1 review

AVM FRITZ! Fon C6 Edition International Zwart

€ 76,16
Specificaties Losse handset (dect-telefoon) - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ! Fon C6 Edition International Zwart Review

adjep07 14 oktober 2021, laatste update op 16 oktober 2021, 836 views

AVM FRITZ! Fon C6 Edition International Zwart

Goed in de hand liggende DECT-telefoon in een mij aansprekend zakelijk zwart design. Supereenvoudig te connecten met de Fritz!Box. Naast uitstekende geluidskwaliteit, de erg fijne userinterface ook uitgebreide mogelijkheden. Wat een - positief bedoeld - 'dramatisch' verschil met mijn verouderde Motorola DECT handsets!!! Ik ga weer meer vast bellen ;-)

Pluspunten

• prachtig helder scherm
  • fijne userinterface
  • uitstekende geluidskwaliteit: ondersteunt HD telefonie
  • lange accuduur
  • DECT-Eco stand
  • mogelijkheid aansluiten gedrade headset
  • ergonomisch design

Minpunten

• temperatuur en weer indicatie op startscherm werkt nog niet
  • smart-home bediening werkt alleen met Fritz! apparatuur

Kwaliteit Score: 5
Wat fijn dat ik deze C6 black edition van AVM mocht testen in combinatie met de Fritz!Box 7590 AX. “De comfort telefoon voor uw Fritz!Box”, staat er op de doos. Nu, na een aantal weken gebruik, ben ik daarvan inderdaad overtuigd. Na het supereenvoudig verbinden met de Fritz!Box werd ik gelijk getroffen door het prachtige heldere scherm en de leuke, fris klinkende ringtone. Ik moet wel toegeven dat mijn referentie op DECT-telefonie gebied mijn verouderd gebleken Motorola handset is.

Deze black edition C6 handset biedt o.a. het onderstaande:
- ondersteuning voor HD telefonie
- verlichte toetsen
- 12 dagen standby tijd
- 16 uur gesprekstijd
- versleutelde spraakoverdracht
- mediaplayer (UPnP) en smart-home bediening
- meest recente encryptie technieken

Zie ook: avm.de productinformatie C6

Het gebruik van de handset is intuïtief, de plaatsing van de knoppen is logisch en de opbouw van het menu idem. Online is de Engelstalige handleiding van deze C6 te vinden van maar liefst 147 pagina’s.

Uitermate handig is dat bijv. Google contacten - maar ook contacten vanuit het icloud adresboek - vanuit de userinterface van de Fritz!Box eenvoudig in één van de vijf – dacht ik – telefoonboeken kunnen worden geladen en evt. kunnen worden bewerkt. Er kunnen ook vierkante foto's bij de contacten worden toegevoegd om deze zichtbaar te maken in het kleurenscherm als je deze persoon belt of hij/zij jou belt. Ook kan een livebeeld op het startscherm worden getoond van een deurbel met camera. Ik beschik niet over zo’n deurbel, ik weet niet of er criteria gelden om deze te kunnen koppelen. Enige 'minpuntje' waar ik tegenaan liep, was dat ik het weer van mijn thuislocatie - Alkmaar - nog niet kan tonen op het startscherm van deze handset. Hopelijk is dit met een update of verdergaande afspraken tussen fabrikant AVM en weerdata leverancier in de toekomst wél mogelijk.

Ik bel via mijn SIP provider waarbij mijn Fritz!Box dienst doet als telefooncentrale. Mocht ik een gesprek missen, dan krijgt de beller het ingebouwde antwoordapparaat aan de lijn (het welkom bericht is te personaliseren) en de mogelijkheid een voicemailbericht in te spreken. Ik – op mijn beurt - krijg dan een mailtje - mits zo ingesteld - met informatie over wie er wanneer gebeld had (als het nummer in het telefoonboek staat) en het evt. ingesproken voicemailbericht als bijlage. Bij een gemist gesprek knippert er subtiel een klein envelop-knopje op de handset. De handset kent ook extra functies, zo kan je internetradio afspelen mits de links staan opgevoerd in de Fritz!Box. Ook is de handset te gebruiken als nachtlampje of als babyfoon. Instelbaar is dat het scherm uitgaat bij het terugplaatsen in de lader. De lader is slank en de handset is hier gemakkelijk vanaf te pakken respectievelijk terug te plaatsen. De handset wiebelt niet op de lader.

