Audeze Penrose X Review

m33p 16 juni 2021, 228 views Product gekocht

Audeze Penrose X

Perfecte audio, prima mic, matig draagcomfort.

Pluspunten

• Perfect geluid
  • Prima microfoon (na firmware update)
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Hoofdband kussen te zacht
  • Beperkte accuduur
  • Werkt niet met dongle op MacOS

Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 5
Ik heb deze headset nu 3 weken in gebruik, en tot op heden bevalt deze goed, maar er zijn wel wat irritatie punten.

In het verleden heb ik altijd headsets gekocht met een prijs van 100 tot 150 euro. Mijn vorige headset is de HyperX Cloud Revolver; een headset met goed geluid, maar een groot probleem waarbij de audio van de headset opgepakt wordt door de microfoon. Omdat ik iets beters wilde ben ik rond gaan kijken, en uiteindelijk kwam ik op aanraden van iemand hier op T.net bij de Audeze Penrose uit op basis van de vlakke magnetische drivers en positieve reviews. Ik gebruik de headset alleen op de PC, maar heb wel de X-versie gekozen omdat ik een Xbox heb.

Voor mij was het belangrijkste de audio kwaliteit. Omdat ik al een losse condensator microfoon heb was een goede microfoon niet belangrijk. Draadloos was geen eis, maar als het draadloos zou zijn moest de latency laag zijn (dus geen bluetooth).

De audio kwaliteit is perfect. Ik ben absoluut geen audiofiel, maar ik merk dat er veel detail in het geluid zit en ik geluiden beter kan lokaliseren. Zowel op laag als hoog volume blijft het geluid uitstekend. De volume controls op de headset werken goed en zijn goed te vinden.

De microfoon gebruik ik eigenlijk niet. Initieel heb ik deze wel getest, en de kwaliteit was slecht te noemen. Na een firmware update was de kwaliteit van de microfoon een stuk beter. Verwacht geen studio kwaliteit (hij zou ontworpen zijn in samenwerking met Shure), maar voor VOIP is de microfoon prima.

Het draagcomfort heeft mij doen overwegen de headset retour te sturen. De eerste week klemt de headset precies goed op het hoofd. Nu, 3 weken later, merk ik wel dat de headset minder klemt en daardoor de neiging heeft te zakken en daardoor meer op de hoofdband/hoofdkussentje leunt. Daar zit voor mij ook het grootste euvel met deze headset: het kussentje onder de hoofdband is zo zacht dat deze te ver inzakt en het plastic van de hoofdband direct je hoofd raakt. Ikzelf en mijn vriendin ervaren dit. Door de hoofdband wat langer te maken of de headset iets te verplaatsen is dat probleem opgelost, maar ik maak me wel wat zorgen over de langere termijn wanneer de headset minder gaat klemmen op de earcups en af gaat zakken. Audeze heeft hier absoluut gekozen voor form over function en had eigenlijk gewoon een breder of iets harder hoofdkussentje moeten gebruiken.

Het is een draadloze headset en de accu voegt gewicht toe aan de headset. Toch voelt de headset in de praktijk niet zwaarder dan mijn bedrade HyperX Cloud Resolver. Wel merk ik dat de accuduur wat tegen valt. Ik heb het niet gemeten dus een exacte duur kan ik je niet geven, maar in de praktijk moet ik de headset om de dag opladen als ik deze 4-5 uur per dag gebruik. Omdat er geen oplaadstation bij zit en opladen via USB-C moet hoop ik maar dat de connector dit op de lange termijn ook nog vol blijft houden.

De geluidsisolatie is heel goed, misschien wel te goed. Met de headset op het hoofd lekt er nagenoeg geen geluid. Dat is soms ok een nadeel, want door de isolatie lijken de earcups soms iets vacuum te trekken wat een raar gevoel geeft. De Penrose X heeft fel groene accenten. Er zijn ook bronze en zwarte vervangingen voor te koop, maar die zijn nergens leverbaar, dus kies wijs :-)

De software is prima. De equalizer werkt goed, maar het opslaan/laden van de presets werkt wat omslachtig. De headset zou ook op MacOS moeten werken met de dongle, maar dat werkt op mijn Macbook Air M1 niet (de software overigens wel). Via bluetooth werkt het uiteraard wel, maar lever je wel in op de audio kwaliteit.

Mijn conclusie is dat dit waarschijnlijk de best klinkende headset is die je kunt kopen voor 300 euro, maar dat er wat betreft draagcomfort wel het nodige op te merken valt.

Heb jij ook een Audeze Penrose X?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.