Packard Bell Easynote TM86-JO-010 (Zilver) Review

peetgate 1 september 2010, laatste update op 4 september 2010, 7.434 views

Packard Bell Easynote TM86-JO-010 (Zilver)

Pluspunten

• goede prijs/kwaliteit verhoudingMooi en strak designFijn toetsenbordDe voorge´nstalleerde softwareApart numpad

Minpunten

• Onhandig touchpad
  • Plaatsing media-toetsen
  • Numpad is wel erg ver in te drukken
  • Onleesbaar bij opvallend (zon)licht

Tijdens het uitzoeken van een laptop heb ik mij zeer verwonderd (en ge´rriteerd) over het beperkte aantal user-reviews op tweakers.net op het gebied van laptops in mijn prijsklasse. Omdat ik hier graag verandering in zou zien heb ik besloten een review te schrijven over mijn zojuist aangeschafte laptop. Het betreft hier mijn eerste review, dus alle tips zijn meer dan welkom. Laat het ook weten wanneer je dingen mist in mijn review, ik zal dan proberen je vraag te beantwoorden!

Omdat een maand geleden mijn laptop is gestolen was ik op zoek naar een nieuwe. Ik gebruik hem vooral aan het netsnoer op school of wanneer ik een keer bij mijn ouders langs ga. Desalniettemin vind ik het belangrijk dat de laptop het tijdens een reis een poosje volhoud zodat ik niet meteen zonder stroom zit. Helaas is dat bij deze laptop niet het geval. (hier later meer over). Waarom ik dan toch voor deze laptop gekozen heb? Hoge specs en good looks voor een lage prijs! :9

Bij het schrijven van deze review zal ik de Packard Bell af en toe vergelijken met mijn vorige laptop, namelijk een HP pavilion DV5. Het precieze type weet ik helaas niet meer, maar wat ik nog wel weet is dat het een laptop was met:
  • 3GB intern geheugen
  • 320GB HD
  • afstandsbediening voor media center
De meeste plaatjes in deze review zijn klikbaar!

• Processor: Intel Core I5 430M
  • Geheugen: 4GB DDR3
  • Scherm: 15,6", glanzend, edge-lit LED, TFT (1366x768)
  • Videokaart: ATI Radeon Mobility HD5470 met 512MB dedicated geheugen
  • multi touch touchpad
  • li-ion 4400mAh accu
  • Gewicht inclusief accu(zelf gemeten): 2480gram
  • Gewicht voeding inclusief kabel (zelf gemeten): 540 gram
Zoals je kunt zien betreft het hier een prima set-up voor zijn prijs. Een core i5 en een dedicated videokaart maken dat deze laptop een stuk beter presteert dan de gemiddelde laptop in deze prijsklasse. Helaas heeft men bij het ontwerp van deze laptop moeten bezuinigen op andere punten om de prijs laag te houden. Hierdoor zul je enkele standaard features moeten missen zoals een ExpressCard-slot, eSATA en Bluetooth. Het missen van deze features vormt voor mij geen probleem bij dagelijks gebruik. Een telefoon met bluetooth kan ook via een kabeltje aangesloten worden en een externe HD met eSATA bezit ik niet.
Buiten de laptop en oplader vind je alleen een handleiding in de doos. Iemand die een rijk accessoire-pakket verwacht komt bedrogen uit.

