Norton 360 for Gamers

€ 29,90
Specificaties Geschikt voor Android, iOS, macOS / OS X, Win 7, Win 8, Win 10 • maximaal 3 users - Bekijk alle specificaties

Norton 360 for Gamers Review

DrBackBeatTestpanel 29 augustus 2021, laatste update op 30 augustus 2021, 661 views Testpanel

Norton 360 for Gamers

Geen van de 'gamer'-functies doet iets noemenswaardigs, wat het in feite gewoon Norton 360 met een stickertje maakt.

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Omvattend pakket met veel beveiligingsopties

Minpunten

• Voegt vrijwel niets toe op veel in de OS ingebouwde beveiligingen
  • Onnodige blokkades
  • Dark patterns voor automatische verlenging
  • Dark Web Monitoring werkt niet
  • VPN heeft grote impact op latency
  • Ontoereikende parental controls
  • Game Optimizer geeft geen opties en doet eigenlijk niets
  • Verplicht Norton account maken

Stabiliteit Score: 4
Systeemeisen Score: 1
Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Achtergrond
Mijn eigen achtergrond: ik ben een gamer die ergens tussen hobbyist en verslaafde hangt. Vanuit mijn ervaring als ICT-support voor doorsnee consumenten heb ik al vaak te maken gehad met antivirussuites en heb ik daardoor een duidelijke voorkeur gekregen voor de toereikende, no-nonsens en bovendien gratis antivirussoftware van Windows. Ik ben met een nieuwsgierigheid naar Norton 360 gaan kijken wat naar mijn ervaring al een van de minder vervelende betaalde suites was.
Samengevat
Alvast een korte samenvatting: Norton 360 an sich voegt eigenlijk al vrij weinig toe aan wat er in de meeste OSen al zit ingebakken, en de 'for Gamers' editie is weinig meer dan een sticker, een skin, en een boel uit de lucht gegrepen beloftes.
Installatie en ingebruikname
Allereerst: Norton 360 (for Gamers) is simpelweg niet te gebruiken tot je een account maakt bij Norton. Dat ik een productcode al in bezit hebt verandert niets aan de zaak. Ik begrijp de aanleiding voor het online beheren van je abonnementen en de verlenging e.d. maar voor een gebruiker die hier geen behoefte aan heeft voegt dit niets toe en is het weer een account voor op de grote hoop. Gelukkig wordt er op een mailadres na geen informatie geëist wat de kans op het lekken van vitale informatie enigszins beperkt.

Het downloaden over een vlotte internetverbinding is in no time gedaan, de installatie gaat een stuk langzamer maar wordt vergezeld met wat informatieve snippets over ransomware, phishing e.d. die ik niet op onjuistheden heb kunnen betrappen. Tijdens de installatie komt overigens allereerst een aanbod tot subscription renewal (ofwel automatische verlenging) naar voren die met een traditioneel dark pattern geweigerd moet worden. De prompt om deel te nemen aan Norton Community Watch wordt tweemaal gegeven als je weigert.

Mijn MalwareBytes-installatie wordt tijdens de installatie aangekaart als zijnde een risico omdat meerdere antivirussoftware elkaar in de weg kan zitten. Het principe is niet gek, maar MBAM heeft juist een reputatie toe te voegen op een antivirusscanner zonder echt elkaar te bijten. Nog gekker is dat Windows Defender, die ik actief had staan, niet wordt vermeld. Overigens is deze ook gewoon functioneel gebleven volgens het statusscherm ondanks dat Defender zichzelf doorgaans bescheiden aan de zijlijn zet wanneer er een andere antivirus gekozen wordt.

Tot slot ga je bij de licentieovereenkomst ook meteen akkoord met dat je opgegeven mailadres op het alombekende Dark Web gemonitord wordt, iets dat wel uit te schakelen valt maar pas na de installatie. Opmerkelijk en naar mijn mening onwenselijk.
Functionaliteit en valse claims
Norton 360 for Gamers is een suite, ofwel een pakket aan software dat zich uit een enkel 'programma' laat bedienen. Onder de genoemde functionaliteit bevinden zich onder meer
  • Device Security (antivirus)
  • Dark Web monitoring
  • Secure VPN
  • Cloud backup
  • Parental Controls
  • Game optimizer
  • SafeCam
  • Password Manager
De antivirus zal ongetwijfeld zijn werk goed genoeg doen; Norton is een oudgediende en zijn vast erg bewust van de trends en risico's van cybersecurity. Ik voel me niet bijster geroepen tot het uitdagen hoe goed deze beschermt tegen bijvoorbeeld ransomware, maar ik durf te beweren dat de antivirus zich net zo goed gedraagt als de meeste concurrenten: het doet hard z'n best maar zal nooit 100% beschermen, ondanks de niet-goed-geld-terug belofte van NortonLifeLock (het voormalige Symantec).

