1 review

EPOS H3 Onyx Black

€ 99,-
Specificaties Bedraad met 3.5mm - Bekijk alle specificaties

EPOS H3 Onyx Black Review

chrisborst 11 augustus 2021, 215 views

EPOS H3 Onyx Black

Het is een complete koptelefoon waar niet heel veel op aan te merken valt maar die ook nergens echt in uitblinkt. De koptelefoon is solide gebouwd, zit comfortabel, heeft een heldere microfoon en produceert een neutraal geluid. Het enige minpunt is de beperkte lengte van de kabels.

Pluspunten

• Goede microfoon
  • Draagcomfort
  • Neutraal geluid

Minpunten

• Korte kabels

Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 3
Introductie

Om te beginnen zal ik moeten zeggen dat ik redelijk sceptisch ben als het gaat om hardware met het stempel GAMING erop. Dit wordt te pas en te onpas op producten geplakt om extra geld te kunnen vragen. Vaak in combinatie met onnodig veel RGB of flashy kleuren. Gelukkig is de Epos H3 neutraal zwart dus een veel belovende start.

Algemene beoordeling
Mijn indruk na 2 weken gebruik is positief. Het is een complete koptelefoon waar niet heel veel op aan te merken valt maar die ook nergens echt in uitblinkt. De koptelefoon is solide gebouwd, zit comfortabel, heeft een heldere microfoon en produceert een neutraal geluid. Het enige minpunt is wat mij betreft de beperkte lengte van de kabels.

Test setup
Mijn setup om deze koptelefoon te testen bestaat uit een pc met daaraan een Fiio K3 externe usb koptelefoonversterker gekoppeld. Aangezien ik een normale gebruiker ben kan ik niet van die mooie frequentierespons grafieken maken zoals de profs op HW.info dat wel kunnen. Daarom heb ik de Epos H3 vergeleken met mijn andere koptelefoons:
- Bose QC-35II
- Sony WH-1000XM3
- Sennheiser HD569.
De eerste 2 zijn voormalige topmodellen van Bose en Sony die via bluetooth worden aangesloten. Gezien de populariteit van deze koptelefoons zijn dit twee goede kandidaten om de Epos tegen te vergelijken. De Sennheiser HD569 komt echter het dichtste bij de Epos H3. Allebei bedraad, geen ANC, een gesloten schelp en tenslotte een vergelijkbare prijs. Beide zijn momenteel verkrijgbaar voor rond de 120 euro.

Het geluid heb ik getest door naar diverse Flac bestanden te luisteren via de Fiio K3. Door te kiezen voor verschillende muziekstijlen (klassiek, pop, rock, dance) krijg je een goed idee hoe de verschillende koptelefoons presteren over een breed frequentiebereik.
Zelf speel ik geen games waarbij ik communiceer met teamgenoten, dus om de microfoon te testen heb ik mijn iPad gebruikt in combinatie met MS Teams. Minder intens dan schreeuwen tegen je teamgenoten tijdens een potje CS:GO maar perfect om een microfoon te testen. Gelukkig speel ik regelmatig Hitman 1 en 2 wat lange sessies met een koptelefoon op garandeert.

Unboxing
De Epos H3 komt in een mooie nette zwarte doos. Bij het open doen word je direct begroet door de Epos H3 die mooi uitgestald ligt. De boekjes en de kabels zitten in een apart zwart doosje. Voor de prijs van de koptelefoon krijg je een nette doos. De Bose, Sony en Sennheiser komen in een luxere verpakking wat gezien de hogere prijs niet gek is. Aangezien de meeste mensen de doos weggooien is dit voor veel mensen niet erg relevant. Kortom, een nette verpakking waarin de Epos H3 mooi gepresenteerd wordt.

Eerste indruk
Hier heb ik vooral gekeken naar de bouwkwaliteit en hoe hij aanvoelt. En de eerste indruk van de Epos H3 is positief. Hij voelt solide aan en kraakt niet. Het plastic is op de meeste plekken matzwart en netjes afgewerkt. De kussens van de schelpen voelen erg prettig aan evenals de band. Kortom, je hebt echt het idee dat je een degelijke koptelefoon in je handen hebt.

Aansluitmogelijkheden
De aansluitmogelijkheid is simpel en plug-and-play, namelijk via de oude vertrouwde 3.5mm jack. Hiermee kan je de koptelefoon bijna overal op aansluiten, behalve misschien op de nieuwste high-end smartphone :P.
Er worden 2 vervangbare kabels bijgeleverd, 1 van 1 meter lang waarin audio en microfoon gecombineerd is in de 3.5mm jack. In mijn Ipad werd hij zo direct als headset gedetecteerd.
De tweede kabel is er een van 2 meter. Hier zitten twee jacks op; één voor audio en één voor de microfoon. Hiermee is deze kabel alleen bruikbaar als er een aparte microfoon ingang zit op je apparaat of je moet enkel de plug voor audio gebruiken.

Gemak en comfort
Het comfort van de koptelefoon is goed. De band is zacht en goed gevormd. Ook de oorschelpen zitten prettig en sluiten goed aan. Van alle onderdelen aan de koptelefoon is hier de meeste zorg aan besteed. Goede keuze aangezien de kussens van de oorschelpen het meest in contact met je hoofd komt. Ook na een lange tijd op je hoofd blijft hij lekker zitten. In vergelijking met mijn andere koptelefoons blijft de Bose QC-35II echter de onbetwiste kampioen qua comfort. Deze is lichter en zit lekkerder. Maar de Epos zit fijner dan de Sony en Sennheiser en dat zegt wel wat.

