EZVIZ BC1-B2 Duo Pack

€ 178,17
Specificaties Draad(loze) buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

EZVIZ BC1-B2 Duo Pack Review

MaharadjahTestpanel 28 april 2021, laatste update op 7 mei 2021, 185 views Testpanel

EZVIZ BC1-B2 Duo Pack

Kwalitatief solide camera's met basisstation voor het lokaal opslaan en bekijken van opnames. Complete featureset als gewenst voor beveiliging in en rondom het huis en wellicht klein bedrijf, met vele uitbreidingsmogelijkheden. Met uitzondering van de benodigde mobiele app, een verrassend goed camerasysteem.

Pluspunten

• Robuste bouwkwaliteit
  • Ingebouwde accu maakt met uitstekende draadloze levensduur
  • Goede detectie van personen
  • Uitgebreide (mobiele) app
  • Goed nachtzicht (in kleur!)
  • Installatiegemak

Minpunten

• Opslag online beeldmateriaal enkel via betaalde cloud-dienst of intere geheugenkaart
  • Langzame verbinding middels 2,4 Ghz-netwerk
  • Achter glas werkt bewegingsdetectie niet tot nauwelijks
  • Teveel verschillende menu's in de app met instellingen
  • Locatiegebaseerde functies ontbreken (vooralsnog)

Kwaliteit Score: 5

Vooraf

Dit gebruikersreview is geschreven naar aanleiding van een uitnodiging om betreffende (beveiligings-)camera-set te testen en ervaringen te delen. De duur van deze proefperiode betreft ca. 2 weken en op basis van de ervaringen binnen deze tijd is dus ook grotendeels deze beoordeling geschreven, mogelijk nog met aanvullingen in het vervolg.
Ik heb deze set getest in combinatie met onderstaande persoonlijke middelen:
- iPhone (besturingssysteem iOS 14.4.2)

Samenvatting

Een gevoelsmatig jong product heb ik mogen testen, een en ander met veel potentie naar mijn idee, maar met deze featureset nog niet ten volle benut. Kwalitatief voldoet de complete cameraset aan alle wensen, waar het product een goede toevoeging kan zijn aan ieder domotica-huishouden als bron van veiligheid.
Met dit systeem kun je professionele camerabewaking voorzien voor een particulier en wellicht ook (klein)bedrijfsmatig huishouden en het uitbreiden met verschillende aansluitende mogelijkheden.

Met een huis ingericht en voorzien van Philips Hue-assortiment, was bijpassende stap om alle waardevolle spullen beter in het zicht te willen houden middels een beveiligingssysteem, waarbij deze camera-set van EZVIZ een gewenste oplossing biedt. Met een uitgebreide app en handleiding kan men binnen no-time een (extra) oogje in het zeil houden, en buitenshuis ook goed op de hoogte worden gehouden van – mogelijke ongewenste – handelingen.

Specificaties

(bron: BC1-B1 - EZVIZ (ezvizlife.com))
Camera Parameters
Image sensor 1/2.8” 2-Megapixel Progressive Scan CMOS Sensor
Lens 2.8 mm @ F1.6; 128° (Diagonal), 108° (Horizontal)
Lens Mount M12
Night Vision IR Distance:10m, IR-cut filter with auto-switching
Video Parameters
Video Compression Smart H.265
Max. Resolution FHD 1920 x 1080
Frame Rate 50Hz @ 25fps, 60Hz @ 30fps. Adaptive frame rate of network transmission
DNR 3D DNR
Sensor PIR Motion Detection Sensor
Alarm Customized Alert Area
Siren N/A
General
Operating Conditions -20°C to 45°C, Humidity 95% or less (non-condensing)
Power Supply 12900mAh Rechargeable Lithium Battery or 5V DC
  • Per camera:
  • Magnetische montagevoet
  • Montagevoet met schroefverbinding
  • Boormal/sticker
  • Bevestigingsmateriaal (schroef, plug)
  • Quick-start Guide
Alles zat kwalitatief goed verpakt in de doos, zonder te weinig of teveel poespas. De camera’s zijn netjes afgeschermd met een folie tegen eventuele krassen

(Bouw)kwaliteit

Wat betreft de kwaliteit kan ik over het algemeen oordelen dat deze prima is van de algehele set, wat ik eerlijk gezegd ook wel verwacht van een dergelijke aanschafprijs (ca. €299,- nieuwprijs op het moment van schrijven).

