Xiaomi Mi Smart Band 6 Zwart (Zwart)

€ 36,55
Specificaties Android, iOS compatibel en 12,8g - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Smart Band 6 Zwart (Zwart) Review

hansie_k 25 april 2021, laatste update op 25 mei 2021, 879 views Product gekocht

Xiaomi Mi Smart Band 6 Zwart (Zwart)

Mijn Amazfit Cor 2 had de laatste tijd al wat kuren, en toen ging ook het bandje stuk. Tijd voor wat anders. De Band 6 heeft een mooi groot scherm, meet een hoop data, en dat voor een schappelijke prijs.

Pluspunten

• Groot scherm, en toch compact model
  • Activiteiten starten vanaf de tracker.

Minpunten

• Kan de Band 6 niet koppelen aan Zepp (geeft data mooier/duidelijke weer)
  • Accu snel leeg (+/- 1 week).

Slechts een kleine week was de Band 6 onderweg vanuit China.

Hier voor had ik een Amazfit Cor 2, en mijn vrouw gebruikt de Amazfit Band 5.
Gezien de Cor2 z'n beste tijd had gehad, was ik aan het kijken voor een andere.
Ik vind het Xiaomi ecosysteem erg fijn, dus een ander merk werd het sowieso niet.
Toen kwam het nieuws dat de Band 6 uit zou komen.

Technisch is de Band 6 gelijk aan de Amazfit Band 5, maar dan met een groter scherm.
Het scherm is mooi helder, en groot genoeg om een hoop informatie weer te geven.
Wel vind ik het net aan de smalle kant, maar dat zal gewenning zijn.

Dat wat je kan weergeven op de Band zelf is eindeloos.
Diverse watchface's, waarvan je een aantal nog kan aanpassen.
Deze maken ook een mooi gebruik van het hele scherm, en de afronding boven en onder.
Na een oefening, krijg je naast de gebruikelijke info ook een klein kaartje van je sport sessie te zien.

Het enige wat echt even wennen is, is de app.
Hier voor gebruikte ik de Zepp app, die veel data uitgebreid weergeeft.
De MiFitt app is wat kaler wat dat betreft.
Misschien is het echter alleen de looks, maar toch mis ik iets.

Volgens diverse reviews, zou de MB6 geen REM slaap tracken.
Dit kan je aanzetten in de MiFitt app.

In de praktijk
Je merkt amper dat je de Band draagt, zo ligt is hij.
Net als het hoesje in de door mij eerder ge-reviewde Mi Note 10 pro, is de strap van deze Band antibacterieel.
Het materiaal voelt prettig aan, ook tijdens een langere workout als het zweterig wordt.

Ik wandel regelmatig, en dan is het leuk om achteraf je statistieken te zien.
Telefoon in jas of broekzak, GPS aan, en op de Band je workout starten...erg makkelijk.
Als je even stil staat, pauzeert de Band ook, ideaal.
Klein nadeel, bij de minste beweging, al til je je arm maar even op, en hij begint weer met tracken.
Tijdens het pauzeren of starten van een workout, geeft de Band een klein seintje.
Dit doet hij door middel van haptic feedback, kleine trillingen.
Deze zijn duidelijker als bij m'n Cor2, die altijd het zelfde seintje gaf.
Nu zijn het korte trillingen, langere of meerdere.
Na een tijdje heb je wel door wat wat is.

Na grofweg een dag, waarvan 6 uur slaap, en 4 uur wandelen, is er nog 85% accu over.
Eigenlijk heb ik alleen continu hartslagmeting aan staan, vanwege de slaap meting.
Ik ben benieuwd hoe lang de accu het volhoud op een normale doordeweekse dag.

Meldingen die binnen komen zijn, ondanks het kleine scherm, duidelijk leesbaar.
Verwacht geen elle lange e-mails te lezen, maar de gemiddelde Whatsapp of SMS bericht is goed te doen.
Reageren gaat niet, ook geen korte voorgeprogrammeerde reacties.
Dit is wel mogenlijk op de grotere trackers van b.v. Amazfit.
Een gemis?
Nee, als het belangrijk is pak ik m'n telefoon er wel bij, en anders wachten ze maar even ;)

De batterij valt me eigenlijk tegen.
5 dagen geleden opgeladen, 3 dagen elke dag een wandeling van +/- 5 uur gemaakt, en 2 dagen weinig gebruikt, en hij zit op 33%.
Ik heb het scherm op standaard helderheid staan, en alleen meldingen aan staan.
Geen continu hartslagmeting grafisch op de band weergave ofzo.
Met de Cor2 deed ik gemiddeld 40 dagen op 1 lading.
Nu was de accu 2 keer zo groot, maar toch. Ik had wel een week of 2 verwacht.

[/edit]
Sinds firmware versie .32 lijkt de batterij duur beter te zijn.
Zit nu op 52% met 6 dagen...
Laatste firmware is .36 .

Heb jij ook een Xiaomi Mi Smart Band 6 Zwart (Zwart)?

Ik vraag me af in hoeverre dit een horloge is voor mijn zoon die binnenkort 9 wordt. Hij heeft nog geen mobiel en vraag me in hoeverre dit de functionaliteit beperkt. Voorlopig is stappenteller, timer en tijd weergave het belangrijkste.

Zijn polsen zijn natuurlijk ook wat kleiner. Ben benieuwd of meerdere mensen deze use case hebben.
Zonder telefoon heb je er eigenlijk niks aan.
Hij moet gekoppeld worden.
Geen idee of het een oplossing is, maar je kan hem koppelen aan jou mobiel. Als je zoon in de buurt is, synchroniseert ie met jou telefoon.
In de app zou je verdere meldingen uit kunnen zetten.

Voor mijn dochter van 9 is het bandje op kleinste stand te groot.
Okay, stel dat ik hem koppel aan mijn mobiel,dan synhroniseert de mi band zodra we beide thuis zijn.

Maar.... als ik dan buiten bereik van de telefoon ben, kan mijn zoon dan wel de tijd aflezen, zien hoeveel stappen hij gedaan heeft en de timer aanzetten?

Vind het niet erg om in te leveren op functionaliteit maar moet wel de basis kunnen.
Zou je dat kunnen testen door bluetooth uit te zetten en kijken wat er nog kan en of het horloge errors geeft.

[Reactie gewijzigd door Guusd op 29 april 2021 08:20]

Zover ik weet kan je de Band gewoon "offline" gebruiken.
Je krijgt alleen een icoontje in beeld dat er geen bluetooth verbinding is.