Norton 360 for Gamers

€ 29,90
Specificaties Geschikt voor Android, iOS, macOS / OS X, Win 7, Win 8, Win 10 • maximaal 3 users - Bekijk alle specificaties

Norton 360 for Gamers Review

TygoDoesStuffTestpanel 23 augustus 2021, laatste update op 23 augustus 2021, 481 views Testpanel

Norton 360 for Gamers

Positief verrast met dit pakket, Norton heeft een stabiele antivirus gemaakt die op de achtergrond weinig resources gebruikt die veel extra features heeft waardoor je veel krijgt voor je geld. Helaas werkt de grootste "for gamers" feature niet goed bij mij.

Pluspunten

• Stabiel
  • Blijft in de achtergrond ook erg zuinig
  • Veel extra features (VPN, Wachtwoordmanager, Back-up)
  • Geen meldingen in games

Minpunten

• Game Optimizer geeft te veel voorrang aan games
  • Interface is soms lastig te navigeren

Stabiliteit Score: 4
Systeemeisen Score: 5
Gebruiksvriendelijkheid Score: 3

Introductie

Ik mocht voor Tweakers Norton 360 for Gamers testen. Ik gebruikte tot net voor het installeren van het pakket altijd de gratis versie van avast, dus ik ben erg benieuwd wat ik van Norton ga vinden. Ik game ook best vaak, dus het "for gamers" deel ga ik natuurlijk ook uittesten, vooral aangezien mijn componenten (o.a een i7 3770k, 16gb ram, r9 290) niet de allernieuwste zijn en ik hierdoor ook benieuwd ben of er wat met de performance van mijn pc gebeurd.

Systeemeisen

De systeemeisen voor Norton zijn eigenlijk best makkelijk aan te voldoen:
  • Voor Windows kun je Windows 10, 8.1, 8 en Windows 7 (SP1) gebruiken
  • Voor MacOs heb je de huidige of een van de vorige twee versies nodig, (Hetzelfde geld ook voor ios)
  • Voor Android heb je Android 4.1 of hoger nodig (en je moet de Google play app geïnstalleerd hebben)
Voor de rest worden er geen minimum specs gevraagd, dus als je maar een recent besturingssysteem hebt (helaas geen Linux ondersteuning voor zover ik kan vinden) kun je dit pakket zo installeren.

Installatie

Installatie
Het Installeren ging erg makkelijk. Ik kreeg niet een echte doos, maar een code. Ik had al een Norton account, dus installeren was erg makkelijk. Het was gewoon een kwestie van de code invoeren, het installatieprogramma downloaden en de installer volgen.https://tweakers.net/i/pE8xma5kd714ui6q5I9HgCBXPQ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FVpe845t0v6jC6aLkRR62M5f.png?f=user_large

Ik krijg tijdens de installer de melding dat ik nog 2 andere antivirussen geïnstalleerd had en ik kreeg hierbij ook gelijk de optie om deze te verwijderen. Deze antivirussen heb ik hierna ook uitgezet zodat ze mijn gebruikerservaring niet in de weg kunnen zitten.
Eerste Indruk
Al erg snel was de software geïnstalleerd en werd ik gepresenteerd met het hoofdmenu. Dit hoofdmenu vind ik er overzichtelijk uitzien en ik kon alle basisfuncties snel vinden. https://tweakers.net/i/IrdO_8XLifEBoJyUWSP-pvb5kak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ejmiIZMglNBPyL3DmbrG0dvP.png?f=user_large

4. Stabiliteit

Over de stabiliteit van Norton ben ik best goed te spreken. Ik heb Norton de hele tijd in de achtergrond laten lopen en ik heb 1 keer gehad dat mijn scherm "bevroor". Voor de rest merkte ik eigenlijk niet dat Norton in de achtergrond meeliep. Ook voelt de UI erg stabiel aan en heb ik hiermee geen crash ervaren, het opstarten van het programma gaat wel iets aan de langzame kant, maar de stabiliteit is helemaal in orde! Over de stabiliteit van de game booster ben ik minder te spreken, zoals hieronder te lezen en hierdoor is het eindoordeel van stabiliteit 4 sterren i.p.v. 5