Dark Web Monitoring klinkt leuk en vooral lekker 'hacky' en cybersecuur, maar valt al gauw door de mand doordat mijn mailadres, doorgewinterd en al dikwijls gelekt, geen enkele vermelding oplevert. Ondanks 7 voorkomsten in onder meer het Dropbox-, Adobe- en Ticketcounter-lek die haveibeenpwned.com wel weet te vermelden doet Norton net alsof de neus bloedt. In welke dubieuze steegjes van het internet Norton dan wel zoekt durf ik niet te stellen.

Secure VPN is een veel geboden functionaliteit van diverse AV-ontwikkelaars en Norton is niet anders. Norton belooft geen logs bij te houden en stelt dat hun enige verdienmodel op abonnementen baseert (it shows) en dus geen data doorverkoopt. Desondanks worden wel IP-adressen geanonimiseerd getrackt en device information zoals de apparaatnaam bijgehouden. Wat een (subjectief) groter probleem is is dat de latency van de internetverbinding met wel 600% verhoogd wordt tijdens gebruik van de VPN, een belachelijk groot percentage waar het gemiddelde op zo'n 70% ligt. Download en upload worden marktconform gehinderd met zo'n 65-70% vertraging in snelheid, wat natuurlijk nog steeds een flinke impact is.

Cloud backup biedt 50GB aan opslag en wordt speciaal gemarketeerd richting gamers door te insinueren dat het ideaal is voor het opslaan van je gameclips, een bijzondere invulling van het begrip 'backup'. De grootte van de backup maakt het praktisch onbruikbaar behalve voor bijvoorbeeld wat savegames of custom maps veilig te stellen (wat meteen een veel betere marketingpraat was geweest). Vergelijken met ander cloudopslag zoals Google Drive of Dropbox is lastig omdat geen van deze diensten een abonnement biedt met zo weinig opslag, maar Google Drive biedt 15GB gratis en doet dat naar mijn ervaring een stuk prettiger dan wat Norton laat blijken.

Parental Controls hebben een reputatie bij Norton. Deze blijkt ook naar mijn ervaring vrij invasief te zijn op het betreffende apparaat waar onder meer ook veel basale instellingen onbereikbaar worden gemaakt die wel relevant zijn op jonge leeftijd. Daarnaast zou een van de meest relevante functies van parental controls het blokkeren of reguleren van een specifieke applicatie zijn, zoals Youtube, social media, of bepaalde spellen. Dit blijkt in z'n geheel niet mogelijk bij Norton Parental Controls. Porno wordt vanzelfsprekend wel keurig geblokkeerd en een bedtijd instellen is ook mogelijk.

De grootste bedrieger in de suite is wel Game Optimizer. Natuurlijk zou dit de spil moeten zijn in de Norton 360 for Gamers suite, maar het blijkt vrijwel geheel onduidelijk wat het precies doet met je computer en je games. Wat wel gauw duidelijk wordt is hoeveel het doet: precies niks. De functie wordt als een soort turbo-knop gepresenteerd in de interface: aan, en uit. Dat is het. Wel een mooie backgrop met bliksemschichten over een ijswereld maar verder niets. Graven we in de instellingen, dan krijgen we een paar specifiekere maar simpele toggles te zien, namelijk het beperken van resources voor gebruikersprocessen en systeemprocessen (zonder verdere toelichting), het instellen van een performance power plan (een sneer naar gamers die dit niet zelf al doen laat ik achterwege), en het handmatig toevoegen van games om te optimaliseren (voor zover dit niet al automatisch gebeurt). De optimalisatie kan aan en uit per game, en ook is hier is dat all she wrote. Geen enkele details worden gegeven over wat er precies gedaan wordt; er zou sprake kunnen zijn van het tweaken van de visuele settings van een game voor het systeem (zoals bijvoorbeeld Geforce Experience dat doet) maar dat is niet van toepassing want mijn settings blijven onveranderd. Het lijkt ook irrelevant, want wat er ook gewijzigd of beïnvloed wordt, het heeft geen effect. Bij benchmarken van een handjevol games wordt er geen enkel meetbaar verschil opgemerkt met de functionaliteit aan en uit. Tot dusver de belangrijkste spil in de 'for Gamers' marketing.

Om af te ronden, SafeCam stelt de gebruiker op de hoogte als er onrechtmatig gebruik van de webcam gemaakt zou worden. Ik kreeg hierdoor een prompt bij het opstarten van zowel Discord als Slack, waarbij eigenlijk niet eens daadwerkelijk de webcam in gebruik werd genomen. Een whitelist van bepaalde applicaties is op zijn minst wenselijk, zeker met het handjevol applicaties wat juist nu met thuiswerken wordt benut, maar ik verwacht verder ook van deze functie niet veel.

