Netgear EVA2000-100PES - Reviews

Perboemski 16 augustus 2010, laatste update op 16 augustus 2010, 1.512 views

Netgear EVA2000-100PES

Pluspunten

• Interface
  • Internet-video (o.a. Youtube)

Minpunten

• Speelt geen ISO bestanden
  • Ondersteunt geen ondertiteling (.srt/.sub)
  • DLNA compatible server vereist om via netwerk media af te spelen

Geluidskwaliteit Score: 3
Na goede ervaringen met de Asus O!Play gezocht naar een klein tweede apparaatje dat op de slaapkamer ook kan wat de O!Play in de woonkamer doet: videotjes afspelen. Wegens de Youtube mogelijkheden die deze Netgear wel heeft en de O!Play niet eigenlijk niet verder gekeken dan het plaatje groot was tijdens een iBood deze Netgear aangeschaft voor ongeveer 45 euro.
Spijt aan alle haren op mijn hoofd dat ik niet even verder gekeken heb.

Het apparaatje ziet er degelijk uit, kleine maar stevige afstandsbediening en via HDMI aan te sluiten op de TV. Stekkers er in, knopje drukken en gas erop. Na een tijdje komt het eerste scherm op, een gelikte interface met de mogelijkheden tot bladeren over het My Collection, Internet Video en Settings.

Netwerkinstellingen waren automatisch goed (DHCP), maar de mediaplayer kon mijn netwerkschijven niet vinden. Nog eens goed naar de specs gekeken, en jawel, de player werkt alleen via DLNA of UPnP AV servers. Aangezien ik deze opties uit had gezet, kon ik mijn servertje niet vinden.
Instellingen op de server aangepast en jawel, via het menu waren nu ook de standaard netwerkshares Video, Music en Photo zichtbaar. Overige (zelf aangemaakte) netwerkschijven onbereikbaar, maar dat zal dan wel in de DLNA standaard verwerkt zitten. Videobestanden verplaatst van de door mij makkelijker bevonden gescheiden mappen voor TV-series, kinder-dvd's en Films naar de videoshare, en opnieuw geprobeerd de mediabestanden af te spelen.

De volgende problemen (of eigenlijk eigenschappen) tegen gekomen:
- de mediaplayer speelt géén ISO bestanden af,
- de mediaplayer speelt geen DVD (VOB) bestanden af,
- bij het afspelen van AVI bestanden (Divx etc.) via het netwerk wordt geen ondertiteling weergegeven (SRT/SUB).

Omdat ik mijn DVDs als ISO of kopie (VOB) op mijn servertje heb staan (is met een klein kind makkelijker dan alle schijfjes door de kamer hebben liggen), is het niet af kunnen spelen van ISO's en VOBs voor mij een behoorlijke dooddoener. In het weekend het ochtendritueel kunnen rekken door mijn zoontje vanuit bed naar Bob de Bouwer te laten kijken is met dit apparaat niet zomaar mogelijk. Daarnaast kijk ik graag 's avonds voor het slapen gaan naar TV-series die Engels gesproken zijn, en omdat de TV dan niet te hard mag van mijn vriendin is het gemis aan ondertitels ook nog eens superirritant.

Waar ik dacht voor een prikkie een leuke Mediaplayer te hebben aangeschaft, had ik mijn geld uitgegeven aan een voor mij nutteloos apparaat. Overige aspecten van de mediaplayer heb ik dan ook niet bekeken, en kan ik ook niet beoordelen.

Wellicht dat anderen er betere ervaringen mee hebben... maar ik zou iedereen adviseren een ander apparaat te kopen.

Heb jij ook een Netgear EVA2000-100PES?

Beter laat dan heel laat... server is een Synology DS109j.

Omdat deze (zie ook mijn review) uitgerust is met een wat tragere processor, had ik een aantal functies op de NAS uitgezet. Mijn andere mediaplayer (Asus O!Play) kan wel de smb/windows netwerkmappen benaderen zonder DLNA, dus deze had ik ook op de NAS niet aangezet...
Vinkje aangeklikt en de EVA zag de mappen inderdaad meteen staan, maar kon de ISO/VOB bestanden niet openen... teleurstelling alom dus.
Welk OS draait je servertje? Onder Linux kan je het programma mediatomb gebruiken. Met "mediatomdb --add [dir]" weet je alles, en EVA ziet meteen de mappen staan.

Op mijn router staat UPnP uit en toch werkt het.

Goed dat je vertelt dat VOBs en ISO's mooi niet herkend worden.
Was mij niet duidelijk, ik merkte het gister toen ik hem ging testen.

Misschien komt het nog?

Maar verder zoeken... voor deze prijs gaat dat niet werken, tenzij je er een kiest zonder netwerk misschien.

Weet iemand of je er Linux op kan draaien? Ik zag iemand met een halfbakken oplossing maar ik kon nergens iets vinden over de evt. installatie.