Prestaties

Prestaties van de software zelf
De prestaties van dit pakket zijn ook goed, ik was in het begin wat bang dat norton veel van mijn resources zou opslurpen, maar ik ben aangenaam verrast!
Norton gebruikt maar heel weinig resources (zelfs tijdens een virusscan, deze screenshot is namelijk gemaakt tijdens een snelle scan)
Over de prestaties van de antivirus zelf ben ik ook goed te spreken. Gelijk nadat het pakket geïnstalleerd was begon Norton al te scannen naar virussen en met succes, Norton vond al gelijk 4 risico's, al was eentje een false positive (de false postive was ProcesHacker.exe, dus het was volgens norton een programma met maar een laag risico, maar ik weet dat dit programma niet gevaarlijk is. ) . https://tweakers.net/i/hYHEk6ku3bVIr-7sNtfWoPGCGuY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tK673GgVzwdlj7M2k4hueJLE.png?f=user_large
Prestaties tijdens games
Dan nu door naar een van de selling points van dit pakket, namelijk dat het voor en door gamers is gemaakt en dat dit pakket ook een functie heeft om je games soepeler te laten lopen. Natuurlijk was dit de functie die ik maar wat graag ging uittesten! Ik ga mijn 4 favoriete games testen (Minecraft, Euro Truck Simulator 2, BeamNG Drive en GTA V).
Baseline
Als eerste heb ik even een baseline gemaakt waarmee ik alles kon vergelijken. Dit is hoe deze games op mijn systeem presteren zonder dat er iets in de achtergrond meeloopt (als dit hier moeilijk te lezen is, onderaan bij de foto's heb ik deze grafiekjes ook neergezet
Alleen Norton
Hierna heb ik alleen Norton opgestart en het enige wat ik heb veranderd is dat ik de Game booster uit heb gezet, want die ga ik hier onder nog apart testen. Met Norton opgestart is er eigenlijk geen verschil merkbaar. De gemiddelde fps veranderde wel een beetje bij elke game, maar ik zelf vind dit niet zo erg.
Norton + Game Optimizer
Hierna zette ik ook een van de hoofdfuncties aan, namelijk de game optimizer. Ik heb deze functie expres apart getest omdat ik wilde weten hoeveel impact deze functie nou echt had. En uiteindelijk heeft deze functie aanzetten niet meer fps gegeven, terwijl de website wel iets in die richting aangeeft
zoals bijvoorbeeld hier: https://tweakers.net/i/bFTkVNd9BjKzyghNK3w3HDYfYdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7SNLLmmoRpgMRx1peRCISD6w.png?f=user_large
Het heeft wel iets geholpen, maar het resultaat van euro truck simulator 2 vind ik wel best raar (het ligt ook niet aan dat de rit in-game erg anders was, de game voelde al gelijk een stuk minder smooth aan na het aanzetten van de game optimizer ). Eerst was ik nog een beetje positief was naar de Game Optimizer, maar nadat ik in mijn vrije tijd nog eens wat games heb gespeeld met de Game Optimizer aan ben ik tot de conclusie gekomen dat deze toch écht uit blijft tijdens de meeste games. Ik kijk meestal nog wat YouTube in de achtergrond als ik aan het gamen ben, maar door de Game Optimizer aan te zetten met Firefox en discord in de achtergrond wordt in ieder geval Firefox erg instabiel. YouTube video's stoppen met afspelen en heel Firefox wordt traag. Hierover ben ik dus niet echt te spreken en hierdoor zou ik de Game booster alleen aanraden als je echt niks anders in de achtergrond draait. Bij mij blijft hij helaas uit.

Gebruiksvriendelijkheid

De gebruiksvriendelijkheid vond ik in het begin erg goed. Alleen pas toen ik in het menu ging rondneuzen begon deze een beetje minder te worden.

Dit grote menu wat je als eerste ziet is een hoofdmenu, als je dan naar de antivirus wilt gaan kom je in een compleet ander menu terecht

Die zelf dan ook weer submenu's heeft.

Het is waarschijnlijk logisch als je er eenmaal aan gewend bent, maar ik moest nog erg vaak de menu's door om één bepaalde functie te zoeken. Ook wordt je bij sommige functies (bijvoorbeeld Dark web monitoring) doorgestuurd naar de browser en dan moet je het via daar regelen. Hierdoor krijgt gebruiksvriendelijkheid een voldoende.

