Samsung 870 QVO 1TB

€ 76,23
Specificaties 2,5" • 3d v-nand (QLC) • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Samsung 870 QVO 1TB Review

MoiZie 19 oktober 2021, laatste update op 19 oktober 2021, 319 views Product gekocht

Samsung 870 QVO 1TB

Gekocht voor de 69 euro prijs welke hij nu heeft, vind ik een acceptabel bedrag voor 1TB aan snelle opslag.

Pluspunten

• goedkoop
  • Rap genoeg voor dagelijks gebruik

Minpunten

• Niet de snelheid van NVME
  • betrouwbaarheid lange termijn QLC?

Naar aanleiding van de review van medetweaker Remag22 besloten tot enkele benchmarks, waarbij gezegd moet worden dat zijn schijf ten tijde van de benchmarks leeg was, en die van mij nog maar 23% vrije ruimte beschikbaar heeft. Hoewel ik dus geen 1:1 vergelijking met de getallen van Tweakers zelf kan doen, durf ik wel te stellen dat mijn performance duidelijk hoger ligt dan die van Remag22.

Ter vergelijk mijn Samsung 840 als bootdrive in hetzelfde systeem, met opvallend genoeg hogere lees, lagere schrijfsnelheden:

Komende van een HDD als opslag voor foto's, downloads en documenten ben ik meer dan tevreden door de snelheidswinst.

Heb jij ook een Samsung 870 QVO 1TB?

Vraag & Aanbod

Een opmerking plaatsen als: "Niet de snelheid van NVME", terwijl je weet dat dit gewoon een SATA SSD is, is spijkers op laag water zoeken.

Zo kan ik ook wel zeggen dat mijn BMW als minpunt heeft, dat ie trager is dan een Koenigsegg Supercar.

Je weet dat het een SATA SSD is, dus moet je 'm ook in die context houden en vergelijken met SSD's uit de SATA reeks.
Hey, ik ook van jou. :+
Dat is lief :P Vanwaar de liefde? :P Vind het maar een gekke SSD, jij hebt lagere performance, terwijl mijn disk 3/4 vol zit. Heb te weinig verstand van deze zaken om hem open te schroeven, maar zouden ze wisselende soorten chips inderdaad verkopen?

Voor mij was het doel verder om mijn systeem nog meer low-power / low-sound te krijgen, dus daar is het prima geschikt voor, maar gek is het wel.
Uit de Tweakers test van de Samsung QVO SSD:
"....
Alle prestatiecijfers die worden opgegeven, zijn in principe de TurboWrite-prestaties. De sequentiële schrijfprestaties worden opgegeven als 530MB/s, maar als de TurboWrite-cache vol is, zakt dat tot 80MB/s: de native snelheid van het gebruikte qlc-nand voor de 1TB-drive. De grotere varianten kunnen 160MB/s volhouden doordat meer chips en meer kanalen met de controller zijn verbonden. ...

Voor de 1TB-drive is 6GB standaard gereserveerd voor de TurboWrite cache en wordt 36GB dynamisch aan de cache toegewezen, voor een totaal van 42GB. Daarvoor is wel 168GB vrije ruimte nodig. Voor de 2TB, 4TB en 8TB-modellen is eveneens 6GB cache vast gereserveerd, maar kan 72GB extra worden toegewezen, voor een totaal van 78GB TurboWrite-cache. In alle gevallen is dan 312GB vrije schijfruimte nodig."

Ik heb deze SSD niet meer in bezit, maar overweeg een 4TB versie te kopen voor snelle backups van grote databestanden, als vervanging van een 2TB EVO. Daarbij worden grote hoeveelheden data sequentieel weggeschreven, ruim buiten de TurboWrite cache.
Twijfel daarom tussen deze QVO en de duurdere EVO.

Kan iemand testen wat er met de schrijfsnelheden gebeurt tijdens het kopiëren van een dataset waarvan de grootte boven die van de cache ligt (bv 200GB vanaf een interne NVMe SSD)?
Stort de snelheid dan inderdaad in van 530 naar 80 of 160 MB/s zoals te verwachten?

Met naast deze dataset test dan liefst ook een test van de 'normale/TurboWrite' prestaties, bv met een bekende test zoals PCMark of CrystalDiskMark. Om te zien of de QVO dan wel >500MB/s doet; appels en peren.

[Reactie gewijzigd door emmerx op 21 oktober 2021 13:49]