LG OLED65C16LA Zwart

LG OLED65C16LA Zwart Review

izzet3838Testpanel 30 augustus 2021, 1.337 views Testpanel

LG OLED65C16LA Zwart

De LG OLED C1 is een van de beste TV's op de markt en biedt een geweldige beeldkwaliteit voor de premium prijs. In mijn review maak ik ook vergelijkingen met mijn 2 jaar ouder model en deel ik ook mijn ervaringen daarover.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • design
  • thinq app
  • quasi alle features

Minpunten

• hoge prijs
  • weinig verbetering in de laatste jaren
  • nieuw homescreen

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Achtergrond

Na jarenlang een 32” lcd tv gehad te hebben die maar niet kapot wilde hebben we 2 jaar geleden de knoop doorgehakt en besloten een nieuwe tv te halen.
Ik gebruikte al jarenlang oled op mijn smartphones en was verliefd op de kleuren en het contrast en de oled tv’s begonnen betaalbaar en bruikbaar te worden dus hebben we een 55” E9 van LG gekocht.

Sinds het eerste moment dat de TV aan de muur hing ben ik er zeer blij mee geweest en het gebeurt nog regelmatig dat de beeldkwaliteit me verbaast.

Toen ik dus van Tweakers een mail kreeg met daarin de vraag of ik de opvolger(de e reeks heeft technisch gezien geen opvolger maar goed) wilde reviewen was ik daar zeer enthousiast over.

Tot mijn verbazing was de geleverde TV een 65” model terwijl de documentatie sprak over een 55” model maar aangezien groter beter is geen problemen zover.

Design

Qua ontwerp spreken de foto’s eigenlijk voor zich, de achterkant van de TV van wit ipv zwart(op de oudere modellen was het altijd zwart).
De TV is behalve de uitsparing aan de onderkant superdun, de voet aan de voorkant is zeer kort en de TV staat vooral recht dankzij het extreme contragewicht aan de achterkant van de voet.
Daarnaast zit er ook een deksel in de voet die ervoor zorgt dat je de kabels mooi kunt wegwerken.

Indien je de TV aan de muur wilt hangen is dit ook mogelijk maar in dat geval kun je best doorsparen voor de G reeks(je zult er geen spijt van krijgen).

Beeldkwaliteit(ghosting)

Over de beeldkwaliteit kan ik eigenlijk vrij kort zijn.
Al sinds het begin hebben oled tv’s superieure beeldkwaliteit, ook de C1 heeft een oneindig contrast dankzij de zelfoplichtende pixels.
De kleuren zijn zeer realistisch en zien er geweldig uit.
Wel zou ik aanraden om de TV te gebruiken in de technicolor expert modus(en de witbalans evt op warm 1 te zetten) de standaard kleurmodus vond ik persoonlijk wat tegenvallen.

Voor de rest kan de TV ook goed omgaan met HDR beelden het beeld is zeer helder en ook geschikt voor ruimtes met grote ramen, maar high end lcd’s hebben uiteraard toch een nog hogere helderheid, al heb ik de helderheid van de TV nooit boven de 50% moeten zetten.

LG heeft ook gevraagd dat ik het over ghosting heb in de review, daar kan ik natuurlijk vrij direct over zijn vanwege de self emitting pixels hebben OLED TV’s nauwelijks last van ghosting.

Nadelen oled

De OLED techniek heeft uiteraard ook nadelen als je al hebt zitten kijken naar OLED TV’s zul je uiteraard het begrip burn in gehoord hebben.
Om het kort uit te leggen is burn in eigenlijk het onregelmatig slijten van pixels, de pixels van TV4s verslijten naarmate deze gebruikt worden omdat LCD TV4s een backlight hebben verslijten alle pixel samen, bij OLED TV’s is iedere pixel zijn eigen backlight daardoor kan het zijn dat op termijn een groep pixels sneller gaat slijten dan andere en daardoor minder helder wordt.
Dan ga je artefacten zien in het beeld en dat noemt eigenlijk burn in, dus het heeft eigenlijk niet echt iets te maken met hitte of bran, een betere naam is dus eigenlijk “permanent image retention”.

Burn in gaat eigenlijk pas ontstaan als een bepaalde groep pixels steeds in eenzelfde kleur licht geeft, het risico op burn in bij normaal gebruik lijkt sinds de 2018 modellen geminimaliseerd en zou bij normaal gebruik niet snel moeten ontstaan, dus ik zou me er geen zorgen over maken.