Ondersteuning door de fabrikant

Ik heb tijdens het testen geen ondersteuning nodig gehad, maar ik ben toch eens gaan kijken hoe ik in contact zou kunnen komen met Norton als ik toch een probleem zou hebben. Hiervoor kreeg ik de volgende opties:

De chat is open op werkdagen van 9 tm 8, net zoals de telefonische ondersteuning (al opent deze op vrijdag een half uurtje later) en je krijgt naast de opties om met de klantenservice in contact te komen ook de optie om hulpartikelen door te bladeren, deze hulpartikelen geven duidelijke uitleg, dus qua ondersteuning geef ik norton 5 sterren.

Functionaliteit

Omdat dit softwarepakket niet alleen een antivirus is, krijg je ook allemaal extra opties. Hier is een klein overzicht er van:
Apparaatbeveiliging
Hierin zitten alle beveiligingsopties, zoals de firewall, antivirus en de safecam optie
Dark Web Monitoring
Met dit onderdeel kun je checken of je gegevens niet op het dark web staan. Je krijgt de optie om creditcards, telefoonnummers, verzekeringsgegevens, e-mailadressen en gamertags in te vullen. Ik heb zelf alleen mijn gamertag en e-mailadres ingevuld, waar ik tot nu toe nog geen melding over heb gekregen.
Secure VPN
Dit is de feature die mij naast de antivirus het meeste aanspreekt. In dit pakket wordt een VPN meegeleverd. Ik kan met de VPN aan nog wel internetten, maar gamen lukt niet meer. De VPN aan en uitzetten is wel erg stabiel, dus ik ben best tevreden met deze optie.
Cloudback-up
Hiermee kun je een back-up in de cloud maken van de meest belangrijke bestanden op je pc. Natuurlijk is 50 GB niet genoeg voor al mijn foto's, maar voor alleen de héle belangrijke foto's en documenten is 50 GB genoeg. Natuurlijk zijn er genoeg alternatieven maar ik vond het best handig dat dit al in de software zat.
Wachtwoordbeheer
Je krijgt ook een wachtwoordbeheer optie in dit pakket. Hiervoor moet je in je browser nog een extra add-on installeren. Nadat je een wachtwoord in de kluis zet krijg je ook gelijk een score over hoe sterk je wachtwoord is.
Ouderlijk toezicht
Ik heb niet zoveel aan deze optie gehad, omdat ik zelf de enige was die de software gebruikte. Je krijgt de optie om een Norton family account te activeren en hierna moet je de family-client installeren.

Dan de prijs. Op de site van Norton zelf kost dit pakket het eerste jaar € 50, maar bij bol.com heb je al een jaarlicentie voor € 30. Door de VPN en de cloudback-up heeft dit pakket een best goede prijs/kwaliteitsverhouding. Vergeleken met Norton 360 Deluxe, die op bol.com ook € 30 kost, kun je dat pakket op 5 apparaten zetten terwijl je Norton 360 for Gamers maar op 3 apparaten kan zetten al verlies je dan bij Norton 360 Deluxe wel alle "for gamers" features. Ik geef de prijs 4/5 sterren en hierbij ga ik van de prijs uit bij bol.com.

En dan nu mijn eindoordeel. Ik heb dit pakket uiteindelijk 4/5 sterren gegeven. Met het pakket zelf is niks mis, de antivirus is goed, de VPN is fijn in gebruik en de cloudback-up komt handig uit. De stabiliteit is ook goed en ik merk er ook niks van dat deze antivirus in de achtergrond meeloopt, alleen het grootste minpunt komt dan toch vanuit de "for Gamers" hoek, namelijk de Game Optimizer. Omdat ik door deze functie niks in de achtergrond kan doen, is deze functie voor mij nutteloos en laat ik hem meestal uitstaan en dat is toch jammer, omdat dit de functie is die het meest centraal staat in de software en hierdoor wordt dit eigenlijk gewoon een versie Norton 360 Deluxe maar dan kun je dit pakket op 2 apparaten minder zetten.

Heb jij ook een Norton 360 for Gamers?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.