Een feature die iets minder standaard is, maar wel op mijn vorige laptop zat, is een media center afstandsbediening. Helaas ontbeert de Packard Bell een afstandsbediening en infrarood-oog. Ik zal weer ouderwets op moeten staan tijdens het schouwen van een film.

linker zijaanzicht: Voeding, VGA, Ethernet, HDMI, USB, Mic, Headphones
rechter zijaanzicht: 2x USB, optisch station, kensington

software
  • Sofware voorge´nstalleerd(mogelijkheid tot zelfstandig branden recoverydisk):
  • Windows Home Premium 64 bit
  • nero 9 essentials
  • skype
  • 6 windows live apps
  • trialversie van Microsoft Office 2007
  • Verschillende packard bell apps zoals: gebruikershandleiding, recovery disk maken, update programma, MyBackup.
De voorge´nstalleerde software voldoet prima. Er is weinig overbodige software geinstalleerd. Alleen de webcam-utility heb ik direct verwijderd. Deze had namelijk een toolbar op de windows desktop die niet uit te schakelen was. Behalve microsoft office betrof het full versions van alle software. Ook was ik erg te spreken over het feit dat er een full version van photoshop elements 8 is ge´nstalleerd waar je in de winkel toch bijna 100 euro voor neerlegt. Omdat er verder weinig rommel ge´nstalleerd is heb ik besloten de bestaande Windows versie te behouden.

De laptop ziet er degelijk en strak uit. Je kunt zien dat Packard Bell ook hier niet op bezuinigd heeft. Het deksel heeft een glad, mat en zilveren afwerking met een subtiel golfpatroon. Dezelfde afwerking is ook te vinden op de panelen waar je je handpalm op laat rusten. Persoonlijk vind ik het een bijzonder mooie en stijlvolle afwerking. Het patroon loopt ook door over het touchpad welke helemaal verwerkt is in de palmsteun. Enkel twee subtiele lijntjes geven aan waar het touchpad zit. De mat zilveren afwerking is totaal niet gevoelig voor vingerafdrukken. De speakers zijn verwerkt onder een zwarte mesh boven het toetsenbord. Rond het scherm en het toetsenbord zit een glanzende, zwarte lijst. Deze lijst doet helaas erg goedkoop aan, het plastic straalt er vanaf en alleen al door er naar te kijken krijg je het al vol met vingerafdrukken.
De scharnieren zijn afgewerkt met chroomkleurige kapjes. Het ventilatiegat aan de linkerkant zit lekker hoog zodat je de laptop ook rustig op een, niet al te dik, dekbed kunt gebruiken zonder dat deze meteen oververhit raakt.

Over het toetsenbord ben ik misschien nog wel het meeste te spreken. De toetsen lijken te zweven boven de ondergrond. Ook is er een full-size numpad aanwezig aan de rechterkant met alle gebruikelijke knoppen op hun gebruikelijke plaatsen. Boven het numpad zijn vier knoppen opgenomen. Drie knoppen om het geluid mee te regelen (mute en twee volume knoppen) en een knop waarmee je snel het meegeleverde social network programma kunt openen. Buiten het normale toetsenbord is er enkel een power-knop te vinden, dit geeft een opgeruimde indruk. Wel betekent het dat alle sneltoetsen onder de fn-knop vallen.

De zwevende toetsen

Natuurlijk heb ik ook getest hoe stevig de afwerking is wanneer er druk op wordt uitgeoefend. Het deksel buigt bijna niet door. Ook de afwerking rond het toetsenbord komt erg stevig op mij over. Wel heb ik geconstateerd dat de rechterkant van het toetsenbord Úrg ver is in te drukken. Bij normaal gebruik geen probleem. Het numpad is echter zeker niet geschikt voor veelvuldig button bashen zoals gebruikelijk was bij retro spelletjes als Mortal Kombat.

De scharnieren lopen lekker stroef en het beeldscherm zal dus niet snel uit positie raken wanneer je de laptop gebruikt voor onderweg. Hierbij moet ik wel aantekenen dat de scharnieren er klein uitzien, maar tot nu toe voldoen ze prima. De chromen kapjes over de scharnieren komen erg fragiel over. Ik verwacht dat deze bij normaal gebruik er nog eens af gaan vallen.

