WD Red (256MB cache), 6TB

€ 153,74
Specificaties 6TB • 3.5" HDD (SATA-600) • 5.400rpm - Bekijk alle specificaties

WD Red (256MB cache), 6TB Review

rschwartnld 30 augustus 2021, laatste update op 30 augustus 2021, 731 views Product gekocht

WD Red (256MB cache), 6TB

Pas op met gebruik in bestaande NAS is geen PMR betreft WD60EFAX

Pluspunten

• iets goedkoper dan PMR

Minpunten

• zeer traag
  • slechte SMR techniek
  • duur
  • af te raden als je een snelle nas wil

Even nogmaals voor de duidelijkheid betreft de nieuwe serie WD Red 6 NAS - WD60EFAX
De oude serie was echte PMR oftewel de gewone HDD, deze betreft nu een SMR disk

Nadat ik deze gekocht had merkte ik meteen dat mijn Synology NAS maar bleef waarschuwen dat deze niet geschikt is voor mijn systeem.
Nu enkele dagen later staat er ineens wel bij dat het een SMR model is, waarvan ik weet dat ze TERGEND traag zijn.
Heb je in jou NAS al PMR schijven dan kan je deze niet samen gebruiken want de PMR schijven zijn echt heel veel sneller.
Het nadeel van SMR is dat ze in het gebruik al tergend langzaam zijn, er komt bovenop dat des te meer data er op komt en daardoor minder ruimte vrij is, deze ook nog eens nog veel trager worden.
Even een duidelijk voorbeeld een kopie maken van 500 Gb data van mijn pc naar deze schijf gaat met ongeveer 120.000 kbytes p/s dit komt neer op naar boven afgerond 100 Mb/s als ik de reserve PMR schijf erin prik een HGST en dezelfde data daar naartoe schrijf gaat dit met ongeveer 249 Mb/s.
Om die 500 Gb te plaatsen op deze schijf was mijn pc ruim 29 minuten bezig om dit kleine beetje data naar deze slowboat te versturen. Let wel dit is een compleet lege schijf welke net is ingedeeld.
Als je NAS compleet nieuw is en je hebt geen bezwaar dat deze traag is, kan je deze schijven gebruiken maar je kan dan geen snelle schijven meer gebruiken, nog sterker je moet dan echt hetzelfde model gebruiken welke SMR techniek gebruikt om op te slaan.
SMR is een techniek die meer data op een kleiner oppervlak propt, waar men de kop van de schijven draait en zodoende meer ruimte is gemaakt, waardoor men minder schijven nodig heeft of meer data kwijt kan op hetzelfde oppervlak
Dit is/was niet zo van belang voor de PMR schijven, het feit dat fabrikanten verzwegen dat het SMR schijven zijn , zegt ook meteen dat men weet dat veel mensen hier niet blij mee zijn.
SMR is een in mijn ogen slechte wijze van opslaan omdat het onbetrouwbaar is, bij diverse vrienden met SMR schijven komen storingen en het snel kapot gaan van deze schijven heel vaak voor.
Aangezien de garantie op al deze schijven eigenlijk vreselijk kort is koop je in mijn ogen een kat in de zak, terwijl je tegenwoordig zelfs ook nog eens meer betaald voor deze inferieure schijven.
Ze waren een poos zo ongewild dat de prijzen echt laag werden, ook al zegt men 3 jaar garantie toe, vertrouw ik deze schijven mijn data liever niet toe.
Maar goed iedereen moet zelf weten wat belangrijk is, maar ik vertrouw deze schijven totaal niet.
Deze zijn zo langzaam dat ik mij erger hoelang het duurt om een klein beetje data er naar toe te schrijven.
De test van 427 Gb data sprak boekdelen als ik daar de 5,4 TB data naar toe moet kopieren is het ding meerdere dagen bezig zo niet meerdere weken, daar heb ik echt geen geduld voor.

