1 review

Specificaties PC • Actie, Avontuur, RPG - Bekijk alle specificaties

Valheim Review

amx 2 april 2021, laatste update op 2 april 2021, 490 views Product gekocht

Valheim

Dit is een review van de Early Access versie van Valheim (versie 0.148.7). Valheim is een verslavende grind/survival/building/open world exploration game, zelfs in early access.. Het raakt op veel vlakken de juiste snaar. Early access prijs:16,79. In nog geen 40 dagen heb ik ruim 86 uur in deze game zitten.

Pluspunten

• Het survivalsysteem heeft een prettige balans tussen eenvoudige vijanden tot moeilijke boss fights
  • Goed uitgewerkt building systeem inclusief leveling
  • Procedureel gegenereerde wereld a la minecraft
  • Ontdekken van die wereld is voldoende uitdagend om je te dwingen na te denken hoe je gaat exploren, wat je meeneemt en hoe lang je weg bent.
  • Speelbaar op nagenoeg iedere computer door lage systeemeisen
  • karakteristieke graphics met goed uitgewerkte lighting en aansluitend overtuigend weersysteem
  • mod support, eigen server hosten, soundtrack, ....

Minpunten

• resources verzamelen kan eentonig worden
  • voortgang gaat zeker in het begin langzaam
  • Met een vlot over een watermassa varen duurt al gauw een in game dag
  • camera volgsysteem is soms frustrerend vooral in kleine ruimtes

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 4
Geluid Score: 5
Besturing Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 5
Disclaimer:
Deze review is bedoeld om mijn indruk van Valheim weer te geven. Ik probeer spoilers te vermijden, maar gezien dat de game opgebouwd is uit mechanics en niet zozeer een verhaallijn is het lastig de "verassingen" te vermijden. Neem de review ook niet al te serieus, het is een emotionele reis door mijn beleving van het spel, geen technische onderbouwing

Valheim

Even voor de duidelijkheid: je character is geen held in de traditionele zin. In de Noorse mythologie is de weg naar Valhalla geplaveid met de lijken van je tegenstanders. Je doel is niet om een wereld te redden, maar door strijd de Noorse hemel te bereiken. Vooral de greydwarves moeten het daarbij ontgelden.

Je merkt daardoor ook al snel dat je inventory vol raakt met items die niet direct bruikbaar zijn. Let wel: het building systeem werkt via leveling, waardoor items die je verzamelt pas later bruikbaar zijn (en je daar vaak grote voorraden van nodig hebt. Ook zijn bepaalde items pas later beschikbaar waardoor je ineens veel meer bouwopties krijgt.

Je begint de game met je vuisten, wordt min of meer de wereld in gejeet en begint met basis resources. Al snel heb je basis tools en begin je met resources verzamelen. Je hebt een gezondheidsmeter en een stamina meter. Je kunt door te eten je stamina en gezondheid vergroten. Zonder eten ga je trouwens niet dood. Vuur en omvallende bomen moet je wel voor oppassen

Iedere actie in Valheim, rennen, resources verzamelen, vechten, kost stamina. Dit voegt zeker bij langer durende gevechten of bij vechten tegen veel tegenstanders een prettige moeilijkheidsgraad toe. Van de andere kant is het frustrerend tijdens resources verzamelen dat vaak als een grind aan gaat voelen, zeker als je een bouwlocatie in een bepaalde biome hebt gekozen en resources uit een andere biome nodig hebt.

Door de eenvoudige start en de simpele mechanics ben je al snel bezig met bouwen en voorbereiden op sterkere of meer tegenstanders. En meer aan het bouwen. En aan het verzamelen. En aan het bouwen. Door de omvang van de wereld en waar je naartoe moet reizen om verder te raken ga je automatisch meerdere woningen bouwen en wordt je steeds creatiever in hoe je dit aanpakt. Naar mate je meer vaardigheden opbouwt, neemt ook de behoefte zaken te plannen toe. Ook zijn er bouwrestricties, zowel bouwkundig als geografisch. Waardoor je weer meer of betere resources wil verzamelen, en hoger wil bouwen, of grootser, of beter verdedigbaar.Dit is een van de zo niet de motivatie om in de game bezig te blijven. De boss fights wil ik wel bespreken, maar ik heb pas 1 boss fight gehad, en die was flink pittig. De AI is trouwens goed te misleiden, maar zonder spoilers te geven is dat lastig uit te leggen.

