Creative Sound Blaster Arena Surround Review

MarluXiaXl 11 september 2010, laatste update op 11 september 2010, 2.037 views

Creative Sound Blaster Arena Surround

Pluspunten

• Mooie witte kleur
  • Sluit goed af
  • Leer bij de hoofdband en oorschelpen
  • Oorschelpen verstelbaar
  • "Rubberen" microfoon
  • Software

Minpunten

• Soms last van de hoofdband.
  • 7.1 is instelbaar bij games, maar slecht geluid als gevolg.
  • Windows registreert 2.0 speakers
  • Overdreven EAX-effecten

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Inleiding:
Ik was op zoek naar een nieuwe headset. Mijn oude headset had geen bas en was niet comfortabel, niet over geluidskwaliteit te spreken.
Na een paar reviews te hebben gelezen kwam ik op de Creative Sound Blaster Arena Surround (mond vol!)

Features:
Qua features vind ik deze headset redelijk standaard. Zit mooi verpakt in een mooi doosje in een plastic houder. Je krijgt erbij:
- Driver CD, hier staat ook software op.
- Handleiding.

Aansluiting:
De headset moet aangesloten worden op een USB poort, zelf heeft de headset USB 2.0
De kabel is redelijk lang, geschat zo'n 2,2 meter misschien zelfs wat langer. In de kabel verwerkt zit een eenvoudige "afstandsbediening". Hier kun je de microfoon aan en uit zetten en de volume veranderen.

Headset Look:
De headset is stijlvol wit met zwart leer en zwarte aluminium gaas bij de oorschelpen. Over de speakers zit een zwarte stof om het er ook nog binnenin goed uit te laten zien :P
Er staat op allebei de kanten de naam van de headset.
Je kan de headset goed verstellen in grootte, ook zijn de oorschelpen draaibaar zodat ze altijd wel passen.

Headset Performance:
De headset zit zeer comfortabel, je moet eerst de goeie afstelling vinden. Dat kan wel eventjes duren als je daar zeer veel aandacht aan besteed.
De headset sluit je goed af van de omgeving. Je hoort geen auto's meer op de straat of mensen praten voor je raam. Maar als er mensen in dezelfde ruimte zijn of net naast mijn deur staan hoor je ze wel. Dit is natuurlijk weer anders als in je een groot vuurgevecht zit. ;)
De headset emuleert maximaal 5.1 surround. Dit is instelbaar in de software van de headset, hier vertel ik later meer over.
Het geluid dat uit deze headset komt klinkt top! Alleen als je in games 7.1 instelt gaat het geluid erop achteruit. Er zit genoeg bas in, niet te veel of te weinig voor mij precies goed. De hoge geluiden komen helder over, niet snijdend zodat het onplezierig wordt om aan te horen.
Als je de volume op zijn hardst zet gaan je oren binnen 1 seconden kapot. Dit heb ik zelf meegemaakt, blijkbaar stond de headset ingesteld op 100% in windows. Toen ik windows weer opstartte kreeg ik het aanmeld deuntje keihard te horen. Niet erg fijn! :9

Microfoon:
Dit verdient een mooi stuk tekst met kopje erboven. Hier ben ik ook zeer tevreden over. Je kan de microfoon uit de headset halen. Deze zit namelijk bevestigd in een 3.5mm plug in je linkeroorschelp. De microfoon kan je er alleen uit halen door het naar het plafond te laten wijzen en dan eruit trekken, goed systeem. Alleen kan de microfoon niet achter je hoofd gedraaid worden. De maximale draaihoek is waarschijnlijk 160 graden. De microfoon is van rubber gemaakt, behalve het uiteinde en het begin. Dit geeft je veel bewegingsvrijheid. Je kunt hem buigen zoals je hem het fijnst vindt, je kan hem alleen niet naar boven draaien zodat je de vorm van een J krijgt bijvoorbeeld.
De kwaliteit is ook goed, een nog duurdere headset kan hier wel over heen. Maar ik ben goed verstaanbaar, alleen is de microfoon gevoelig voor aanraken.

Software:
De Headset is met USB aangesloten en heeft zijn eigen geluidskaart, (de USB dongle die eraan zit is ook redelijk groot). Van de creative website kun je de laatste drivers downloaden, die komen uit februari 2010. Dat is een beetje jammer.

Als je de software hebt geinstalleerd kun je er komen bij Afspeelapparaten --> SB Arena Headset --> Eigenschappen --> Sound Blaster --> Eigenschappen.
Hier kom je in een configuratiescherm van Creative.
(Als iemand weet hoe je hier een image plaatst met behulp van img tag hoor ik het graag!)
Je hebt de volgende tabbladen:

Apparaatinformatie:
Hier is de verbindingssnelheid van je headset te zien, of het normaal of langzaam gaat.

