Acer AL2016Ws Zilver, Zwart Review

JgouwNewbie 27 mei 2006, 435 views

Acer AL2016Ws Zilver, Zwart

Pluspunten

• Prijs, 3jr garantie

Minpunten

• pixeldefect, goedkope behuizing, pieptoon, scherminstelling onvoldoende, geen driver, resolutie was niet naar wens (maar dat is een verkeerde inschatting van mij)

Mei 2006 bij Paradigit de Acer AL2016Ws aangeschaft (369), na grondige studie voor goede monitoren. Dit model zal worden opgevolg door de 2051Ws en de AL2016Ws leek goed genoeg voor mijn doeleinden + een goede prijs-kwaliteit ten opzichte van de Samsungs.
De volgende dag heb ik het scherm echter weer ingeruild tegen de Philips 190S (bovendien honderd euro goedkoper) vanwege de volgende redenen:
- het scherm bevatte een pixeldefect (roze knipperende pixel);
- de resolutie 1680x1050 geeft onduidelijke, net te kleine letters (vergroten tot 120dpi was niet naar wens) en geeft een onpraktische afmetingen voor de meeste applicaties. Ik kan me voorstellen dat bij filmformaten dit wel een goed formaat geeft;
- De scherminstelling was onder de maat: Auto config popt geregeld op en het scherm staat standaard op 100% helderheid. Zodra je dit gaat verlagen (100% is echt te fel) ontstaat een hinderlijke pieptoon;
- Behuizing van de Acer doet net iets te goedkoop aan: knopjes, monitorvoet, geen driver, etc.

Paradigit deed niet moeilijk en ik heb uiteindelijk gekozen voor de philips 190S ipv de Samsung 930FB. Het philips-scherm geeft een beter beeld dan de Acer, heeft tenminste zijn eigen driver en goede instelmogelijkheden.

Heb jij ook een Acer AL2016Ws Zilver, Zwart?

Enkele van de bovengenoemde negatieve eigenschappen heeft toch te maken met het niet goed functioneren van het scherm. Zelf ben ik ook in het bezit van de Acer 2016WS, geen last van pixelfouten en de pieptoon bij het instellen van de helderheid heb ik ook nog nooit gehoord.

De resolutie is heerlijk, maar dit is puur een mening.