Google Nest Doorbell (batterij) Review

rubenTestpanel 29 september 2021, laatste update op 29 september 2021, 153 views Testpanel

Google Nest Doorbell (batterij)

Een makkelijk te gebruik deurbel die goed werkt met je Google Nest Hub, prima batterij en goede kwaliteit opname.

Pluspunten

• robuust gebouwd
  • simpel in gebruik
  • gezichts- en pakket herkenning

Minpunten

• aanschafprijs
  • abonnement nodig voor meer dan 3 uur geleden terug kijken

Kwaliteit Score: 4

• Ondersteuning fabrikant
  • Meldingen
  • Installatie

Algemene beoordeling

Een deurbelcamera van goede kwaliteit, het is stevig gebouwd, beeldkwaliteit is prima met 1080p, geluidskwaliteit microfoon is heel goed vanwege de noise cancellation, en het werkt (uiteraard) heel goed samen met andere Google producten, met in het bijzonder de Google Nest Hub. Ik had zelf al vaker gekeken naar deurbel camera’s die ik het liefst wou aansluiten op m’n Synology voor het opnemen van de beelden, maar dan zou ik wel aan een extra camera licentie zitten, en Synology zelf heeft geen deurbell app, dus dan is het maar afwachten hoe dat werkt qua software met de deurbel camera die je dan hebt. Ook had ik dan waarschijnlijk een interne bel nodig voor binnen. Ik had al twee Nest Hubs en wat speakers, en dit werkt toch wel ideaal. Nadeel is wel dat je in mijn ogen er eigenlijk wel een Nest Aware abonnement bij moet hebben omdat maximaal 3 uur terug kijken mij toch echt te weinig is. De batterij is bij mij na 13 dagen gedaald van 100% naar 71%, met vrij intensief gebruik. Dit omdat het nieuw is, meer live gestreamd wordt, en dan met gemiddeld tussen de 25-50 gebeurtenissen van ongeveer 10 seconden tot een minuut per dag die de camera opneemt en naar de cloud upload.

Kwaliteit
De bouwkwaliteit is degelijk, de deurbel is stevig, zitten goede beugels bij en er is aandacht besteed om het goed vast te kunnen maken naast je deur, en dan trek je hem er echt niet zomaar af. Wel krijg je er een universeel tooltje bij om de camera eraf te halen om hem weer op te laden. Het beeldkwaliteit is goed, ook in het donker met infrarood. Daarnaast is de microfoon en geluidskwaliteit erg goed, je kunt mensen op 10 meter afstand nog duidelijk horen praten.
Gebruiksgemak
De installatie was vrij makkelijk, even via de Google Home app op je smartphone op het plusje drukken en je scant de barcode die op de camera zit, en via een aantal klikken zit het op je wifi.
Daarna kun je via de Google Nest Hub vragen ‘hey Google, laat me de voordeur zien” en het streamt dan je voordeur. In de Google Home app krjig je meldingen wanneer er iemand aanbelt, of wanneer er beweging is. Daar kun je best veel bij instellen met zones, wanneer het wel iets moet opnemen en wel of niet moet melden.
Featureset
  • HD, 960 x 1280 pixels, tot 30 frames per seconde
  • Beeldverhouding van 3:4
  • Dag en nacht live weergave
  • Nachtzicht
  • High Dynamic Range (HDR)
  • H.264-codering
  • Diagonale groothoekstand van 145°
  • 4 infrarood-led lampen (850 nm)
  • Tweerichtingsaudio met ruisonderdrukking
  • Ingebouwde oplaadbare lithium-ion-batterij, 6 Ah, 3,65 V
  • Werkt met bestaande bedrading voor de bel en voor het opladen
  • Spanning: 8-24 VAC, Voeding: 10 VA, Frequentie: 50/60 Hz
Afmetingen:
  • Breedte: 46 mm
  • Diepte: 24,1 mm
  • Hoogte: 160 mm
  • Gewicht: 206 g
Het apparaat kost €199 euro op het moment van schrijven. De installatie is simpel, het werkt heel goed samen met de Google Nest Hub, en qua software werkt het prima. Gebeurtenissen zijn makkelijk terug te vinden, maar met alleen de camera alleen van de afgelopen 3 uur. Wil je meer, dan heb je voor 5 euro per maand (of 50 euro per jaar) 30 dagen alleen de gebeurtenissen terug. Wil je nog meer, dan heb je voor 10 euro per maand (of 100 euro per jaar) 60 dagen gebeurtenissen terug kijken. Let op dat de Google Doorbell niet 24/7 kan opnemen, alleen gebeurtenissen. Dit abonnement is echter niet per camera, maar per huishouden dus je kunt wel zoveel camera’s erop aansluiten voor hetzelfde bedrag.
Ondersteuning fabrikant
De installatie heeft via de Google Home app echt duidelijke installatie instructies. Daarnaast is de support website voor Nest producten behoorlijk uitgebreid met tekst en filmpjes. Verder zit er gewoon 2 jaar garantie op, en kun je altijd contact opnemen met Google Nederland voor ondersteuning via e-mail of telefoon.
Meldingen
Standaard krijg je een melding als er een persoon in beeld komt. Maar het heeft best wel een inventief iets waarbij je zones kunt instellen waarbij het wel of niet moet opnemen, of moet melden. Je kunt dus bijvoorbeeld een zone instellen waarbij je mensen of pakketjes opgenomen wil hebben, maar ook een zone waar je iedere beweging opgenomen wil hebben, en voor beiden kun je ook nog instellen of je er meldingen van op je telefoon wil hebben. Het herkent dus auto’s, pakketjes, personen die je ook een naam kunt geven omdat het gezichten herkent, dieren en tot slot alle bewegingen. Een filmpje over de zones kun je hier vinden.

(grotere foto's onderaan)
Installatie
De installatie via de Google Home app is echt weinig werk, je scant de QR code van de camera, voegt het aan je wifi netwerk toe en het is klaar. Daarna kun je het dus instellen naar wens via de Google Home app, en plaatsen waar je wil. De Google Home app verteld echt heel duidelijk stap voor stap hoe je de deurbel moet bevestigen, de voorkeur van de app is op 120cm hoogte, beetje laag voor mijn mening, maar dat komt omdat het dan de pakketjes op de grond in de gaten kan houden. In Amerika zie je de pakketjes op de veranda vaak zitten en die worden dan soms gestolen, hier in Nederland doen we dat eigenlijk niet, dus ik hem de camera iets hoger geplaatst omdat de meeste mensen dat gewend zijn voor een deurbel.

Dit was m'n eerste review, nog vragen of tips?

Heb jij ook een Google Nest Doorbell (batterij)?

Vraag & Aanbod