Luidsprekers:
Hier kun je je Luidsprekerconfiguratie instellen, de enige optie is headset 8)7 Beetje overbodig tabblad.

EAX-effecten:
In dit tabblad kun je de hoeveelheid EAX-effecten instellen in de eenheid dB. Dit valt zelf in te stellen met behulp van een eenvoudig schuifbalkje. Maar je hebt ook presets zoals een Jazzclub, Operazaal, Balzaal.
Het enige overduidelijke wat het doet is echo veroorzaken. Maar dan ook overdreven veel echo. Het nut ontgaat me. Als ik dan Jazzmuziek draai ( live opnames of gewoon cd) en ik selecteer Jazzclub wordt het er niet beter op. Het geluid gaat te veel echoŽn. In games wordt je er helemaal gek van.

X-Fi CMSS-3D
Een erg ingewikkelde naam, maar je hebt vast geraden wat het doet. Het regelt je surround. Maar dit vind ik het beste van de software: Je kan zelf instellen de intensiteit van je surround.
Je kan het aan en uit zetten, als je het uit zet krijg je een muur van geluid voor je. Zo'n ouderwetse 2.0 speakersetje. Maar als je heem aan zet wordt er een schuifbalkje opgelicht. Hier kun je instellen hoeveel % surround je wilt. Dit klinkt redelijk vaag, maar werkt erg goed. Als je het op 100% hebt heb je 5.1 surround, zet je hem op 0% krijg je 2.0 speakerset. Dit balkje geeft je de mogelijkheid om het zelf aan te passen, het verschil tussen 50% en 55% is wel hoorbaar maar 0% naar 5% niet.

Standaardwaarden herstellen:
Spreekt voor zich, gewoon alle settings weer zetten zoals ze waren.

Microfooneffecten:
Ook een leuke optie van deze headset. In dt tabblad kun je VoiceFX inschakelen, dit is een effect-engine die je stem veranderd. Hier kun je het aan een uit zetten, als je het aanzet verschijnt er een optiemenu.
Hier kun je kiezen welke stem je wilt hebben. Je kan bevoorbeeld kiezen uit:
- Bejaarde
- Dwerg
- Elf
- Emo :+
- Srijdlustig Kind :o
- En mijn favoriet: Man naar Vrouw O-)

Deze doen het allemaal erg goed, je hebt er natuurlijk nog een paar meer. Maar deze doen de meeste verandering aan je stem.

Je kan hier ook Silencer aan en uit zetten. Dit werkt alleen met dual-mic headset, dat is deze niet. HEt verslechterd bij mij alleen maar de kwaliteit van de microfoon als ik hem aanzet.

X-Fi Crystalizer:
In dit tabblad kun je X-Fi Crystalizer instellen. Je kan het hier aan en uit zetten, als je het aan zet licht er een schuifbalkje op (Creative is fan van schuifbalkjes :P ). Dit zorgt ervoor dat het geluid helderder over komt. Op 100% kun je alle instrumenten in muziek perfect onderscheiden van elkaar, en hier heb je ook het meeste bas. In games is dit erg fijn omdat je bevoorbeeld in shooters de voetstappen van tegenstanders kristalhelder hoort. Alleen in een vuurgevecht of ander geluid-intensief stuk wordt het effect minder.
Op 0% is alles echt weggestopt, dit is dan ook niet zo mooi vind ik zelf. Stappen van 5% maken hier veel uit qua geludskwaliteit.

Conclusie:
Ik heb zeker geen spijt van deze aankoop. Voor 70 euro heb ik een prima headset te pakken.
Mooi geluid, goeie microfoon en leuke effecten en uitgebreide opties.
Een aanrader ;)

Als er nog iets ontbreekt of verbeterd kan worden hoor ik het graag. Als iemand ook weet hoe je images direct in de review zet hoor ik het graag!

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Arena Surround?

Hoe groot is deze headset? Ik heb er wel interesse in, maar voordat ik iets aanschaf wil wel weten of ik hem wel aankan...

Natuurlijk kan ik gebruik maken van wetgeving die zegt dat ik een product waar ik ontevreden mee ben terug kan sturen, maar zulke problemen voorkom ik liever ;)

Edit: Zijn de problemen met de stereo audio device in het control panel al opgelost? Zodat je niet kan aangeven dat je 5.1 surround input wil hebben van sommige games...

[Reactie gewijzigd door Calavoow op 6 oktober 2010 17:34]