Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij)

€ 149,99
Specificaties Draadloze buitencamera - Bekijk alle specificaties

Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij) Review

Lord_TTestpanel 25 september 2021, laatste update op 28 september 2021, 1.572 views Testpanel

Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij)

Gekregen via Tweakers met als tegenprestatie het schrijven van de review. Voor het gebruik zijn er wel wat dingen om mee rekening mee te houden! Binnen en buiten te gebruiken, maar diefstalgevoelig door het systeem met magnetische basis. Het beeld is prima, beetje bol, infrarood in donkere ruimte werkt goed.

Pluspunten

• Beeld kwaliteit (infrarood)
  • Installatie
  • Meldingen
  • Verbinding via Wifi
  • Werkt op batterijen
  • binnen en buiten te gebruiken

Minpunten

• Magnetisch, dus diefstalgevoelig
  • Extra rvs kabel + houder nodig maar niet inbegrepen

Kwaliteit Score: 4
Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij) met de standaard voor de Nest Cam.

Gewonnen hier op Tweakers, onder voorwaarde van het schrijven van deze uitgebreide review.

Inhoudsopgave

• Ondersteuning fabrikant
  • Meldingen
  • Installatie

Algemene beoordeling

Om maar te beginnen met de conclusie: …..
Dit apparaat lijkt me prima voor buiten ter beveiliging van een huis (op hoogte opgehangen) of binnen, maar is eigenlijk niet handig voor op een losse garagebox (van het huis af).
De wens was om de garagebox, waar ik vanuit huis niet direct zicht op heb, in de gaten te kunnen houden en om te kunnen zien of de deur van de garage open of dicht is.
Door de gekozen magnetische koppeling is de camera echter heel makkelijk te stelen als deze niet hoog genoeg hangt. De camera hangt met een magneet aan de muurbevestiging. Er zijn extra bevestigingsmogelijkheden via de Google store te kopen: een roestvrijstalen kabeltje , maar deze zijn niet inbegrepen en zelfs daarmee kan iemand gewoon met een tangetje de hele camera stelen volgens mij.
Voor gebruik aan het huis kan er gewoon gekozen worden deze op de eerste etage te bevestigen (of hoger) waardoor dat probleem wegvalt. Daarbij moet ik wel zeggen dat je dan alsnog die extra beveiligde bevestiging zou willen, al is het maar om te voorkomen dat de camera ooit kan vallen.
De batterij en de wifi zorgen ervoor dat je in ieder geval niet zomaar gaten in de gevel hoeft te boren en leidingen met stroom en of ethernet kabels hoeft te trekken, wat een enorm voordeel is.

Kwaliteit

De beeld kwaliteit is prima. Ik gebruik de camera binnen in de garage (deze staat in een opbergrek) en de stream is dus eigenlijk altijd in een nachtmodus. Als de garage open gaat, is de lamp van de motor van de deur aan en is er eventueel daglicht. De beelden zijn in ieder geval meer dan duidelijk genoeg om mensen en items te herkennen. (fietsen en motor in de garage bijvoorbeeld).

Zie foto stream op Google nest hub.

Zie foto voor beeldkwaliteit overdag met de garagedeur open (beeld op Xiaomi Mi 11)

Verderop ook een foto van de geschiedenis (voor beeld overdag met de garagedeur open)

Gebruiksgemak

Het gebruik is erg gemakkelijk! Zeker in combinatie met een Google Hub ( “Hey Google stream de garage” bijvoorbeeld). Op de telefoon krijg je keurig meldingen, er is in Android in de Google Home app veel in te stellen en ik ben tevreden. In combinatie met het Nest Aware abonnement kun je personen laten herkennen en krijg je een veel langere geschiedenis, wat een handige toevoeging is.

Featureset

Video eigenschappen
  • Tot 1080p bij 30 frames per seconde, HDR
  • live weergave
  • Nachtzicht met HDR (6 hoog vermogen leds, zicht ruim 6 meter)
  • 6x digitale zoom
  • 16:9 beeldverhouding
  • gezichtsveld van 130 graden
Overig van belang:
  • tot 3 uur terugkijken (gratis)
  • tot 30 dagen terugkijken (met abonnement)
  • Automatische beveiligingsupdates
  • TLS / SSL met 128-bit AES
  • werkt op batterij of op stroom
  • via wifi niet via ethernet, 802.11 b/g/n (2,4 GHz) (WEP, WPA, WPA2 en WPA3)
  • Bluetooth low energy
  • herkenning van personen, dieren en auto’s bijvoorbeeld
  • integratie met andere Google Home smart devices (Google Nest Hub / Nest mini etc)
  • weersbestendig