Het basisstation voelt licht aan, het is tenslotte een kunststof behuizing met daarin een printplaat voor de nodige features/voorzieningen en meer niet. Veel weegt deze daarom ook niet, en is middels een voedingskabel en stugge UTP-kabel moeilijk op zijn plek te houden indien gewenst, ware het niet dat deze bij mij mooi hoog en droog in de meterkast is belandt. Van warmteontwikkeling tijdens bedrijf is amper sprake, dus hierin gaat gelukkig geen onnodig stroomverbruik of brandgevaar zitten naar mijn verwachting.

De camera’s onderling wegen zwaarder naar verwachting, ca. 360 gram zonder bevestiging. Dit komt met name door de flinke interne batterij, welke bij ingebruikname van het pakket op zo’n 63% (beide camera’s) startte. Oké, volgens de handleiding zou je deze voor gebruik volledig moeten opladen met de bijgeleverde oplader, maar omwille de korte testperiode van twee weken heb ik de set gelijk geïnstalleerd, met als resultaat slechts 3% batterijverbruik te hebben waargenomen per camera. In deze trend lijkt een jaar zonder opladen haalbaar, zoals men hiermee ook de camera’s op de markt brengt.
Wat overig bevestigings- en montagemateriaal betreft kunnen we simpel zeggen dat dit voldoet aan de verwachtingen, met uitzondering van de schroeven daar deze zoals ieder ander goedkoop setje gewoon troep zijn en deze bij de eerste omwenteling dolgedraaid worden.

De combinatie van de zware camera en de magnetische bevestigingsvoet kan doen voorkomen dat de camera na verloop van tijd wegzakt, indien deze in een flinke stormbui terecht komt of al een tijdje niet meer is onderhouden/schoongemaakt.
Installatie

De installatie van de set, zowel het basisstation activeren in combinatie met een EZVIZ-account, als het softwarematig koppelen van de camera’s verliep soepel. Men volgt de handleiding (tja, soms moet je wel) en wordt zelfs met een stem begeleid tijdens het activeren/pairen van de camera-verbinding met het basisstation, waarbij binnen een kwartier beeld kan worden vastgelegd met de camera-set.
Mijn advies zou wel zijn vooraf goed te bepalen en te bekijken welke ruimtes en hoeken graag in het zeil gehouden willen worden, alvorens men gelijk enthousiast de montagebeugels begint te boren aan de muur. Mijn reactie na het zien van de eerste beelden was: “wow, deze lens heeft een brede hoek en hoeft echt niet zo van het object (de voor- en achterdeur) af te hangen!”.

Direct na het installeren heb ik het basisstation voorzien van een microSD-kaartje, aangezien ik niet van de abonnementen ben en de set ten volle wil benutten, en dus beelden wil terugkijken zodra er beweging is gedetecteerd. Nadeel hierbij is dat als men zover komt om het basisstation mee te nemen, de opnames ook niet meer terug te kijken zijn zodra de set niet meer online is.

Eenmaal aan de gang, voorziet het basisstation via een internetverbinding de camera’s gelijk van een firmware-upgrade en is het systeem up-to-date en klaar voor gebruik.

Features

De camera’s hebben de beschikking over een PIR-sensor, dat wil zeggen dat er hiervoor hardware-matig een sensor is ingebouwd welke schakelt zodra er beweging wordt gedetecteerd in het donker, je hoort dit ook net als in een buitenlamp. Zonder meer perfect om de camera in te schakelen in de nacht, ongewenste activiteiten vast te leggen en zo nodig af te schrikken, met een mogelijkheid met flitslamp en geluidssignaal.

Overdag is het zicht gedetailleerd genoeg om personen te identificeren, maar is het beeld wel korrelig, flets en vervormd te noemen bij de resolutie waarmee wordt geadverteerd. Dit alles natuurlijk om zoveel mogelijk beeldmateriaal (voor een kleine lens) vast te leggen, i.c.m. de draadloze verbinding en videostream naar het basisstation voor de opslag van de opnames. Een softwarematige zoom-functie in de EZVIZ-app maakt het overigens nog makkelijker om de beelden te bekijken waar gewenst, letterlijk met je neus er bovenop dus.

