Lenovo 40AS0090EU Thinkpad USB-C Dock Gen 2

€ 373,89

Lenovo 40AS0090EU Thinkpad USB-C Dock Gen 2 Review

Smokeyy_TR 26 mei 2021, laatste update op 4 april 2022, 1.622 views Product gekocht

Lenovo 40AS0090EU Thinkpad USB-C Dock Gen 2

Een prima dockingstation dat via USB-C werkt en niet via Thunderbolt. Met veel aansluiting om je randapparatuur aan te sluiten. Werkt perfect met mijn Legion 5 Pro.

Pluspunten

• Thunderbolt niet verreist
  • Veel Aansluitingen
  • Laadt laptop op

Minpunten

• Laadt langzaam de laptop op
  • Prijzig

Let wel op dat bij sommige laptops de bandbreedte van de USB-C kabel beperkt is. Dit is bij mij het geval want mijn twee 144Hz schermen werkten niet. Ik moest één van de schermen op 120Hz zetten zodat er wel beeld was. Buiten dat had ik veder geen andere problemen met de dockingstation.

12 Juli 2021 Update

Laatste tijd viel het op dat met het warme weer (op zolder 30 graden) dat de dockingstation dan niet meer zo goed presteert. Ik krijg geen soepel beeld terwijl mijn FPS wel hoog is. Als oplossing sluit ik het beeldscherm waar ik mee game direct op mijn laptop. Dit is in mijn geval handiger. Zelf zou je eventueel een ventilator erop kunnen richten zodat het apparaat koelt. Hou hier rekening mee, wellicht dat het ook bij andere dockingstaitons ook het geval is.

Heb jij ook een Lenovo 40AS0090EU Thinkpad USB-C Dock Gen 2?

Vraag & Aanbod

Nee, degene die ik heb aangeschaft niet. Dit gaat via USB-C met Displayport in alt mode. Echter is de bandbreedte is beperkter dan Thunderbolt, en dat merk je wel als je twee hoge refresh schermen wilt aanzetten.
Gebruikt dit soort docks niet een DisplayLink chip om het beeldsignaal te comprimeren over een USB verbinding? Ik had altijd begrepen dat dit niet zo geschikt is voor video en gaming omdat je dan makkelijker de compressie-artifacts ziet. Of gebruikt deze een displayport alt mode over USB-C van je laptop?
Gezien je deze hebt met de zelfde laptop als mij, heb ik enkele vragen die je hopelijk kunt beantwoorden:
- Laadt de laptop wel op bij normaal gebruik (loopt deze niet alsnog leeg)?
- Kan ik eventueel legacy apparatuur met een USB-A aansluiten en dan wel de USB/Ethernet/Audio gebruiken?

Ik wil deze eigenlijk gebruiken op een werkplek waar ook wel eens een 8 jaar oude HP laptop wordt gebruikt. Wel met USB 3 / 5Gbps. Ik heb geen idee of ik daarmee ook het scherm kan gebruiken, op die oude laptops mag het best 30Hz zijn, op de Legion Pro wil ik het liefst 2560x1440 @ 144Hz met HDR.
@inorde Je laptop blijft opgeladen maar wanneer je een spel gaat spelen dan schakelt de laptop over naar de accu omdat hij meer stroom nodig heeft. Zelf sluit ik de 300W adapter aan de laptop voordat ik de USB-C kabel aansluit zodat de laptop daarop werkt.

Je oude HP laptop gaat er niet op werken want dit is alleen met USB-C. Als de HP laptop een USB-C had dan had je randapparatuur nog wel gewerkt zonder beeld. Dit is er een die je zou kunnen proberen met een USB-A poort:
pricewatch: Lenovo ThinkPad Hybrid USB-C with USB-A Dock (EU-stekker)

Ik kan niet met zekerheid zeggen of het dan allemaal werkt en dat je gewoon moeten testen. In het ergste geval kun je het nog terugsturen natuurlijk.
Ik heb inmiddels deze Dock. Helaas laadt hij de laptop niet op tenzij deze op standby staat. Het oranje lampje brandt wel, maar ik lees op Reddit dat je minstens een 65W lader moet hebben, en dit is een 60W lader.

Ik zal nog kijken of er een andere reden is waarom dit niet werkt, want het is wel een beetje jammer dat ik nu alsnog de adapter moet aansluiten.
Voor mijn situatie maakte dat niet uit. Want voor de beste prestaties sluit ik gewoon de originele 300W adapter aan.

Je zou inderdaad een ander adapter kunnen proberen en dan kijken of het werkt. Anders zal ik voor een ander oplossing zoeken.
Ik ben in ieder geval van een hoop gedoe af met kabels aansluiten. In principe kan ik een paar uur werken zonder problemen. Dank je.
@Smokeyy_TR Dank voor je review. Welke resoluties hebben je externe monitoren? Ik neem aan 1080p? Ik vraag me namelijk af of een combinatie van 1440p 165Hz en een 1080p 60Hz zullen werken over die ene USB-C aansluiting aangezien ik ook sinds kort de Legion 5 Pro heb. Met de DP 1.4 spec van elke uitgang van de dock zou het moeten kunnen, maar dan de vraag of dat lekker gaat over de USB-C kabel.
Nee dat ga je niet redden. Je kunt wel 1x 1440p 165 Hz scherm aansluiten als je dan nog een scherm wilt doen dan ga je het niet redden. Je zou dan een van de schermen alsnog direct aan je laptop moeten aansluiten. Daarvoor is de bandbreedte vanuit de laptop en ook de dockingstation beperkt (20 Gb/s). Als je zo min mogelijk kabels wilt aansluiten op je laptop dan zou je toch een ander laptop moeten zoeken of wachten of er wellicht een Intel variant van de laptop in Nederland uitkomt want die heeft thunderbolt 4 / USB 4 dan gaat dat sowieso nog lukken.
Heel vreemd dit.

We hadden deze modellen toevallig op kantoor liggen en dacht er een voor thuis te kunnen scoren, maar ik krijg deze dock niet aan de gang met de LP5 (AMD/32GB/3070). Bij meermaals aansluiten krijg ik kortstondig één displaypoort werkend, maar ook die stopt er weer mee. USB en netwerk werken niet en ook is er geen powerdelivery.

Een HP USB-C dock (G5) werkt uitstekend met de laptop, incl powerdelivery.

Ja, ik gebruik de poort op de achterzijde :-)

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.