Canon EF 17-40mm f/4L USM Review

redniels 3 februari 2007, 3.641 views

Canon EF 17-40mm f/4L USM

Pluspunten

• niet te groot, niet te klein
  • die rode ring op de lens is goed voor je ego
  • kwaliteit (baf! was dat een zeehondje?)
  • F4 all the way!
  • bijgeleverde zonnekap
  • weather sealed
  • minimale vertekening op 17mm (barrel dist.)
  • Flare. Waar? O, daar op die Sigma!
  • scherp!
  • resolutie!

Minpunten

• F4 all the way. zonder IS toch wel lastig in low light
  • 40mm is vaak net te weinig
  • zakje. geen TAS. grmpff..

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Algehele update van mijn verhaal per 3/2-2007, vorige verhaal is compleet weg..

De 17-40. Ik heb 'm nu bijna een jaar, en ben er nog steeds erg tevreden over. Het is een echte L lens, van een hele stevige kwaliteit, en nog "weather-sealed" ook. Hij kan dus mee naar buiten als het regent! Ik denk persoonlijk ook dat dat de lens zijn meest sterke punt is: ik denk niet dat je 'm ooit kapot krijgt. Hij voelt aan alsof je er een zeehondje mee kan doodknuppelen :-) en daarna gewoon weer een foto kan maken.

Wat valt me mee:
het gewicht en het gemak. de lens voelt goed aan en in combi met mijn 20D is het een genot om te gebruiken. Resolutie van de lens is geweldig en barrel distortion en flare zijn "minimaal" zover ik als hobbybob fotograaf dat zie. Ook lijkt de lens wijder op 17mm als de 17-85. Maar dit kan een probleem zijn geweest met mijn 17-85

Wat valt me tegen:
die 40mm bovengrens. dat is vaak toch net te weinig. Omdat de lens ook IS ontbeert, is het een lastig beest in lowlight situaties: je bent ff aan het "pielen" voordat je de compositie hebt zoals je 'm wilt. Ik ben vaak anti flits (de kleuren worden dan snel te hard) en zonder IS moet je dan heel goed op je ademhaling gaan letten. Als iemand ooit in militaire dienst of voor de lol heeft geschoten dan weet hij/zij wat ik bedoel. die techniek...werkt ook goed bij fotograferen.

Dit heeft me doen besluiten om mijn lensverzameling en mijn lenzenbudget wederom uit te breiden, maar nu met een 24-105...
echter dat budget is pas halverwege...dus dat duurt nog even :-)

De resolutie van de lens is fantastisch: daarin blaast hij mijn vorige 17-85 helemaal weg. echter de saturatie en kleuren... zijn mooi, heel goed zelfs, een stuk beter weer als de 17-85...maar mijn 100-400 is beter! en da's toch wel jammer: je verwacht hetzelfde effect als met die grote zoom, het is tenslotte ook een L, maar vaak zit je naderhand in CS2 of zo toch nog met de kleuren te klooien. (wat warmer/kouder of gewoon een andere preset)

wat me ook tegenvalt, en dit valt onder de categorie zeuren, ik weet het, is het bijgeleverde lens"zakje".
ik bedoel: kom op zeg...een zakje. Zelfs Sigma levert een echte gewatteerde lensTAS bij waar je een goed gevoel bij hebt als je deze in je koffer propt (want dat moet tegenwoordig, het mag niet meer in de handbagage als je gaat vliegen!) . en dat zakje... ook al leg je 'm zo mooi tussen je sokken en onderbroeken :-) je zit toch ongemakkelijk in het vliegtuig, en je hoopt dat er niet te hard mee gegooid wordt....ondanks dat doodknuppelen van hierboven :-)

Heb jij ook een Canon EF 17-40mm f/4L USM?

Je vergelijkt je 17-40 met een 17-85. Nou ben ik zelf erg benieuwd naar echt harde verschillen. Als ik je woorden moet geloven ('daarin blaast hij mijn 17-85 helemaal weg) is het dus een aanzienlijk verschil. Maar zou je het ook kunnen laten zien? Doormiddel van foto's, echt de verschillen tusen de lenzen in een resultaat.

De meningen zijn er namelijk ontzettend over verveeld. De een zegt dat het een groot verschil is (waaronder jijzelf) en andere zeggen weer dat het niet echt de moeite waard is.

Op deze site worden ze met elkaar vergeleken en hier is eigenlijk de conclusie dat het maar een minimaal verschil is. Ze beweren zelfs dat de 17-85 USM IS op sommige foto's zelfs beter is. Zelf vind ik het jammer dat ze niet een aantal full res foto's plaatsen, maar misschien dat jij me hiermee kan helpen.

Als je wel foto's hebt, misschien kan je me even mailen, zorg ik wel voor hosting ;)

ps. Me eerste indruk over je humor wat betreft het doodknuppelen van een zeehondje was beetje negatief, maar nu ik nogmaals je positieve eigenschappen lees moest ik er toch wel om lachen :D

[Reactie gewijzigd door Criminelis op 2 april 2008 13:51]

Je ziet daar wel duidelijk in dat de 17-40 een veel beter contrast en betere kleuren levert. Daarnaast heeft de 17-40 een wheater seal, ring USM en een veel betere bouwkwaliteit.

Ik heb zelf de 17-40 en heb ook de 17-85 wel eens gebruikt, mijn menig is dat beide supergoede lenzen zijn. Voor zowel de 17-40 als de 17-85 is wat te zeggen. Ook vind ik dat de 17-40 wel degelijk een stap boven de 17-85 is. Zowel in performance als prijs :)

Daarnaast nog een vraag aan redniels: Waarom zou je een lens niet als handbage mee kunnen nemen in het vliegtuig? Ik kan zelf altijd mijn Lowepro minitrekker aw mee het vliegtuig in nemen, en weet ook dat er zat profs zijn die hun 22kg (inclusief lensjes als de Nikkor 200-400 & 600) als handbage mee het vliegtuig in zeulen..
Snap deze negatieve eigenschap niet helemaal:
-F4 all the way
Wat dacht je van een vast Diafragma van 17mm tot 40mm?:D