Norton 360 for Gamers

€ 29,90
Specificaties Geschikt voor Android, iOS, macOS / OS X, Win 7, Win 8, Win 10 • maximaal 3 users - Bekijk alle specificaties

Norton 360 for Gamers Review

DeadMetalTestpanel 24 augustus 2021, laatste update op 25 augustus 2021, 406 views Testpanel

Norton 360 for Gamers

Snelle en overzichtelijke antivirussoftware met focus op gaming. Daarnaast aangevuld met degelijke VPN-software en cloud backup van data, en interessante 'dark web monitoring' functionaliteit.

Pluspunten

• Snel, lage systeembelasting
  • GUI schoon en overzichtelijk
  • VPN en backup software ingebouwd, geen aparte tool
  • Dark web monitoring

Minpunten

• Geavanceerde instellingen (bewust?) verstopt op vreemde plek
  • Installatiebestanden (snelkoppeling) blijft achter op bureaublad
  • Systeem opschoon tools halen het niet bij de (gratis) concurrentie

Stabiliteit Score: 5
Systeemeisen Score: 4
Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Leuk om eens betaalde antivirussoftware te reviewen. Ik was namelijk vooral bekend met systemen zonder virusscanner (Linux), zakelijke laptops waarbij alle instelmogelijkheden geblokkeerd zijn, of gratis virusscanners die je in meer of mindere mate lastig vallen met de vraag of je wilt overstappen op het bestaande pakket.

Wat ik bij een betaald pakket verwacht is dat het snel en soepel draait, geen reclame zoals bij gratis pakketten, en dat eventuele extra's goed geïntegreerd zijn. Op die punten zal ik mij in deze review concentreren.

Installatie

De installatie sprak voor zich en was recht toe recht aan. Account aanmaken (weinig gegevens invullen), productcode invullen en vervolgens werd de installer ter download aangeboden. Na de installatie verschijnt er een extra icoon in de system tray:

Wel vreemd is dat er een snelkoppeling op het bureaublad achterblijft naar de installatiebestanden-map. Dit is iets wat bij mijn (schoon)ouders daar vervolgens tot in lengte van dagen zou blijven staan ('nee geen idee wat dat is, dat stond er ineens') en dus voor onnodige vervuiling zorgt. Handmatig verwijderen gaat prima overigens.

Norton-website

Ook binnen je account op de Norton-website kan je de status van e.e.a zien:

Enkele minuten na de installatie sprong 'device security' ook op groen.

Eerste keer opstarten

Er verschijnt een duidelijke product tour:

Ook Windows (10) herkent hem:

Toen ik een weekje op vakantie was geweest, werd er geklaagd dat er een quick scan nodig was. Ik zou verwachten dat dit automatisch gebeurt, maar misschien was ik te ongeduldig.

Een quick scan kan je zelf starten en ziet er als volgt uit:

Game Optimizer

De 'Game Optimizer' staat zo enorm prominent in beeld in het hoofdscherm, dat ik er niet omheen kan om dat als eerste te gaan bespreken:

We zien de volgende opties:

Ik ben geen die-hard gamer, dus kan niet oordelen in hoeverre de beloftes m.b.t. betere game performance (FPS) waargemaakt worden, maar de instellingen werken in ieder geval soepel. En het blokkeren van popups is sowieso prettig. Het eerste spel dat ik startte (Journey of a Roach) werd netjes gedetecteerd en zodoende kan je deze optimalisatie per game in- of uitschakelen.

De virusscanner zelf

Terug naar de basis, de virusscanner zelf. Ik ben benieuwd wat daar zoal in te stellen is.
In het hoofdscherm zien we dit icoon:

Waarna dit scherm verschijnt:

Dat is wat verwarrend. De Product tour en de Game optimizer hebben we al besproken, verder staat hier enkel VPN genoemd, wat ik verderop bespreek. Vreemd, valt er dan verder niks in te stellen?

Wat blijkt, in het hoofdscherm, bij 'device security', kan je kiezen voor 'Performance':

Daar zit weer een optie 'Settings', waarna je in dit scherm komt:

En kan je doorklikken op de verschillende categorieën:

Kijkend naar hoe behoorlijk gedetailleerd al deze instellingen zijn, en het feit dat de rest van de interface goed doordacht, overzichtelijk en snel is, dan vraag ik me af of de dames en heren bij Norton deze instellingen expres weggestopt hebben op deze locatie om huis-tuin-en-keuken-gebruikers niet af te schrikken.

