JBL Live Pro+ TWS (Zwart)

€ 85,-
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Live Pro+ TWS (Zwart) Review

macfreak1306Testpanel 25 juni 2021, 1.104 views Testpanel

JBL Live Pro+ TWS (Zwart)

Pluspunten

• Design
  • Geluid
  • ANC
  • Comfort

Minpunten

• Firmware update problemen
  • ANC wil niet altijd meteen aan
  • Bediening te makkelijk per ongeluk getriggerd

Welkom bij mijn review van de JBL Live Pro+! De afgelopen paar weken mocht ik deze oortjes van Tweakers testen, iets wat ik met veel plezier heb gedaan!

Gebruiksgemak

Koppelen: Fast Pair en Dual Connect
Allereerst heb ik mijn oude Samsung Galaxy S6 uit de la getoverd, zodat ik de geadverteerde Fast Pair kon testen. Dit werkt op zich redelijk vlot. Allereerst moet je vanuit de verpakking de oortjes in het oplaaddoosje doen, want in de verpakking zitten ze los gepresenteerd in een venstertje. Je krijgt vervolgens na het openen van het doosje een pop-up op het scherm waar je op verbinden klikt. Daarna word je nog gevraagd om de app van JBL te installeren, en klaar! Deze app is overigens wel een must, want deze gebruik je om de functies van de touch knoppen en andere zaken zoals noise cancelling te configureren. De oortjes zouden nu op al je Android apparaten waar je met hetzelfde Google account bent ingelogd beschikbaar moeten zijn, maar dit heb ik helaas niet kunnen testen omdat ik maar 1 Android apparaat tot mijn beschikking heb.

Koppelen op iPhone werkt zoals elke andere non-AirPods oortjes. Je opent het oplaaddoosje met de oortjes erin, gaat naar de bluetooth instellingen van je iPhone, en selecteert de oortjes daar. Even wachten en klaar is kees! Dit is overigens alleen als de oortjes nog niet eerder zijn ingesteld. Toen ik bijvoorbeeld de oortjes aan mijn iPhone wilde koppelen nadat ik ze gebruikt had op mijn Samsung, werd het wat omslachtiger. Je moet de oortjes dan in je oren doen, en dan op een van de oortjes twee keer tikken, waarbij je de tweede tik vasthoudt totdat je een geluidje hoort. De oortjes staan nu in de koppel modus en kunnen gekoppeld worden.

De oortjes zijn ook uitgerust met Dual Connect. Dit betekent dat je niet per se beide oortjes hoeft te dragen om gebruik te maken van de oortjes. Wanneer je slechts een van de twee oortjes in doet, dan wordt er terug geschakeld naar mono, en gaat al het geluid door dat ene oortje.
Bediening
Bediening van de oortjes gaat via een aanraakgevoelig deel aan de bovenste helft van het “staafje” van de oortjes. Dit werkt goed, en er kan in de app voor verschillende configuraties van taps op de verschillende oortjes gekozen worden. Wel is het naar mijn mening té gemakkelijk om een aanraking te triggeren wanneer je het oortje wat prettiger in je oor wil positioneren. Apple heeft dit heel goed opgelost in zowel de gewone AirPods als in de AirPods Pro, waar je respectievelijk moet tikken (niet alleen aanraken) of knijpen in het staafje.

De bediening kan ook geconfigureerd worden in de app. Vind je het bijvoorbeeld belangrijker om je volume te regelen dan het aan- en uitzetten van de ANC, dan kan dit. Ook kun je de besturing op de oortjes helemaal uitzetten, wanneer je dit liever hebt. De bediening zal echter wel altijd actief blijven voor het opnemen van telefoongesprekken.

