Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1201N Zilver Review

Spesh 13 augustus 2010, laatste update op 13 augustus 2010, 878 views

Asus Eee PC 1201N Zilver

Pluspunten

• Grafische prestaties van de ION chipset
  • Mooi beeld
  • Goede bouwkwaliteit
  • Prettig toetsenbord
  • Werkbare resolutie
  • 100% compatibel met Ubuntu
  • HDMI-out

Minpunten

• Korte batterij duur vergeleken met andere netbooks
  • Touchpad knoppen voelen wat goedkoop
  • Glanzende behuizing (vinger afdrukken en stof zijn snel zichtbaar)
  • Kost een middag om Windows vrij te krijgen van alle meegeleverde troep
  • Scrollen met touchpad werkt niet out-of-the box

Introductie
Als student is het een must-have om een fatsoenlijke laptop te hebben, mijn oude Asus A6T (berucht om zijn problemen) heeft 4 jaar het studentenleven volgehouden totdat de onboard videokaart de geest gaf. Helaas betekend dat voor mij als arme student dat ik weer mijn spaarvarken uit de kast mag halen, de kratten bier inwisselen voor statiegeld en goed tussen de bank zoeken voor wat kleingeld, een belangrijke eis was dus dat het niet teveel mag kosten. Omdat ik regelmatig lange dagen draai van 9:00 tot 18:00 en veel moet lopen is een andere eis dat ik graag een wat lichtere laptop wil. De prestaties zijn niet van groot belang omdat programmeren en UML de hoofdtaken worden maar als ik tussendoor even een aflevering kan kijken van mijn favoriete serie zou dat een groot pluspunt zijn, af en toe moet je gewoon even kunnen ontspannen. ;) Na een uitgebreide zoektocht kwam ik op de Asus Eee PC 1201N uit welke aan mijn eisen leek te voldoen, klein, licht, de prestaties lijken te voldoen en een vriendelijke prijs.

ASUS Eee PC 1201N Specifications:
Windows 7 Home Premium (32-bit)
Intel Atom N330 Processor 1.6GHz (533MHz FSB, 1MB Cache)
2GB DDR2 SDRAM (667MHz)
250GB 5400 rpm SATA HDD plus 500GB Online Storage
12.1-inch diagonal WXGA (1366x768)
NVIDIA ION
Realtek RTL8191SE B/G/N Wi-Fi, Bluetooth
4-in-1 media card slot
11.65 x 8.19 x 1.31
3lbs 3.5oz (not including weight of AC adapter)
6-cell Lithium-Ion battery (5600mAh, 63Wh)
One-year standard warranty

Uitpakken
Nadat ik mijn bestelling bij Sharkoon had geplaatst kreeg ik 2 dagen later de doos binnen, zoals we van Asus gewent zijn is de kartonnen verpakking lekker basic, weinig afval en makkelijk recyclebaar. In de verpakking was de spanningskabel te vinden, een garantieboekje, Windows 7 cd en uiteraard de Asus Eee PC 1201N zelf, in eerste instantie dacht ik: “is dat alles?” maar eigenlijk heb je ook niet meer nodig dan dat. Omdat een filmpje meer zegt dat duizend woorden een unboxing filmpje van Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=uxibQbLhUL0.

Bouwkwaliteit en uiterlijk
Wat als eerste opvalt is het strakke ontwerp, de Asus Eee PC 1201N is slank en de painting van geborsteld aluminium ziet er stijlvol uit. Wat wel weer jammer is dat het glanzende plastic waar vingerafdrukken en vuil snel zichtbaar op is. Zodra ik de laptop open doe valt de robuustheid op, geen krakende, buigende of losse onderdelen, een groot pluspunt want ik heb vaak anders gezien in deze prijsklasse. Wat mij ook in positieve zin opviel is dat de accu iets uitsteekt zodat als je de Asus Eee PC 1201N neerzet het toetsenbord schuin naar voren staat wat prettig werkt. Verder kan ik na 3 maanden gebruik nog steeds krassen bespeuren, iets wat ik in het begin niet had verwacht.

Scherm en speakers
Als je van een 15,5 inch scherm opeens naar een 12,1 inch scherm gaat is dat even wennen, ik kreeg er in het begin een wat claustrofobisch gevoel van, gelukkig went dat snel mede door de goede resolutie, 1366 x 786 mag misschien niet veel klinken, toch is het een prima werkbare resolutie, als je voor langere tijd aan het werk bent is het wel aan te raden om een extern scherm aan te sluiten. Verder is de kwaliteit van het scherm goed te noemen, het beeld is scherp, contrastrijk en de kleuren helder door de LED's, prima voor bijvoorbeeld een film of serie. Helaas blijft het een TN scherm en dat merk je als je er niet recht voor zit want dan worden de kleuren al snel lelijk, echt als minpunt kan ik het niet aanmerken want mij is verteld dat alle laptops een TN scherm hebben, zelfs die van Apple. Ook is buiten zitten met het glossy scherm niet te doen je ziet alleen nog maar je eigen reflectie.

De speakers kan ik kort over zijn, dat is niet veel soeps, er zit geen bass in, mid range stelt ook weinig voor en het geluid klinkt plat, voor fatsoenlijk geluid zul je een koptelefoon moeten aansluiten.