Daarnaast durven mensen de lage helderheid ook al snel aan te halen als nadeel, maar zoals ik eerder in de review al heb gezegd vind ik dat punt persoonlijk ook al achterhaald.

kleurweergave

De TV heeft een geweldige kleurweergave wel zou ik adviseren de tv in de isf expert modus te gebruiken en de witbalans op warm 1 te zetten, dit omdat ik de standaard kleurweergave vind tegenvallen.

prijs

Nog een nadeel van OLED TV’s zijn de prijzen, deze zijn de afgelopen jaren wel systematisch gedaald maar vooral grotere en kleine maten zijn nog steeds duur, de 55 en 65 inch formaten zijn qua prijs vergelijkbaar met high end lcd’s maar wil je kleiner dan 55 of groter dan 65” dan kunnen de prijzen nog steeds flink oplopen.

Gebruik
LG heeft toch het nodige aangepast aan de TV al voelt niet elke aanpassing als een verbetering ivm met mijn e9 sommige aanpassingen voelen meer alsof LG gewoon wat heeft veranderd om het veranderd te hebben.

Zo voegt het nieuwe homescreen wat mij betreft niks toe, iedere keer als je een app wilt openen krijg je nu een heel nieuw homescreen met reclame voorgeschoteld, vroeger kreeg je de bekende bar onderaan, ik vind het jammer dat LG de gebruikers niet de keuze geeft want ik kon hier echt niet aan wennen.

De Magic remote is ook vernieuwd, de nieuwe heeft wat extra knoppen(disney+) een iets modernere vorm en ingebouwde NFC.
De NFC voegt wat mij betreft niet super veel toe, het dient gewoon als shortcut naar de LG thinq app en opent daar de TV.

Daarnaast zijn de menu’s opgeschoont, dit vind ik wel een serieuze verbetering, op mijn eigen TV zijn de instellingen menu's druk en onduidelijk ze hebben het een stuk makkelijker en overzichtelijker gemaakt.

Tot slot dus mijn conclusie ik vind de C1 een heel goede TV als je momenteel in de markt bent voor een nieuwe high end TV.
Als je al een OLED hebt van de afgelopen jaren vind ik het niet echt een upgrade waardig, de meeste vernieuwingen voegen weinig tot niks toe en er zijn geen grote wijzigingen in de beeldkwaliteit.

Dat klinkt misschien negatief maar dat zegt meer over de modellen van de afgelopen jaren dan over dit model, je krijgt voor je geld zeer goede, mogelijk zelfs de beste beeldkwaliteit op de markt dus indien je de C1 overweegt kan ik deze alleen maar aanbevelen.

Heb jij ook een LG OLED65C16LA Zwart?

Onze oude OLED LG 55EF950V toentertijd €4500 een ingebrand scherm kreeg na 3 jaar gebruik hebben we het i.v.m geldgebrek nu na 5 jaar gebruik ingeruild voor de LG OLED65C16LA.
De oude had als probleem dat je een teletext achtergrond in het beeld zag vooral als er een voetbalwedstreid op was zag je dat door de groene veld achtergrond heel sterk.
Een tip van mij is : laat nooit het teletext scherm lang aanstaan.
Bij de nieuwe is dat te verhelpen door een totale reset maar bij de oude uit 2015 kon dat niet dus hebben we gespaard om 2 jaar later deze nieuwe terug te kopen.
We kregen via CE-Repair het advies om het interuilen bij de winkel waar het gekocht was en die gaf direct antwoord door er 400 euro v/d prijs af te doen plus kon ik via caschback van LG nog eens 100 euro terug krijgen. Dus ik heb voor €1499 een nieuwe en nu maar hopen dat we er langer plezier van mogen hebben Daarom vindt ik zeze review zo mooi en bedankt daarvoor

[Reactie gewijzigd door Domyno op 5 september 2021 13:53]

Een tip van mij is : laat nooit het teletext scherm lang aanstaan.
Veel plezier ermee, op de nieuwere modellen is er een automatische screensaver, het probleem is dat deze niet werkt op hdmi apparaten, dus in dat geval moet je het scherm uitzetten, maar vergeet je de tv met netflix open heb je gewoon een screensaver na 1 minuut.
Waarom zou je voor het ophangen tegen de muur de G-reeks moeten nemen?

Bedankt voor de mooie review!
Waarom zou je voor het ophangen tegen de muur de G-reeks moeten nemen?

Bedankt voor de mooie review!
Daar krijg je al direct een beugel bij, daarnaast ziet het er ook een stuk strakker uit...

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.