Wanneer je een van de oortjes uit je oren haalt, dan zal de muziek automatisch pauzeren. Dit is iets wat ik vanaf dag een superfijn vond aan mijn AirPods.
Zoek en vind
Wanneer je een van de oortjes kwijt bent, bijvoorbeeld omdat hij uit je handen is gevallen toen je ze in het doosje wilde doen, dan kun je de app gebruiken om het oortje een geluidje te laten afspelen, zodat je makkelijker weet in welke hoek van de kamer je moet zoeken. Dit werkt, maar je zult goed moeten luisteren om het geluid te horen. Dit is ook logisch, want het zijn oortjes, en geen luidsprekers.
Firmware updates
De app wordt ook gebruikt voor het installeren van firmware updates. Dit laatste ging voor mij de eerste keer echter totaal fout. Tijdens het update proces gebeurde telkens een van twee dingen;
1. De verbinding tussen de oortjes en de app viel weg, waardoor de update werd afgebroken, terwijl de iPhone aangaf dat er nog gewoon een verbinding was.
2. De app crashte.

Uiteindelijk heb ik de update maar geprobeerd op mijn Samsung. Deze liep gelukkig zonder problemen.
Een week later was er wederom een update beschikbaar. Deze kon ik wel succesvol met mijn iPhone installeren. Of de eerste update hiervoor gezorgd heeft, of dat het updaten niet altijd even soepel zal verlopen, weet ik niet. Only time will tell.
Ear fit test
De oortjes worden geleverd met verschillende maten tips geleverd. De app heeft een functie om te bepalen of het geïnstalleerde rubbertje voor een goede seal zorgt. Een minder goede seal zorgt immers voor minder goede prestaties doordat geluid ontsnapt of van buiten naar binnen komt. In eerste instantie ging dit niet zo goed. Geen enkel dopje leek een goed resultaat te geven, en regelmatig klaagde de app dat ik niet beide oortjes in had. Uiteindelijk lukte het pas nadat ik de firmware update voor de oortjes uitvoerde.

Kwaliteit geluid

De geluidskwaliteit past goed bij mijn smaak. De bas is mooi vol, maar niet zodanig overdreven dat de hogere tonen te zeer weggedrukt worden. Dit is echter een kwestie van smaak. Als je meer van een iets neutraler geluid houdt, dan zul je gelukkiger zijn met oortjes zoals de AirPods Pro. De app bevat gelukkig ook een equalizer waar je het geluid naar smaak kunt bijstellen.

Noise Cancelling

De oortjes zijn uitgerust met Active Noise Cancelling (ANC). Op dit vlak kan ik ze dus leuk vergelijken met mijn AirPods Pro. De ANC werkt prima, en zal een groot deel van het geluid wegfilteren. In de trein vind ik dit bijvoorbeeld erg prettig. Hardere geluiden en bepaalde hogere tonen komen wel nog door, maar zet wat muziek op en je hebt er geen last meer van. ANC is vooral goed in het wegfilteren van een lagere brom van bijvoorbeeld de motoren. Het is niet de beste ANC die ik ooit gehoord heb, maar voor oortjes zoals deze is het dikke prima! Wil je nog betere ANC, dan zul je moeten gaan voor een over-ear hoofdtelefoon zoals mijn Sony 1000xM3, maar dat is natuurlijk een compleet ander product en totaal niet te vergelijken met deze oortjes.

De ANC heeft drie verschillende “standen”. Een voor onderweg, een voor “every day” en een voor buitenactiviteiten. Persoonlijk hoor ik het verschil tussen de drie standen echter niet.

Ook kun je ervoor kiezen om de ANC-microfoons in te zetten om het omgevingsgeluid te versterken. Ik gebruik dit zelf bijvoorbeeld als ik van de trein naar de bus toe loop, omdat ik het gevaarlijk vind om met noise cancelling over straat te lopen. Je hoort mensen ook wel eens zeggen dat met deze functie ook zonder problemen gesprekken gevoerd kunnen worden zonder dat je de oortjes uit hoeft te doen, maar dat vind ik gewoon onfatsoenlijk. Ook vind ik het nog steeds makkelijker om mensen te verstaan met de oortjes helemaal uit mijn oren.

