Synology DiskStation DS1821+

€ 1.082,01
Specificaties 8-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS1821+ Review

SpeedingWilly 14 april 2021, laatste update op 14 april 2021, 3.751 views Product gekocht

Synology DiskStation DS1821+

Deze 8 Bay NAS is uitermate geschikt om grote hoeveelheden data op te slaan. Dit nieuwe model (uit 2021) is weer helemaal bij de tijd!

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit prima!
  • DSM werkt subliem!
  • Snelle processor
  • 2x mvme cachesloten en PCIe uitbreidingsslot

Minpunten

• Maar 4GB geheugen
  • (Officiële) geheugenupgrades duur!
  • Geen 10Gb aansluiting (wel mogelijk door PCIe kaart)
  • Synology gebruikt niet de meest state-of-the-art hardware

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik heb deze Synology DS1821+ aangeschaft om mijn opslag uit te breiden. Ik had namelijk een chronisch tekort aan opslagruimte op mijn hoofd NAS (DS3617xs).

Componenten en upgrades in deze NAS

Netwerk
Aangezien een deel van mijn netwerk (1 NAS en 2 computers) al aangesloten zijn op een 10Gb switch heb ik ook gelijk een 10Gb uitbreidingskaart (Synology E10G18-T2 Adapter) in de NAS gestopt. Via een 20Gb bond kan deze NAS communiceren met mijn andere NAS (ook een 20Gb bond) en naar 2 computers via een 10Gb verbinding. De rest van apparaten in mijn netwerk verbinden met 1Gb met deze NAS.

Geheugen
Het geheugen heb ik (voorlopig) uitgebreid met 4GB officieel Synology geheugen waar ik voordelig aan kon komen. Misschien wordt dit geheugen in de toekomst vervangen door niet officieel geheugen (2x16GB). 8GB is voorlopig ruim voldoende, aangezien de zwaarste taken niet door deze NAS afgehandeld zullen worden.
Ik heb 2 Crucial P5 500GB caching SDDs in de NAS gestopt om de prestaties te verbeteren (onder specifieke omstandigheden).

Opslag
Verder zitten er 8 WD 'reds' 14TB harde schijven in deze NAS in een RAID 5 config. Deze schijven komen uit WD Mybooks. Dit is een voordelige optie om je NAS te vullen met harde schijven. Enterprise disks kosten een stuk meer, en de totaalprijs van deze 'goed gevulde' NAS is uiteraard al erg stevig ;) .

Veiligheid
De NAS is aangesloten op een APC Back-UPS Pro 550 VA om plotselinge stroomuitval en spanningspieken op te vangen. Bijkomend voordeel is dat ik het opgenomen vermogen kan aflezen op de UPS. De NAS verbruikt idle ongeveer 80Watt en tijdens belasting ongeveer 100Watt. Dit is een prima resultaat voor een grote NAS met 8 harde schijven, 2 caching SSDs en een 10Gb NIC.

Aanpassingen

Om het geluidsniveau zo laag mogelijk te houden heb ik de zogenaamde 'Velcro mod' toegepast. Dit houdt in dat in de drive bays een strip Velcro geplakt wordt, zodat de sledes met HDDs er strakker in schuiven en dat trillingen tot een minimum beperkt worden. Deze mod heb ik ook bij de DS3617xs toegepast, en bij die NAS schilt het enorm. Daarom heb ik voor de zekerheid de mod ook bij de DS1821+ toegepast. Deze aanpassingen is te zien in de bijgevoegde foto's.

Gebruikservaringen

Ik heb al vanaf 2006 veel ervaring met Synology nassen (met in totaal zo'n 10 verschillende modellen), en ook deze NAS stelt niet teleur! Het kost wat, maar dan heb je ook wat!

Bij grote file transfers trek ik regelmatig mijn 10Gb verbinding vol. De betrouwbaarheid op lange termijn zal nog moeten blijken, maar gezien mijn ervaringen met Synology zal dat wel goed zitten. Deze NAS voor prosumers/midden- en kleinbedrijf heeft trouwens 3 jaar garantie, met eventuele uitbreiding met nog eens 2 jaar.

Ik zal deze review aanvullen als ik meer ervaring heb opgedaan met deze NAS.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1821+?

