TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 3 stuks)

€ 214,-
Specificaties WiFi-ax • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 3 stuks) Review

Recursie 13 juni 2021, laatste update op 18 juni 2021, 669 views Product gekocht

TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 3 stuks)

Het is even klooien maar het is gelukt om hem uit de router modus te krijgen. Dan is het systeem via een browser te configureren. Het nadeel blijft wel dat je een account moet hebben en dat het apparaat ontzettend veel DNS verzoeken naar het internet stuurt.

Pluspunten

• Goed bereik
  • Makkelijk te installeren??

Minpunten

• Account nodig voor configuratie
  • Router modus werk niet goed met pi-hole samen
  • Relatief duur
  • Blijft elke paar seconde connected met Facebook, Google, etc
  • Slecht voor je privacy

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 4
Het installeren gaat relatief eenvoudig met de app. Dat is dan ook meteen een groot nadeel: je heb een app met account nodig om je apparaat te installeren en configureren.

Wat gebeurde er na de standaard opzet?
1. Sonos
De Sonos setup is compleet in de war en je moet de producten weer toevoegen en herconfigureren. Dit komt omdat Sonos een netwerkaanpassing moet doen aangezien er een geheel nieuw WiFi netwerk opgezet wordt met de standaard configuratie van TP-Link.
2. Pi-Hole
Omdat er een nieuw WiFi netwerk opgezet wordt dient dat als single point of contact op de Pi-Hole. Dit zorgt ervoor dat de client rules in de Pi-Hole niet meer uitgevoerd kunnen worden omdat de X20 nu de client is. Ik heb bijvoorbeeld ingesteld staan dat mijn apparaten niet op Facebook, Google, etc kunnen komen. Na de standaard installatie kon ik die diensten gewoon bereiken op mijn telefoon 8)7

De oplossing;
Na wat lezen en zoeken heb ik in de app gekozen voor een Access point setup (ipv de standaard router modus). Daarmee blijft mijn interne IP-range gehandhaaft en werkt alles weer zoals ik het graag heb. De Pi-Hole ziet de clients weer en kan de ingestelde regels weer toepassen & Sonos werkt weer als daarvoor.

Het fijne is dat in access point modus de Deco X20 ook via zijn IP adres tegenaderen is in een browser en enigszins in te stellen is.

De configuratie mogelijkheden laten nogal wat te wensen over. Voor een standaard huis, tuin en keuken gebruiker is het misschien voldoende maar voor de gemiddelde Tweaker zijn de configuratie mogelijkheden, op zijn zachts gezegd, ondermaats.

Het bereik van het netwerk is goed uitgebreid (dat was ook de intentie van de aankoop).

Update na een paar dagen gebruik:
De Deco X20 blijkt uit de logs, van mijn Pi-Hole en firewall, elke paar seconden een DNS verzoek te sturen naar bing.com, facebook.com, reddit.com, google.com, amazon.com en youtube.com
Verde maakt het elke 10 seconden verbinding met n-devs-gw.tplinkcloud.com en n-devs-gw.tplinkcloud.com.

De klanten service geeft aan dat de DNS requests nodig zijn om te bepalen of er verbinding is met het Internet. Op de vraag waarom dat dan zo ontzettend vaak moet gebeuren en waarom ze daar geen eigen DNS voor hebben ingericht krijg je gewoonweg geen antwoord.

Uit mijn logs blijkt dat ongeveer 24% van alle requests in mijn netwerk van de Deco X20 zelf afkomstig is. Daarmee is het wel een heel luidruchtig apparaat in mijn netwerk. Ik heb all die verbindingen geblokkeerd in de Pi-Hole en de firewall (better safe than sorry) en de apparaten blijven prima functioneren.

Al met al ben ik teleurgesteld in de aankoop en de klantenservice van TP-link. Ik kan het uit privacy overwegingen niet aanbevelen om dit apparaat of andere TP-Link cloud apparaten aan te schaffen.

Heb jij ook een TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 3 stuks)?