Dat de fabrikant deze rommel graag verkoopt is omdat deze behoorlijk grote winsten maken door het feit dat ze veel minder materiaal hoeven te gebruiken ( de zogenoemde platters )
De enige echte concurrent die er nog over is genaamd Toshiba waar ik nog niet naar heb gekeken, ga ik na deze misleiding misschien maar eens als enige leverancier gebruiken aangezien het bedrijf WD/Seagate zich niet schaamt om rommel te verkopen en dit niet te vermelden.
Maar ik vrees wel dat ze steeds vaker dit kunstje gaan toepassen met nieuwe modellen en waarschijnlijk ook weer verzwijgen bij het uitkomen van de nieuwe batches.
Als je alle tijd van de wereld hebt en je data eindeloos langzaam naar / van deze schijven geen probleem vind dan kan je deze overwegen ( helaas zijn deze ook niet echt goedkoop meer te noemen )
Maar het feit dat ze super onbetrouwbaar zijn gebleken en heel snel kapot gaan wil ik deze schijven echt absoluut niet in mijn systemen hebben. Zelfs als backup zijn deze schijven voor mij absoluut een slechte deal.
Ik ga dan ook contact opnemen met de verkoper en deze erop wijzen dat men verzwegen had dat het een SMR ellende ding is.
De leverancier zwijgt in alle talen en reageert totaal niet op mijn verzoek tot omruiil voor een niet SMR schijf.
Nog een min punt ontdekt de WD schijf word echt warmer dan een HGST 7200 rpm drive (PRM) de WD word 34 C en de supersnelle HGST tussen de 31 en 32 graden.

Heb jij ook een WD Red (256MB cache), 6TB?

Vraag & Aanbod

Ik ben niet bekend met PMR of SMR techniek ondanks dat ik al heel wat jaren HD's gebruik.
Verder denk ik niet dat 2 of 3 graden verschil tussen twee HD's van verschillende merken relevant is.
SMR is een nieuwe methode die er enkele jaren is, veel mensen komen met deze techniek in de problemen. Vooral als je niet weet dat SMR niet samen kan met de oude PMR techniek, dit heeft menigeen met een NAS met meerdere schijven in problemen gebracht.
Want de SMR is erg traag en kan de vrij snelle PRM drives niet bijhouden al helemaal omdat het op een hele andere wijze omgaat met het wissen van bestanden.
Je onderschat hoeveel het kan uitmaken op dagelijkse basis als het heet weer is, als een schijf 2 graden koeler is, kan dit net betekenen dat de schijf op hele hete dagen toch nog redelijk onder de maximum grens blijft. Je hebt deels gelijk dat het voor sommige gebruikers niet zoveel zal uitmaken. Want iedereen heeft een verschillende belasting op zijn NAS. die van mij moet hard werken dan zijn 2 graden best wel prettig. Maar goed ik heb een goede 8 bay nas dus ik pomp de fans naar max en dat helpt uiteraard.
Niet dat de vrouw dit erg fijn vind zo een loeiende NAS :).
De harde schijven kunnen eigenlijk helemaal niet goed tegen hitte, dus hoe koeler des te beter.
Zelfs ssd hebben een hekel aan hitte, maar omdat het een chip is en geen mechanisch apparaat kunnen deze beter tegen hitte en als ze te heet worden gaan ze alleen een beetje trager werken.
Bij harde schijven word het schade en die gaat nooit meer weg en dat werkt ook nog eens cumulatief.
Als het echt te heet word sterft een HDD echt helemaal, dan moet je op dat moment echt rekening houden dat je data corrupt kan zijn. Dat komt gelukkig niet zo vaak voor in thuis situaties maar op het werk kwam dit wel eens voor als iemand van de beheerders niet goed op de hardware lette terwijl er een hittegolf plaatsvond. Heel ongezond als er dan 3 van de 4 fans defect zijn geraakt :D.
Je zult steeds meer SMR schijven gaan zien dit terwijl ik geen voorstander ben van deze op kosten bespaarde schijven. Er kan bij deze techniek meer data op de platen, maar vertraagd ook meteen de werking van de schijf. Dus ook daar zal ieder zijn mening over hebben, de een vind het niet erg als een disk de halve snelheid haalt van een wat een disk kan. Voor mij gaat snelheid voor alles, om de dood eenvoudige reden dat ik images snel kan overzetten en laden. En soms enorme hoeveelheden data moet verplaatsen of vervangen. Ik praat dan over een TB of 10 tot 20. Zelfs met hele snelle schijven gaat dit al traag. Maar een ssd die groot genoeg is om dit verwerken is voor particulieren letterlijk onbetaalbaar. Dus tsja dat betekent simpel weg lang wachten tot het spul erop staat .... brrrr :D

[Reactie gewijzigd door rschwartnld op 30 augustus 2021 15:10]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.