Altijd ecc geheugen gebruiken.
merci heb je een tip welke bijv? 2x16 ?
BTW DS1821+ besteld morgen komt die :)

[Reactie gewijzigd door hawkeye73 op 21 juli 2021 21:34]

Ik ga me eens verdiepen in die "velcro mod" want het kan wel wat stiller inderdaad. Verder ben ik ook een tevreden eigenaar van de 1821+ met 2 x 16gb geheugen (non-syno) erin. Ik heb nu 2 ram tests gedaan en elke zijn geslaag, ik ervaar alleen een melding dat er niet officieel geheugen in zit bij opstarten.
interessant. heb je ECC of non-ECC alternatief gekocht? mag ik vragen welke?
Op Reddit zag ik een lijst met non-standard memory, welke mensen hebben getest en of ze werken.

Kingston geheugen blijkt vooral voor melding te zorgen. Synology maakt geen eigen geheugen, ze kopen dat bij een leverancier, plakken er een Synology sticker op en verkopen het 4 keer de normale prijs. Je zou het liefst willen weten welke type zij inkopen om dan een zo dicht mogelijk in de buurt komend model te nemen. Crucial blijkt goed te werken als ik de mensen op Reddit mag geloven.

Daarnaast vraag ik mij af of het uberhaupt zinvol is om hem helemaal vol te proppen met extra geheugen als je ook SSD's hebt geplaatst. De SSD's zijn namelijk niet te gebruiken als opslag maar zijn puur voor cache. In dat geval heeft alleen het OS baat bij meer geheugen denk ik dan. Twee keer 4GB lijkt mij dan meer dan voldoende.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat je ongeveer 1GB caching ruimte moet hebben per 1TB aan opslag voor ZFS of BTRFS om efficient te werken. Als je array of disks groter is dan 24GB zou ik sowieso kiezen voor SSD's. Als je totale opslag capaciteit kleiner is kan geheugen misschien goedkoper zijn om aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door aileron op 6 augustus 2021 19:52]

Hoeveel megabyte per seconde haal je via een smb share op 10gbe?
Ligt uiteraard aan de grootte van de files. Voor heel grote files trek ik de 10Gb dicht.
Mooie review. Ik heb zelf ook een DS3617xs en ben even benieuwd waarom je gekozen hebt voor een extra NAS i.t.t. de uitbreiding unit voor de DS3617xs (de DX1215)?

En thanks voor de "Velcro mod" tip!
Eigenlijk niet zo moeilijk. De DX1215 kost ook rond de 1000 euro. Een extra Nas heeft ook zo zijn voordelen. Qua kosten dus vergelijkbaar (wel 4 bays minder) maar meer mogelijkheden.

De Velcro mod was in mijn geval echt een uitkomst voor de DS3617xs omdat de HDDs last hebben van wat resonantie/trillingen.

[Reactie gewijzigd door SpeedingWilly op 16 april 2021 16:22]

Ja, klopt. Storage is dan alleen niet aan een bestaand volume toe te voegen en minder bays inderdaad.

Velcro inmiddels besteld!

Thanks!

[Reactie gewijzigd door 1975Mark30 op 16 april 2021 17:13]

Velcro geplaatst en duidelijk verschil merkbaar. Samen met deze fans:

pricewatch: Noctua NF-F12 industrialPPC-3000 PWM, 120mm

Heerlijk stil en koel! :*)
Top :) . Ik moet zeggen dat ik de standaard Synology fans erg stil vind.
Ja, klopt. Ik ook. De Noctua's geven alleen meer luchtverplaatsing bij hetzelfde geluid / rpm. Ik draai de NAS dan ook in stille modus. De 'Velcro mod' help tot nu toe wel enorm tegen trillingen/resonanties. Nogmaals bedankt voor de tip!!
Vraagje, wat heeft je doen besluiten tot de 3000rpm fans? Zijn de standaard Synology fans niet 2000rpm?
Heb je dit onderzocht en zo ja, waar heb je dan wat kunnen vinden? Ik ben erg benieuwd omdat ik mijn fans wil vervangen.

Alvast bedankt.
Ik heb dit besluit gebaseerd op een (youtube) filmpje waarin de (HDD) temperaturen voor en na het vervangen werden vergeleken. Dit was een aanzienlijk verschil. Ik draai de NAS met 10 HDD's en 2 2,5inch SSD's nu heerlijk koel (HDD's 33 graden met kamer temperatuur van 22 graden) op stille stille modus.