Het verstellen van de band gaat erg prettig. Dit onderdeel is van staal wat bijdraagt aan het gevoel dat de koptelefoon goed gebouwd is. Op deze band zitten ook maatstreepjes zodat je makkelijk je voorkeurspositie kan terugvinden.

Hier komen we bij de eerste tekortkoming wat mij betreft. De kabels zijn namelijk te kort. Veel mensen (zoals ik) met een vaste pc hebben deze vaak op de grond staan. In dat geval is een kabel van 2 meter vaak te kort. Dus alleen als je je pc of je externe versterker op je bureau hebt staan is 2 meter kabel werkbaar.
Ook de andere (combi)kabel is met 1 meter aan de korte kant. Voor aansluiten op je telefoon is het prima. Maar aansluiten op een IPad of laptop gaat het net. Maar dit zijn wel apparaten waarbij het soms prettig is om deze iets verder van je af te plaatsen. En dan is een meter best kort.
Het enige pluspunt van de kabels is dat ze wel van prettig materiaal gemaakt zijn, vervangbaar zijn en solide aanvoelen.

De bediening van het volume via de draaiknop aan de zijkant van de schelp werkt erg prettig. Je hoeft maar een klein stukje te draaien om het volume snel omhoog of omlaag te brengen. Daarnaast is het erg prettig dat de knop groot is zodat je die snel op de tast kan vinden.

Prestatie in games
Voor mij zijn voor het gamen 2 dingen belangrijk: comfortabel lang op je hoofd kunnen blijven zitten en een goed stereogeluid om geluiden ruimtelijk te kunnen plaatsen. Tijdens het gamen zijn alle geluiden ruimtelijk goed te plaatsen. Maar dat is al snel zo bij een goede stereokoptelefoon. Gelukkig is de Epos H3 erg comfortabel om lang op je hoofd te kunnen hebben. Na een aantal lange game sessies laatst zat hij nog steeds erg lekker.

Prestatie met muziek
Muziek luisteren met de Epos H3 is een prima ervaring. Inmiddels ben ik er wel achter dat mensen heel erg verschillend de kwaliteit van een koptelefoon beoordelen. De ene vindt een heel erg vlak geluid mooi en voor de andere moet er veel bas in zitten. Dit bepaalt erg wat iemand als goed of slecht ervaart. Vandaar dat ik vooral een vergelijking heb gedaan tussen de Epos H3 en 3 bekende koptelefoons.

De Epos H3 is redelijk neutraal qua geluid: niet enorm veel bas maar ook niet erg vlak qua geluid. Prima dus voor een hele grote groep mensen.
Tijdens het luisteren naar verschillende nummers heb ik steeds afwisselend de 4 verschillende koptelefoons op gehad. De nummer 1 is wat mij betreft echt duidelijk de Sony, daarna de Sennheiser, op nummer 3 de Bose en als laatste de Epos H3. Neemt niet weg dat de Epos H3 prima presteert want hij neemt het hier wel op tegen 3 zwaargewichten.

Prestatie in vergaderingen
Met al het thuiswerken van de laatste tijd een erg relavent aspect om nu te testen. In vergadering is de microfoon wat mij betreft het belangrijkste. Persoonlijk erger ik mij enorm aan collega’s die slecht te verstaan zijn.
Gelukkig is de ervaring van collega’s aan de andere kant positief. Ze kunnen mij goed verstaan, veel beter zelfs dan normaal met mijn Bose of Sony.
Echter ergerde ik mij wel omdat ik mij zelf duidelijk hoorde praten op een voor mij vreemde manier. Dit komt waarschijnlijk omdat ik de laatste tijd met het vele thuiswerken enkel ANC koptelefoons ben gewend. Die geven je eigen stem door via microfoons en zo kun je precies instellen op welke wijze je jezelf wil horen tijdens een gesprek. Dit is dus niet echt de Epos H3 aan te rekenen maar wel goed om te weten als je enkel ANC koptelefoons bent gewend. Na verloop van tijd zal je hier wel aan wennen.

Zou ik deze koptelefoon aanbevelen?
Dit hangt heel erg af waarvoor je de koptelefoon wil gaan gebruiken. Ben je een fanatieke gamer en speel je veel online met vrienden en gebruik je veel discord (of iets vergelijkbaars)? Dan is dit een prima koptelefoon. Hij blinkt nergens écht in uit en los van de te korte kabel zijn er geen echte tekortkomingen. Met 120 euro zit je net een stapje boven de instapmodellen, maar de echt goede modellen zijn nog een stuk duurder.

Zodra je het merendeel van je tijd muziek luistert, films of series kijkt en gamet zonder veel te chatten met vrienden dan worden andere opties al snel interessant. Voor hetzelfde geld kan je ook voor een Sennheiser HD569 gaan die beter geluid produceert en een veel langere kabel heeft en minstens net zo comfortabel is. De kwaliteit van de microfoon is wel een minder. In plaats van een losse microfoon direct voor je mond krijg je de microfoon geïntegreerd in de kabel.
Voor circa 70 euro meer koop je een Bose QC-35II of een Sony WH-1000XM3. Hiermee krijg je ANC en Bluetooth waarmee de bruikbaarheid enorm wordt vergroot. Persoonlijk vind ik dat je ook betere audiokwaliteit krijgt maar dit blijft een persoonlijke voorkeur. De ingebouwde microfoon is prima voor de meeste gesprekken al was de Epos H3 op dit vlak beter.

Kortom een koptelefoon waar je een prima aankoop mee doet. De typering gaming in de naam betekent gelukkig dus niet dat je betaalt voor enkel de naam maar in dit geval ook voor een prima product.

Heb jij ook een EPOS H3 Onyx Black?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.