De mooiste verliezer van de suite is overigens de password manager. Deze wordt geadverteerd als zijnde een onderdeel, maar blijkt gewoon een browserextensie te zijn die gratis en voor iedereen te verkrijgen is. Er wordt veel geklaagd over dat de manager vaak niet goed automatisch invult. Echter kan ik wel een lans breken voor de generator, want waar veel populaire managers hier tekort schieten kun je bij Norton Password Manager wel de lengte (4-64 tekens) en het gebruik van uppercase/lowercase/cijfers/symbolen bepalen.
Prestaties, stabiliteit, en systeemeisen
Mijn systeem is een lastige computer om op te benchmarken; alhoewel ik deze computer met een i7-4770K alweer 8 jaar in gebruik heb blijft deze gewoon lekker presteren en Norton doet daar weinig aan af. Echter heb ik al enorm vaak meegemaakt dat de antivirus verwijderen/vervangen de grootste prestatieverbetering was die ik kon maken op de budgetcomputer van een van mijn klanten. De producten van Norton, McAfee, AVG, Avast en vele andere ontwikkelaars blijken log en veel impact te hebben, waar Windows Defender (en voorlopers Microsoft Security Essentials en, grinnik, Windows Defender) dat een stuk beter deden. Overigens is het dan ook bijzonder dat er niet in zekere zin eisen worden gesteld aan de computer en de specs, er wordt enkel een vermelding gedaan over de compatible bestuingssystemen en daar houdt het bij op. Over de stabiliteit valt overigens weinig slechts te zeggen want Norton draait gewoon zoals het hoort, en ook scans draaien en updaten doet wat het moet.
Prijs en eindoordeel
Norton 360 for Gamers kost normaliter €90/jaar voor de gehele suite en kan daarmee op 3 apparaten ondersteund worden. Het pakket wordt daarmee gepositioneerd tussen Standard en Deluxe die dan ook respectievelijk minder en meer apparaten en functies ondersteunen. Norton positioneert zich daarmee qua prijs naast vergelijkbare suites van McAfee en Avast, maar is duurder dan een vergelijkbaar product van bijvoorbeeld ESET.

Ik heb beloofd met een open blik naar deze suite te kijken, echter weet Norton 360 for Gamers mij niet van mijn gedachten te veranderen. Allereerst doet in mijn geval Windows Defender alles wat ik verwacht van een antivirus, en meer, bovendien wordt dit product gratis ingezet en heeft het minimale impact op prestaties en de 'irritatiefactor'. De meeste andere functionaliteit, zoals parental controls en een niet-storen-modus zitten ook al in Windows en veel andere OSen ingebouwd, en andere onderdelen van de suite zoals cloud backup en de password manager zijn veelal gratis te verkrijgen en bieden naar mijn mening al gauw meer waarde. Stuitend is vooral dat veel van deze onderdelen als premium worden aangeboden terwijl deze al ingebakken zitten, of dat optimalisaties worden aangeboden die in de praktijk niks blijken te doen. Norton 360 als suite biedt voor de doorsnee gebruiker al weinig meer, maar 'for Gamers' blijkt al helemaal een wassen neus. Mijn voorkeur blijft gaan naar Windows Defender, aangevuld met MalwareBytes Anti-Malware.

-edit- Een vitale toevoeging. Nadat ik met een Norton removal tool (vervelend genoeg al betiteld als Norton Removal & Reinstall tool) de suite heb verwijderd en de pc opnieuw heb opgestart kreeg ik ongeveer een uur later vrolijk een prompt van de Norton Download Manager, een tool die ze vrolijk hebben achtergelaten om nog even opnieuw Norton er doorheen te drukken. Ik heb mijn oordeel op 'installatiegemak' bijgesteld naar 'waardeloos' omdat naar mijn mening de-installatiegemak hier ook onder valt.

Heb jij ook een Norton 360 for Gamers?

Wait, wutt.. Ik heb de afgelopen pak en beet 5 jaar Norton voor 10 apparaten voor nog geen €20,- aangeschaft via Amazon (op moment van schrijven Norton Premium, 10 apparaten, 1 jaar €26,99).

Bizar dat de adviesprijzen veel hoger liggen dan bij de retailers.

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 31 augustus 2021 16:46]

Ik gebruik al tig tijd internet security van ze en das wel ok,heb er altijd rottigheid mee gekregen met Windows security en das het voor mij niet waard,maar ieder zijn ding natuurlijk

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.