De scharnieren

Vlak voordat mijn oude laptop gestolen was heb ik een mooie tas aangeschaft waarin ik mijn dSLR en 15.4" laptop gezamenlijk kan dragen, namelijk de fastpack 250. Bij het uitzoeken van een nieuwe laptop kwam ik er achter dat de standaard tegenwoordig 15.6" is. Hier maakte ik mij even zorgen over, maar gelukkig past de nieuwe laptop gewoon in de tas.

Met een kleine 2,5 kg heeft de laptop een prima gewicht voor zijn klasse. Verwacht je echter een super mobiel apparaat, dan ben je aan het verkeerde adres bij deze laptop. Mede dankzij de losse videokaart slurpt de laptop energie. Ik heb de accuduur nog niet uitgebreid getest, maar wanneer ik aan het browsen ben en ondertussen een beetje wat download via alt.binz is de accu leeg binnen anderhalf uur. Ik zal hier op een later tijdstip meer over schrijven.

Vaak is de gebruiksvriendelijkheid bij laptops beperkt omdat er veel functionaliteit gestopt moet worden in een beperkte ruimte. Bij deze laptop is dat anders. Het toetsenbord is logisch ingedeeld en heeft grote knoppen met veel tussenruimte zodat je ongestoord met tien vingers kunt typen. Dankzij het full-size numpad typ je snel cijfers. Het is heerlijk om te beseffen wanneer je het gebruikt, het voelt echt alsof je achter je desktop zit te werken. Geen gekluns met een nep-numpad onder de fn-toets.

De power-knop, de 4 functietoetsen, wifi-LED en HD-LED

Buiten het toetsenbord om zijn er geen media toetsen of andere frutsels te vinden. Dit geeft een opgeruimde indruk, maar betekent wel dat je de fn-toets moet gebruiken om bepaalde functies uit te voeren. Alle fn-functies zitten onder de F1 t/m F12 toetsen. De mediatoetsen zitten naar mijn idee te ver naar rechts (F7 t/m F10). Mensen met grote handen kunnen ze met een beetje handigheid nog wel bedienen, maar heb je te kleine handen dan valt het gemak van de toetsen weg en is het sneller om met de muis even naar media player te gaan.

Het touchpad is verwerkt in de polssteun en vormt hier geen onderbreking in. Er is links en rechts van het touchpad een subtiel ribbeltje aangebracht om de grenzen van het touchpad aan te geven. Dit lijkt heel mooi, maar het is vaak lastig om het touchpad te vinden en je vinger op de juiste plek de leggen. Ook de verticale scrollbalk wordt aangegeven met een subtiel ribbeltje en twee pijltjes. Toch is het lastig om blind de scrollbalk te vinden.
Een leuke gimmick is dat het touchpad multi-touch is. Door te pinchen kun je zoomen. Door met twee vingers tegelijk te vegen kun je horizontaal of verticaal scrollen. Verder is er nog de mogelijkheid om foto's te draaien door 1 vinger in de linker-benedenhoek te zetten en er met een andere vinger omheen te draaien. Dit is mij echter nog niet gelukt.
Doordat het touchpad zo gruwelijk gevoelig is ben ik vaak per-ongeluk aan het scrollen wanneer ik met 1 vinger probeer te werken. Het is namelijk bijna onmogelijk om je linkerhand op het toetsenbord te laten rusten zonder het touchpad aan te raken. Al met al zal het nog wel een poosje duren voordat ik aan het touchpad gewend ben.

het golfpatroon loopt door op het touchpad

Het beeldscherm heeft een hoge helderheid. Het is zelfs iets feller dan mijn desktop-monitoren. De kleuren komen mooi over en het beeld wordt scherp op het scherm gelegd. Ik had gedacht dat de glossy-rage ondertussen wel eens over zou zijn, maar op bijna alle laptops die ik gezien heb zat een glanzend scherm, zo ook bij deze. Het is natuurlijk mooi dat het contrast op deze manier verhoogd wordt, maar het betekent ook dat je bij opvallend (zon) licht een totaal onleesbaar scherm hebt.

