Steelseries Arctis 9

€ 159,90
Specificaties Bedraad, Bluetooth en draadloos RF met USB en 3.5mm, USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Steelseries Arctis 9 Review

generaldusty 31 maart 2021, laatste update op 31 maart 2021, 329 views Product gekocht

Steelseries Arctis 9

Fijne koptelefoon met goed geluid, microfoon en een grote batterij voor de thuiswerkende persoon.

Pluspunten

• Connectie met telefoon en laptop
  • Pasvorm (ook met bril)
  • Geluid
  • Microfoon

Minpunten

• geen usb-c
  • geen case

Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 4

De keuze

Na een hele tijd met goedkope bedrade oordopjes thuis te hebben gewerkt was ik het zat.
De eisen zijn:
  • Draadloos
  • Goed microfoon
  • Connectie met 2 apparaten tegelijk
  • Overear
Uit de eisen kwamen verschillende opties maar uiteindelijk bleven de Steelseries Artics 9 en de Sony WH-1000XM4 over. De Sony is ruim 100 euro duurder dan de Steelseries en heeft features die ik niet (persee) nodig heb. De Sony ziet er wel beter uit dan de Steelseries, maar dat is mij het prijs verschil ook niet waard.

Voor een uitgebreide en technische review verwijs ik je graag door naar rtings:https://www.rtings.com/he...lseries/arctis-9-wireless

Pasform

Als brildragende nederlander is een overear koptelefoon potentieel een issue. In het verleden andere overears gehad die te strak waren en mijn bril tegen mijn hoofd aan drukte. Dat probleem heb ik niet met de Steelseries.
De cups zitten prettig om de oren heen en de hoofdband verdeeld het gewicht goed over het hoofd heen. Het is geen straf om de koptelefoon uren (4+ uur) achtereen te dragen. Na het afzetten merk je wel dat je wat warme oren hebt gekregen.

Aansluiten en bediening

Het verbinden van de Steelseries aan de computer gaat via de wireless dongle. Zoals verwacht is het plug-n-play. De Steelseries aan zetten en hij maakt gelijk verbinding. In de handleiding staat nog hoe je in Windows de koptelefoon verder kan instellen. Er is een game en chat modus waardoor je geluid kan mixen tussen de 2 inputs. Super handig als je muziek (game input_ aan het luisteren bent en je wordt via Teams (chat input) gebeld. Aan de linker oorschelp kan je kiezen hoeveel je van beide inputs wil horen.
Het verbinden van een telefoon (android) via bluetooth gaat niet anders dan andere bluetooth apparaten.
Ik ben te spreken over de echte knoppen die de Steelseries heeft. In plaats van touch bediening die misschien minder intuïtief werkt. Aan de linkerkant heb je de alleen het wieletje om de 2 inputs te mixen (en natuurlijk die microfoon, maar daarover straks meer). Aan de rechterkant is er het wieletje om de master volume te regelen, toggle knop om de microfoon aan/uit te zetten, bluetooth en powerknop. Verder zie je ook de mini-usb en audio inputs.

Microfoon

De microfoon kan uitgetrokken en weer opgeborgen worden in de linker oorschelp. Uitgetrokken kan de microfoon alle kanten op worden gebogen. De geluidskwaliteit is goed (als ik mijn collega's moet geloven). De mogelijkheid om de microfoon te muten via een knop is nuttig en is te zien doordat er een rood lichtje gaat branden aan het eind van de microfoon.

Geluid

Laat ik voorop stellen dat ik geen audiofiel ben. Wil je echt weten wat de geluidskwaliteit is dan verwijs ik je graag door naar de rtings link die boven aan deze review staat.
Ik vind het geluid prima. Ik speel muziek af (spotify) via mijn laptop en het geluid gaat dus over de draadloze verbinding waardoor er geen compressie toegepast wordt zoals bij bluetooth. Collega's zijn via Teams duidelijk te verstaan. De audio kwalitieit bij het bellen (via bluetooth) is ook prima.
Klein puntje van kritiek over het opnemen van een telefoontje. Ben je op dat moment aan het beeldbellen dan wordt je microfoon 'omgehangen' naar de bluetooth verbinding en kan je je collega's niet op de hoogte stellen dat je even een belletje moet plegen.

Opladen en case

Opladen gaat via mini-usb. Dit vind ik wel een groot min punt. Al mijn apparaten zijn inmiddels usb-c en alleen voor deze koptelefoon moet ik nog een mini-usb stekker bij me hebben. De stekker wordt overigens wel meegeleverd in de doos. Ook is het even wennen om na de werkdag de oplaad kabel eraan te hangen. De Steelseries gaat overigens wel makkelijk een werkdag mee (gekoppeld via bluetooth en dongle).

Ooit zal ons kantoor weer open gaan en dan zou ik graag de koptelefoon veilig en zonder schade willen vervoeren naar kantoor. Jammer genoeg wordt er standaard geen case bijgeleverd. Er is een officiele case via Steelseries zelf te koop voor 30 euro. Zodra ik die (of een andere) binnen heb zal ik deze review erop aanpassen).

Na 2 weken in gebruik te hebben ben ik zeer tevreden over de Steelseries 9. Via Mediamarkt (op dit moment niet te zien in de pricewatch) was ik 168 euro kwijt was, ongeveer 20 minder dan via andere webwinkels.

Heb jij ook een Steelseries Arctis 9?