Het geeft veel voldoening als je met een bepaalde strategie vijanden kan verslaan, of je basis weet te beveiligen, of als je een gebouw hebt ontworpen waar je vervolgens alle productiestations netjes in kwijt kan, of als je een resource haul plant en dit doet zonder te sterven. of zonder opgemerkt te worden. Het geeft zelfs voldoening als je in een diep woud geambusht wordt en ondanks verwoede pogingen door een oneerlijke strijd en een gebrek aan stamina dood gaat respawnt. Je kan je eigen lijk looten en je hardverdiende gereedschap terughalen.

Dit alles is vormgegeven in een low res maar mooie graphics stijl met fantastische atmosferische belichting, atmosferisch weer, een heerlijk rustgevende soundtrack. Op dit moment is er maar 1 track per biome, die vraag me niet waarom niet irriteert. De overtuigende controls maken tot slot het voor mij een aankoop waar ik geen spijt van heb.

Eigen gamserver

Valheim geeft als extra naast de game de mogelijkheid om iets te leren over werken met Docker, of in mijn geval: Docker Compose. Vooral omdat de vroege images nogal een paar bugs bevatten, gaf dit de eerste 2 weken flink wat ruimte om issues in Docker te troubleshooten. Inmiddels zijn de meeste bugs wel gepatcht, al weet ik nog steeds niet of je de naam van de Valheim server achteraf nog kan aanpassen. Met een i5 660 uit 2011 draait de Valheim container naast meerdere andere Docker en LXD containers. CPU load blijft comfortabel onder de 0.5.

Indien je beschikking hebt over een server, met daarop Docker en Docker Compose, is de installatie zo goed als copy paste.

Je maakt een bestand docker-compose.yml aan in een daarvoor gewenste map, bijvoorbeeld /opt/valheim
Je vul docker-compose.yml met de volgende gegevens en past daar alleen de naam van de Valheim server en het wachtwoord aan:
version: "3"
- 2457:2457/udp
- 2458:2458/udp
environment:
PORT: 2456
NAME: "Geef je docker container een naam en wijzig deze achteraf niet meer"
WORLD: "Dedicated"
PASSWORD: "Vul hier een wachtwoord in dat moet worden ingevuld bij het in-game aanmelden"
TZ: "Europe/Amsterdam"
PUBLIC: 1
volumes:
- ./valheim/saves:/home/steam/.config/unity3d/IronGate/Valheim
- ./valheim/server:/home/steam/valheim
Sla het bestand nu op, en start de container via docker-compose up -d

Mods

Valheim ondersteunt mods. Als je eerder mods hebt geinstalleerd via Vortex Mod Manager, bijvoorbeeld voor Skyrim, kun je deze ook gebruiken voor Valheim. Via https://www.nexusmods.com/valheim kun je mods downloaden, of de link in Vortex gebruiken. Het aantal mods begint flink toe te nemen, zodat je zaken kan aanpassen zoals 1st person view instellen, het spel kunnen pauzeren, of graphics verbeteren. Ik krijg zelf nog een foutmelding als ik via Vortex Valheim wil starten. Dit is in de regel goed op te lossen, maar ik heb nog genoeg plezier aan Valheim zonder mods om hier tijd aan te willen besteden..

Conclusie/Epiloog

Ik heb Valheim 23 februari gekocht en inmiddels ruim 86 uur gespeeld (d.d. 2 april)
Dat wordt niet door iedereen in dit huishouden gewaardeerd, maar is wel veelzeggend over de speelbaarheid van deze titel. Ik kan hem aanraden.

Heb jij ook een Valheim?

TZ: "Eureope/Amsterdam"

Niet Europe?
TZ: "Eureope/Amsterdam"

Niet Europe?
Thanks, is inmiddels aangepast. Relevante bijdrage ook, mits je de server publiekelijk zichtbaar wil hebben. Valheim laat in-game op dit moment alleen servers in dezelfde tijdzone zien. Als deze setting fout staat, of zoals hierboven een typefout bevatte, gaat die terug naar default Docker settings, UTC. Je server is dan niet zichtbaar.
Goeie review maar wou toch even toevoegen dat ondanks de lage system requirements de game voor geen meter loopt op mijn laptop die de requirements zeker overstijgt.

Op mijn gamepc loopt alles uiteraard zoals verwacht.