Een minpuntje is dat voor mij de ANC niet altijd meteen aan wil. Soms moet ik de oortjes een paar keer uit mijn oren halen en weer terug erin doen. Het is alsof de oortjes niet goed herkennen dat ik ze allebei in heb, ondanks dat de Dual Connect modus netjes in stereo staat. Gelukkig blijven ze wel netjes werken als de ANC eenmaal aan staat.

Bellen

Ieder oortje heeft drie microfoons aan boord, namelijk 1 feedbackmicrofoon voor ruis/windonderdrukking, en twee gerichte microfoons om je stem op te vangen. De mensen die ik heb gebeld met de oortjes gaven aan dat ik prima te verstaan was, ook in een wat drukkere omgeving. Zelf had ik ook geen problemen om de andere beller te verstaan.

Stemassistent

Je kunt op verschillende manieren gebruik maken van een stemassistent. De eerste manier is wat JBL in de app “native” noemt. Dit is de stem assistent die op jouw telefoon draait. De oortjes zullen dan puur als headset voor je telefoon dienen. Dit is tevens de enige manier om gebruik te maken van Siri op de oortjes.

De oortjes ondersteunen echter ook om ingesteld te worden met Google Assistant of Amazon Alexa. Deze zullen dan direct op de oortjes draaien, waardoor het bijvoorbeeld ook mogelijk wordt om Google Assistant op te roepen met het “Hey Google” commando. Dit werkt op zich prima, maar ik maak zelf niet zo bijzonder veel gebruik van een stemassistent op mijn telefoon. Ik gebruik het voornamelijk in combinatie met mijn Google Home, en een enkele keer Siri op mijn iPhone, maar dan heb ik mijn telefoon meestal al om een andere reden met het scherm aan in mijn hand. Op dat moment is het makkelijker om “Hey Siri” tegen mijn telefoon te roepen.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit en afwerking zijn helemaal prima. De oortjes en het doosje voelen degelijk aan, en er zijn niks van scherpe randjes of iets dergelijks te vinden. In de deksel van het doosje zit een veer die ervoor zorgt dat de deksel niet zomaar dicht valt als je het doosje open hebt, wat erg fijn is. De deksel zelf voelt wat dun aan, maar dit is op zich niet storend. Persoonlijk vind ik dat nog niemand in de buurt is gekomen van het doosje van Apple ’s AirPods, maar ik heb zeker ook al slechtere voorbeelden gezien van doosjes die slechter waren.

De oortjes hebben een adviesprijs van €179,-. Op het moment van het schrijven van deze review zijn ze in de officiële JBL webshop in de aanbieding voor €147,-. Als ik een beetje rondkijk in de Tweakers Pricewatch, dan is te zien dat ze hiermee precies tussen de prijzen van vergelijkbare oortjes in vallen. Zo kosten de Samsung Galaxy Buds Pro €122,-, terwijl de nieuwe Sony WF-1000xM4 rond de €279,- te vinden zijn. Zelf denk ik dat het een redelijke prijs is voor de kwaliteit en functies die je krijgt, al zijn er zeker ook goedkopere alternatieven van goede merken te vinden.

Voor de prijs krijg je prima oortjes met goed geluid en een mooie feature-set. Ik heb de oortjes echter niet zonder frustraties gebruikt, iets wat ik bij mijn AirPods Pro niet heb gehad. Deze zijn echter flink duurder. Zou ik ze aanraden? Ja, dat zou ik zeker. Als je een iPhone hebt, dan zou ik echter ook erbij zeggen om eens rond te kijken voor een deal op AirPods Pro. Ik heb de mijne namelijk in de aanbieding gekocht voor slechts 20 euro meer dan de adviesprijs van deze JBL’s. Voor een Android apparaat zou ik de AirPods echter afraden en zijn deze JBL’s een goede keuze!

Heb jij ook een JBL Live Pro+ TWS (Zwart)?

Vraag & Aanbod

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.