Het beeldscherm is bij opvallend (zon) licht totaal onleesbaar

Dit is ondertussen mijn derde laptop en opnieuw heb ik een verbetering mogen zien in warmte en geluidsproductie. De laptop voelt koel aan tijdens normaal gebruik. Wanneer ik COD MW2 ga spelen loopt de temperatuur op maar wordt zeker niet heet. De warmte kan ook goed weg via het ventilatiegat aan de linkerkant. Bij mijn vorige laptop zaten de ventilatiegaten aan de onderkant en de HP was dan ook niet goed te gebruiken in bed. Tijdens surf- en officegebruik is de ventilator niet te horen. Zelfs wanneer ik mijn oor voor het ventilatiegat houd hoor ik niets. Tijdens het gamen hoor je de fan wel opspinnen, maar zelfs dan is de laptop vrij stil.

Toen ik de specs van deze unit zag was ik wel onder de indruk. Een Intel Core i5-430M processor met een ingebouwde ATI Mobility Radeon HD5470 maken dat deze laptop prima te gebruiken is voor de meest uiteenlopende taken. Tijdens het werken in Windows ervaar ik geen noemenswaardige wachttijden. De bijgeleverde Photoshop elements 8 start ook binnen enkele seconden op. Ten opzichte van mijn desktop PC met een I5-750 met SSD is er natuurlijk nog wel het een en ander aan snelheidswinst te behalen, maar voor een laptop van deze prijsklasse mag er niet geklaagd worden.

Specs zijn natuurlijk belangrijk, maar waar is dit apparaat nou eigenlijk toe in staat? Om deze vraag te beantwoorden heb ik enkele benchmarks laten draaien.

Ik kan hier misschien nog wel wat tips voor gebruiken. Ik heb zoveel mogelijk de standaard instellingen gebruikt van de benchmark software, maar ik vraag mij af of hier misschien een bepaalde standaard voor te gebruiken is?

De volgende informatie is hieronder te vinden:
  • Windows prestatie-index
  • CPU-Z en GPU-Z uitdraaien
  • 3Dmark06
  • PC mark Vantage
  • HD-tune 4.50
  • Battery Eater Pro 2.70
Windows prestatieindex

Battery Eater "klassieke setting". (klik het plaatje voor het volledige rapport):

Wanneer je een laptop wilt kopen onderuit het middelste prijssegment dan ben je bij deze laptop aan het goede adres. Voor deze prijs heb je een zeer sterke laptop die er ook nog eens goed uitziet. Verwacht niet teveel poespas eromheen: je krijgt bij de Packard Bell Easynote TM86-JO-010 puur een laptop met oplader, that's it. Softwarematig zit je beter en zijn er leuke pakketten voorge´nstalleerd. De laptop zit zeer degelijk inelkaar. Ga alleen geen button-bash spelletjes spelen op het numpad want misschien druk je het toetsenbord dan aan gort.

Bedankt voor het lezen van deze review. Heb je nog tips en ideeŰn laat het mij dan weten.

Heb jij ook een Packard Bell Easynote TM86-JO-010 (Zilver)?

Hele goede review, bedankt. Ik sta op het punt deze aan te schaffen, maar vraag me alleen nog af of er een functieknop is om makkelijk/snel te schakelen tussen de Intel en Ati graphics.
Hoi Flipje,

Deze functie is helaas niet aanwezig. Dit zou inderdaad mooi zijn ivm energiebesparing, maar ik heb hem nog niet gevonden ;)
mooie 1e review!

raar dat je bijna geen verschil ziet in performance tussen de intel en ati terwijl de ati toch best een nette kaart is, misschien moet je iets finetunen via catalyst center, of dedrivers updaten.
Hmm, ik kan op dit moment geen benchmarks vinden van de i5-430 GPU, dus kan er geen zinnig antwoord op geven. Ik meende echter ergens gelezen te hebben dat je met de ge´ntegreerde Intel GPU MW2 goed op low settings kon spelen. Met de ATI kun je net niet soepel spelen op medium (dus ook goed op low). Maar ik ga zowiezo nog even de drivers updaten! :)
Dit kaartje moet toch echt wel een stuk vlotter zijn dan zo'n Intel chipje...

