meeste dingen hetzelfde gebleven:
Teruggekomen zijn “versla de grote slechterik” én de open wereld waarin je je eigen route kan vinden om tot dat einddoel te bereiken. Echter, deze keer word je veel meer bij de hand genomen in het begin, en vond ik het best frustrerend lang duren voordat je echt losgelaten werd in de wereld. Je wordt meer in de richting geduwd om het door de makers gewenste pad te bewandelen. Het is jammer dat de slechterik nu wel erg ééndimensionaal is en dat er eigenlijk geen interessante morele kwesties worden voorgeschoteld, zoals dat in FC3 en 5 toch wel enigszins gedaan werd. De slechterik is slecht en jij bent de held.

De wapens zijn fijn in gebruik. Je hebt zo nu en dan echt het gevoel serieuze vuurkracht op je omgeving los te laten, maar het modden van je eigen wapentuig is veel verwarrender dan in het vorige deel. Waar je in de vorige delen wist waar te jagen of bepaalde kruiden te vinden om de gewenste upgrades bij elkaar te kleien, is dat nu een ratjetoe. Hoe je een bazooka bij elkaar kan sparen (echt een noodzakelijkheid zodra gevechtshelicopters zich in het gevecht gaan mengen) is niet duidelijk. Het blijkt dat je voldoende upgeleveld moet zijn om deze te kunnen kopen, maar dat wordt nergens vermeld.

Outposts zijn weer te bevrijden, alleen zijn er nu helaas een hoop vijandige bezettingen. Die niet “bevrijdbaar” zijn en dat was mij niet altijd helder. Ik heb nogal wat tijd, energie en kogels aan verspild om vervolgens af te moeten druipen. Tip: als er alarmen (groene lichten op antennes) zijn, dan kan je de basis of controlepost bevrijden.

Geluid:

Het geluid is gewoon prima. Zélfs het pistool is voorzien van voldoende “massa” zodat ook die voelt als een waardevolle aanvulling van je arsenaal. Een klein minpunt is dat ontploffingen onrealistisch veel doffer worden zodra er ook maar een klein obstakel tussen staat.

De omgevingsgeluiden en ook het veelvuldige gebruik van authentieke Caribische muziek en Ricky Martin zetten de locatie goed in de verf. De acteerprestaties zijn, net als in deel 5, weer van goed niveau. Ik heb nul keer met kromme tenen gezeten en alle gesproken tekst werd geloofwaardig gebracht. Ik vond het jammer dat de acteurs geen beter script voorgeschoteld hebben gekregen.

Prestaties:

Mijn configuratie is nagenoeg identiek aan de aanbevolen specificatie voor 60 fps op 1440p. Bij mij wordt er een redelijk stabiele 50 tot 60 fps op het scherm getoverd op een 3840x1600-scherm, dus zo’n 67% meer pixels. Met de grote en grootse omgevingen waarin een heleboel tegelijk kan gebeuren is dat geen geringe prestatie. Laden gaat snel en je kan de logo’s skippen (jawel!).

Kwaliteit en stabiliteit:

Far Cry is altijd een voor 97% gepolijst product lijkt het wel. Ook hier weer. Af en toe zijn de vergezichten adembenemend en de besturing van het karakter en het gebruik van de wapens zijn helemaal in orde. Maar toch zijn er vliegen in de zalf: de AI is weer belabberd, grafisch worden textures ,die over het algemeen van hoge kwaliteit zijn, schijnbaar willekeurig afgewisseld met textures uit het Quake 2 tijdperk. De npc’s gaan elkaar bij elke kans te lijf. Maar dit zijn allemaal geen showstoppers. Missies blijven niet hangen en er zijn geen crashes naar desktop.

Besturing:

De besturing van je karakter lijkt vrijwel ongewijzigd ten opzichte van het vorige deel en daar is niets mis mee. Op steile rotsen zit je af en toe te klungelen met naar boven komen, maar over het algemeen werkt alles prima. Je sniper rifle richten terwijl je je probeert te verschuilen gaat af en toe lastiger dan nodig.
Zoals altijd is rijden/vliegen/varen niet het toppunt van realisme, maar het staat in ieder geval niet in de weg van de gameplay.

Replaywaarde:

Die is er, zoals altijd bij Far Cry, niet of nauwelijks. Dat is eigenlijk helemaal niet zo erg, aangezien er deze keer nog meer dan vorige keer te doen is. Ik heb 14 uur in het spel zitten en zit qua voltooiing op 14%. Na wild gereken op de calculator zou je dan op 100 uur voor 100% moeten komen, maar ik vraag me af hoeveel mensen dit gaan halen.

Prijs:

60 Euro voor deze game is gewoon een goede prijs, maar Ubisoft heeft er wel een handje van om zijn spellen redelijk snel in de uitverkoop te gooien. Als open wereld shooters je ding zijn kan je eigenlijk geen buil vallen aan de laatste iteratie van Far Cry.

Heb jij ook een Far Cry 6, Windows?