Imou Bullet 2S 4MP

€ 81,11
Specificaties Draad(loze) buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Imou Bullet 2S 4MP Review

Twilight BurnTestpanel 15 juni 2021, laatste update op 15 juni 2021, 252 views Testpanel

Imou Bullet 2S 4MP

De Imou Bullet 2S 4MP is een goede, degelijke, en waterdichte camera die uitblinkt in omstandigheden met weinig licht. De camera ondersteunt detectie van beweging en personen, en kan hierbij een notificatie geven. De bediening van de camera gaat (enkel) via een app van Imou.

Pluspunten

• Solide metalen behuizing, waterdicht
  • Zeer goed beeld, ook bij schemering/weinig licht
  • Veel functionaliteit

Minpunten

• App en account noodzakelijk
  • Alleen 2.4 GHz WiFI
  • Documentatie is zeer beknopt

Kwaliteit Score: 4

Review IMOU Bullet 2S - 4MP

Deze camera is mij ter beschikking gesteld door het Tweakers Testpanel.
Inhoud en eerste indruk
In de doos zit het volgende:
  • Camera
  • Adapter
  • Waterdichte behuizing voor netwerkkabel
  • Boormal
  • Schroeven en pluggen
  • Beknopte handleiding
De camera en de voet zijn beide van metaal, dit geeft meteen een solide gevoel. Het bewegen van de camera in de voet gaat wat moeizaam, en je trekt hem snel los, maar met de schroef kun je deze goed vastzetten.
Het toevoegen van een waterdichte behuizing voor de netwerkkabel vind ik positief. Deze kan om een bestaande netwerkkabel geinstalleerd worden. Wat me wel opviel is dat er geen waterdichte behuizing is voor de stroomaansluiting; in hoeverre dit echt nodig is weet ik niet. Aangezien er wel wat metaal van de aansluiting zichtbaar is aan de buitenkant, en de plug van de stroomaansluiting en die van de netwerkkabel even lang zijn word deze wel aan weer en wind blootgesteld.
Installatie
Om de camera te installeren moet de Imou Life app gedownload worden, en moet er een account worden aangemaakt.

Voor het installeren heb ik de netwerkkabel en stroomkabel aangesloten. Hierbij viel het op dat de netwerkkabel niet in de plug "vastklikt" en er makkelijk uitschiet. Wanneer je gebruik maakt van de waterdichte behuizing houd deze de kabel wel vast, maar aangezien ik hem via WiFi wilde gebruiken vond ik dat wat overbodig, en de netwerkkabel die ik hiervoor gebruikte had een vrij grote trekontlasting, en pastte ook niet in de waterdichte behuizing.

Het installeren ging verder vrij voorspoedig, door de QR code te scannen werd de camera gevonden en toegevoegd aan de app. Deze lijkt tot 4 camera's tegelijk te ondersteunen. In de eerste instantie kreeg ik geen beeld maar een firmware update van de camera verbeterde dit. Hierna kon ik de verbinding wel maken.
Gebruik en functionaliteit
De interactie met de camera gaat via de Imou Life app. Het duurt wel vaak even voor de beeldverbinding tot stand word gebracht. In de app kun je ook verschillende opties van de camera configureren.

De camera ondersteunt het detecteren van bewegen en/of personen. Deze zijn los aan en uit te stellen. Verder kun je het deel van het beeld instellen waar deze detectie actief is, en kun je instellen op welke momenten in de tijd, en per dag, de detectie actief is.

Wanneer deze detectie af gaat kun je er voor kiezen om een notificatie te krijgen, al dan niet met screenshot van de situatie. Ook kun je er voor kiezen de spotlight (twee lampen) aan te laten gaan.

De camera kan ook gebruikt worden om te communiceren met een persoon. Zowel de kwaliteit als de latency van de spraakverbinding is behoorlijk goed. De speaker kan ook gebruikt worden om een (hele harde) sirene te laten horen. Dit gaat voor zover ik heb kunnen vinden alleen handmatig, en de app waarschuwt er ook voor dat dit een zeer luid geluid is.

De beeldkwaliteit van de camera is voortreffelijk, met 4MP heb je zeer scherp beeld. Waar de camera vooral in uitblinkt is omstandigheden met weinig licht, vanwege de F1.2 lens. Wanneer het buiten behoorlijk schemerig is zie je dat amper op het beeld, ook als de spotlight uit staat. Zelfs in het donker, met enkel wat maanlicht en straatlantaarns was er goed (kleur) beeld tot in de verte. Om dit te testen had ik de camera naar buiten gericht, richting de toppen van wat bomen en de zijkant van ons huis, zodat er geen straat of iets anders zichtbaar was. Desondanks ging de "Human Detection" met enige regelmaat af.

Ik heb geen SD kaart in de camera zitten, hiermee kun je opnames op slaan. Ook is het mogelijk een abonnement af te sluiten voor cloudopslag. De app is pusht je wel heel erg om zo'n abonnement af te sluiten, iedere keer als ik op een notificatie klikte kreeg ik de vraag of ik cloudopslag wilde, en er was geen optie om deze uit te zetten.

De camera is ook bedoeld om op een vaste plek gericht te zijn, er is alleen digitale zoom met de app en er zit ook geen motor in de camera om deze te laten bewegen.

Een nadeel is wel dat de camera alleen via de app te benaderen is. Volgens de website van de fabrikant zou er ook ONVIF ondersteuning zijn, en met een portscanner zie ik ook een HTTP en RTSP poort open, echter de HTTP server geeft alleen een "404" bericht, en de RTSP vraagt om login gegevens die nergens gedocumenteerd staan.

De prijs van de camera op moment van schrijven is zo'n 110 euro, wat ik een redelijke prijs vind voor de degelijkheid en functionaliteit.
Samenvatting
+ Solide metalen behuizing, waterdicht
+ Zeer goed beeld, ook bij schemering/weinig licht
+ Compleet met pluggen, boormal, waterdichte netwerkaansluiting
+ Eenvoudige installatie met app
+ Gebruiksvriendelijke app
+ Veel functionaliteit: spotlight, alarm, communicatiemogelijkheden, detectie van personen en beweging
- Geen waterdichte stroomaansluiting, netwerkplug "klikt" niet vast
- Alleen 2.4GHz WiFi
- App en account noodzakelijk, verbinding maken met de camera is soms traag
- Pusht (betaalde) cloudopslag bij Imou
- Geen documentatie over ONVIF/RTSP/HTTP Server

Heb jij ook een Imou Bullet 2S 4MP?

Een paar voorbeeldfoto's en video's, gemaakt met de camera, zouden deze review niet misstaan.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.