Norton 360 for Gamers

€ 29,90
Specificaties Geschikt voor Android, iOS, macOS / OS X, Win 7, Win 8, Win 10 • maximaal 3 users - Bekijk alle specificaties

Norton 360 for Gamers Review

lamaTestpanel 17 augustus 2021, laatste update op 17 augustus 2021, 837 views Testpanel

Norton 360 for Gamers

Keurig product en zeker toegevoegde waarde maar norton raakt het bloatware gevoel nog niet helemaal kwijt!

Pluspunten

• Uitmuntende anti-virus
  • Gratis VPN
  • Cloud backup
  • Wachtwoordkluis
  • Superieure kindveiligheid

Minpunten

• Niet stealth genoeg
  • Account nodig
  • Betaalgegevens verplicht

Stabiliteit Score: 5
Systeemeisen Score: 3
Gebruiksvriendelijkheid Score: 4

Algemene beoordeling

Als virusscanner doet Norton 360 het uitstekend, met name de 'web safety' werkt erg mooi, dit houdt een hoop rotzooi tegen tijdens het browsen op de minder betrouwbare sites dan tweakers :)

Alle extra's zijn mooi maar aan mij niet besteed, een VPN heb ik al, cloud storage evenzo en 1 wachtwoordkluis is mij genoeg. Een goed product maar niet voor deze tweaker dus!

Als ik dan toch een doel-persona zou mogen aanwijzen dan is dit echt de uitgelezen software voor een minder tech-savvy gebruiker die met een schoon systeem begint, nog geen bestaande tools in gebruik heeft en gewoon een hassle-free pakket voor veiligheid en back-up wenst.

Stabiliteit

Qua stabiliteit kan ik er eigenlijk weinig van zeggen, een volle week intensief gebruik op twee machines en de software heeft zich keurig gedragen. Een fijne verbetering is dat de veel gehaatte live update nu eindelijk in stilte en op de achtergrond zijn werk doet!

Prestaties

De software presteer ronduit soepel. Ik was eigenlijk wat sceptisch, norton heeft bij mij geen hele beste reputatie en in het verre verleden heb ik meer dan 1 systeem zien vervallen tot pure appelstroop nadat norton zijn ding ging doen. Deze Norton 360 for Gamers lijkt hier geen last meer van te hebben en op mijn bejaarde game pc (ryzen 5) zijn de gebruikte resources echt minimaal!

idle resource gebruik

Belasting tijdens een scan

Wat hierbij opvalt is dat Norton heel slim gebruik maakt van de GPU, ik vermoed voor heuristics analysis wat anders best wel een beslag op een CPU kan leggen, slimme zet!

Functionaliteit

Dan het stukje wat volgens mij echt het USP is van deze software, de functies!

Normaliter vertrouw ik op de ingebouwde anti-virus van onze vrienden van Microsoft, dit is dan ook wat het is, anti-virus voor het systeem en meer niet.

Norton voert dit wat verder, behalve systeem-monitoring doet de software ook actief scannen van de activiteit in je browser. Naast deze elementaire anti-virus functionaliteit krijg je een hele hoop extra:
Een VPN
De ingebouwde VPN werkt goed hoor maar wat ergerde ik me er al na 20 minuten aan! Mijn reguliere VPN provider serveert met 600Mbps zonder moeite, Norton blijft steken bij ~80Mbps.
Ook wil de VPN client simpelweg niet verbinden (of verbreekt) zodra er een torrent client actief is. Ik zou kunnen begrijpen dat torrent traffic niet via de VPN tunnel gerouteerd zou worden maar je hele VPN verbinding de nek om draaien?! Ik snap het niet zo goed!
Dark web monitoring
Leuke feature die je waarschuwt als je gegevens ergens op het duistere web gespot zijn, niet verder getest, deze functie heb ik al in gebruik via mijn wachtwoordkluis
Cloud back-up
Wederom een leuke feature en de geboden 50GB is toch een mooi begin van een degelijke cloud back-up! Deze functie verder niet getest, ik heb deze functie al in gebruik op een 1TB OneDrive en de eerste indruk van Nortons cloud back-up is aanzienlijk minder gebruiiksvriendelijk.
Wachtwoordkluis
Niet getest, ik ben al voorzien. Wel een fijne toevoeging voor een all-in-one beveiligingsoplossing maar ik heb zo mijn twijfels of niet iedereen al op de klassiekers (lastpass, dashlane, bitwarden) zit en migreren is zeker geen sinecure!
Kindveiligheid
Zo, heb ik dan helemaal niks aan de uitgebreide feature set van deze software? Jazeker wel! De familie-functies zijn echt subliem!

