Arctic Freezer 64 Pro Review

kalechinees 7 juni 2006, 1.240 views

Arctic Freezer 64 Pro

Pluspunten

• bepalen van blaasrichting
  • erg goedkoop
  • aardig stil

Minpunten

• te hoog

Geluidsproductie (min) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Na een hoop positieve reviews te hebben gelezen heb ik besloten dat dit degene is die mijn nieuw CPU mag gaan koelen. Voor velen is dit ook de koeler met de beste prijs/prestatie verhouding.

Hij doet niet onder voor koeler van 50,- en is tevens sinds enkele maanden ook een vast item in de best buy guides.

Dat is ook meteen de reden dat ik voor deze koeler heb gekozen. Prijs en prestatie.

Package
Deze vond ik erg karig. Een klein vierkant doosje met de koeler in een plastic omhulsel.
Een sticker van AC en een miniscule handleiding. Jammer.

Koelvermogen
Ben nog niet begonnen met overclocken maar op dit moment houdt hij mijn X2 3800+ op 30 graden idle. Dat is dus mooi :)

Wat wel even vermeld moet worden is dat bij deze koeler de pasta MX-1 gebruikt wordt. Bij verwarming verandert de structuur van deze pasta. Dit proces zorgt ervoor dat de warmtegeleiding nog beter wordt en duurt ongeveer 100 dagen. We kunnen dus nog koeler!

Geluidsproductie

Geheel betrouwbaar is mijn oordeel hierover niet omdat mijn Lian li case (PC 60 Plus II) enigszins luidruchtig is. De Fans hiervan draaien allemaal nog op max speeds.

Dit onderdeel zal ik spoedig nog aanvullen.

Compatibility
Hiervan baal ik best wel. De koeler is aardig hoog en het airduct dat bij mijn case is geleverd komt er tegenaan.
Op zich geen ramp aangezien het airduct wat speling geen doordat deze wat kan draaien maar toch balen. Kan nog altijd gemod worden.

Ook schrok ik nadat ik erachter kwam dat de cooler bevestigingen op mijn mobo (DFI Lanparty UT Ultra-D) verticaal stonden. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat de koeler geroteerd kan worden om zo te blaasrichting te veranderen. Dat maar de koeler geschikt voor zowel ATX als BTX. Dat is natuurlijk helemaal super aangezien iedere tweaker weer een iets andere airflow in zijn case heeft.

Wat ik wel raar vind is dat het koperen koelvoet kleiner is dat een 939 cpu... Aan elk van de randen is ongeveer 1-2 mm ruimte.
Hoewel de daadwerkelijke CPU in het midden zit (onder dat kapje :)) hadden ze naar mijn mening de voet iets groter kunnen maken. Al was het maar voor het beeld.

Uiteindelijk een mooie koeler voor weinig geld. Vanwage de lage kosten ga ik waarschijnlijk een paar vinnen afzagen zodat het airduct er beter overheen sluit. Ik zaag liever in een koeler van 15,- dan in m'n lian li van 140,- :)

Mensen met een Lian li PC 60 Plus II gewaarschuwd maar voor de rest een aanrader!

Heb jij ook een Arctic Freezer 64 Pro?

Ook ik het een DFI Ultra-D. Ook na het roteren van de cooler past de cooler niet gezien de geheugenmodules (met metalen heatspreader) in de weg zitten. Wanneer je dus vrij dikke modules hebt (zoals Corsair met heatspreaders) gaat de cooler zonder modden absoluut niet passen.
dat hangt natuurlijk van je mobo af, ik heb een Asrock dualsata2 en daar past ķe in alle richtingen prima op, en ik ook corsairs met heatspreaders

en hij koelt ze lekker mee
Ik heb het dan ook over een DFI Ultra-D bordje zoals je kunt lezen.
Ik had die MX-1 koelpasta ook gebruikt....(zat bij mijn Arctic Silencer 64-Ultra TC)
En ik vond het vanaf het begin al helemaal niks.... :r
Dat spul wil voor geen meter uitsmeren, en het is zo droog als wat..
Op mijn verpakking stond dat na 200 draaiuren de koelpasta nog beter zou moeten werken....niet dus!, aleen maar slechter.
Ik heb er vorige week zalman koelpasta op gedaan en allles koelt weer goed! :)

Op dat gebied zou arctic misschien wat kunnen verbeteren....verder maken ze mooi spul!

En BTW, leuke revieuw om te lezen! :Y)
kan je die airduct er niet gewoon uitschroeven :P (of verder inkorten)
Dat probleem met de airduct heb ik ook in mijn Aopen H600B miditower. Ik heb gewoon de airduct eruit gehaald...
Verder ben ik ook best tevreden over deze HSF.
Je geeft aan dat je de package nogal summier vind. Wat had je nog meer verwacht dan? Alles wat je nodig hebt (de cooler) zit er toch in?
Ik vind het inderdaad ook raar dat hij die verpakking een nadeel vind. Er is gewoon stevig karton gebruikt, koeler zit er goed in, stickertje erbij, wat wil je nog meer? Al die extra rommel hoef ik er helemaal niet bij.
..Is naar mening ook goed. Geen last van suizend geluid door de koelvinnen. Cool & Quiet gebruik ik ook niet. Hij draait echter op dit moment nog geen dag, dus wellicht dat het geluidsniveau nog omhoog gaat...

Ik heb deze cooler ook sinds een week. Ik vind juist wel dat ie teveel suizend geluid maakt. Qua geluidsproductie ben ik er dus niet op vooruit gegaan tov een cheap-ass thermaltake TR2-M6SE. Zoemen is vervangen door suizen :( Ik zal met een fanmate het toerental moeten verminderen.
Verder is de fan bij mij helaas niet helemaal lekker gebalanceerd lijkt het wel, al verdwijnt dat misschien als ie wat langer in gebruik is.
Super cooler !!!

Ik heb deze en de 9500 van zalman. De Artic is de helft zo luidruchtig coolt 1c cooler en koste me maar 40% van de prijs van de 9500 !!!

De 9500 was 50 euro de Artic 16. Dit is een echte topper. Meer peformance stiller en goedkoper.
ik heb er 14.60Euro voor betaald en heb hem op een athlon64 3700+ tray (san diego s939) gezet voor dezelfde prijs als een boxed 3500+ (venice).

met een 40Celcius peak koelt hij beter dan mijn kennis zijn athlon64 3500 (stock) die wel tot 54celcius komt "hij gaat nu ook deze koeler kopen"