’s Nachts kan de camera overgeschakeld worden op een nachtstand met wit licht om bij te schijnen en hiermee alsnog enigszins kleuren te onderscheiden, of kan in combinatie met infraroodlicht het beeldmateriaal in grijswaarden worden bekeken. Hierin lijken de details evenals overdag voldoende om personen, verdachte activiteiten of bewegingen te onderscheiden en weer te geven. Het bijschijnen van het (zeer felle) witlicht is een aangename functie om kleuren te kunnen zien in het donker, ware het niet dat deze na een meter of vier geen nut meer heeft omdat de LED-lampjes hierna vrijwel geen bereik meer hebben.

Wel heb ik mijn twijfels over het bereik van het infraroodlicht en de PIR-sensor: beiden lijken het op gemiddelde afstand (meer als 4 meter) sterk op te geven tegen de kwaliteit welke ik van de camera gewend ben tijdens daglicht; dit wil ik nog een keer op de proef stellen zodra ik de set in mijn tuin zal hangen.
Tevens is mij opgevallen dat de detectie van bewegingen achter glas niet tot nauwelijks worden gedetecteerd, waar mijn achterdeuren twee openslaande tuindeuren zijn: wil hier iemand van buiten naar binnen kijken, dan neemt de camera geen beweging waar. Mogelijk dat hierin nog iets moet worden gesleuteld in de software of het human-motion detection-algotritm, aangezien ik live op beeld wel duidelijk kan zien dat er iemand (ikzelf) liep.

Wel kunnen de camera’s door middel van de ingebouwde microfoons geluid opnemen, enigszins met vertraging ten opzichte van het beeld, maar passend genoeg om bijvoorbeeld te horen wat personen op ruime afstand te zeggen hebben. Door de luidspreker is de gebruiker tevens in staat om via de app te spreken of een alarm af te laten gaan (wat een hard, schel geluid is). De geluidskwaliteit is niet denderend, maar voldoet voor zijn functie: namelijk het verstaanbaar maken van jouw (digitale) aanwezigheid/oplettendheid.

Mijn voorlopige eindoordeel kan is bovenal positief over deze camera-beveiligingsset, met verrassend veel functies, maar ook de mobiele app als tegenhanger met mindere ervaringen. Met name de beeld kwaliteit is naar wens, de functies voor nachtopnames en detectie/herkenning van personen werkt positief en als bijkomend voordeel kan deze set een uitkomst bieden voor het afschrikken van ongewenste personen door de integratie van een ingebouwde microfoon, luidspreker en (flits) LED-lamp. Over de app kunnen we bezig blijven, maar ik merk beetje bij beetje dat hieraan (nog) druk gewerkt wordt om een en ander te verbeteren naar gebruikerservaringen.

Verbeterpunten

• Het was leuk geweest als het basisstation ook benaderd kon worden via een pc in hetzelfde, hetzij een ander netwerk middels een inlogpagina via het net, zodat de opgeslagen beelden (in mijn geval op de microSD-kaart) bekeken konden worden;
  • Ondanks dat de app gemiddeld iedere week een update krijgt, voelt het alsof ik nog een aantal functies mis, waaronder “customized alert area” (hiermee wordt wel geadverteerd);
  • De push-meldingen van de verschillende camera’s worden weergeven met het serienummer van betreffend apparaat als bron, in plaats van de ingestelde naam en/of locatie;
  • Waar je in de app een rooster per dag en tijd kunt indelen waarop je graag push-meldingen wilt ontvangen voor welk type detectie (persoon of beweging), is er in de app (al) een functie voorzien om op locatie gebaseerde aanwezigheid alarmen aan- of uit te schakelen, zou deze set hier alleen niet voor geschikt zijn. Mogelijk dat dit wordt aangepakt met een van de komende updates vanuit EZVIZ.

Heb jij ook een EZVIZ BC1-B2 Duo Pack?