Je kunt voor alle kinderen eigen profielen maken met een flinke keuzelijst aan leeftijdsopties en mogelijkheden voor elk denkbaar apparaat. Norton neemt vervolgens een als een goed oppas een heel strakke blik aan en monitort teveel om op te noemen. Van website-whitelisting tot geofence monitoring tot schermtijd, ik ben fan en als er een reden zou zijn om deze software structureel in te zetten is het deze functionaliteit!

Een overzicht van alle verschillende zaken waar Norton oppas voor speelt
Game optimizer
Norton belooft forse zaken met snellere games en minder fps-lag. Heel eerlijk.... ik kon het verschil niet ontdekken met de game optimizer aan of uit!

Er schijnt wat memory-management gedaan te worden op achtergrondprocessen maar voor zover ik kan zien doet Norton eigenlijk maar 1 ding: thread execution priority van een gedetecteerd game proces wordt omhoog gezet, dit voegt niet veel toe aan performance maar kan potentieel wel een proces erg instabiel maken, bij mij blijft deze optimizer dan ook lekker uit staan.

Systeemeisen

Met apps voor mobiele apparaten en het al eerder aangehaalde minimale niveau van systeem belasting kan ik hier geen kritiek op vinden.

Gebruiksvriendelijkheid

Goed, ik heb even mijn zus mee laten gluren en als sportdocent en bewegingskundige is zij aardig digibeet. Desondanks snapte ze de interface direct, kon ze zelf een scan starten en zat ze direct te neuzen in de opties om haar 5 jarige zoontje te kunnen beschermen!

Voor mezelf.... Tsja, ik bouw zelf software en verdien daar mijn brood mee, ik denk niet dat ik heel snel een probleem zal ervaren qua gebruiksvriendelijkheid, het zou voor juist zelfs iets minder gelikt mogen, ik ben wel van de zwartwitte knopjes in tabelopstelling :S

Installatiegemak

Een dikke MEH! De software installeert wel hoor, ook vlot en zonder al te veel gebruikersactie. Eigenlijk pas na de technische installatie gaat het mis. Eerst wil Norton perse dat je een account aanmaakt. Soir, doen we niet moeilijk over.
Vervolgens voer ik de gekregen productsleutel in om te activeren.... Ja hoor, paywall! Eerst dus maar eens mijn creditcard achterlaten om gebruik te kunnen maken van een gratis productsleutel, hier doe ik dus wel moeilijk over.

Uiteindelijk na een rage quit toch maar gedaan en gelukkig kun je de automatische verlenging op je creditcard wel direct weer uitschakelen maar erg vriendelijk is dit niet, dit zijn de dikste minpunten voor Norton in deze hele review!

Hoewel ik als bonus van tweakers deze software gratis 180 dagen mag gebruiken betaal je normaliter in het volle tarief 89,99 EUR per jaar.

Ik vind dit wel fors geld maar als je dan weer kijkt wat OneDrive, NordVPN, Dashlane etc etc bijelkaar opgeteld kosten is het eigenlijk gewoon een hele goede deal voor een pakket wat de zaken over neemt van een handvol anderen. Wederom, als je de juiste doelgroep bent is dit gewoon goede software tegen een hele eerlijke prijs.

Heb jij ook een Norton 360 for Gamers?

Tja is die 89,99 voor 1 PC? Da's veel.
Ik heb nu al een aantal jaren Kaspersky Internet Security dat kost me 27,95 kost voor 3 apparaten per jaar (License2go.nl)
En dan hoef ik geen creditcard gegevens te gebruiken.Dat is voor mij een breekpunt.

Okay, dat heeft geen cloud opslag, En de 'gratis' VPN is maar 300MB/dag.
Voor kids zit er ook niet standaard bij.
Maar verder is het redelijk onzichtbaar op de achtergrond. 't wil ook nog wel eens wat applicaties voor me updaten (mixed feelings... maar heeft nog de afgelopen jaren geen problemen opgeleverd, meestal zijn de apps zelf er sneller bij).

Maar de interface kan duidelijk beter, is niet voor voor NOOB's.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.