Verder zijn er in dit scherm nog enkele tools:
  • Startup Manager - beheren welke applicaties moeten opstarten bij het starten van de computer
  • File Cleanup - verwijderen van bijv. tijdelijke bestanden
  • Optimize Disk - degragmentatie
Van deze tools ben ik niet echt onder de indruk. De opschoon-onderdelen halen het niet bij bijvoorbeeld het gratis CCleaner. De Optimizer begint mijn schijf te degragmenteren, maar ik heb een SSD waarbij dit niet nodig / de bedoeling is.

Extra's

Naast antivirus, biedt dit pakket nog enkele extra's:
- VPN
- Cloud backup
- Password manager
- Dark Web monitoring

Hier ben ik vooral benieuwd naar of het goed geïntegreerd is in de GUI en in hoeverre het mee kan komen met de concurrentie. Oftewel, zijn dit nuttige toevoegingen, of zou ik juist adviseren 'antivirusmaker, blijf bij je leest'?
VPN
Het pakket komt met ingebouwde VPN-software (wat is dat?). Positief is het feit dat er geen aparte installatie nodig is.
Het hoofdscherm bevat namelijk de volgende knop:

Een VPN-verbinding wordt opgezet:

Maar mislukt vreemd genoeg:

Verander ik de regio naar België:

Dan komt de verbinding probleemloos tot stand:

Positief is de aanwezigheid van een auto-connect en kill-switch optie, wat niet alle VPN-providers aanbieden.
Cloud backup
Het pakket komt met ingebouwde cloud backup functionaliteit, 50GB opslagruimte. Ook hier zien we dat het mooi geïntegreerd is en dus geen aparte installatie vereist.
De configuratie gaat via 'what' - 'where' - 'when':
Allereerst wat er gebackupt moet worden:

Dit leek in eerste instantie wat simplistisch, maar door het aanvinken van 'Edit file type' (staat standaard uit) kan je de bestandsextensies opgeven per categorie.

Bij 'where' kunnen we de cloud kiezen, maar ook andere partities op de computer:

En bij 'when' het backup-schema:

Zelf ben ik wat krachtigere backup-software gewend, zoals Duplicati, maar dat is behoorlijk complex en soms onoverzichtelijk. Een positief punt is de eenvoud van de configuratie. Wel belangrijk is om te realiseren dat er voor zover ik kan zien geen client-side encryptie wordt toegepast. Ook ontbreekt de optie om meerdere kopieën van bestanden te behouden (versies). Let ook op dat het geen continue file system monitoring van gewijzigde bestanden doet (zoals bijv. Dropbox) maar op gezette tijden backups maakt. Maar in de basis ziet het er helemaal niet onaardig uit.
Password manager
De password managager werkt door middel van een browser extension:

Ik heb deze niet verder uitgebreid gebruikt. In de basis is het een nuttige functionaliteit, maar er bestaan ook allerlei gratis alternatieven.
Dark Web Monitoring
Deze functionaliteit heeft me positief verrast. Natuurlijk ben ik bekend met initiatieven zoals have i been pwned maar dit is beperkt tot e-mailadressen.
In het geval van Norton is het ook mogelijk om andere zaken op te geven, zodat die ook gemonitord kunnen worden. Uiteraard is het moeilijk te controleren hoe uitgebreid of compleet deze monitoring is, maar in de basis is het een interessante toevoeging.
De knop in het hoofdscherm leidt naar de Norton-website, wat dus betekent dat deze detectie vanaf hun servers draait en dus ook werkt als je eigen computer uitgeschakeld is.

Prettige antivirussoftware met duidelijke en snelle GUI die makkelijk te bedienen is. De geavanceerde instellingen zitten op een wat vreemde locatie verstopt, maar als je dat eenmaal doorhebt kan je de software verder naar je hand zetten indien nodig.
De uitbreidingen specifiek voor gamers lijken nuttig, evenals de VPN en cloud backup functionaliteiten. Bovendien zijn deze netjes geïntegreerd in de GUI en makkelijk te vinden. Interessant en verrassend is de dark web monitoring functionaliteit.
Voor de cleanup-tools bestaan er betere gratis alternatieven. Norton zou deze functionaliteit m.i. ofwel moeten verbeteren/uitbreiden of achterwege laten.

Ik heb deze software getest via het Testpanel. Mocht ik persoonlijk op zoek zijn naar antivirus software, dan zou ik dit pakket zeker overwegen, mede vanwege de inbegrepen VPN-functionaliteit.

Heb jij ook een Norton 360 for Gamers?

Aanvulling na enige tijd gebruikt te hebben - ik vind twee dingen storend:
- nadat de computer enige tijd niet gebruikt is, meldt Norton dat deze niet veilig is. Waarom start hij dan niet gewoon zelf automatisch die quick-scan?
- als je dat start, gaat hij ook automatisch defragmenteren. Niet de bedoeling, ik heb een SSD!

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.