Ik kan het betreffende filmpje helaas niet meer vinden. Mocht ik het toch weer vinden, laat ik het weten. Als je het zelf inmiddels hebt gevonden, dan hou ik me aanbevolen...
Hoi,

Bedankt voor je snelle reactie.
Mijn doel is om ze zo stil mogelijk te maken (DS1821+ en Dx517 unit) met acceptabele temperaturen.
Ik las dat het dus 2000 rpm fans waren maar ben nu voor de DS1821+ voor de Noctua 120mm Fan - NF-P12 redux 1700 PWM fans gegaan.

Nogmaals dank.
Ik vraag me toch echt af waarom in de tijd van Netflix, Disney, HBO, Prime, Videoland een NAS voor thuis gebruik. Ik neem aan dat dat niet voor de grote video/film bestanden is. Het enige wat ik me kan bedenken is werken met grote video bestanden voor een Youtube kanaal of grote grafische bestanden maar dat is toch al snel professioneel gebruik.

Ik heb in het verleden wel aan een NAS gedacht maar ik heb nooit voldoende noodzaak kunnen vinden om de kosten te verantwoorden. Zeker omdat ik eigenlijk alle grotere bestanden zo als foto en video materiaal van vakanties en zo in de cloud opsla heb ik aan een paar TB in mijn systeem echt meer dan voldoende. Vandaar dat ik graag wil weten wat de use case is omdat ik ondanks dat ik nog geen goede reden gevonden heb om er een te kopen toch eigenlijk wel een NAS in mijn netwerk wil hangen gewoon om eens mee te spelen :+
Daar denken heel veel mensen (waaronder ik) anders over! Je kunt zo veel meer met een (Synology) NAS dan alleen veel data opslaan.

Zie ook https://mariushosting.com/

Ik gebruik naast de hoofdreden (veel opslag voor foto- en video files) de Nas als webserver, Surveillance station met 5 camera's, PhotoStation, download station, media server en uiteraard als backup (on-site en off-site).

Daarnaast draait er een database voor mijn zonnepanelen logging en draai ik zo nu en dan een VM.

Het is uiteraard ook hoeveel je in een hobby wilt steken. De hoofdreden om een Ferrari aan te schaffen is ook niet omdat je daar je gezin lekker praktisch in kunt vervoeren.

Ik hou sowieso niet van al die abo's die stiekem elke maand weer best wel wat kosten en door de jaren heen flink oplopen qua kosten. Persoonlijke en belangrijke data 'In the Cloud' opslaan doe ik ook liever niet.
Klinkt logisch, alleen zou ik een NAS op z'n best als media server gebruiken en daar is een NAS toch echt een beetje overkill voor, zeker als je de films series en muziek niet download maar streamt dan is de opslag een beetje over kill.

Wat betreft cloud diensten, veiligheid is een ding en dat is als je bijvoorbeeld Google cloud of dropbox gebruikt heel erg goed beveiligd en de kosten zijn dan ook zeer voorspelbaar.
Als je het leuk vind en de tijd hebt om je te verdiepen in de grote cloud diensten dan kun je daar ook zeer voorspelbare kosten hebben, en als je bereid bent om de data niet direct beschikbaar te hebben (ik kijk waarschijnlijk nooit meer naar foto's van een vakantie van 10 jaar geleden) dan zijn de kosten flink lager dan bij een consumer cloud oplossing. Alleen is het niet echt geschikt voor de gemiddelde gebruiker.

Ik denk dat ik voorlopig geen goede reden kan vinden om een NAS aan te schaffen. Misschien dat ik ergens een simpele tweedehands NAS tegen kom en die gewoon koop voor de lol maar ik denk niet dat ik ooit op een punt zal komen dat ik de aanschaf van een nieuwe NAS kan verantwoorden.
Bedankt voor deze link. Staat echt top info op!
Een 4k blu ray rip is al snel 70GB. Dan heb je toch wel veel opslag nodig
Vraagje, ik heb vandaag ook de 1821 en vroeg me af heb jij ook een 10GB switch dan? zou graag willen weten hoe je alles aangesloten hebt gezien ik ook een 10GB netwerk wil.
Ik gebruik een Netgear Prosafe XS708T switch.

pricewatch: Netgear Prosafe XS708T
Dank je wel ! alleen heb ik niet genoeg aan de 8 poorten. zal eens kijken wat er nog meer is.
Vraagje, zijn alle poorten van deze switch 10GB ??
Ja. Iets meer zelf onderzoek zou wel fijn zijn. 1 klik op mijn link van de Netgear en je kan dat zien.
Bedankt voor de mooie review ;)