Ik dacht dat de prestaties ongeveer 2 a 2.5 maal hoger zijn.
Yes, je hebt gelijk. In onderstaande link heeft de Intel een gemiddelde score van 1540 op 3dMark 06 ten opzichte van gemiddeld 3685 punten voor de ATI. Dit is dus aanzienlijk hoger. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om altijd je bronnen te checken!

link intel:
link ATI:
De intel heeft slechte openGL ondersteuning, dat kan ook nog een reden zijn.
Bedankt voor je review, ik ben 'm naar aanleiding van jouw review zondag gaan halen bij de MM. Echt een aanrader in deze prijsklasse.
Mooie review :)

Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid en de service van Packard Bell? Ik hoor en lees altijd dat het zulke goedkope rotzooi is en de service belabberd?
Proffie*****.
Ik denk dat packard bell trots op je zou kunnen zijn.
mooie foto`s ,compleet verhaal.
Mooie review, bedankt. Ook leuk die kopjes plaatjes, ziet er wel profi uit. :)

Ik sta op het punt een laptop aan te schaffen, maar ik denk toch dat ik voor deze ga: pricewatch: Asus X52JC-EX325V (die kwam ik vandaag tegen). Of iemand moet nog een goede reden hebben om toch voor deze Packard Bell te gaan? Games zijn niet zo belangrijk voor mij. Wel dat ik de laptop kan aansluiten op de tv om een filmpje te kijken. De Asus heeft wel HDMI ook al staat dat niet in de lijst met kenmerken.
mooie review.. ik heb de laptop nu ongeveer een jaar en ik heb niets te klagen! zeker een aanrader voor deze prijs.. MAAR.. ik heb de laptop gisteren proberen te upgraden naar 16 gb DDR3 (corsair 1333).. en tot mijn grote verbazing boot windows niet meer. Het lijkt goed te gaan tot dat het splash screen van windows tevoorschijnkomt want dan begint de laptop weer van voor af aan te starten.. Hij geeft aan dat windows niet kan starten vanwege een hardeware verandering en ik kan kiezen tussen repair of windows normaal starten. bij normaal starten raakt de laptop dus in een loop. en als ik de windows 7 cd er in prop om hem te repairen dan herstart hij ook weer zodra het splash screen tevoorschijn komt..

Met het oude geheugen start de packerbell weer prima. En met de nieuwe dimms is ook niets aan de hand want die werken prima in mn macbook..

heeft iemand hier ervaring mee en enig idee wat het kan zijn ? want mijn kennis gaat niet echt veel verder dan dit haha
Hey ariRoens, thanx voor je reactie :) Helaas heb ik het geheugen van de laptop niet aangevuld, dus ik kan je hier niet direct mee helpen. Heb je geprobeerd om het nieuwe geheugen alleen te installeren? Of heb je dit geprobeerd samen met het oude geheugen? Je kunt hier misschien nog iets mee proberen anders?

Succes!
Niet goed volgens mijn buur die ooit een Packard Bell laptop had...
Maar dat is meer dan 5 jaar geleden denk ik dusja...
Ok, en zojuist heb ik besloten om hem weg te doen :P Dat was dus iets minder dan 6 jaar plezier van dit ding. Wat hem uiteindelijk de nek omgedraaid heeft is het linker scharnier. De behuizing hieromheen is gewoon afgebroken en het scharnier hangt semi los in de behuizing. Daarnaast was ie toch ook wel echt traag geworden, ondanks een Samsung 850 evo SSD. Ik ga nu over op de HP Spectre x360. Heerlijk ding, maar misschien, als ik zin heb, daar later meer over ;)