Op het moment van schrijven is die €199,- Dit is aan de prijzige kant, zeker aangezien je eigenlijk het abonnement erbij wilt. Dit abonnement is €5 per maand of €50 per jaar. Met behulp van dit abonnement kun je 30 dagen terugkijken in plaats van 3 uur. Daarnaast biedt het abonnement bijvoorbeeld het herkennen van personen, waardoor je meldingen kan krijgen zoals “Thomas, Vandaag, 18:39 garage”
Een snelle filter op Tweakers.net leert echter dat ten opzichte van de specificaties een prima prijs moet zijn. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de verbinding via wifi (niet via ethernet) en de batterij mogelijkheid. Ring heeft een vergelijkbare camera met vergelijkbare opties voor een vergelijkbare prijs. Dan zit je echter in het Ring eco-systeem en niet in het Google eco-systeem.

Ondersteuning fabrikant

Deze heb ik niet nodig gehad. De enige hulp, die ik me kan voorstellen is dat mensen problemen hebben met de kwaliteit van de wifi op de plek waar de camera komt te hangen. Dit ligt duidelijk buiten de verantwoordelijkheid van Google.

Meldingen

Over de meldingen ben ik er nog niet uit. Hij draait nu 2 dagen en op de eerste dag, kreeg ik ongeveer 5 meldingen van beweging, terwijl als je dan het terugkeek ik niets zag gebeuren. Dat lijkt me onwenselijk. Vandaag kreeg ik echter geen foutieve meldingen.
De meldingen zijn 100% vergelijkbaar met die van de Google deurbel en hebben dan ook dezelfde instelmogelijkheden. Van geluid per event, tot de herkenning van personen (zit in Nest Aware abonnement) tot het instellen van zones. Omdat die bij mij binnen in een garage staat heb ik geen zones ingesteld. Ik verwacht dat de camera best gevoelig is afgesteld en ja het is beter om teveel meldingen te krijgen dan te weinig. De foutieve meldingen zouden kunnen komen van buren die langs de garagebox rijden en een trilling veroorzaken ofzo?

Zie foto geschiedenis op de telefoon

Installatie

De installatie van de camera is letterlijk nog geen 5 minuten werk als je hem op de standaard neerzet. Het begint net als bij de Google deurbel met het aansluiten op stroom en het toevoegen van een nieuw apparaat in de Google home app. De app geeft daarna stap voor stap aan wat je moet doen.
- Aansluiten op stroom
- QR code scannen
- Verbinding maken met de wifi (handig dat Google Home het wachtwoord opgeslagen heeft en het voor ieder product dan in 1x kan invoeren, zonder dat je het hoeft te typen)
- Updaten naar de laatste firmware
- Plaatsen (in mijn geval gewoon neerzetten) op de gewenste locatie.
- Beeld aanpassen met voorbeeld op je telefoon. Bijvoorbeeld door de camera een beetje te kantelen.

Zie foto inhoud verpakking

Voor vragen stel ze hieronder maar!

Heb jij ook een Google Nest Cam (outdoor of indoor, batterij)?

Vraag & Aanbod

de kabel heeft maar 2 aders dus je kunt 'm gemakklijk doorknippen en weer solderen (anders moet je de connector door de buis trekken.

POE adapters (third party google certified) komen in november.. heb ze al besteld.

[Reactie gewijzigd door vervoto1 op 5 oktober 2021 14:50]

Bedankt voor de review dusver. In hoeverre zijn de aansluit mogelijkheden van stroom?

Zelf heb ik een loze buis aangelegd naar buiten ( op hoogte) voor het aansluiten van een camera als deze. Idealiter zou ik het ook direct op die plek willen aansluiten. Is dat mogelijk met de kabels die er bij zitten? Of is dit ook mogelijk met POE aansluiting?
Helaas zijn de aansluitmogelijkheden beperkt tot een stroom aansluiting en dan internet via wifi. Er zit dus geen ethernet aansluiting op.

De stroomkabel voor buiten is ongeveer 1,5 lang (die voor binnen bij de standaard geleverd ongeveer 3m) en ziet er als volgt uit: https://store.google.com/..._weatherproof_cable?hl=nl

Of de buis moet dus breed genoeg zijn om het kabeltje door te halen, of je zal hem moeten modden ofzo. De losse kabels zijn dus langer verkrijgbaar (5 en 10m)!

[Reactie gewijzigd door Lord_T op 30 september 2021 15:48]

Vooraf geïnstalleerde buizen zullen negen van de tien keer bestaan uit 16mm en/of 19mm installatiebuis, met een binnendiameter van respectievelijk 13,6mm en 16,4mm. Wat is de diameter van de connector van de 'wheaterproof' kabel? Zou die er doorheen passen?