Toetsenbord en Touchpad
Normaal zijn toetsenborden op netbooks kleiner waardoor je telkens op de verkeerde toetsen drukt, gelukkig komt dit probleem niet voor op de Asus Eee PC 1201N omdat de toetsen wat verder van elkaar geplaatst zitten zodat het net typt als een normaal laptop toetsenbord, verder voelt het toetsenbord solide en zoals eerder gezegd staat het toetsenbord schuin door de accu wat prettig werkt, vooral als je veel typt met bijvoorbeeld programmeren.

Het touchpad reageert goed op bewegingen, er zitten kleine puntjes op voor extra grip, persoonlijk heb ik liever een glad touchpad maar de puntjes zijn niet echt hinderlijk. Wat ik wel minder prettig vind zijn de knoppen op het touchpad, het is 1 stuk plastic waardoor het goedkoop aanvoelt en je regelmatig een verkeerde klik maakt, voor mij geen probleem want ik gebruik altijd een muis maar toch een klein minpuntje.

Prestaties
Ik was in het begin toch wat sceptisch over de prestaties, de voor ge´nstalleerde installatie van Windows 7, het voelde traag, het werkte allemaal niet lekker maar er stond ook bijzonder veel crapware op ge´nstalleerd. Na een hele middag worstelen door alle foutmeldingen en traagheid leek het allemaal weer redelijk soepel te draaien na het verwijderen van de crapware. Een 720 film draaide zonder problemen een 1080 film draaide redelijk maar op de drukke momenten vertraagde het wel iets, toch was het goed te doen. Verder game ik niet echt op mijn netbook alleen Warcraft III tower defense heb ik een keer gespeeld en dat draaide prima, de oudere games zullen waarschijnlijk weinig problemen opleveren, voor nieuwe games zal je toch op zoek moeten naar wat snellers, maar goed wie gaat er dan ook gamen op een netbook? :+

Ik gebruik NetBeans, Rational Rose en Gimp welke prima draaien alleen de accuduur is wat aan de korte kant bij normaal gebruik, namelijk tussen de 3 en 3,5 uur. Voor mij lang zat omdat ik meestal wel een stopcontact in de buurt heb, vergeleken met andere netbooks wat aan de korte kant maar daar krijg je wel betere prestaties voor terug.

Verder is de warmte uitstoot netjes, tijdens normaal gebruik voel je nauwelijks warmte en is de fan alleen hoorbaar als je je oor er naast houd, als je bijvoorbeeld een game opstart gaat de fan wat harder blazen en word de onderkant wat warmer maar niet zo warm dat je je benen verbrandt (zoals ik bij mijn oude A6T het geval was).

Features
Voor een netbook heeft de Asus Eee PC 1201N redelijk wat features, een kleine samenvatting:
3 USB poorten, HDMI-out ,VGA ,LAN ,Audio jacks, SDHC-card slot, webcam, microfoon.

Vooral de HDMI-out is erg handig, even een film op je netbook zetten, aansluiten op je flatscreen en kijken maar! Verder is de adapter opvallend klein (denk aan een telefoon oplader) wat weer scheelt in het gewicht in je tas.

Eindslot
Hoewel er zeker een aantal nadelen zitten aan de Asus Eee PC 1201N ben ik er erg tevreden over omdat de voordelen voor mij zwaarder wegen dan de nadelen maar misschien geld dat voor andere mensen weer anders, het is dus een persoonlijke afweging of dit een geschikte netbook voor jou is. :)

Ubuntu is verder al een aantal jaar mijn main OS en tot mijn vreugde kan ik melden dat Ubuntu 100% compatible is met de Asus Eee PC 1201N, een aantal voordelen die ik heb ondervonden:
- Scrollen met touchpad werkt
- Langere accu tijd
- Betere prestaties

Update: Scrollen werkt blijkbaar wel maar niet out-of-the box, nadat ik de oude Synaptic drivers had verwijderd en de nieuwste versie had ge´nstalleerd werkte scrollen wel in Windows 7.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1201N Zilver?

Je kunt prima scrollen met het touchpad onder Windows (7). Je kunt ook met 2 vingers scrollen (kijk anders even of dat toevallig aanstaat).

[Reactie gewijzigd door Jungian op 13 augustus 2010 17:26]

Ik had tijdens het zoeken in reviews al gelezen dat scrollen niet werkte met touchpad, vandaar dat ik niet verder heb gezocht, vreemd dat het out-the-box staat disabled maar ik ga zo eens in de opties kijken, bedankt voor de tip. :)

[Edit] Je had gelijk, heb het aangepast.

[Reactie gewijzigd door Spesh op 13 augustus 2010 18:24]

Ik had deze ook gekocht omdat het volgens de fabrikant tot 5 uur mee kon gaan. In de praktijk haal ik max 3 uur. Dat is toch wel teleurstellend.

Verder prima review.
Meestal haal je het wel, maar enkel met backlight op het laagste niveau, CPU idle en teruggeklokt, WiFi en BT uit, de meest optimale power-instellingen, etc.
Jammer vindt ik dit wel. Want als ik hem uitzet dan kan ik wel een paar dagen met 1 accu doen ;)