1 review

HP ProDesk 400 G3 Mini 1EX82EA (NL)

Specificaties Mini-pc / HTPC met Ci5-7500T en 8GB ram - Bekijk alle specificaties

HP ProDesk 400 G3 Mini 1EX82EA (NL) Review

Blue Knight 17 april 2021, 291 views Product gekocht

HP ProDesk 400 G3 Mini 1EX82EA (NL)

Heerlijk klein machientje die het prima doet als homelab server

Pluspunten

• klein
  • max 32gb ram
  • 2.5 Sata en M2 mogelijk voor opslag
  • idle 10w
  • stil

Minpunten

• 1 netwerk aansluiting

Features Score: 3
Dit machientje heeft bij mij een 2de leven ontvangen als homelab server.
Ik heb er momenteel 3 in gebruikt.
2 stuks uitgerust met 32gb ram (max) en een 1tb sata ssd. Deze draaien hyper-v waarmee ik in totaal zo'n 16 machines virtueel draai.
Denk hierbij aan een PiHole, WDS server, BlueIris (bewakingscamera's) en een compleet homelab windows netwerk.
De 3de heeft 16gb (omdat ik het had liggen) en ben ik nu bezig om in te richten als fysieke domain controller, zodat beide Hyper-v servers in een domein gehangen kunnen worden, waarna ze naar elkaar kunnen repliceren.

Het zijn niet de snelste machientjes en dat merk je bijvoorbeeld als je alle machines afgaat om ze te updaten. Dan loop je al snel tegen de limieten van de CPU en de sata SSD.

Er kan ook nog een NVME M2 ssd in, maar dat is voor de toekomst. Dat zal waarschijnlijk wel een aardige boost in perfomance geven.

Ook hebben ze een heerlijke formfactor en heb je niet veel ruimte nodig om ze te plaatsen. Omdat ze zo stil zijn, kan je ze zelfs op je nachtkastje zetten (niet dat bij mij nodig is).

Momenteel staat ze in mijn "kantoor" bovenop mijn NAS (zie foto's). Met Synology kan je trouwens via Active Backup eenvoudig backup's maken van je virtuele machines, dus eigenlijk is het repliceren overbodig voor mij, maar dat blijft een leuke oefening natuurlijk.

Bios updaten is ook eenvoudig, sluit hem aan op een netwerk, start op in de bios en daar kan je de laatste versie downloaden en installeren. Je kan ook nog terug naar de vorige (geïnstalleerde) bios versie.

En last but not least, ze zijn niet duur. Er worden meerdere aangeboden voor 200 euro, waarmee je dan 8gb ram en 256gb sata ssd krijgt, de standaard configuratie. Er zijn ook andere uitvoeringen mogelijk met weer andere processors etc. Hierna moet je natuurlijk wel investeren in wat meer geheugen en een grotere schijf. 16gb ram is trouwens voor de meeste toepassingen ruim voldoende. Als je meer virtuele servers toevoegt een dus meer geheugen nodig hebt, dan wordt al gauw de CPU de bottleneck.

Volgende stappen in mijn project:
- Hyper-V servers in het domein koppelen en replicatie inschakelen
- WDS/DHCP server die nu stand-alone draait ook in het domein hangen.
- WSUS server neerzetten
- M2 NVME disks kopen, maar dan moet ik eerst een schroefje zoeken, waarmee je hem vastzet, want dat zit er niet bij :(
- USB netwerk adapter uitzoeken, om meer netwerkaansluitingen te krijgen, 1 is toch wel een beetje weinig
- lokale domein koppelen aan mijn O365 test tenant (moet nog wel uitzoeken of ik hiervoor betaalde resources nodig heb in Azure, wat ik maar beperkt heb iedere maand)
- Nog 1 kopen en als PLEX server inzetten, de GPU die op de CPU zit kan namelijk transcoding aan. (wellicht installeer ik deze op de 3de machine die ook dienst doet als DC.

Heb jij ook een HP ProDesk 400 G3 Mini 1EX82EA (NL)?

Vraag & Aanbod