Handig in de thuissituatie is het installeren van de Fritz!Box Fon app, waarmee een telefoontje op de vaste lijn ook binnenkomt op je mobiel, althans binnen WIFI bereik. Met genoemde app kan je ook bellen op je mobiel via de vaste lijn. Het is ook mogelijk door middel van een VPN een verbinding op te zetten vanaf je mobiel met de Fritz!Box om dan te bellen via het telefonie account wat in Fritz!Box staat opgevoerd. Op Youtube heeft de fabrikant AVM daar een video aan gewijd. Ik gebruik dat niet omdat ik mijn tweede SIP account op mobiel kan gebruiken met de Android app: CSipSimple.

In het Nederlandstalige menu uiteraard zaken als oproepenlijst, telefoonboek, antwoordapparaat, maar ook zaken als Thuisnetwerk, Startschermen en Instellingen. In instellingen kan de telefoon o.a. op beschikbare software updates worden gecontroleerd. In Startschermen zijn tal van leuke afbeeldingen te selecteren, zoals eerder aangegeven geeft de keuze 'Weer' daar de melding: “Voor deze locatie zijn geen weerdata beschikbaar”. Ook is het mogelijk vanuit de interface van de Fritz!Box router zelf een afbeelding te uploaden en deze te gebruiken als startscherm in de C6. De keuze 'Temperatuur' kan bij aanwezigheid van een smart homethermometer de temperatuur weergeven. Deze is niet in mijn bezit, derhalve dit startscherm met deze weergave niet gebruikt.

In het menu: Internetdiensten kan je kiezen voor E-mail, Internetradio, RSS-berichten en Podcasts. De keuze E-mail heb ik niet ingericht omdat ik niet de enige gebruiker ben van deze handset. Internetradio heb ik wel gebruikt door de correcte link op te voeren in de online browser omgeving van de Fritz!Box. Geluidskwaliteit is goed, maar mist wat bas ;-) Dezelfde geluidskwaliteit ervaar je bij het gebruik van de mediaplayer functionaliteit (MP3 en WAV), deze setting legt contact met de aanwezige Fritz!Box(en) of andere beschikbare Media Servers. Deze UPnP player kan ook afbeeldingen weergeven in de formats PNG of GIF. Video’s weergeven wordt niet ondersteund, maar ik ga toch niet op mijn vaste telefoon homevideo’s kijken…

Uit de Knowledge Base van AVM: "FRITZ!Fon kan ook worden gebruikt als UPnP-controlpoint en bestanden van de Media Server doorgeven aan andere afspeelapparaten. Zo kun je bijvoorbeeld muziekbestanden die door de FRITZ!Box Media Server worden aangeboden in het thuisnetwerk, afspelen op je stereo-installatie. FRITZ!Fon kan alle bestandsindelingen doorgeven die de Media server ook ondersteunt. Om een bestand af te spelen dat is verzonden vanaf de Media Server, moet een afspeelapparaat of -programma zowel de UPnP AV-standaard als het bestandstype ondersteunen."

De RSS berichten en Podcasts zijn af fabriek gevuld met in mijn geval Duitse inhoud. Wellicht kan ik dit aanpassen naar Nederland, maar daar heb ik nog niet naar gezocht. Onder menu-item Comfortdiensten zijn in te schakelen faciliteiten als Wekkerfunctie, Babyfoon, Timer en Nachtlicht.

De smart-home bediening met de C6 geldt alleen voor Fritz! apparatuur. Ik heb geen smart-home devices van AVM in mijn bezit, derhalve de functionaliteit niet kunnen toepassen in de praktijk.

Genoeg extra functionaliteit en dat in een mij aansprekend zwart zakelijk design. Prachtig helder en scherp scherm en uitstekende geluidskwaliteit: ook handsfree. Jammer dus eigenlijk dat we in ons gezin minder vast bellen dan vroeger. Toch ga ik een tweede handset kopen…

Heb jij ook een AVM FRITZ! Fon C6 Edition International Zwart?